Tien succesfactoren voor uw huisvestings- en vastgoedstrategie

4 min

 

Tien succesfactoren voor uw huisvestings- en vastgoedstrategie

Een huisvestingsstrategie uitstippelen lijkt momenteel op ‘schaken op reis in een achtbaan’. Pepijn Schoonhoven van Smart WorkPlace partner RoyalHaskoningDHV zette daarom in een blog tien succesfactoren op een rij.

Huisvestingsstrategie’, toch al een lastig te omkaderen en gemakkelijk aan inflatie onderhevig begrip, lijkt met dit gebrekkige zicht op de toekomst helemaal een onmogelijk vak geworden. Waar gaan we in het nieuwe jaar naartoe? Een strategie proberen uit te stippelen heeft momenteel iets weg van een spelletje ‘schaken op reis’ – gezeten in een achtbaan.

Om u toch op weg te helpen aan het begin van 2021, heb ik voor u mijn persoonlijke Top 10 van succesfactoren bij het formuleren van een huisvestings- en vastgoedstrategie samengesteld.

Ik wens u veel gezondheid, wijsheid en inspiratie toe in het komende jaar 2021 – een jaar waarin wij elkaar hopelijk weer wat vaker kunnen ontmoeten!

  1. Stem af op uw primaire proces. Externe omstandigheden wisselen; uw organisatie daarentegen heeft een missie, die (redelijk) voorspelbaar evolueert. De missie en primaire strategie van uw organisatie is hèt uitgangspunt voor de te stellen doelen op het gebied van huisvesting en vastgoed.
  2. Betrek (en verleid) uw bestuur. Raden van Bestuur, Colleges van Bestuur en Management Boards hebben doorgaans een veel positievere houding tegenover datgene wat op de hen bekende agenda staat – dan voor iets anders. In de meest succesvolle processen, die ik mede mocht begeleiden, werd direct gebruik gemaakt van richtlijnen uit de primaire strategie.
  3. Denk in stappen en maak een modulair plan. De welbekende ‘stip op de horizon’ is van levensbelang. Richting is noodzakelijk voor het ontwikkelen van een goede strategie voor de middellange en lange termijn. Definieer daarom modules als onderdeel van het grotere ‘masterplan’. Het ‘masterplan’ staat of valt niet met het ontbreken van één of meerdere modules. Blijf daarbij het totaalbeeld communiceren.
  4. Combineer informatie uit verschillende bronnen. Een huisvestings- en vastgoedstrategie is gefundeerd op wat ik graag vergelijk met die verrukkelijke Indonesische spekkoek: Verschillende lagen van informatie, die met elkaar de basis vormen voor uw besluitvorming en aanpak. Zo ontstaat een integraal afwegingskader, dat u alle benodigde handvatten biedt voor het bepalen van de volgende stap.
  5. Luister naar uw afdeling Beheer & Onderhoud. De afdeling Beheer en Onderhoud, met in veel gevallen daarbinnen werkzame facility managers, demand managers en technische ondersteuners, zijn de ogen en oren van uw huisvestings- en vastgoedafdeling. Zij weten het eerst, wanneer een gebruiker ontevreden is of functionele knelpunten ervaart. Ook is de afdeling Beheer en Onderhoud verantwoordelijk voor de actuele verduurzaming van de portfolio.
  6. Investeer op de goede plekken. Uw eigen bedrijfsproces (onderwijs geven, kunstgras maken, chocola maken) heeft baat bij de juiste locatie. Die wordt steeds belangrijker. In toenemende mate moeten huisvesting en vastgoed aan meer criteria voldoen dan het huisvesten van een bedrijfsproces alleen. In steeds meer gevallen vervult de locatie (het gebouw, de campus) een interactieve rol met de directe stedelijke omgeving. Nu wordt van een premium werkgever verwacht dat het vastgoed een bijdrage levert aan de sociale, ruimtelijke en milieutechnische kwaliteit van de omgeving.
  7. Creëer toekomstgerichte gebruikswaarde. Het gebouw van de toekomst is polyvalent, genereus, flexibel, uitbreidbaar, herindeelbaar. Daarmee bedoel ik, dat één en hetzelfde gebouw zonder al te grote fysieke aanpassingen een veelheid aan activiteiten kan huisvesten. Het gebouw beschikt daartoe over de juiste eigenschappen. Goed bruikbare gebouwen zijn niet noodzakelijk nieuw: Soms staan ze al op uw terrein, gehuld in sombere grindbetonnen gevelelementen, klaar om als Assepoester in een nieuwe, oogverblindende jurk te worden gehuld. Met als elegant accessoire het beste SMART polshorloge dat er maar te vinden is.
  8. Beoordeel uw vastgoed vanuit meerdere invalshoeken. Een bestaand (of een nieuw) gebouw is veel meer dan een technisch bouwwerk. Natuurlijk heeft u de functionele, de ruimtelijke en de technische kwaliteit van uw gebouw of portfolio scherp in beeld. Maar ook de beleving van de eindgebruiker is belangrijk: ‘Hoe functioneert, hoe voelt het gebouw’. Als u het niet weet, vraag het!
  9. Communiceer! Draagvlak is onontbeerlijk voor de implementatie van een goede huisvestings- en vastgoedstrategie. Betrek de juiste groepen belanghebbenden in de verschillende stadia van totstandkoming van uw nieuwe huisvestingsstrategie. Informeer zo frequent mogelijk de brede groep betrokkenen.
  10. Maak het mooi. Als u dan toch gaat bouwen of renoveren: Maak er iets moois van. Oscar Niemeyer (1907-2012, de ontwerper van onder meer de stad Brasilia) zei al, dat schoonheid een functie is. Schoonheid is gezond makend. Schoonheid, u mag het ook ‘karakter’ noemen, of ‘beeldkwaliteit’, draagt rechtstreeks bij aan het welbevinden van de dagelijkse gebruiker. Mooie gebouwen worden gekoesterd, zijn geliefd bij het publiek dat ze adopteert als favoriet meubelstuk in ‘hun’ stad, worden eindeloos gerenoveerd, door brede groepen gebruikers bezocht en zijn daarmee duurzaam. Zelfs de economie heeft er woorden voor: ‘merit good’ en ‘positief extern effect’.

Deze blog is een samenvatting van een uitgebreidere (Engelstalige) blog. Die blog vindt u hier.

Delen:

Meer nieuws

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Terug naar boven