The plastic pact journey – part 3

4 min

 

The plastic pact journey – part 3

ISS is een van de ondertekenaars van het Plastic Pact. De betrokkenen* schrijven de komende weken daarover in een serie blogs. Deel 3 gaat over het grootste probleem: 1. vuilniszak of 2. vuilnis, zak?

Lees hier The Plastic Pact Journey – Part 1.

Lees hier The Plastic Pact Journey – Part 2.

The results are in! En ze zien er niet glorieus uit.

Binnen ISS zagen wij over de afgelopen vier jaar toch wel een hoop vergelijkbare items veelvuldig terugkomen.  Wat ons het meest heeft verbaasd, is de absoluut grootste plastic vervuiler van ons aanbod. Wij waren in de veronderstelling dat dit uiteindelijk to-go bakjes zouden zijn, omdat we die zichtbaar gebruikt zien worden. Het bleek dat de to-go bakjes relatief gezien helemaal niet zo’n grote impact hebben. Maar wat dan wel? Tot onze grote verbazing zijn dat vuilniszakken.

De absolute nummer één vervuiler bij de opdrachtgevers van ISS zijn vuilniszakken!!! Daar gebruiken wij er miljoenen van per jaar! Dit was in de periode van 2017 t/m 2019 goed voor 70% van de totale plastic uitstoot.

Bovendien hebben we in ons assortiment nog bepaalde items die we gewoonweg moeten verbieden en vervangen. Denk hierbij aan plastic koffiebekertjes, roerstaafjes en verschillende besteksoorten.

Daarnaast zien we dat we van 2017 tot 2019 voor de to-go containers gedeeltelijk zijn overgestapt op biobased alternatieven. Daar is ook al de nodige discussie over. De productie is duurzamer dan regulier plastic, maar de verwerking helaas niet.

Kijkend naar de totalen per jaar hebben we gelukkig elk jaar een terugloop gezien van het aantal kg. Zowel absoluut als relatief (totaal kg afgezet tegen totaal aantal medewerkers) met minimaal 25% per jaar. In 2020 hebben daar helaas geen vervolg aan kunnen geven. Waarschijnlijk is een toelichting overbodig maar in 2020 hebben wij door de Covid-19 crisis veel meer plastics gebruikt. We hebben, op dezelfde wijze als de voorgaande jaren, een berekening gemaakt van gebruikte producten zoals handschoenen, plastic bekertjes, roerstaafjes, deksels in alle soorten en maten, vuilniszakken, folie, borden en bestek. Voor diegene die ons vorige blog nog niet hebben gelezen: wij gebruiken verschillende soorten vuilniszakken. Van alle soorten zakken de specifieke details te bepalen, bleek onbegonnen werk. We hebben één vuilniszak als gemiddelde genomen en ook toegepast op alle andere vuilniszakken. En dit hebben wij ook voor alle anderen producten gedaan.

Door Covid-19 hebben wij binnen onze dienstverlening bepaalde aanpassingen moeten doen. In de catering hebben we alle producten per stuk verpakt. Ook hebben we locaties anders ingericht waardoor er meer grab & go is. Het gevolg is dat gasten ook meer wegwerpbordjes en -bestek nodig hadden. Daarnaast maakten wij veel meer gebruik van handschoenen, niet vanwege de kou, maar vanwege de hygiëne.  

Helaas zien we, in retrospect, dat we ook een paar minder handige keuzes hebben gemaakt. Wij hebben voor een aantal to-go bakjes gebruikgemaakt van Expanded Polystyreen (EPS), beter bekend als piepschuim. EPS is in principe restafval, tenzij je het gescheiden inzamelt. Een andere misstap is het gebruik van vensterzakken, waarbij je een papieren zak hebt met een plastic (meestal PLA) venster. Dit is geen verpakking die bestaat uit één materiaalsoort en is dus moeilijker te verwerken.

Veel van de andere producten die tot een stijging van het plasticgebruik hebben geleid, waren noodzakelijk voor de veiligheid van onze dienstverlening. Het goede nieuws is dat wij significant minder vuilniszakken hebben gebruikt! De verklaring daarvan is simpel: veel van de plekken waar wij onze diensten verlenen zijn in 2020 een stuk minder bezocht. Waardoor er minder afval in de bakken is gekomen en waardoor er dus ook minder vuilniszakken nodig zijn geweest.

Tot zover onze analyse over de plasticstroom waar wij zelf de meeste invloed op hebben. We gaan concreet aan de slag met twee projecten:

1) we gaan onze single use to-go verpakkingen vervangen voor reusables, meer daarover in een vervolg.

2) we gaan, samen met onze collega’s, bekijken hoe wij de hoeveelheid gebruikte afvalzakken kunnen terugdringen. Bijvoorbeeld door de zak uitsluitend te legen als deze vol is en ook door te testen of een vuilniszak in elke bak überhaupt wel nodig is.

