Workplace managers: doe niets!

4 min

 

Workplace managers: doe niets!

Workplace managers moeten nu niet overhaast handelen, maar kunnen beter driekwart jaar wachten nadat hopelijk in september 2021 de kantoren weer opengaan. Dat betoogt Smart WorkPlace expert Nils Bonder.

We zijn nu meer dan een jaar verder in de Coronacrisis, we hebben allemaal in meer of mindere mate thuisgewerkt en mijn LinkedIn stroomt vol.

Nu geef ik meteen toe dat LinkedIn mij ongetwijfeld een selectieve bubbel laat zien, maar ik verbaas mij oprecht over hoe er wordt ingesprongen op de ‘Future of Work’. We zijn inmiddels gewend aan thuiswerken. Bedrijven die technisch achter lagen hebben (gelukkig) een grote stap gezet en ook ‘Teams’ omarmd, en zie daar... Thuiswerken is here to stay. En wat mij betreft is dat een goed iets. In theorie is dat beter voor werk/privé balans en productiviteit en zelfs onze carbon footprint.

Wat mij echter opvalt is de mate waarop de Future of Work nu wordt gepresenteerd: Technisch en Economisch. Meubelfabrikanten rollen over elkaar heen om te zeggen dat ‘the office as we know it, dead is’. We hebben clubhuizen nodig, en dus vooral veel nieuwe meubels, hippe ‘sharing’ beeldschermen, en als Microsoft het zegt, dan zal het wel zo zijn.

En de ene naar de andere webinar gaat hierover. Je ‘office’ als clubhuis. Werken doe je maar thuis. Terwijl studies hierover toch een heel ander beeld schetsen. Er zullen jongeren zijn die hun nog minder complexe (en dus theoretisch prima thuis uit te voeren) werk graag in de fysieke nabijheid van een oudere collega willen uitvoeren. Er is een legio aan mogelijkheden waarom iemand in zijn huis juist NIET die geconcentreerde werkomgeving kan creëren. Men weet inmiddels wel dat creatieve processen uitvoeren samen beter gaat, maar in mijn optiek wordt erg onderschat wat ‘het naar kantoor gaan’ (en gewoon in nabijheid van een collega je eigen werk doen) bijdraagt aan saamhorigheidsgevoel en bedrijfscultuur.

En als we het dan toch over cultuur hebben; hybride werken (het combineren van thuiswerken, op kantoor werken en wellicht nog op andere locaties) zal een enorme logistieke puzzel opleveren, zeker in onze Nederlandse cultuur. Zolang de basisschool eerder uit is op woensdagen, zullen de parttimedagen of thuiswerkdagen worden opgenomen op de woensdag en vrijdag. Een ‘weekstart’ ‘kan’ onmogelijk op een donderdag en een MT niet op vrijdag.

En ik maak mij ook zorgen over de economische invalshoek van ‘hybrid working’. Onze bedrijfseconomen zien in hybride werken vooral een bezuinigingskans. Hop, de flexfactor naar 0,5, een flexwerkvergoeding geven, reiskostenvergoeding opheffen en we kunnen een hoop kantoren sluiten.

Mijn vrees is dat we (net als bij het eerste ‘Het Nieuwe Werken’ meer dan 20 jaar geleden), de daadwerkelijke medewerker weer uit het oog verliezen. Dat we een fantastisch gedesigned kantoor krijgen, dat nu nog overvoller is op dinsdagen, en waar mensen ontheemd rondlopen omdat door de flexfactor de groepen die in dat kantoor gehuisvest zijn, zich geen collega’s meer van elkaar voelen.

De werkelijkheid is namelijk: We weten we het gewoon (nog) niet! Alle onderzoeken ten spijt. Als we straks weer naar kantoor mogen, hebben we werkelijk geen idee. Komt er een Pavlov reactie naar oude tijden? Werkt deels virtueel vergaderen wel als je als ‘inbeller’ de dynamiek van die paar collega’s op kantoor toch mist? Welk gedrag gaat er vertoond worden door managers? En volgen medewerkers dan? We.Weten.Het.Niet.

En toch wordt nu gehandeld. Er wordt verbouwd, hips aangeschaft, software naar binnen gehaald en er wordt vooral veel in excel geschoven met geld, want ja, de kosten voor die thuiswerkplek moeten wel in een businesscase worden verklaard en het liefst door miljoenen aan kantoorhuur te besparen.

En toch, zoals ook al door mij in eerdere columns beschreven, een bedrijf levert zijn beste prestatie indien haar medewerkers het meest gemotiveerd en productief zijn. En niet omdat er een clubhuis is gemaakt en de gewone werkplekken allemaal in de container zijn beland. Ten minste; dat denk ik, dat WEET ik niet.

Dus daarom hier mijn oproep; doe nou niks. Als we (hopelijk) in september 2021 na een bevrijdend zomerreces weer allemaal naar kantoor mogen, ga het dan eens ervaren. Heb het lef om niks te doen, houd je vastgoedportefeuille, houd je bestaande inrichting en ga dan monitoren. Ga vragen stellen. En dan, nadat we zeker driekwart jaar weer aan het werk zijn, zo rond juli 2022, bepaal dan waar het schuurt en wat je moet veranderen. En of, en welke overmaat aan vastgoed je hebt. En doe dat met het presteren, het ‘erbij horen’ en wellbeing van je medewerkers in het achterhoofd. Want medewerkers, zijn zoveel belangrijker dan vierkante meters of design inrichting.

Delen:

Meer artikelen van Nils Bonder

Meer nieuws

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

donderdag 2 oktober

'Omarm de onzekerheid.' Dat was het thema tijdens de jaarlijkse Summer Experience van YNNO op 18 september. Een thema waar ...

Lees meer

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

woensdag 1 oktober

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx ...

Lees meer

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

dinsdag 30 september

HEYDAY Consultancy organiseert op dinsdag 4 november 2025 het Facilitaire Kennisevent 2025, een evenement gericht op facility- ...

Lees meer

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu onmisbaar zijn

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu ...

dinsdag 30 september

In het e-zine 'Hybride Werken' nemen Nick en Sep van YNNO je mee in het belang van leiderschap in hybride werken. 

Lees meer

E-zine 'Hybride Werken'

E-zine 'Hybride Werken'

woensdag 24 september

Hybride werken is niet langer een experiment maar de nieuwe realiteit. In deze editie van ons e-zine ontdek je inzichten, ...

Lees meer

Grootschalige studie Werkwereld 2025

Grootschalige studie Werkwereld 2025

maandag 22 september

Hybride werken is blijvend, maar het fysieke kantoor krijgt een nieuwe betekenis. Uit het rapport Werkwereld 2025 – ...

Lees meer

Slimme inzameling in professionele keukens

Slimme inzameling in professionele keukens

vrijdag 19 september

In de Nederlandse restaurants en catering wordt jaarlijks zo’n 83 miljoen kilo voedsel verspild, blijkt uit cijfers ...

Lees meer

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende crisis

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende ...

donderdag 18 september

Nederlandse organisaties lopen onnodige risico’s doordat ze onvoldoende voorbereid zijn op de ingrijpende veranderingen ...

Lees meer

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael ...

donderdag 18 september

PHI Factory kondigt met trots de benoeming aan van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling. Met deze stap wordt ...

Lees meer

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

donderdag 18 september

Uit het webinar ‘Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving’ kwamen diverse inzichten: “Circulariteit ...

Lees meer

Terug naar boven