Van sensor tot inzicht – deel 9

6 min

 

Van sensor tot inzicht – deel 9

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, werkplekanalyses en actiegerichte inzichten.

Facilitair beheer en werkplekmanagement zijn volop in beweging. Enerzijds neemt de rol van technologie, cloud en IoT toe, anderzijds heeft de pandemie een verschuiving naar hybride werken teweeggebracht, zodat bestaande trends op het gebied van de flexibele werkplek in een stroomversnelling zijn geraakt. Om succesvol te zijn in de nieuwe wereld van hybride werken, hebben vastgoed- en FM-teams gedetailleerde, actuele informatie nodig. Dat is waar het IoT om de hoek komt kijken. Sensoren kunnen immers veel beter dan mensen nauwkeurige gegevens verzamelen op grote schaal en in real time.

Dit alles heeft gevolgen voor de manier waarop gegevens over gebouwen worden verzameld, opgeslagen, verwerkt, geanalyseerd en gevisualiseerd. Software voor werkplekbeheer wordt tegenwoordig uitgebreid met gegevensstromen in real time. Deze big data – en de inzichten die daaruit voortkomen – helpen facility managers meer inzicht te krijgen in hoe gebruikers de verschillende ruimtes gebruiken, en wat de omgevingscondities in deze ruimtes zijn, met inbegrip van de binnenluchtkwaliteit.

Big data, groot verschil

Werken met ‘big data’ van sensoren, in combinatie met diverse andere gegevensbronnen, is fundamenteel anders dan het verwerken van traditionele FM-gegevens. Het vereist een big data IoT-platform dat gestructureerde, semigestructureerde en ongestructureerde gegevens kan verwerken, die in grote volumes en met hoge snelheid binnenkomen.

Bij traditionele datamining in facilitair beheer zijn de datasets meestal beperkt en statisch. Het gegevensformaat is eenvoudig en past in een relationele database of datawarehouse.

Bij de analyse van big data daarentegen zijn de gegevens vaak afkomstig van meerdere, heterogene bronnen. De gegevensformaten zijn diverser en passen waarschijnlijk niet in een relationele database. De gegevens kunnen onderling sterk verweven, dynamisch en evoluerend zijn. Relevante gegevens kunnen verborgen zijn tussen een hoop onbruikbare gegevens. Traditionele visualisatietechnieken zullen bijgevolg niet altijd goed werken.

Dat wil zeggen, als u een traditionele FM-software inzet en vervolgens nog wat sensorgegevens toevoegt, dan is de kans op mislukking groot. Want sensoren vormen slechts een deel van de oplossing. En traditionele FMIS werd niet ontworpen om grote hoeveelheden volatiele gegevens te verwerken en te analyseren.

De mogelijkheden van uw IoT-platform en de kwaliteit van de analytische tools bepalen de waarde die u uit het gebouw-IoT haalt. Het juiste analyseplatform zet ruwe gegevens om in bruikbare inzichten en stelt u in staat om de dynamiek binnen uw gebouwen beter te begrijpen. Daarom is het kiezen van het juiste analyseplatform net zo belangrijk als de juiste sensorkeuze.

Connectiviteit

Om de gegevens optimaal toegankelijk en beschikbaar te kunnen maken, moet een modern platform voor gebouw-IoT verbinding maken met oudere systemen, zoals gebouwbeheersystemen (GBS), toegangscontrole en bedrade/draadloze sensoren. Dit wordt mogelijk gemaakt door API’s (Application Programming Interfaces). Met een IoT-analyseplatform dat sensor- en GBS-neutraal is, en een sterk ecosysteem van software- en hardwarepartners heeft, zult u kunnen profiteren van het nieuwste en het beste op het gebied van sensoren.

Statische vs. dynamische analyse

Traditionele dashboards tonen geaggregeerde gegevens op een statische manier, als informatie die alleen gelezen kan worden. Deze statische dashboards stellen de werkplekmanagers niet in staat om de data te analyseren en correlaties te begrijpen. Dergelijke dashboards lijken op het eerste gezicht misschien informatief, maar ze bieden slechts een beperkt inzicht.

Om de gegevens een werkelijk doel te laten dienen, heeft men een ander soort analyse-instrument nodig: een tool die een dynamische weergave van de volledige gegevens mogelijk maakt. Geavanceerde analytische dashboards passen zich dynamisch aan wanneer u een van de parameters wijzigt. U kunt op hoog niveau beginnen, dan door de gegevens heen klikken en inzoomen tot u het gewenste detailniveau hebt bereikt.

