Campussen steeds populairder als innovatieve hotspot

Campussen steeds populairder als innovatieve hotspot

Campussen zijn meer dan alleen universiteitsgebieden, het zijn heuse hotspots van innovatie. En ze groeien snel, maar dat kan ten koste gaan van de bereikbaarheid.

Dat blijkt onder andere uit het onderzoek Inventarisatie en meerwaarde van campussen in Nederland, dat Buck Consultants International heeft uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en het Netwerk Kennissteden Nederland.

Spin-offs creëren en houden

In dit rapport wordt een onderscheid gemaakt tussen de drie typen campussen: een Sciencepark, Innovatiecampus en Faciliteitencampus. Die laatste variant is een toevoeging ten opzichte van 2014, toen Buck Consultants een vergelijkbaar onderzoek heeft gehouden. Het aantal campussen is wel verminderd (van 39 naar 35). Maar dat wordt veroorzaakt door samenvoeging van bestaande campussen, campusinitiatieven die uiteindelijk toch niet van de grond zijn gekomen en strengere hantering van definities.

Uit de analyse blijkt dat campussen er in slagen spin-offs te creëren en vast te houden: 35% van de bedrijven op campussen in de groei- en volwassenfase is een spin-off en tezamen vertegenwoordigen zij ruim 10.500 arbeidsplaatsen. 

Bereikbaarheid

Maar dat brengt ook enkele aandachtspunten met zich mee, die deze campussen als aanbevelingen tot zich kunnen nemen. Zo is bereikbaarheid een belangrijk issue. Uit het onderzoek blijkt dat elke dag ruim 145.000 mensen werken in kennisinstellingen en bedrijven op de 17 campussen in de groeifase en volwassen fase. Daar komen nog vele tienduizenden studenten en bij een aantal campussen ook nog veel patiënten en bezoekers bij. Bij een aantal campussen leidt dat tot infrastructuur- capaciteitsproblemen. Goede bereikbaarheid per fiets, openbaar vervoer en auto is een belangrijke voorwaarde voor verdere groei.

Blijven ontwikkelen

Ook is het blijven herkennen van commercieel levensvatbare ideeën en talent van groot belang, maar het wordt ook als moeilijk ervaren. Er zijn op elke campus meer mensen nodig die weten waar welke onderzoekers mee bezig zijn op de betreffende campus, en die de juiste partijen aan elkaar kunnen verbinden. Van cruciaal belang bij het ontwikkelen van start-ups en spin-offs zijn deze business development skills. Dit betekent óf mensen met inhoudelijke kennis koppelen aan ondernemers óf starters in een vroeg stadium specifieke business skills bij brengen. Hier kan - gezien het te verwachten maatschappelijk rendement - een nationaal opleidingsprogramma en stimuleringsregeling voor worden ontwikkeld, zo stellen de onderzoekers.

‘Campusmerk’

Campussen kunnen ook zelf daar aan werken, door zichzelf meer te laten zien aan de buitenwereld. Het uitdragen van de specifieke capaciteiten van het open innovatie-ecosysteem (technologie niches) en het ‘campusmerk’ zijn belangrijk voor het aantrekken van bedrijven, kennisinstellingen en talent uit met namen het buitenland. Ook is dit belangrijk voor het creëren van draagkracht bij overheden.

Lees hier het gehele onderzoek.

Bron: Buck Consultants International

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven