Workplace managers: doe niets!

4 min

 

Workplace managers: doe niets!

Workplace managers moeten nu niet overhaast handelen, maar kunnen beter driekwart jaar wachten nadat hopelijk in september 2021 de kantoren weer opengaan. Dat betoogt Smart WorkPlace expert Nils Bonder.

We zijn nu meer dan een jaar verder in de Coronacrisis, we hebben allemaal in meer of mindere mate thuisgewerkt en mijn LinkedIn stroomt vol.

Nu geef ik meteen toe dat LinkedIn mij ongetwijfeld een selectieve bubbel laat zien, maar ik verbaas mij oprecht over hoe er wordt ingesprongen op de ‘Future of Work’. We zijn inmiddels gewend aan thuiswerken. Bedrijven die technisch achter lagen hebben (gelukkig) een grote stap gezet en ook ‘Teams’ omarmd, en zie daar... Thuiswerken is here to stay. En wat mij betreft is dat een goed iets. In theorie is dat beter voor werk/privé balans en productiviteit en zelfs onze carbon footprint.

Wat mij echter opvalt is de mate waarop de Future of Work nu wordt gepresenteerd: Technisch en Economisch. Meubelfabrikanten rollen over elkaar heen om te zeggen dat ‘the office as we know it, dead is’. We hebben clubhuizen nodig, en dus vooral veel nieuwe meubels, hippe ‘sharing’ beeldschermen, en als Microsoft het zegt, dan zal het wel zo zijn.

En de ene naar de andere webinar gaat hierover. Je ‘office’ als clubhuis. Werken doe je maar thuis. Terwijl studies hierover toch een heel ander beeld schetsen. Er zullen jongeren zijn die hun nog minder complexe (en dus theoretisch prima thuis uit te voeren) werk graag in de fysieke nabijheid van een oudere collega willen uitvoeren. Er is een legio aan mogelijkheden waarom iemand in zijn huis juist NIET die geconcentreerde werkomgeving kan creëren. Men weet inmiddels wel dat creatieve processen uitvoeren samen beter gaat, maar in mijn optiek wordt erg onderschat wat ‘het naar kantoor gaan’ (en gewoon in nabijheid van een collega je eigen werk doen) bijdraagt aan saamhorigheidsgevoel en bedrijfscultuur.

En als we het dan toch over cultuur hebben; hybride werken (het combineren van thuiswerken, op kantoor werken en wellicht nog op andere locaties) zal een enorme logistieke puzzel opleveren, zeker in onze Nederlandse cultuur. Zolang de basisschool eerder uit is op woensdagen, zullen de parttimedagen of thuiswerkdagen worden opgenomen op de woensdag en vrijdag. Een ‘weekstart’ ‘kan’ onmogelijk op een donderdag en een MT niet op vrijdag.

En ik maak mij ook zorgen over de economische invalshoek van ‘hybrid working’. Onze bedrijfseconomen zien in hybride werken vooral een bezuinigingskans. Hop, de flexfactor naar 0,5, een flexwerkvergoeding geven, reiskostenvergoeding opheffen en we kunnen een hoop kantoren sluiten.

Mijn vrees is dat we (net als bij het eerste ‘Het Nieuwe Werken’ meer dan 20 jaar geleden), de daadwerkelijke medewerker weer uit het oog verliezen. Dat we een fantastisch gedesigned kantoor krijgen, dat nu nog overvoller is op dinsdagen, en waar mensen ontheemd rondlopen omdat door de flexfactor de groepen die in dat kantoor gehuisvest zijn, zich geen collega’s meer van elkaar voelen.

De werkelijkheid is namelijk: We weten we het gewoon (nog) niet! Alle onderzoeken ten spijt. Als we straks weer naar kantoor mogen, hebben we werkelijk geen idee. Komt er een Pavlov reactie naar oude tijden? Werkt deels virtueel vergaderen wel als je als ‘inbeller’ de dynamiek van die paar collega’s op kantoor toch mist? Welk gedrag gaat er vertoond worden door managers? En volgen medewerkers dan? We.Weten.Het.Niet.

En toch wordt nu gehandeld. Er wordt verbouwd, hips aangeschaft, software naar binnen gehaald en er wordt vooral veel in excel geschoven met geld, want ja, de kosten voor die thuiswerkplek moeten wel in een businesscase worden verklaard en het liefst door miljoenen aan kantoorhuur te besparen.

En toch, zoals ook al door mij in eerdere columns beschreven, een bedrijf levert zijn beste prestatie indien haar medewerkers het meest gemotiveerd en productief zijn. En niet omdat er een clubhuis is gemaakt en de gewone werkplekken allemaal in de container zijn beland. Ten minste; dat denk ik, dat WEET ik niet.

