Is de holografische receptionist(e) de toekomst?

5 min

 

Is de holografische receptionist(e) de toekomst?

Wint technologie terrein vergeleken met fysieke aanwezigheid in de hospitality branche? Melissa Kooke, Manager Concept Development bij D&B The Facility Group, testte het vorige maand.

"Is ze echt?" , was een van de meest voorkomende vragen tijdens een test met een remote Hospitality Host. De Host was live aanwezig in een studio op het hoofdkantoor in Amstelveen. Tegelijkertijd werd ze op ware grootte én op holografische wijze geprojecteerd in de zogenoemde Holobox bij het WTC Amsterdam. Deze ‘box’ stond twee weken in het hart van de Zuidas, met als doel testen of gasten net zo goed op afstand worden geholpen als fysiek bij een ontvangstbalie. Melissa neemt je mee in de technologie, learnings en de reacties van gebruikers.

High end technologie

U zult nu denken, hoe werkt de Holobox? Dat zal ik u proberen uit te leggen. Allereerst is er een studio benodigd van drie bij twee meter. Met lampen, een white-screen, microfoon, twee schermen en een camera. That’s it. In die studio staat de Host voor de camera en kan zij zichzelf én de persoon voor de box op locatie live zien. De Holobox staat op een ontvangstlocatie. De meer dan twee meter hoge box bestaat uit een Android-scherm, geluidsboxen, microfoon, sensor, een camera en lampen die achter op het scherm schijnen. Door het laatstgenoemde ontstaat die holografische weergave. En door de sensor die een bezoeker herkent, komt de live verbinding met de studio tot stand.

De box bleek een echte eyecatcher bij het WTC. Ook omdat er een levensechte video van Host Lindsey als screensaver werd afgespeeld. Zodra er geen bezoeker voor de box stond, speelde de screensaver af. De makers van de box, Holoconnects, hebben bovengenoemde in beeld gebracht. Bekijk hier de beelden.

Learnings

De eerste dagen van de pilot stonden in het teken van testen, testen en nog eens testen. Voor de Hosts bleek het wennen om gasten in spiegelbeeld aanwijzingen te geven over de locatie. Niet zo gek, want alhoewel zij een training op locatie hebben gehad, kunnen ze niet even rondkijken in de omgeving. De oplossing? Spiekbriefjes op de vloer van de studio over wat waar zit. “De roltrappen zitten rechts van u, de liften links...”. Een beetje creativiteit moet kunnen, toch? Het gaat erom dat bezoekers goed te woord worden gestaan. Daarnaast hadden de Hosts ook een tablet in hun hand om de locatie van bedrijven op te zoeken. Dit bleek ideaal om bezoekers snel door te kunnen verwijzen.

Dat de Holobox voor een nieuwe beleving zou zorgen bij ontvangst, dat was al snel duidelijk. Niet eerder in het facilitaire landschap vond een soortgelijke pilot plaats. Maar een Hostess die deed denken aan A.I.? Dat was juist niet de bedoeling. En toch gebeurde het. Gasten die voor de Holobox stonden in het WTC, dachten dat de Host een soort levensgrote Siri was. Dat zorgde vanzelfsprekend voor de nodige humor. Tegelijkertijd was dit een lesson learned, want het doel van de box was niet duidelijk. Na de eerste testdag werd dan ook de tekst ‘information point’ toegevoegd aan de screensaver. Geen vragen meer over het weer of het favoriete eten van Max Verstappen. We konden weer verder.

Na een week testen waren de meeste kinderziektes er wel uit. Het doel van de box was duidelijk en gasten kwamen naar de box voor praktische vragen over het WTC. Bezoekers gaven aan verrast te zijn: 

“Ik vind dit wel een hele leuke ontwikkeling. Ik heb echt contact met de dame voor mij en ik krijg snel en duidelijk een antwoord over hoe ik naar mijn bestemming moet lopen. Dit is toch de toekomst!”- een bezoeker bij het WTC. 

De vraag is alleen: waarom een Host op afstand?

Mede door het ontstaan van het hybride werken en de krapte op de arbeidsmarkt, ontstond het idee om te testen met een remote Host. Want waarom zou een Hospitality Host niet meerdere locaties tegelijkertijd kunnen bedienen vanaf één plek? En dit lijkt ook nog eens een uitdagende en veelzijdige functie te zijn. Overigens is camera talent en humor vereist om awkward situaties te voorkomen. Wat mij betreft heeft de remote Host enorme potentie om de efficiency én de guest journey in kantoorpanden te vergroten en verbeteren. De remote Host kan een oplossing zijn op de bestaande Hospitality service. Zowel ter uitbreiding, vervanging of aanvulling. Maar laten we kritisch zijn, niet op alle locaties. De beleving van een fysieke Host zal nooit volledig vervangen kunnen worden.