What’s next? Aan de slag met reductiemaatregelen. Dat kost even tijd, dus wij verwachten na de zomer weer terug te zijn met deel 4. Dan gaan we de diepte in op de artikelen waar wij minder invloed op hebben. Specifiek de plastics die wij gebruiken in de bedrijfsrestaurants. Denk aan de frisdrankflessen en de ketchupsachets. En ook de resultaten van onze bovengenoemde projecten. Stay tuned voor onze volgende blog van ‘the Plastic Pact journey’.

 * Wij zijn Cara CoffynDanique LindnerSebastiaan Janssen en Douwe Driehuis van ISS. Allemaal vanuit onze eigen discipline betrokken bij het Plastic Pact. Cara en Danique als sustainability leads bij onze klanten Accenture en PwC, Sebastiaan vanuit zijn rol als category manager F&B en logistiek en Douwe als head of innovation.

Delen:

Meer nieuws

Vero: nieuwe gratis AI-agent

Vero: nieuwe gratis AI-agent

maandag 30 juni

Alvero ondersteunt workplace professionals met Agentic AI Introductie Vero: een gratis AI-agent die helpt met vragen, ideeën ...

Lees meer

“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

maandag 30 juni

“De nood tot vernieuwing van onderwijshuisvesting is hoog”, valt te lezen in een opiniestuk van Jan Joost Flim, ...

Lees meer

E-zine 'Smart Buildings'

E-zine 'Smart Buildings'

donderdag 26 juni

De adoptie, transformatie en mogelijkheden van technologie op de werkplek zijn ongekend en ontwikkelen harder dan ooit. ...

Lees meer

Ontdek met Amabel het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek met Amabel het nieuwe kantoor van Haskoning

donderdag 26 juni

Op woensdag 2 juli 2025 vertelt Amabel Chiarito over het innovatieve werkplekconcept van Haskoning in het nieuwe, duurzame ...

Lees meer

SmartLabs en IWG kondigen 10-jarige samenwerking aan

SmartLabs en IWG kondigen 10-jarige samenwerking aan

donderdag 26 juni

SmartLabs en International Workplace Group gaan een wereldwijde samenwerking aan van tien jaar. Daarmee spelen ze in op ...

Lees meer

Natuurlijke ontmoetingen in Tripolis Park

Natuurlijke ontmoetingen in Tripolis Park

woensdag 25 juni

Hollandse Nieuwe creëerde voor MVRDV in Tripolis Park een werkomgeving waar betekenisvolle connecties en spontane ontmoetingen ...

Lees meer

De kracht van een integrale aanpak

De kracht van een integrale aanpak

dinsdag 24 juni

De droom van iedere gebouweigenaar: een toekomstbestendige vastgoedportefeuille waarmee je energie bespaart, een gezonde ...

Lees meer

Werk zonder omwegen: IWG stelt locaties gratis open tijdens de NAVO-top

Werk zonder omwegen: IWG stelt locaties gratis open tijdens de ...

dinsdag 24 juni

Terwijl Den Haag zich voorbereidt op zware verkeershinder tijdens de NAVO-top, houdt IWG professionals productief met gratis ...

Lees meer

Platform voor AI-gedreven optimalisatie van gebouwen

Platform voor AI-gedreven optimalisatie van gebouwen

vrijdag 20 juni

Een platform biedt gebouwbeheerders en installateurs een hulpmiddel om het energieverbruik en de prestaties van één ...

Lees meer

Gemeentehuis Land van Cuijk: duurzame renovatie en nieuwbouw

Gemeentehuis Land van Cuijk: duurzame renovatie en nieuwbouw

donderdag 19 juni

Op 1 januari 2022 fuseerden de gemeenten Boxmeer, Cuijk, Sint Anthonis, Mill en Sint Hubert en Grave tot de nieuwe gemeente ...

Lees meer

Een neurodivers kantoor, bestaat dat wel?

Een neurodivers kantoor, bestaat dat wel?

donderdag 19 juni

Bestaat een neurodivers kantoor? Met deze vraag herlanceert Tarkett de praktische gids 'Principes voor Human-Conscious Design', ...

Lees meer

SWP Talks #66: Zero waste

SWP Talks #66: Zero waste

woensdag 18 juni

In de nieuwste aflevering van SWP Talks staat het thema zero waste op de werkvloer centraal. Host Suzan Schalx gaat in gesprek ...

Lees meer

Waarom datagedreven ventilatie loont

Waarom datagedreven ventilatie loont

woensdag 18 juni

Nog te vaak draait de keuze bij ventilatie vooral om de laagste aanschafprijs, terwijl juist de Total Cost of Ownership ...

Lees meer

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

dinsdag 17 juni

Het Definitief Ontwerp voor het nieuwe gemeentekantoor van de ABG-organisatie is afgerond. HEVO bereikt daarmee een belangrijke ...

Lees meer

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table gingen professionals van onder andere ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Terug naar boven