'Drie manieren om met facility en workplace services waarde toe te voegen'

'Drie manieren om met facility en workplace services waarde toe te voegen'

Onlangs presenteerden FMN en Smart WorkPlace-partner Twynstra Gudde het onderzoek ‘Facility & Workplace management in 2019’. Bij deze de eerste blog over de uitkomsten.

Drie manieren om met facility en workplace services waarde toe te voegen

Tijdens het World Workplace Europe meets Facility for Future 2019 is het onderzoek ‘Facility & Workplace management in 2019’ gepresenteerd. Duurzaamheid, klantgerichtheid en technologie zijn de belangrijkste trends. Na afloop raken we in gesprek met twee facility managers. Al gauw belanden we in een abstracte discussie over een stip aan de horizon en het opstellen van ambitiedocumenten. Het gesprek zet aan tot denken. Wat leveren deze prachtige ambities uiteindelijk op? Hoe krijgen we het voor elkaar om deze daadwerkelijk om te zetten tot nieuwe ideeën? Oftewel, hoe zorgen we ervoor dat we als facility manager écht waarde toevoegen?

Waar begin je? In deze blog vind je drie zaken waar je vandaag nog mee aan de slag kunt.

1: Van duurzaam denken naar duurzaam doen; formuleer concrete actiepunten

Onze kantoren, ziekenhuizen en scholen slurpen energie. Maar goed dat duurzaamheid waarschijnlijk al hoog op je agenda staat. De nieuwe mondiale agenda van de Verenigde Naties daagt ons uit een einde te maken aan onder andere klimaatverandering.

Echter, we komen niet vanzelf van onze fossiele verslaving af. Juist daarom is het tijd om in actie te komen. Een eerste stap is gezet. Dit wordt bevestigd als we kijken naar de resultaten van het onderzoek. Het overgrote deel (73%) van de ruim 500 respondenten geeft aan dat zijn of haar organisatie duurzaamheidsambities heeft geformuleerd. Voor slechts de helft van de respondenten (51%) geldt echter dat er een concreet plan van aanpak is opgesteld. Tijd dus om in actie te komen. Formuleer haalbare actiepunten. Betrek al je stakeholders bij het concretiseren van een duurzame bedrijfsvoering.

2: Organiseer samenwerking om je eindgebruiker beter te bedienen

Het centraal zetten van de eindgebruiker vraagt ook wat van je eigen organisatie. Eindgebruikers zijn niet geïnteresseerd in problemen tussen jou en leveranciers en al helemaal niet tussen FM, Vastgoed en IT. Samenwerking tussen deze in- en externe partijen vormt de basis voor een goede werkomgeving. Voor de eindgebruiker is dit één product.

Als je waarde toe wilt voegen moet je een organisatie ontwikkelen die in staat is om de samenwerking tussen leveranciers en disciplines vorm te geven. Dat betekent dat je succesvol regie voert en integraal met andere diensten samenwerkt met als doel: een excellente werkomgeving voor je eindgebruiker.

3: Durf te experimenteren in technologie

In hoog tempo worden nieuwe technologische hoogstandjes gelanceerd. Facility- en workplace managers verwachten dat dit in de nabije toekomst nog meer aandacht zal krijgen. De opkomst van bijvoorbeeld smart buildings zorgt ervoor dat het werkveld van facility en workplace management snel digitaler wordt. Steeds meer aanbieders introduceren nieuwe producten en diensten, waardoor je door de bomen soms het bos niet meer ziet.

Bedrijven moeten veranderen door de opkomst van technologie. Durf op korte termijn te experimenteren. Met dank aan technologie is het steeds eenvoudiger om eigen analyses te maken. Doe dit niet alleen, maar betrek hier actief je leveranciers bij. Geef hen de vrijheid en budget (!) om nieuwe dingen uit te proberen.

En nu?

Het leveren van een toegevoegde waarde gaat stukken verder dan het simpelweg ondersteunen van het primaire proces. Er liggen enorm veel kansen en mogelijkheden. Facility en workplace management kunnen we écht in gaan zetten als strategische tool. Een duurzamere facilitaire bedrijfsvoering leidt tot een lagere footprint. Een meer klantgerichte dienstverlening draagt bij aan aantrekkelijk werkgeverschap. Tot slot levert technologie ons efficiëntie en mogelijk zelfs innovatie op. Tijd om aan de slag te gaan!

Wil je onderzoeken hoe je de trends en ontwikkelingen concreet kunt vertalen naar je bedrijfsvoering? Kom dan op 9 mei naar onze inspiratiebijeenkomst. Of neem voor meer informatie contact op met Froukje Terpstra (fta@tg.nl) of Wouter Dreimüller (wdr@tg.nl).

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven