Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

2 min

 

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd en dit heeft geleid tot veranderde behoeften over de werkomgeving en het gebruik van het kantoor in Delft. In deze blog van Draaijer zien we de nieuwe visie.

Beeldmateriaal bron: Mecanoo

Unieke werkplek

Het Gemeenlandshuis uit 1575 is een mooie, gemoderniseerde en unieke werkplek; een kantoor en monument tegelijk. Draaijer heeft samen met de organisatie onderzocht wat de visie, ambitie en doelen zijn voor een toekomstbestendige werkomgeving en welke aanpassingen en afspraken op korte termijn nodig zijn om de manier van werken optimaal te ondersteunen. Met ambitiesessies en werksessies, een enquête, interviews en bezettingsgraadmetingen is input verzameld van alle gebruikers. Hieruit bleek dat er een mix aan activiteiten en aanwezigheid tussen afdelingen is, waarbij voor de ene afdeling in rust werken belangrijker is en andere afdelingen juist meer willen samenwerken en overleggen. Ook bleek er veel verschil in mobiliteit per functie en per afdeling. Een vast ankerpunt per afdeling was voor iedereen een duidelijke wens. De huidige huisvesting geeft een gevoel van trots en verbondenheid met elkaar. De “Gemeenlanders” kijken met nuchterheid naar de beperkingen van het eeuwenoude deel van het Gemeenlandshuis.  

Van visie naar indelingsconcept   

In de visie is een onderbouwd en door de organisatie gedragen indelingsconcept opgenomen. Met een groep betrokken ambassadeurs uit de organisatie zijn onder andere bouwstenen bepaald op basis van activiteitgericht werken, werkstijlen en mobiliteit. Met elkaar zijn verschillende alternatieven van indelingsconcepten onderzocht om te komen tot een gedragen visie met een duidelijk indelingsconcept. De eerst stap bestaat uit praktische aanpassingen en herindeling, gesteund met juiste afspraken en goede digitale ondersteuning. Een pragmatische uitwerking die past bij de organisatie.

“We hebben met een zeer betrokken projectteam en ambassadeurs van de afdelingen de juiste stappen kunnen zetten. Samen en in alle openheid. Het resultaat is een gedragen basis voor de toekomstige aanpassingen voor het Gemeenlandshuis en voor andere locaties van Hoogheemraadschap.” - Jolanda van Maurik, Afdelingsmanager Facilitaire zaken en ondersteuning Hoogheemraadschap van Delfland 

Delen:

Meer inrichting & design

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

dinsdag 13 mei

Het nieuwe kantoor van Sweco staat in Utrecht en biedt een nieuwe werkplek voor de afdelingen Architectuur, Stedelijke planning ...

Lees meer

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

maandag 7 april

De City Table XL bij gemeente Amstelveen, samen georganiseerd met PD Group, gaf antwoord op een prangende vraag: wat doet ...

Lees meer

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

vrijdag 4 april

Kantoren zijn al lang niet meer alleen plekken om te werken; ze zijn belangrijk voor de sociale contacten en het welzijn ...

Lees meer

Tweede fase van NRC-verbouwing afgerond

Tweede fase van NRC-verbouwing afgerond

woensdag 19 maart

Na een succesvolle herinrichting van de kantoorruimte in 2023 heeft PD Group nu de tweede fase van de totaalverbouwing in ...

Lees meer

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

woensdag 12 maart

Een mooi project van PD Group in Amstelveen. Dit is een volgende stap in het moderniseren van het historische Raadhuis na ...

Lees meer

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

dinsdag 25 februari

Verhuizen van kantoor, extern maar ook intern, is een belangrijke onderneming. Daarom heeft Martsprojecten de belangrijkste ...

Lees meer

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

donderdag 16 januari

Bij BUREAU VANDERVORM weten ze als geen ander dat het aanbod aan werkplekmeubilair onoverzichtelijk groot is. Ook loopt ...

Lees meer

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

dinsdag 3 december

Je selectie van de cateraar is van grote invloed op de medewerkerstevredenheid en het succes van het werkplekconcept. Het ...

Lees meer

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

woensdag 20 november

Bij een verhuizing komt veel kijken, daar weten ze bij BUREAU VANDERVORM alles van. Ze hebben daarom alles voor je op een ...

Lees meer

Een geweldige plek om te werken

Een geweldige plek om te werken

woensdag 6 november

Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt een strategische heroriëntatie plaats. Bij de huisvestingsopgave ...

Lees meer

Duurzame missie in historische context

Duurzame missie in historische context

woensdag 23 oktober

Nabij Amsterdam Centraal, vond Vandebron een nieuwe huisvesting waar zowel aan het gewenste karakter als duurzaamheid geen ...

Lees meer

Van richting tot (her)inrichting

Van richting tot (her)inrichting

vrijdag 11 oktober

Hoe gaat het hybride werken en samenwerken er uitzien in de organisatie? En hoe ontmoeten medewerkers elkaar in de werkomgeving? ...

Lees meer

De waarde van goede akoestiek voor het kantoor

De waarde van goede akoestiek voor het kantoor

dinsdag 8 oktober

Geluid staat steevast in de top 3 factoren die medewerkers als storend ervaren op kantoor. Tijdens de WorkPlace Academy's ...

Lees meer

De werkomgeving centraal in het aantrekken van talent

De werkomgeving centraal in het aantrekken van talent

vrijdag 4 oktober

Het aantrekken van nieuw talent is een uitdaging waar veel bedrijven mee geconfronteerd worden. In deze blog van HEVO vertellen ...

Lees meer

Hoe kantoorinterieur het thuisgevoel beïnvloedt

Hoe kantoorinterieur het thuisgevoel beïnvloedt

woensdag 2 oktober

In een krappe arbeidsmarkt, met een werkende populatie die steeds ouder wordt, en met meer en meer prikkels in de werkomgeving, ...

Lees meer

Terug naar boven