Dus daarom hier mijn oproep; doe nou niks. Als we (hopelijk) in september 2021 na een bevrijdend zomerreces weer allemaal naar kantoor mogen, ga het dan eens ervaren. Heb het lef om niks te doen, houd je vastgoedportefeuille, houd je bestaande inrichting en ga dan monitoren. Ga vragen stellen. En dan, nadat we zeker driekwart jaar weer aan het werk zijn, zo rond juli 2022, bepaal dan waar het schuurt en wat je moet veranderen. En of, en welke overmaat aan vastgoed je hebt. En doe dat met het presteren, het ‘erbij horen’ en wellbeing van je medewerkers in het achterhoofd. Want medewerkers, zijn zoveel belangrijker dan vierkante meters of design inrichting.

Delen:

Meer artikelen van Nils Bonder

Meer nieuws

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

donderdag 11 december

Toegankelijk onderwijs voor iedereen, het klinkt vanzelfsprekend maar in de praktijk is dat helaas niet altijd zo. Nu technologie ...

Lees meer

Gewoon beginnen en uitproberen

Gewoon beginnen en uitproberen

donderdag 11 december

Half april 2025 ontving Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate, Workplace & Sustainability bij FrieslandCampina, ...

Lees meer

De impact van geluid op de werkvloer

De impact van geluid op de werkvloer

woensdag 10 december

Van alle werknemers ergert 52 procent zich aan hinderlijk geluid op de werkplek en 34 procent ervaart hier ook echt klachten ...

Lees meer

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

woensdag 10 december

Donderdag 5 februari 2026 vindt de SWP Stand Up 2026 plaats op de locatie HNK/NSI Sloterdijk. De Stand Up begint om 14:00 ...

Lees meer

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

dinsdag 9 december

Key Quality en The Food Office sloegen de handen ineen en introduceren het Facilitair Samenwerkingskompas: een onafhankelijk ...

Lees meer

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame werkomgeving

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame ...

dinsdag 9 december

Vebego Facility Solutions en Smart WorkPlace introduceren een gloednieuwe award die innovatie in de schijnwerpers zet: de ...

Lees meer

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

vrijdag 5 december

Als je van één ding zeker kunt zijn, dan is het wel dat workplace management altijd in beweging is. IT, HR ...

Lees meer

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

donderdag 4 december

Samenwerking is altijd een beetje een mysterie geweest. Iedereen voelde dat het belangrijk was, maar bijna niemand wist ...

Lees meer

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

woensdag 3 december

Met een gezond binnenklimaat werken docenten prettiger en leren kinderen beter. Op de Montessorischool in Capelle aan den ...

Lees meer

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

woensdag 3 december

In Nederland werkt 83 procent gemiddeld één dag per week vanuit huis. Het onderzoek ‘Werkwereld 2025 ...

Lees meer

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

dinsdag 2 december

Het nieuwe rapport Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche laat je zien hoe de wereld van cateringcontractmanagement ...

Lees meer

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

dinsdag 2 december

In het nieuwe SWP Magazine (#15) lees je onder andere een groot interview met ISS WorkPlace Manager of the Year Annemarie ...

Lees meer

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd besparen

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd ...

dinsdag 2 december

Met de opkomst van AI, geavanceerde vergader- en samenwerkingstools zoals Microsoft Teams en Yealink én strengere ...

Lees meer

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

dinsdag 2 december

In veel gemeenten zijn door de jaren heen situaties ontstaan waarin maatschappelijk vastgoed niet meer aansluit op de actuele ...

Lees meer

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

vrijdag 28 november

Tijdens de jaarlijkse uitreiking van de CSRD Awards riep de jury Koninklijke Heijmans N.V. uit tot winnaar in de categorie ...

Lees meer

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

donderdag 27 november

AVEX is geselecteerd als finalist voor de Inavation Sustainability Award 2026 met de duurzame en innovatieve BRIX zero AV-oplossing.

Lees meer

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

donderdag 27 november

De wereld van cateringcontractmanagement verandert razendsnel: stijgende kosten, veranderende gebruikersbehoeften en maatschappelijke ...

Lees meer

Integrale rol zorgt voor succesvol project

Integrale rol zorgt voor succesvol project

donderdag 27 november

Een kennisbijeenkomst bij Baanbrekers in Waalwijk laat je zien hoe een integrale rol, van scenario-onderzoek tot realisatie, ...

Lees meer

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

dinsdag 25 november

Binnen de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven heeft Sodexo, als hoofdaannemer van de facilitaire ...

Lees meer

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

dinsdag 25 november

Benieuwd hoe je in kunt spelen op functieveranderingen van kantoren door hybride werken? De whitepaper ‘De werkplek ...

Lees meer

Terug naar boven