The plastic pact journey – part 3

4 min

 

The plastic pact journey – part 3

ISS is een van de ondertekenaars van het Plastic Pact. De betrokkenen* schrijven de komende weken daarover in een serie blogs. Deel 3 gaat over het grootste probleem: 1. vuilniszak of 2. vuilnis, zak?

Lees hier The Plastic Pact Journey – Part 1.

Lees hier The Plastic Pact Journey – Part 2.

The results are in! En ze zien er niet glorieus uit.

Binnen ISS zagen wij over de afgelopen vier jaar toch wel een hoop vergelijkbare items veelvuldig terugkomen.  Wat ons het meest heeft verbaasd, is de absoluut grootste plastic vervuiler van ons aanbod. Wij waren in de veronderstelling dat dit uiteindelijk to-go bakjes zouden zijn, omdat we die zichtbaar gebruikt zien worden. Het bleek dat de to-go bakjes relatief gezien helemaal niet zo’n grote impact hebben. Maar wat dan wel? Tot onze grote verbazing zijn dat vuilniszakken.

De absolute nummer één vervuiler bij de opdrachtgevers van ISS zijn vuilniszakken!!! Daar gebruiken wij er miljoenen van per jaar! Dit was in de periode van 2017 t/m 2019 goed voor 70% van de totale plastic uitstoot.

Bovendien hebben we in ons assortiment nog bepaalde items die we gewoonweg moeten verbieden en vervangen. Denk hierbij aan plastic koffiebekertjes, roerstaafjes en verschillende besteksoorten.

Daarnaast zien we dat we van 2017 tot 2019 voor de to-go containers gedeeltelijk zijn overgestapt op biobased alternatieven. Daar is ook al de nodige discussie over. De productie is duurzamer dan regulier plastic, maar de verwerking helaas niet.

Kijkend naar de totalen per jaar hebben we gelukkig elk jaar een terugloop gezien van het aantal kg. Zowel absoluut als relatief (totaal kg afgezet tegen totaal aantal medewerkers) met minimaal 25% per jaar. In 2020 hebben daar helaas geen vervolg aan kunnen geven. Waarschijnlijk is een toelichting overbodig maar in 2020 hebben wij door de Covid-19 crisis veel meer plastics gebruikt. We hebben, op dezelfde wijze als de voorgaande jaren, een berekening gemaakt van gebruikte producten zoals handschoenen, plastic bekertjes, roerstaafjes, deksels in alle soorten en maten, vuilniszakken, folie, borden en bestek. Voor diegene die ons vorige blog nog niet hebben gelezen: wij gebruiken verschillende soorten vuilniszakken. Van alle soorten zakken de specifieke details te bepalen, bleek onbegonnen werk. We hebben één vuilniszak als gemiddelde genomen en ook toegepast op alle andere vuilniszakken. En dit hebben wij ook voor alle anderen producten gedaan.

Door Covid-19 hebben wij binnen onze dienstverlening bepaalde aanpassingen moeten doen. In de catering hebben we alle producten per stuk verpakt. Ook hebben we locaties anders ingericht waardoor er meer grab & go is. Het gevolg is dat gasten ook meer wegwerpbordjes en -bestek nodig hadden. Daarnaast maakten wij veel meer gebruik van handschoenen, niet vanwege de kou, maar vanwege de hygiëne.  

Helaas zien we, in retrospect, dat we ook een paar minder handige keuzes hebben gemaakt. Wij hebben voor een aantal to-go bakjes gebruikgemaakt van Expanded Polystyreen (EPS), beter bekend als piepschuim. EPS is in principe restafval, tenzij je het gescheiden inzamelt. Een andere misstap is het gebruik van vensterzakken, waarbij je een papieren zak hebt met een plastic (meestal PLA) venster. Dit is geen verpakking die bestaat uit één materiaalsoort en is dus moeilijker te verwerken.

Veel van de andere producten die tot een stijging van het plasticgebruik hebben geleid, waren noodzakelijk voor de veiligheid van onze dienstverlening. Het goede nieuws is dat wij significant minder vuilniszakken hebben gebruikt! De verklaring daarvan is simpel: veel van de plekken waar wij onze diensten verlenen zijn in 2020 een stuk minder bezocht. Waardoor er minder afval in de bakken is gekomen en waardoor er dus ook minder vuilniszakken nodig zijn geweest.

Tot zover onze analyse over de plasticstroom waar wij zelf de meeste invloed op hebben. We gaan concreet aan de slag met twee projecten:

1) we gaan onze single use to-go verpakkingen vervangen voor reusables, meer daarover in een vervolg.

2) we gaan, samen met onze collega’s, bekijken hoe wij de hoeveelheid gebruikte afvalzakken kunnen terugdringen. Bijvoorbeeld door de zak uitsluitend te legen als deze vol is en ook door te testen of een vuilniszak in elke bak überhaupt wel nodig is.

What’s next? Aan de slag met reductiemaatregelen. Dat kost even tijd, dus wij verwachten na de zomer weer terug te zijn met deel 4. Dan gaan we de diepte in op de artikelen waar wij minder invloed op hebben. Specifiek de plastics die wij gebruiken in de bedrijfsrestaurants. Denk aan de frisdrankflessen en de ketchupsachets. En ook de resultaten van onze bovengenoemde projecten. Stay tuned voor onze volgende blog van ‘the Plastic Pact journey’.