Inzichten actiegericht maken

In gebouw- en facilitair beheer halen IoT-analyseplatforms veel voordeel uit een integratie met operationele software, zoals FMIS. Waarom is dat zo? Omdat beide soorten softwareplatforms bij uitstek op kwaliteitsgegevens werken, of dat nu IoT-sensorgegevens zijn, uitgebreide asset- en ruimtelijke gegevens uit BIM, onderhoudsplanning en -geschiedenis of actuele bezetting en ruimtereserveringen. Traditionele FMIS automatiseert processen met beslissingsbomen, workflows, statussen en notificaties, maar meestal is er nog steeds een persoon nodig om het proces in gang te zetten. Bijvoorbeeld door een ticket of serviceverzoek te loggen als iets niet goed werkt. Door gebruik te maken van ‘brain rules’ kan het IoT-platform processen in gang zetten zonder dat er menselijke tussenkomst nodig is. Zo wordt bijvoorbeeld een gereserveerd lokaal vrijgegeven voor andere gebruikers nadat sensoren gedurende 15 minuten geen aanwezigheid hebben waargenomen. Of een technicus ontvangt een werkbon om de HVAC te controleren nadat een vooraf ingestelde temperatuurdrempel is overschreden. Deursensoren bij de ingang van sanitaire ruimtes kunnen worden gebruikt om schoonmaak- of bijvulbeurten te activeren wanneer de bezettingsgraad een bepaalde drempel bereikt. Of, als er een reservering is gemaakt maar niemand is komen opdagen, kunnen de sensorgegevens worden gebruikt om het schoonmaakpersoneel te laten weten dat de werkbon niet hoeft te worden uitgevoerd. Het is duidelijk dat er talrijke manieren zijn waarop dienstverleners voordeel kunnen halen uit realtimegegevens die de werking van hun faciliteiten verbeteren.

Realtime- en mobiele informatie

Werkplekleiders zullen vooral naar gegevens over een langere periode willen kijken om inzicht te krijgen in gebruikstrends. Voor zowel gebruikers als dienstverleners zijn live-gegevens uiterst bruikbaar. Een geavanceerd platform voor werkplekanalyse kan gegevens weergeven op digitale plattegronden. Daarbij kan het bijvoorbeeld gaan om informatie over de huidige bezetting van de ruimte, maar ook om comfortgegevens. Gebruikers van het gebouw hebben dan rechtstreeks toegang tot deze informatie op hun smartphone of via andere touchpoints, zoals kiosken of displays in vergaderruimtes. Dat maakt het voor medewerkers gemakkelijker om door een flexibele werkplek te navigeren en snel geschikte ruimtes en middelen te vinden (en te reserveren). Wanneer medewerkers gemakkelijk toegang hebben tot dit soort mobiele begeleiding in real time, verliezen ze geen tijd en kunnen ze hun werkdag productiever doorbrengen.

Mobiele informatie in real time biedt ook voordelen voor FM-teams die doorgaans veel in gebouwen rondlopen. Een slimme serviceapp combineert geplande taken met serviceaanvragen en door sensoren gestuurde interventies, met alle werkbonnen naar prioriteit gerangschikt en weergegeven op plattegronden. Met een dergelijke tool kunnen FM-teams hun dagelijkse werkzaamheden dynamisch beheren en reageren op gebeurtenissen in de praktijk wanneer deze zich voordoen.

Effectieve beslissingen over het portfolio

Geavanceerde werkplekanalyses kunnen zowel actuele werkzaamheden als langetermijnstrategie ondersteunen. Ze bieden inzicht in het gebruik van werkplekken en stellen vastgoed- en werkplekmanagers in staat om datagestuurde beslissingen te nemen bij het plannen van hun toekomstige behoeften aan kantoorruimte. Het gebruik van sensortechnologieën om de bezetting te monitoren met het oog op ruimteplanning (zie uitlegvideo) is niet nieuw, maar de pandemie en de opkomst van hybride werken hebben de inzet alsmaar verhoogd. Om organisaties te helpen hun kantoren beter aan te passen en de portfoliokosten te verlagen, heeft Spacewell de Opportunity Simulator ontwikkeld. Dit dashboard stelt vastgoedteams in staat ruimtesimulaties uit te voeren en een duidelijk beeld te krijgen van hun potentiële financiële besparingen.

Deel 1 van de blogserie ‘Van sensor tot inzicht’ leest u hier.

Deel 2 van de blogserie ‘Van sensor tot inzicht’ leest u hier.

Deel 3 van de blogserie ‘Van sensor tot inzicht’ leest u hier.

Deel 4 van de blogserie ‘Van sensor tot inzicht’ leest u hier.

Deel 5 van de blogserie 'Van sensor tot inzicht leest u hier.

Deel 6 van de blogserie 'Van sensor tot inzicht leest u hier.

Deel 7 van de blogserie 'Van sensor tot inzicht leest u hier.

Deel 8 van de blogserie 'Van sensor tot inzicht leest u hier.

Delen:

Meer nieuws

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Het Hybride Helden Festival is terug

Het Hybride Helden Festival is terug

woensdag 21 mei

BIS|Econocom organiseert het Hybride Helden Festival. Op 10 juni ontmoet je professionals, ontdek je de nieuwste technologieën, ...

Lees meer

Terug naar boven