Blog: Herontwerp hybride kantoor: eerst de mens, dan stenen en technologie

6 min

 

Blog: Herontwerp hybride kantoor: eerst de mens, dan stenen en technologie

Een kantoor aanpassen op het nieuwe werken is een uitdaging voor elke organisatie. Waar begin je? Wat heeft de prioriteit? In deze blog pleit SWP-Expert Rob de Haas voor een 'human-first’ aanpak.

De ontwikkelingen van tech toepassingen voor het nieuwe, hybride kantoor zijn duizelingwekkend: van geluidsonderdrukkende- en versterkende microfoons, tot uiterst professionele, hybride meeting spaces en slimme, virtuele collaboration tools. De kans is groot, dat wanneer je start hierin fors te investeren, de mensen nog helemaal niet klaar zijn om het toe te passen in hun werk. Ze voelen het als ‘iets erbij’, waar ze ook nog iets mee moeten.

Dan koop je een dure full hybrid Porsche, terwijl je had kunnen volstaan met een veel goedkopere Polo. Investeringen in technologie en fysieke verbouwingen zouden om deze reden niet leidend, maar volgend moeten zijn, aansluitend bij een analyse van dat wat het hybride kantoor vooral is: een ontmoetingsplek voor professionals. 

Het hybride kantoor: Broedplaats voor ontmoeting en inspiratie

Het kloppend hart van elke organisatie is de ontmoeting, in al haar verscheidenheid: klein, groot, online, hybride, offline, staand, wandelend, enzovoort. Meetings zullen in de hybride wereld een nog grotere rol gaan spelen. Immers, wij zijn en blijven sociale dieren, en meetings zijn dé momenten waarop we ons gezien, gehoord en gewaardeerd kunnen voelen.

Onderzoek van Rogelberg, S.G. Allen, J.A., shanock, L. Scott, C.W. & Shuffler, M. (2010) toont aan dat wanneer je eenmaal besluit om de manier van vergaderen aan te pakken, dit een bewezen positief effect heeft op:

  1. persoonlijk welbevinden (werkgeluk)
  2. productiviteit
  3. samenwerking
  4. het imago van de organisatie

Hoe maak je het hybride kantoor aantrekkelijk?

Wanneer we goede en gave meetings op kantoor hebben, er plekken zijn voor samenwerken en geconcentreerd werk, dan komen we graag terug. Zo niet, dan blijven we liever vanuit huis werken. Herontwerp van het hybride kantoor? Kijk allereerst naar onze meetings!  immers, de Nederlandse hoofdwerker vergadert zo’n twee dagen/week, en een manager tussen de drie tot vier dagen per week! Het meeste werk bestaat uit samenwerken, en samenwerken bestaat voor 90 % uit meetings. Daarom zou ieder herinrichtingsvraagstuk moeten starten met de vraag:

Wat zijn onze meest voorkomende meetings, en hoe kan herinrichting dit optimaal faciliteren?

Ontmoetingen: De smaakmakers van elke organisatie

Naast concentratieplekken, samenwerkingsplekken, ontspanningsruimtes en sanitaire ruimtes, zijn het de zakelijke ontmoetingen in een organisatie die de organisatie kleur geven. Een IT-bedrijf met zijn scrum-rooms, het stadskantoor met kleine glazen bushokjes voor staand overleg en een speelse eet- en vergaderruimte waarin de historie van de stad af druipt, een onderwijsinstelling met rustige, doorkijk ruimtes voor tweegesprekken met studenten, en speelse overlegruimtes voor studenten- en docententeams voor studiedagen en workshops, een consultancy organisatie met een fancy multifunctionele brainstorm-decision room.

Herontwerp van het kantoor naar een hybride kantoor vraagt om een omkering van de traditionele aanpak ‘bricks, bytes and behavior’ naar ‘behavior, bricks and bytes’. Dus eerst de mens en de typische ontmoetingen in de organisatie, en dan pas de stenen en technologie. Onderstaande stappen kunnen je daarbij helpen.

Stap 1: Team, wat gaan we synchroon doen, wat a-synchroon?

De eerste stap zou zich moeten richten op hybride teamwork, het samenwerken in hybride teams, gericht op teamprestaties en onderlinge werkwijze. Voor de gezamenlijke analyse is het onderscheiden van synchrone en a-synchrone communicatie erg belangrijk:  

Synchroon: dit zijn de meetings en samenwerkingsacties waarbij meerdere mensen tegelijkertijd met elkaar communiceren: het zijn de traditionele, fysieke meetings in al haar verschijningsvormen en de hybride en online meetings, staand vergaderen, wandeloverleg, enz.

Asynchroon: dit zijn de acties waarbij je op verschillende tijdstippen met anderen communiceert. Dat gaat van het op digitaal canvas voorbereiden van een brainstorm, het gebruik van korte video’s door directie en management om mensen updates te verschaffen, tot aan het samen in een digitaal platform werken aan een product, proces, protocol of procedure.

Team boven individu.

Uit bovenstaande teamanalyse komt naar voren aan welk type meetings het team behoefte heeft. Doorvragen naar wat dan online, hybride en fysiek gedaan kan worden is hierbij belangrijk om een goed beeld te krijgen van de eisen aan fysieke ruimtes en bijpassende technologie. Vanuit staf geïnitieerde enquêtes die zich richten op individuele behoeftes als het gaat om hybride werken, zouden ondergeschikt moeten zijn aan de behoefte-analyse vanuit de teams. Immers, het gaat toch vooral om teamproductie, voortkomend uit het samenspel van individuele prestaties.

Stap 2: Bedenk meetingcodes

Het woord ‘agenda’ komt van het Latijnse ‘Agendum’ en betekent: dat wat om actie vraagt. Eigenlijk is een meeting niet meer dan een verzameling hoofd-acties, die voornamelijk gericht zijn op één van de volgende zaken:

-          een oplossingen bedenken

-          ideeën, alternatieven genereren

-          zaken met elkaar verkennen

-          een situatie verklaren en toelichten

-          informatie uitwisselen

-          producten, programma’s, diensten evalueren

-          elkaar ontmoeten.

Je zou bovenstaande zeven acties kunnen typeren als de vergaderdoelen. Ongeacht de specifieke thema’s en discussies binnen de eigen organisatie, kun je met deze zeven vergaderdoelen een meeting coderen. Dan ziet er als volgt uit: 

Meeting code

Meeting objective/vergaderdoel

M-1

Oplossing bedenken

M-2

ideeën, alternatieven genereren

M-3

zaken met elkaar verkennen

M-4

een situatie verklaren en toelichten

M-5

informatie uitwisselen

M-6

producten, programma’s, diensten evalueren

M-7

elkaar ontmoeten

Fig. 3 Meeting codes

Wanneer je deze algemene codering vervangt door de eigen, typische meetings in de eigen organisatie, kun je je eigen ‘Meeting Codeersysteem’  opzetten. Eenvoud is hierbij cruciaal.

Stap 3: Hoe kunnen stenen en technologie ‘ons werk’ stimuleren en faciliteren?

Na het doorlopen van bovenstaande twee stappen, heb je voldoende data en ideeën om eens goed te gaan kijken hoe tech en fysieke verbouwingen het hybride kantoor kan ondersteunen en inspireren. Dit kun je aanvullen met karaktervolle, inspirerende meeting rooms die de organisatie nog meer eigen karakter geven, zoals: 

  • Orange room (creatie-sessies)
  • Beslisruimte
  • Dialoog- en debatruimte
  • Bubbel ruimtes (tweegesprekken)
  • ‘Snelle fix’ (Staand overleg)
  • Design room
  • multifunctie Collab team room: samenwerken en meetings in projectteam
  • PIP rooms: progressie in prestatie

Tenslotte kun je met gebruik van innovatieve kleur-geur- meubilair – av-toepassingen specifieke accenten leggen. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan sfeer elementen die de functie of uitstraling van een meeting room versterken. Bijvoorbeeld vanuit het thema ‘kleur’:  

  • Kleurgebruik per hoofdfase van een discussie. Zo onderscheid ik met de Meeting Design Cards 4 fasen, die elk een kleur hebben:
    • Fase 1: verkennen (groen)
    • Fase 2: broeden/incubatie (oranje)
    • Fase 3: inzicht (geel)
    • Fase 4: Actie en uitvoering (blauw)

Je kunt dan in één multifunctionele ruimte spelen met vier kleuren licht, behorend bij een bepaalde fase. Als variant zou je ook kunnen kiezen voor vier verschillende fysieke, online ruimtes, die deze vier fasen van discussies vertegenwoordigen.

 

Delen:
Rob de Haas

Rob de Haas

Schrijver/Spreker/Trainer, Orange Field

Meer nieuws

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace Manager Award 

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace ...

vrijdag 29 augustus

Namens ISS en Maaike van Kats (winnaar WorkPlace Manager 2024) heeft Wim Kooyman op 26 augustus de winnaarscheque van de ...

Lees meer

International Workplace Group opent nieuw HQ-center in Hazeldonk Meer

International Workplace Group opent nieuw HQ-center in Hazeldonk ...

vrijdag 29 augustus

Flexibele werkoplossingen winnen terrein nu hybride werken de norm wordt. IWG speelt hierop in met een nieuwe grenslocatie ...

