Blog Petra Biemans: 'Werk verandert en hoe ga je daar ‘smart’ mee om?'

4 min

 

Blog Petra Biemans: 'Werk verandert en hoe ga je daar ‘smart’ mee om?'

De laatste jaren verschijnt het ene na het andere rapport over de huidige en toekomstige veranderingen in ons werk. Oorzaak van alle veranderingen is vooral de toenemende digitalisering, informatisering en robotisering. 

Kortom, de invloed van technologie laat zich gelden. Zie onder andere recente rapporten van Pearson, McKinsey en Rathenau instituut. Hoeveel en welke banen verdwijnen én verschijnen, daarover verschillen de meningen. Schattingen over het percentage banen dat verdwijnt liggen tussen de 10 en 47 procent. Hoeveel erbij komen, dat is nog minder duidelijk. Maar zeker is wel dat de veranderingen zich onverminderd zullen doorzetten! 

De rapporten beschrijven de situatie vooral op maatschappelijk niveau en soms op organisatieniveau. Zelden worden de veranderingen beschreven vanuit de optiek van de professional: hoe ervaren zij alle veranderingen en wat betekent dat voor wat je moet kunnen en  kennen? Hoe smart moet je als medewerker zijn om je werk goed te kunnen blijven doen?

Later is al lang begonnen!

Reden voor Hogeschool Inholland en De Haagse Hogeschool om dit aspect te onderzoeken. We hebben gekeken naar functies in de zorg (hbo-verpleegkundige, ouderenverzorger, maatschappelijk werker), bij piloten, politieagenten, accountants en bankmedewerkers. Wat blijkt? Ons werk ís al lang veranderd. De ‘klassieke’ beroepsbeelden die velen nog voor ogen hebben, zijn nú al achterhaald: zo vliegt een piloot bijna niet meer, verpleegt een verpleegkundige veel minder, rekent een accountant niet meer zelf en is de vanzelfsprekende autoriteit van de politieagent verdwenen, evenals de bijna onaantastbare status van de bankadviseur. Momenteel kijken we naar wijkverpleegkundigen, kapiteins en in de energiesector. Daar tekent zich hetzelfde patroon af. 

Digitalisering is overal en 21st century skills zijn een must!

Bij alle beroepen is er sprake van een grote invloed van de digitalisering en automatisering: een automatische piloot naast een iPad in de cockpit, het digitale patiëntendossier, directe toegang tot digitale data bij de politieagent en de accountant en online bankieren bij de bank. Alles gaat ‘smart’ en de impact op het dagelijkse werk is enorm. Als professional moet je dan ook beschikken over een behoorlijke dosis digitale vaardigheden. 

Ook andere ‘21st century skills’ spelen in toenemende mate een rol bij álle beroepen. Het gaat dan om vaardigheden zoals communiceren en samenwerken. Samenwerken met veel verschillende partijen, zowel binnen als buiten de eigen organisatie in steeds een andere samenstelling. In ketens, netwerken en ‘crossovers’. Daarnaast zijn vaardigheden als kritisch denken en probleemoplossend vermogen overal belangrijk. En tenslotte zijn houdingsaspecten als verantwoordelijkheid nemen en zelfsturing voor alle beroepen essentieel om de komende jaren optimaal te kunnen functioneren. Heel veel overeenkomsten dus, maar als je wat beter kijkt dan is wát men moet kunnen overal nét weer anders. 

Slimme werknemers blijven zich ontwikkelen

Als werknemer is het slim om ervoor te zorgen dat je structureel bezig bent met de ontwikkeling van deze vaardigheden. Zodat je ervoor zorgt dat je ‘employable’ blijft. Door gericht te zoeken naar nieuwe (deel)taken en rollen; door goed te kijken wat er in je omgeving bij andere bedrijven aan de hand is; door je vinger op te steken als er gevraagd wordt om vrijwilligers voor experimenten en nieuwe projecten; door (al is het maar af en toe) eens uít je ‘comfortzone’ te stappen en op ontdekking te gaan. Om je te blijven ontwikkelen, je hele leven lang. 

Slimme organisaties creëren en borgen ‘ontwikkelruimte’

Hoe kun je als organisatie ‘smart’ omgaan met deze situatie? Dat begint met erkennen van de veranderingen, om vervolgens gestructureerd en op de lange termijn gericht hiermee om te gaan. Géén korte klappen, snel thuis, maar goed inbedden in je eigen (HR)beleid. Als organisatie is het zaak om ervoor te zorgen dat je je medewerkers stimuleert en motiveert om te werken aan ‘21st century skills’. Dat je werkt aan een op ontwikkeling gerichte cultuur. En dan niet alleen kijken naar het leren en opleiden in ‘klassen’, zoals helaas maar al te vaak gebeurt, maar ook kijken naar ontwikkeling die plaats vindt op de werkplek, daar waar de verandering daadwerkelijk gebeurt.

Tijd en ruimte maken voor ontwikkeling dus. En dat is lang niet altijd makkelijk. Wat als de werkdruk zo hoog ligt dat er simpelweg geen tijd is voor ontwikkeling? Zoals binnen de zorg, het onderwijs, de techniek, de bouw, overal waar veel vacatures zijn. Dan wordt het pas een uitdaging! En toch zal het moeten gebeuren. Ook daar verandert er voortdurend veel. We moeten voorkomen dat straks, als de economie minder ‘booming’ is, weer mensen buitenboord vallen. Oeverloos ontwikkelen dus: Anticyclus en op lange termijn gericht. Want: wie zich niet meer ontwikkelt, die is ou(d)(t).

Het onderzoek van Inholland en HHS is hier te downloaden.

Delen:

Meer nieuws

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 1 augustus

Bijzaak zet zich in voor een veilige, inspirerende en comfortabele werkomgeving. Om deze doelstelling nog beter tot leven ...

Lees meer

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

donderdag 31 juli

Een meerjaren onderhoudsplanning blijft vaak steken in een statische lijst, die te weinig bijdraagt aan belangrijke doelstellingen. In ...

Lees meer

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

woensdag 30 juli

Per 1 september komt Eric de Wit het team van FMXXL versterken als commercieel directeur. Een nieuwe rol binnen dit snelgroeiende ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Sven Toelen

WorkPlace Inside: Sven Toelen

woensdag 30 juli

Voor Sven Toelen zit ontspanning juist in actie. Wat fysieke inspanning doet voor zijn balans vertelt hij in deze WorkPlace ...

Lees meer

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

dinsdag 29 juli

De NAVO-top was een logistieke monsterklus. Alvero vertelt hoe zij voor dit soort evenementen gebruik boven bezit blijven ...

Lees meer

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 28 juli

DPD is de grootste speler op de Europese markt van pakketverzenders. Dagelijks staan er wereldwijd zo'n 57.000 medewerkers ...

Lees meer

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

vrijdag 25 juli

Waarom zou iemand nog naar kantoor komen in 2025? In Sodexo's whitepaper 'De kracht van de werkplek' helpen ze onderzoeken ...

Lees meer

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn onvoldoende voorbereid 

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn ...

donderdag 24 juli

Werkgevers onderschatten het effect van generatieverschillen op de werkvloer. Dat stelt HEYDAY Hospitality naar aanleiding ...

Lees meer

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering Programma

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering ...

donderdag 24 juli

Om ervoor te zorgen dat iedere site manager, ongeacht de locatie, beschikt over de juiste kennis, vaardigheden en het vertrouwen ...

Lees meer

SWP Talks #68: Inclusiviteit

SWP Talks #68: Inclusiviteit

woensdag 23 juli

In deze aflevering van SWP Talks kijken experts naar welke factoren bijdragen aan een inclusieve werkplek: van leiderschap ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Gerda Stelpstra 

WorkPlace Inside: Gerda Stelpstra 

woensdag 23 juli

Het opgroeien in verschillende landen en culturen vormde Gerda Stelpstra's blik op de werkplek en omgeving. Hoe die invloeden ...

Lees meer

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

dinsdag 22 juli

In maart 2020 moest de kantoormens verplicht gaan thuiswerken. Wat is er sindsdien veranderd? In de BNW Index kijken ...

Lees meer

''Herbruikbare koffiebekers zijn uiteindelijk goedkoper dan wegwerpbekers''

''Herbruikbare koffiebekers zijn uiteindelijk goedkoper dan wegwerpbekers''

dinsdag 22 juli

Het dagelijkse kopje koffie heeft veel gevolgen. Jaarlijks gooien we namelijk 3 tot 5 miljard koffiebekers weg. En die worden ...

Lees meer

Grip op slimme gebouwtechnologie

Grip op slimme gebouwtechnologie

dinsdag 22 juli

De digitalisering van kantoren is in volle gang. Veel organisaties zijn inmiddels deels of geheel voorzien van slimme toepassingen. ...

Lees meer

Gezonde en productieve medewerkers door biophilic design

Gezonde en productieve medewerkers door biophilic design

maandag 21 juli

Nederlanders brengen zo’n 90% van de tijd binnen door. In steriele omgevingen met TL-verlichting, kantoren zonder ...

Lees meer

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

woensdag 16 juli

Na de onlangs aangekondigde verkoop van Brink Software treedt de holdingdirectie, bestaande uit Adriaan Visser, Erik Deiman ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

woensdag 16 juli

Simpliciteit en rust, dat staat voor Bert Bagijn centraal als het gaat om een gezonde relatie met werk, relaties en zijn ...

Lees meer

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

dinsdag 15 juli

In deze klantcase blikken we samen met Maurice Verwer, Director Facility Management & Business Support bij PwC, terug ...

Lees meer

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

maandag 14 juli

Tijdens de Workplace Xperience 2025 presenteerde PHI Factory de Facility Circularity Index (FCI): de eerste methode die ...

Lees meer

Webinar: Circulaire oplossingen in de kantooromgeving

Webinar: Circulaire oplossingen in de kantooromgeving

donderdag 10 juli

Op woensdag 17 september organiseren we een inspirerend webinar over circulariteit in de gebouwde omgeving.

Lees meer

Terug naar boven