Is de holografische receptionist(e) de toekomst?

5 min

 

Is de holografische receptionist(e) de toekomst?

Wint technologie terrein vergeleken met fysieke aanwezigheid in de hospitality branche? Melissa Kooke, Manager Concept Development bij D&B The Facility Group, testte het vorige maand.

"Is ze echt?" , was een van de meest voorkomende vragen tijdens een test met een remote Hospitality Host. De Host was live aanwezig in een studio op het hoofdkantoor in Amstelveen. Tegelijkertijd werd ze op ware grootte én op holografische wijze geprojecteerd in de zogenoemde Holobox bij het WTC Amsterdam. Deze ‘box’ stond twee weken in het hart van de Zuidas, met als doel testen of gasten net zo goed op afstand worden geholpen als fysiek bij een ontvangstbalie. Melissa neemt je mee in de technologie, learnings en de reacties van gebruikers.

High end technologie

U zult nu denken, hoe werkt de Holobox? Dat zal ik u proberen uit te leggen. Allereerst is er een studio benodigd van drie bij twee meter. Met lampen, een white-screen, microfoon, twee schermen en een camera. That’s it. In die studio staat de Host voor de camera en kan zij zichzelf én de persoon voor de box op locatie live zien. De Holobox staat op een ontvangstlocatie. De meer dan twee meter hoge box bestaat uit een Android-scherm, geluidsboxen, microfoon, sensor, een camera en lampen die achter op het scherm schijnen. Door het laatstgenoemde ontstaat die holografische weergave. En door de sensor die een bezoeker herkent, komt de live verbinding met de studio tot stand.

De box bleek een echte eyecatcher bij het WTC. Ook omdat er een levensechte video van Host Lindsey als screensaver werd afgespeeld. Zodra er geen bezoeker voor de box stond, speelde de screensaver af. De makers van de box, Holoconnects, hebben bovengenoemde in beeld gebracht. Bekijk hier de beelden.

Learnings

De eerste dagen van de pilot stonden in het teken van testen, testen en nog eens testen. Voor de Hosts bleek het wennen om gasten in spiegelbeeld aanwijzingen te geven over de locatie. Niet zo gek, want alhoewel zij een training op locatie hebben gehad, kunnen ze niet even rondkijken in de omgeving. De oplossing? Spiekbriefjes op de vloer van de studio over wat waar zit. “De roltrappen zitten rechts van u, de liften links...”. Een beetje creativiteit moet kunnen, toch? Het gaat erom dat bezoekers goed te woord worden gestaan. Daarnaast hadden de Hosts ook een tablet in hun hand om de locatie van bedrijven op te zoeken. Dit bleek ideaal om bezoekers snel door te kunnen verwijzen.

Dat de Holobox voor een nieuwe beleving zou zorgen bij ontvangst, dat was al snel duidelijk. Niet eerder in het facilitaire landschap vond een soortgelijke pilot plaats. Maar een Hostess die deed denken aan A.I.? Dat was juist niet de bedoeling. En toch gebeurde het. Gasten die voor de Holobox stonden in het WTC, dachten dat de Host een soort levensgrote Siri was. Dat zorgde vanzelfsprekend voor de nodige humor. Tegelijkertijd was dit een lesson learned, want het doel van de box was niet duidelijk. Na de eerste testdag werd dan ook de tekst ‘information point’ toegevoegd aan de screensaver. Geen vragen meer over het weer of het favoriete eten van Max Verstappen. We konden weer verder.

Na een week testen waren de meeste kinderziektes er wel uit. Het doel van de box was duidelijk en gasten kwamen naar de box voor praktische vragen over het WTC. Bezoekers gaven aan verrast te zijn: 

“Ik vind dit wel een hele leuke ontwikkeling. Ik heb echt contact met de dame voor mij en ik krijg snel en duidelijk een antwoord over hoe ik naar mijn bestemming moet lopen. Dit is toch de toekomst!”- een bezoeker bij het WTC. 

De vraag is alleen: waarom een Host op afstand?

Mede door het ontstaan van het hybride werken en de krapte op de arbeidsmarkt, ontstond het idee om te testen met een remote Host. Want waarom zou een Hospitality Host niet meerdere locaties tegelijkertijd kunnen bedienen vanaf één plek? En dit lijkt ook nog eens een uitdagende en veelzijdige functie te zijn. Overigens is camera talent en humor vereist om awkward situaties te voorkomen. Wat mij betreft heeft de remote Host enorme potentie om de efficiency én de guest journey in kantoorpanden te vergroten en verbeteren. De remote Host kan een oplossing zijn op de bestaande Hospitality service. Zowel ter uitbreiding, vervanging of aanvulling. Maar laten we kritisch zijn, niet op alle locaties. De beleving van een fysieke Host zal nooit volledig vervangen kunnen worden.

Delen:

Meer nieuws

SWP Talks: De kantoorrevolutie

SWP Talks: De kantoorrevolutie

maandag 15 september

Tijdens de nieuwste aflevering van SWP Talks ging Wim Kooyman in gesprek met experts over de toekomst van het kantoor. Hoe ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

vrijdag 12 september

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

De kracht van samenwerken

De kracht van samenwerken

donderdag 11 september

IFM-contracten zijn notoir complex, maar hebben voordelen als efficiëntie, kostenbesparing en betere kwaliteit en consistentie. ...

Lees meer

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

woensdag 10 september

Transities op de onderwijscampus buitelen over elkaar heen: van energie- en CO2-reductie tot groene mobiliteit en hergebruik ...

Lees meer

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

dinsdag 9 september

Een gezonde schoolomgeving zou vanzelfsprekend moeten zijn. Toch blijkt dat ruim 80% van de Nederlandse scholen te maken ...

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

dinsdag 9 september

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

maandag 8 september

Asito heeft een belangrijke stap gezet richting haar duurzaamheidsdoelstellingen door volledig over te stappen op circulaire ...

Lees meer

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

vrijdag 5 september

Gispen publiceert het nieuwe Duurzaamheidsverslag 2024: een jaarverslag over de in het vorige jaar behaalde resultaten en ...

Lees meer

TU Delft experimenteert met groene gevels.

TU Delft experimenteert met groene gevels.

donderdag 4 september

TU Delft onderzoekt hoe groene gevels kunnen bijdragen aan een toekomstbestendige campus. Daarbij worden diverse systemen ...

Lees meer

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

woensdag 3 september

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was ...

Lees meer

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

woensdag 3 september

AT Osborne heeft voor het vijfde jaar op rij de hoogste trede van de CO2-prestatieladder behaald. Het adviesbureau heeft, ...

Lees meer

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

dinsdag 2 september

Met het verslag 'Maak gebruik van wat er is' laat Alvero zien hoe meubelverhuur is uitgegroeid tot een strategische pijler ...

Lees meer

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2025’ 

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager ...

dinsdag 2 september

De shortlist met 10 kandidaten voor de MVO Manager van het Jaar verkiezing editie 2025 is bekend gemaakt. Dit jaar ...

Lees meer

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

maandag 1 september

Natuurlijke elementen op de werkvloer dragen bij aan een gezondere en productievere werkomgeving. In HEYDAY's nieuwe whitepaper ...

Lees meer

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace Manager Award 

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace ...

vrijdag 29 augustus

Namens ISS en Maaike van Kats (winnaar WorkPlace Manager 2024) heeft Wim Kooyman op 26 augustus de winnaarscheque van de ...

Lees meer

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire dienstverlening

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire ...

donderdag 28 augustus

ISS en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) bundelen hun krachten om jongeren betere kansen ...

Lees meer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit op de werkvloer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit ...

woensdag 27 augustus

Uit nieuw internationaal onderzoek van International Workplace Group (IWG), bekend van onder meer Spaces en Regus, blijkt ...

Lees meer

5 jaar hybride werken: wat werkt, wat schuurt?

5 jaar hybride werken: wat werkt, wat schuurt?

woensdag 27 augustus

Op woensdag 27 augustus 2025 vindt het jaarlijkse congres van het Center for People and Buildings (CFPB) plaats, ditmaal ...

Lees meer

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

dinsdag 26 augustus

Wat doe je als je te veel kantoorruimte hebt, maar toch strategisch aanwezig wilt blijven in de regio? Die vraag lag op ...

Lees meer

Terug naar boven