Lees meer

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire dienstverlening

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire ...

donderdag 28 augustus

ISS en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) bundelen hun krachten om jongeren betere kansen ...

Lees meer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit op de werkvloer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit ...

woensdag 27 augustus

Uit nieuw internationaal onderzoek van International Workplace Group (IWG), bekend van onder meer Spaces en Regus, blijkt ...

Lees meer

5 jaar hybride werken: wat werkt, wat schuurt?

5 jaar hybride werken: wat werkt, wat schuurt?

woensdag 27 augustus

Op woensdag 27 augustus 2025 vindt het jaarlijkse congres van het Center for People and Buildings (CFPB) plaats, ditmaal ...

Lees meer

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

dinsdag 26 augustus

Wat doe je als je te veel kantoorruimte hebt, maar toch strategisch aanwezig wilt blijven in de regio? Die vraag lag op ...

Lees meer

Jubileum WorkPlace Xperience 2026 in Jaarbeurs Utrecht

Jubileum WorkPlace Xperience 2026 in Jaarbeurs Utrecht

dinsdag 26 augustus

Op 22 en 23 april 2026 vindt de vijfde editie van de WorkPlace Xperience plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Deze jubileumeditie ...

Lees meer

Door AI van rapporten naar echte antwoorden

Door AI van rapporten naar echte antwoorden

maandag 25 augustus

Een overvloed aan data betekent nog niet dat de juiste antwoorden eenvoudig te vinden zijn. Met de nieuwe AI-module Deep ...

Lees meer

Nieuwe cijfers CBS: werkenden zitten bijna 9 uur op een dag 

Nieuwe cijfers CBS: werkenden zitten bijna 9 uur op een dag 

vrijdag 22 augustus

In 2025 zaten Nederlandse werknemers gemiddeld 8,8 uur per dag. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS. Schertsend ...

Lees meer

Lichte ontmoetingsplek in monumentaal ministerie

Lichte ontmoetingsplek in monumentaal ministerie

donderdag 21 augustus

In het Ministerie van Economische Zaken in Den Haag is de orangerie en het Friedhoff-paviljoen nieuw leven ingeblazen. Het ...

Lees meer

Ctalents helpt mensen met autisme aan duurzaam werk

Ctalents helpt mensen met autisme aan duurzaam werk

donderdag 21 augustus

Terwijl honderdduizenden vacatures onvervuld blijven, zit 65% van de mensen met autisme zonder baan. Detacheringsbureau ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

woensdag 20 augustus

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Ontdek Campus Day 2025 in Amsterdam

Ontdek Campus Day 2025 in Amsterdam

dinsdag 19 augustus

Op dinsdag 30 september 2025 komt de volgende editie van Campus Day naar Amsterdam, met het actuele thema 'De campus in ...

Lees meer

De top 10 Workation bestemmingen van 2025

De top 10 Workation bestemmingen van 2025

dinsdag 19 augustus

In de derde jaarlijkse Work from Anywhere Barometer heeft International Workplace Group (IWG) Tokyo uitgeroepen tot de beste ...

Lees meer

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap in werkplekconcepten!

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap ...

maandag 18 augustus

Activity Based Working heeft veel organisaties verder gebracht. Tijdens de cursusdag van WorkWire op donderdag 4 september ...

Lees meer

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

donderdag 14 augustus

Per 1 augustus jl. is Rianne Appel-Meulenbroek benoemd tot hoogleraar Corporate Real Estate & Workplace Management aan ...

Lees meer

Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

woensdag 13 augustus

In de praktijk blijven Meerjaren Onderhoudsplanningen (MJOP) steken in een statische lijst. In een webinar ontdek je hoe ...

Lees meer

Interface publiceert Impactrapport: duurzaamheid zonder compromis

Interface publiceert Impactrapport: duurzaamheid zonder compromis

woensdag 13 augustus

Interface, wereldwijd actief in vloeroplossingen, heeft zijn Impactrapport 2024 gepresenteerd. Het rapport laat zien hoe ...

Lees meer

24 september: start cursus Workplace Management bij VGZ

24 september: start cursus Workplace Management bij VGZ

dinsdag 12 augustus

Bij VGZ in Arnhem start op 24 september a.s. de Basiscursus Workplace Management. Hoofddocent Jan Gerard Hoendervanger laat ...

Lees meer

Hoe pak je wellbeing als designprincipe aan?

Hoe pak je wellbeing als designprincipe aan?

dinsdag 12 augustus

Hoe realiseer je werkgeluk op de werkvloer? Een event op 18 september aanstaande brengt je verhelderende inzichten rondom ...

Lees meer

Terug naar boven