 * Wij zijn Cara CoffynDanique LindnerSebastiaan Janssen en Douwe Driehuis van ISS. Allemaal vanuit onze eigen discipline betrokken bij het Plastic Pact. Cara en Danique als sustainability leads bij onze klanten Accenture en PwC, Sebastiaan vanuit zijn rol als category manager F&B en logistiek en Douwe als head of innovation.

Delen:

Meer nieuws

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap in werkplekconcepten!

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap ...

maandag 18 augustus

Activity Based Working heeft veel organisaties verder gebracht. Tijdens de cursusdag van WorkWire op donderdag 4 september ...

Lees meer

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

donderdag 14 augustus

Per 1 augustus jl. is Rianne Appel-Meulenbroek benoemd tot hoogleraar Corporate Real Estate & Workplace Management aan ...

Lees meer

Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

woensdag 13 augustus

In de praktijk blijven Meerjaren Onderhoudsplanningen (MJOP) steken in een statische lijst. In een webinar ontdek je hoe ...

Lees meer

Interface publiceert Impactrapport: duurzaamheid zonder compromis

Interface publiceert Impactrapport: duurzaamheid zonder compromis

woensdag 13 augustus

Interface, wereldwijd actief in vloeroplossingen, heeft zijn Impactrapport 2024 gepresenteerd. Het rapport laat zien hoe ...

Lees meer

24 september: start cursus Workplace Management bij VGZ

24 september: start cursus Workplace Management bij VGZ

dinsdag 12 augustus

Bij VGZ in Arnhem start op 24 september a.s. de Basiscursus Workplace Management. Hoofddocent Jan Gerard Hoendervanger laat ...

Lees meer

Hoe pak je wellbeing als designprincipe aan?

Hoe pak je wellbeing als designprincipe aan?

dinsdag 12 augustus

Hoe realiseer je werkgeluk op de werkvloer? Een event op 18 september aanstaande brengt je verhelderende inzichten rondom ...

Lees meer

Aanpassing CSRD: “Route naar toekomstbestendiger bedrijf”

Aanpassing CSRD: “Route naar toekomstbestendiger bedrijf”

maandag 11 augustus

De invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is aangepast en uitgesteld, na een besluit van het ...

Lees meer

Hoe inclusief is jouw organisatie écht?

Hoe inclusief is jouw organisatie écht?

woensdag 6 augustus

“Psychologische veiligheid is geen zachte wens, het is een harde voorwaarde voor inclusie.” Die boodschap brengt ...

Lees meer

Hoe een campus mogelijkheden biedt voor netcongestie

Hoe een campus mogelijkheden biedt voor netcongestie

dinsdag 5 augustus

De campus is in transitie! Dat vraagt een integrale aansturing vanuit een totaalperspectief. Maar hoe realiseer je een nieuwe ...

Lees meer

De vraag naar aanwezigheid

De vraag naar aanwezigheid

maandag 4 augustus

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 1 augustus

Bijzaak zet zich in voor een veilige, inspirerende en comfortabele werkomgeving. Om deze doelstelling nog beter tot leven ...

Lees meer

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

donderdag 31 juli

Een meerjaren onderhoudsplanning blijft vaak steken in een statische lijst, die te weinig bijdraagt aan belangrijke doelstellingen. In ...

Lees meer

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

woensdag 30 juli

Per 1 september komt Eric de Wit het team van FMXXL versterken als commercieel directeur. Een nieuwe rol binnen dit snelgroeiende ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Sven Toelen

WorkPlace Inside: Sven Toelen

woensdag 30 juli

Voor Sven Toelen zit ontspanning juist in actie. Wat fysieke inspanning doet voor zijn balans vertelt hij in deze WorkPlace ...

Lees meer

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

dinsdag 29 juli

De NAVO-top was een logistieke monsterklus. Alvero vertelt hoe zij voor dit soort evenementen gebruik boven bezit blijven ...

Lees meer

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 28 juli

DPD is de grootste speler op de Europese markt van pakketverzenders. Dagelijks staan er wereldwijd zo'n 57.000 medewerkers ...

Lees meer

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

vrijdag 25 juli

Waarom zou iemand nog naar kantoor komen in 2025? In Sodexo's whitepaper 'De kracht van de werkplek' helpen ze onderzoeken ...

Lees meer

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn onvoldoende voorbereid 

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn ...

donderdag 24 juli

Werkgevers onderschatten het effect van generatieverschillen op de werkvloer. Dat stelt HEYDAY Hospitality naar aanleiding ...

Lees meer

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering Programma

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering ...

donderdag 24 juli

Om ervoor te zorgen dat iedere site manager, ongeacht de locatie, beschikt over de juiste kennis, vaardigheden en het vertrouwen ...

Lees meer

SWP Talks #68: Inclusiviteit

SWP Talks #68: Inclusiviteit

woensdag 23 juli

In deze aflevering van SWP Talks kijken experts naar welke factoren bijdragen aan een inclusieve werkplek: van leiderschap ...

Lees meer

Terug naar boven