Delen:

Meer nieuws

De onmisbaarheid van datagedreven én ethisch werken

De onmisbaarheid van datagedreven én ethisch werken

dinsdag 16 december

De snelle groei van kunstmatige intelligentie verandert het werkveld in een razendsnel tempo. Steeds meer keuzes worden ...

Lees meer

De criteria van de Vebego Workplace Innovation Award

De criteria van de Vebego Workplace Innovation Award

dinsdag 16 december

De Vebego WorkPlace Innovation Award zet innovatie in de schijnwerpers. In dit artikel laten we zien welke criteria gelden.  ...

Lees meer

Een optimale werkbeleving

Een optimale werkbeleving

maandag 15 december

De manier waarop we werken verandert razendsnel. Flexibiliteit, beleving en welzijn staan centraal. Moderne bedrijven kijken ...

Lees meer

Kroon op drie jaar succes

Kroon op drie jaar succes

maandag 15 december

PHI Factory is voor de derde keer uitgeroepen tot nummer 1 van de categorie ‘zakelijke dienstverlening in sustainability’ ...

Lees meer

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

donderdag 11 december

Toegankelijk onderwijs voor iedereen, het klinkt vanzelfsprekend maar in de praktijk is dat helaas niet altijd zo. Nu technologie ...

Lees meer

Gewoon beginnen en uitproberen

Gewoon beginnen en uitproberen

donderdag 11 december

Half april 2025 ontving Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate, Workplace & Sustainability bij FrieslandCampina, ...

Lees meer

De impact van geluid op de werkvloer

De impact van geluid op de werkvloer

woensdag 10 december

Van alle werknemers ergert 52 procent zich aan hinderlijk geluid op de werkplek en 34 procent ervaart hier ook echt klachten ...

Lees meer

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

woensdag 10 december

Donderdag 5 februari 2026 vindt de SWP Stand Up 2026 plaats op de locatie HNK/NSI Sloterdijk. De Stand Up begint om 14:00 ...

Lees meer

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

dinsdag 9 december

Key Quality en The Food Office sloegen de handen ineen en introduceren het Facilitair Samenwerkingskompas: een onafhankelijk ...

Lees meer

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame werkomgeving

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame ...

dinsdag 9 december

Vebego Facility Solutions en Smart WorkPlace introduceren een gloednieuwe award die innovatie in de schijnwerpers zet: de ...

Lees meer

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

vrijdag 5 december

Als je van één ding zeker kunt zijn, dan is het wel dat workplace management altijd in beweging is. IT, HR ...

Lees meer

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

donderdag 4 december

Samenwerking is altijd een beetje een mysterie geweest. Iedereen voelde dat het belangrijk was, maar bijna niemand wist ...

Lees meer

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

woensdag 3 december

Met een gezond binnenklimaat werken docenten prettiger en leren kinderen beter. Op de Montessorischool in Capelle aan den ...

Lees meer

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

woensdag 3 december

In Nederland werkt 83 procent gemiddeld één dag per week vanuit huis. Het onderzoek ‘Werkwereld 2025 ...

Lees meer

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

dinsdag 2 december

Het nieuwe rapport Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche laat je zien hoe de wereld van cateringcontractmanagement ...

Lees meer

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

dinsdag 2 december

In het nieuwe SWP Magazine (#15) lees je onder andere een groot interview met ISS WorkPlace Manager of the Year Annemarie ...

Lees meer

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd besparen

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd ...

dinsdag 2 december

Met de opkomst van AI, geavanceerde vergader- en samenwerkingstools zoals Microsoft Teams en Yealink én strengere ...

Lees meer

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

dinsdag 2 december

In veel gemeenten zijn door de jaren heen situaties ontstaan waarin maatschappelijk vastgoed niet meer aansluit op de actuele ...

Lees meer

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

vrijdag 28 november

Tijdens de jaarlijkse uitreiking van de CSRD Awards riep de jury Koninklijke Heijmans N.V. uit tot winnaar in de categorie ...

Lees meer

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

donderdag 27 november

AVEX is geselecteerd als finalist voor de Inavation Sustainability Award 2026 met de duurzame en innovatieve BRIX zero AV-oplossing.

Lees meer

Terug naar boven