De toekomst van coworking ruimtes kan in het onderwijs zitten

De toekomst van coworking ruimtes kan in het onderwijs zitten

Coworking ruimtes werden vóór de pandemie vooral als werkruimte gebruikt. Door de pandemie is echter ook onderwijs een serieuze optie geworden, aldus Smart WorkPlace expert Jeannine van der Linden.

Coworking ruimtes werden vóór de pandemie door bedrijven en ondernemers vooral als werkruimte gebruikt. Een gevolg van de veranderingen die de pandemie in deze sector met zich heeft meegebracht is dat coworking ruimtes op allerlei uiteenlopende manieren in gebruik werden genomen. In sommige gevallen worden ruimtes zelfs ’s nachts anders gebruikt dan overdag.

Overdag bijvoorbeeld kan een ruimte voor werk en studie worden gebruikt, maar ’s nachts kan het een ruimte worden waar coworkers hun muziekinstrumenten kunnen spelen, avondlessen kunnen volgen of zelfs socializen.

Coworking ruimtes zetten zich steeds meer in om hun gemeenschappen te verbeteren door zich beschikbaar te stellen voor educatieve doeleinden. Zodoende zijn studenten die niet de gelegenheid hadden om traditionele opleidingen bij te kunnen wonen en die ook niet succes behaalden in thuisonderwijs op afstand, geholpen om beter hun opleiding te kunnen volgen.

Onderwijs is de toekomst

Oprichter van Urban MBA, Kofi Oppong, zag de veranderingen in de sector aankomen en maakte van de gelegenheid gebruik om zijn educatief programma te ontwikkelen. Dit deed hij door met en in coworking ruimtes te werk te gaan om ze – in ieder geval parttime – in onderwijsfaciliteiten om te toveren.

De toekomst van coworking ruimtes kan in het onderwijs zitten

Urban MBA is een non-profit organisatie die bedrijfsprogramma’s en -cursussen aanbiedt om jonge mensen te helpen met het ontwikkelen van hun ideeën, zodat ze hun eigen duurzame commerciële en sociale ondernemingen kunnen oprichten.

Een grote passie van Kofi Oppong is om de jeugd van vandaag – vooral de jeugd uit kansarme milieus – naar succes te leiden door ze de best mogelijke opleiding tegen een betaalbare prijs te bieden.

De visie van Urban MBA is om een educatieve omgeving te creëren waar studenten kunnen leren wat ze moeten en wat ze willen, op hetzelfde niveau als een elite-universiteit. Dit idee noemde hij “de Mini-Harvard voor studenten uit kansarme milieus”. Het idee erachter is om studenten die geen financieel rijke achtergrond hebben de gelegenheid te bieden om cursussen te volgen die hen op hetzelfde niveau zullen brengen als afgestudeerden van Harvard.

Deze visie van Urban MBA sluit ook het oprichten van tech hubs binnen coworking ruimtes. “Dit doel zullen we bereiken door bedrijven te naderen die met technologisch geavanceerde systemen zoals Google werken en ze te vragen voor mock-ups van hun systemen.” Deze technologieën zullen in de tech hubs geplaatst worden zodat studenten ermee vertrouwd kunnen raken en goed thuis zullen zijn in hun vakgebied wanneer ze afstuderen. Zodoende zullen afgestudeerden van Urban MBA aantrekkelijker voor bedrijven zijn omdat ze alvast theoretische en praktische ervaring hebben.

Het doel is om de technologie in zo’n hub om de vijf jaar te updaten om deze gemoderniseerd en actueel te houden. “We willen graag partnerships aangaan met bedrijven die deze technologieën gebruiken en we willen graag dat ze deze regelmatig updaten.”

Niet alleen de technologie maar ook de manier van lesgeven zal up-to-date blijven. Voor Kofi is het daarom van belang dat ook de trainer getraind word. “Het is belangrijk dat leraren les kunnen geven aan alle generaties van Generatie X tot Generatie Z. Dit zal ze in staat stellen om de manier van denken onder hun studenten beter te kunnen begrijpen, evenals de ideeën en de uitdagingen die ze meemaken.”

Een groot verschil tussen Generatie X en Generatie Z is hoe gemakkelijk ze met technologie omgaan. “Generatie X zal nog terugkijken op de goede oude tijd zonder GSM’s en zeggen hoe fijn dat was, terwijl Generatie Z zal reageren met ‘wel, ik kan frietjes bij die McDonald’s vanaf mijn mobiele telefoon bestellen’. Daarom is het belangrijk om de manier van denken van Generatie Z te begrijpen en om te begrijpen hoe geïntegreerd de technologie in hun dagelijks leven is.”

Nog een aspect dat voor Kofi heel belangrijk is, is dat moeders zich moeten kunnen bijscholen na de bevalling en kinderzorgtijd. “Tegenwoordig ben ik moeders aan het bijscholen en ik geloof echt dat de tech hub een geweldige ruimte voor hen zal creëren om weer vertrouwd te raken met de jongste technologie, zodat ze met gemak naar hun industrie kunnen terugkeren en vooruitgang boeken.”

Oprichter van DeKamer Jeannine van der Linden, deelde enkele van haar inzichten over de mogelijkheid om coworking ruimtes in opleidingscentra te arrangeren. “Wanneer we verder kijken dan de traditionele gebruiken van coworking ruimtes, zien we dat er eindeloze mogelijkheden zijn voor dit soort ruimtes. Onderwijs met als doel de toekomst van onze jeugd te verbeteren lijkt perfect te passen.”

Urban MBA heeft van de beste gelegenheid gebruik gemaakt om het bewustzijn te vergroten van het belang van onderwijs middels het gebruik van coworking ruimtes om deze faciliteiten te hosten. DeKamer sluit zich hierbij aan en ziet ook welke belangrijke rol coworking ruimtes kunnen spelen binnen het onderwijs.

In een steeds veranderende wereld is het van belang om relevant en innovatief te blijven. Een manier om dat te doen is om de jeugd te volgen. Cowork ruimtes zijn geweldig handig voor onderwijsinstellingen en wanneer de relevantie ervan is doorgedrongen, zal er geen weg meer terug zijn.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven