'Wie betaalt de kapotte CV'

4 min

 

'Wie betaalt de kapotte CV'

Een kapotte cv, dat is toch gewoon onderdeel van het onderhoudscontract? Erik Tijsma van SWP Partner Solved weet hoe het zit, en geeft een gratis advies en tips in deze blog.

Het is januari. Helaas geen sneeuw, maar een typische Hollandse winter is het wél. U komt ’s ochtends op kantoor en merkt dat het kouder is dan normaal. Eigenlijk best veel kouder. Na enig speurwerk is de conclusie: de verwarming “staat in storing”. Goed, even de beheerder van het gebouw bellen, die zal het wel oplossen. Maar zijn reactie is anders dan u verwachtte: “Conform het huurcontract bent u zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van deze installatie. Goedemorgen. Klik.”

U bent niet de enige die dit onplezierige antwoord krijgt. Maar hoe zit dat nou eigenlijk met onderhoud, herstel en vernieuwing van bijvoorbeeld een CV-installatie?

De spelregels

Uitgaande van de laatste versie van het modelhuurcontract opgesteld door de Raad voor Onroerende Zaken (ROZ, januari 2015) wordt er onderscheid gemaakt tussen (dagelijks) onderhoud, herstel en vernieuwing van zaken die onderdeel uitmaken van het gehuurde.

De basisregel is klaarblijkelijk eenvoudig en terug te vinden in artikel 11 van de Algemene Bepalingen: de verhuurder draagt de kosten voor onderhoud, herstel en vernieuwing van constructieve onderdelen van het gehuurde, buitenschilderwerk en vernieuwing van onderdelen en vernieuwing (dus geen onderhoud en herstel!) van tot het gehuurde behorende installaties. Alle overige kosten met betrekking tot (dagelijks) onderhoud, herstel en vernieuwing komen dus voor rekening van huurder.

Behoort iets niet tot het gehuurde maar is het door de huurder zelf aangebracht, zoals bijvoorbeeld een extra airco in een serverruimte, dan zijn alle kosten gemoeid met onderhoud, herstel en vernieuwing voor rekening van huurder, tenzij u dat uiteraard anders heeft afgesproken.

De valkuilen

Op basis van bovenstaande spelregels draait u als huurder dus op voor flink wat kosten. Op zich geen ramp, maar wel van belang dat u zich vooraf beseft welke financiële risico’s u loopt. Weet u bijvoorbeeld dat u verantwoordelijk bent voor het vernieuwen van de buitenbeglazing als deze door ouderdom lek is geraakt?

Veel eigenaren van multi-tenant gebouwen zullen het dagelijks onderhoud in eigen beheer uitvoeren en de kosten hiervoor doorbelasten aan de huurders middels de servicekosten. In geval van een storing kunt u dan de beheerder bellen en hij zal e.e.a. dienen te verhelpen. Binnen welke termijn dit gebeurt is een andere vraag, maar hierover hebben we al eens uitvoerig geschreven.

Een alternatief is dat u zelf de regie houdt over het onderhoud en herstel van bijvoorbeeld de CV installatie. Voordelen zijn lagere servicekosten en u houdt controle over de uitvoerende partijen. Klinkt interessant, maar er schuilt ook een fors risico in: in artikel 11.9 van de Algemene Bepalingen is namelijk opgenomen dat de huurder aansprakelijk is voor het onderhoud van de installaties, zelfs als dit is uitgevoerd door een door verhuurder goedgekeurd bedrijf. U kunt zich wel voorstellen welke discussies er gaan ontstaan als de installatie het echt niet meer doet.

Enkele tips

Om uw risico’s te minimaliseren geven wij u hierbij enkele tips:

  • Zorg voor een goed opleveringsrapport aan het begin van de huurtermijn; hiermee is duidelijk welke zaken wel en niet tot het gehuurde behoren en wie er dus verantwoordelijk is voor vernieuwing indien nodig.
  • Indien u voornemens bent zelf het (dagelijks) onderhoud en herstel van installaties uit te voeren, zorg dan dat de verhuurder voor aanvang van de huurovereenkomst een “nulbeurt” laat uitvoeren. Hiermee krijgt beide partijen inzicht in de staat van onderhoud van de installaties en worden discussies later voorkomen.
  • Leg vast dat u geen extra kosten betaalt voor onderhoud als de verhuurder nalaat de installatie te vervangen. Een oude installatie kan uiteraard vaker in storing gaan of hogere onderhoudskosten met zich meebrengen.
  • Zorg ervoor dat u afspraken maakt over de maximale kosten voor “vernieuwing van kleine onderdelen” aangezien deze kosten voor uw rekening zijn en “vervanging van onderdelen” door verhuurder wordt betaald.
  • Leg vast dat u niet aansprakelijk kunt worden gesteld indien in uw beheer de installaties door een erkende en door verhuurder goedgekeurde installateur worden uitgevoerd.

Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer

Tijdens de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer (23-25 januari 2019, Jaarbeurs Utrecht) diept Solved in een tweetal lezingen dit onderwerp verder uit. Daarnaast zijn de specialisten van Solved te ontmoeten op stand C58.

Bron: Solved

Delen:

Meer nieuws

De vraag naar aanwezigheid

De vraag naar aanwezigheid

maandag 4 augustus

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 1 augustus

Bijzaak zet zich in voor een veilige, inspirerende en comfortabele werkomgeving. Om deze doelstelling nog beter tot leven ...

Lees meer

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

donderdag 31 juli

Een meerjaren onderhoudsplanning blijft vaak steken in een statische lijst, die te weinig bijdraagt aan belangrijke doelstellingen. In ...

Lees meer

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

woensdag 30 juli

Per 1 september komt Eric de Wit het team van FMXXL versterken als commercieel directeur. Een nieuwe rol binnen dit snelgroeiende ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Sven Toelen

WorkPlace Inside: Sven Toelen

woensdag 30 juli

Voor Sven Toelen zit ontspanning juist in actie. Wat fysieke inspanning doet voor zijn balans vertelt hij in deze WorkPlace ...

Lees meer

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

dinsdag 29 juli

De NAVO-top was een logistieke monsterklus. Alvero vertelt hoe zij voor dit soort evenementen gebruik boven bezit blijven ...

Lees meer

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 28 juli

DPD is de grootste speler op de Europese markt van pakketverzenders. Dagelijks staan er wereldwijd zo'n 57.000 medewerkers ...

Lees meer

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

vrijdag 25 juli

Waarom zou iemand nog naar kantoor komen in 2025? In Sodexo's whitepaper 'De kracht van de werkplek' helpen ze onderzoeken ...

Lees meer

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn onvoldoende voorbereid 

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn ...

donderdag 24 juli

Werkgevers onderschatten het effect van generatieverschillen op de werkvloer. Dat stelt HEYDAY Hospitality naar aanleiding ...

Lees meer

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering Programma

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering ...

donderdag 24 juli

Om ervoor te zorgen dat iedere site manager, ongeacht de locatie, beschikt over de juiste kennis, vaardigheden en het vertrouwen ...

Lees meer

SWP Talks #68: Inclusiviteit

SWP Talks #68: Inclusiviteit

woensdag 23 juli

In deze aflevering van SWP Talks kijken experts naar welke factoren bijdragen aan een inclusieve werkplek: van leiderschap ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Gerda Stelpstra 

WorkPlace Inside: Gerda Stelpstra 

woensdag 23 juli

Het opgroeien in verschillende landen en culturen vormde Gerda Stelpstra's blik op de werkplek en omgeving. Hoe die invloeden ...

Lees meer

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

dinsdag 22 juli

In maart 2020 moest de kantoormens verplicht gaan thuiswerken. Wat is er sindsdien veranderd? In de BNW Index kijken ...

Lees meer

''Herbruikbare koffiebekers zijn uiteindelijk goedkoper dan wegwerpbekers''

''Herbruikbare koffiebekers zijn uiteindelijk goedkoper dan wegwerpbekers''

dinsdag 22 juli

Het dagelijkse kopje koffie heeft veel gevolgen. Jaarlijks gooien we namelijk 3 tot 5 miljard koffiebekers weg. En die worden ...

Lees meer

Grip op slimme gebouwtechnologie

Grip op slimme gebouwtechnologie

dinsdag 22 juli

De digitalisering van kantoren is in volle gang. Veel organisaties zijn inmiddels deels of geheel voorzien van slimme toepassingen. ...

Lees meer

Gezonde en productieve medewerkers door biophilic design

Gezonde en productieve medewerkers door biophilic design

maandag 21 juli

Nederlanders brengen zo’n 90% van de tijd binnen door. In steriele omgevingen met TL-verlichting, kantoren zonder ...

Lees meer

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

woensdag 16 juli

Na de onlangs aangekondigde verkoop van Brink Software treedt de holdingdirectie, bestaande uit Adriaan Visser, Erik Deiman ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

woensdag 16 juli

Simpliciteit en rust, dat staat voor Bert Bagijn centraal als het gaat om een gezonde relatie met werk, relaties en zijn ...

Lees meer

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

dinsdag 15 juli

In deze klantcase blikken we samen met Maurice Verwer, Director Facility Management & Business Support bij PwC, terug ...

Lees meer

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

maandag 14 juli

Tijdens de Workplace Xperience 2025 presenteerde PHI Factory de Facility Circularity Index (FCI): de eerste methode die ...

Lees meer

Terug naar boven