'Hebben we überhaupt nog wel een kantoor nodig?'

 

'Hebben we überhaupt nog wel een kantoor nodig?'

Smart WorkPlace partner TwynstraGudde begeleidt diverse organisaties bij hun huisvestingstraject. Nu gaan ze zelf verhuizen. Waar lopen ze tegenaan? Daarover vertellen ze in een serie blogs. Dit is de tweede.

Waarom hebben we nog een kantoor nodig? Dat was één van de eerste vragen die we onszelf gesteld hebben. We werken namelijk meer en meer digitaal, zijn onderweg en werken op diverse locaties. Is de toekomst een organisatie zonder vast kantoor? Een voorbeeld van een organisatie zonder kantoor is bijvoorbeeld First Consulting. Zij huren naar verluidt slechts eenmaal per maand een locatie af om bij elkaar te komen. Daarnaast kun je natuurlijk gebruik maken van verschillende co-working formules door het land.

We hebben een onderzoek gedaan naar de trends en ontwikkelingen op het gebied van technologie, mobiliteit, arbeidsmarkt, vastgoed, digitalisering, maatschappij, economie en organisatieontwikkeling. En kwamen tot de conclusie dat wij een eigen plek willen waar we samen kunnen komen. Een plek die voelt als thuis. Een plek voor ontmoeting, lol maken en uiteraard ook waar we goed kunnen samenwerken. Een plek waar een belangrijk deel van onze organisatie, namelijk onze interne medewerkers, een goed en prettige plek hebben om te werken. Maar waar uiteraard ook onze adviseurs altijd terecht kunnen. Enfin, we hebben dus nog steeds en kantoor nodig. Maar waar?

Blijven we in Amersfoort? Stay or go?

TwynstraGudde komt oorspronkelijk ‘uit het Oosten’. Begin jaren ’90 zijn we verhuisd van Deventer naar Amersfoort. Zou onze volgende verhuizing nog meer naar het Westen zijn? 

We hebben gekeken naar Den Haag, de Zuidas en Utrecht. Er waren sterke interne lobby’s voor Deventer, Utrecht en Amsterdam. We hebben een ‘stay-or-go analyse’ gemaakt van de woonplaats van onze huidige en toekomstige medewerkers. Daarnaast hebben we gekeken waar wij onze opdrachten doen en waar onze bezoekers vandaan komen. Aspecten zoals reistijd, bereikbaarheid met OV en auto, mobiliteitsbeleid en de te verwachten ontwikkelingen op de weg en het spoor hebben we hierin meegenomen. We kwamen tot het inzicht dat onze mensen vooral uit Amersfoort, Utrecht, Amsterdam en Den Haag komen. Onze opdrachten doen we door het hele land met een nadruk op de Randstad.

'Hebben we überhaupt nog wel een kantoor nodig?'

Vooral de huurprijzen, de toekomstige ontwikkelingen in de mobiliteit, bereikbaarheid voor medewerkers en klanten, de merkidentiteit van TwynstraGudde en onze roots lagen ten grondslag aan de uiteindelijk keuze om te blijven in Amersfoort. Stay it is.

Hoeveel werkplekken hebben we nodig?

Op het hoogtepunt had TwynstraGudde meer dan 600 medewerkers. Ons oude kantoor was nog op die aantallen gestoeld en telde ruim 7.000 m2. Inmiddels hebben we ruim 300 medewerkers. U kunt zich voorstellen hoeveel ruimte we ‘over’ hadden.
Bij TwynstraGudde hebben de interne medewerkers een nagenoeg vaste werkplek. De adviseurs hebben een flexibele werkplek. Ons oude kantoor was daarbij een prachtige collectie van de diverse opvattingen over werkplekconcepten van de afgelopen drie decennia. Sommige kennen wellicht nog onze bijeenkomstruimte (‘De Villa’) met diverse ruimtes en sferen, compleet met een echte auto in de ruimte. Maar wat hebben we nodig voor de toekomst?

Op basis van een uitgebreide data-analyse hebben wij ons kantoorgebruik en de behoefte van onze medewerkers in kaart gebracht. We hebben hierbij gebruik gemaakt van verschillende databronnen, zoals gebouwdata en een uitgebreide survey onder onze medewerkers met WPA: een instrument voor een uitgebreide werkproces- en cultuuranalyse (echt een aanrader!). Deze gaf antwoord op vragen als: wanneer is wie aanwezig en hoe gebruiken we ons kantoor? Wat zijn onze werkactiviteiten, hoe ziet onze huidige en gewenste cultuur eruit en wat zijn de persoonskenmerken van onze medewerkers? Zijn er verschillen in generaties? Daarnaast hebben we onderzocht: wat verwachten de opdrachtgevers van onze huisvesting? Wat zijn de behoeften van nieuwe medewerkers?

Waar de traditionele kantoorgebruiker een piek in de bezetting heeft op dinsdag en donderdag is die van ons op de vrijdag. De dag dat de meeste adviseurs op kantoor zijn. Lees hier meer over in het blog van collega Iris de Been.

Ook is het gebruik van het kantoor gedurende de week verschillend. Op maandag vergaderingen en bureauwerk (lezen, schrijven, mailen) door interne medewerkers en adviseurs. Op dinsdag tot en met donderdag vooral bureauwerk door interne medewerkers en enkele adviseurs. Op vrijdag overleggen, ontmoeten, ontspannen en vergaderen door veelal adviseurs en enkele interne medewerkers. Hoe maak je een concept dat gedurende de week met je mee verandert?

Uiteindelijk gaan we naar een plek waar we op de piek ongeveer 3.000 m2 gaan gebruiken (op onze oude locatie was dit dus 7.000 m2). We gaan van ruim 200 werkplekken naar 100 tot 150 werkplekken variërend over de week. Omdat vrijdagen vooral in het teken staan van overleggen en ontmoeten hebben we op de vrijdag extra vergaderruimtes, ontmoetingsplekken en parkeerplaatsen tot onze beschikking. We gaan hier uitgebreider op in in ons volgend blog over het ontwikkeld concept van ‘Vastgoed as a Service’.

PvE in one day

Door middel van onze ontwikkelde methodiek ‘PvE in one day’ hebben we al deze informatie vertaald naar een kort, bondig en vooral visueel programma van eisen. Letterlijk in 24 uur hebben we dit ontwikkeld waarbij de focus ligt op het omschrijven van dé belangrijkste zaken voor onszelf, de doelstelling en ambities en daarbij uitgaan van de deskundigheid van de ontvanger en de uitwerking van het PvE door een architect en andere partijen. Het PvE is de basis geweest voor onze zoektocht in Amersfoort naar een nieuwe plek. Het heeft geresulteerd in een locatiekeuze, een vastgoedconcept en een kantoorontwerp dat past bij onze organisatie.

'Hebben we überhaupt nog wel een kantoor nodig?'

Drie opties

Onze nieuwe plek in Amersfoort moest maximaal 15 minuten lopen van het treinstation zijn, een inspirerende plek voor onze medewerkers en opdrachtgevers zijn en voldoen aan onze hoge duurzaamheidsambities. Na een marktinventarisatie bleven er drie serieuze opties over:

  • Ons oude kantoor grondig verbouwen
  • De oude rechtbank aan het Stationsplein in Amersfoort herontwikkelen
  • Een nieuw kantoor in De Nieuwe Stad in Amersfoort.

De oude rechtbank viel al snel af vanwege ingewikkelde procedures bij de mogelijke verkoop die niet haalbaar waren in onze planning. De voors en tegens van de overige gebleven twee opties zijn hieronder samengevat:

'Hebben we überhaupt nog wel een kantoor nodig?'

Qua kosten ontliepen de twee voorstellen elkaar niet substantieel. Uiteindelijk is de keuze in de zomer van 2017 op De Nieuwe Stad gevallen.

'Hebben we überhaupt nog wel een kantoor nodig?'

In de komende maanden zullen wij over verschillende andere thema’s en stappen onze ervaringen, hoogte- en dieptepunten, missers en successen met u delen. We gaan onder andere in op: ‘Vastgoed as a service’, Duurzaamheid, Smart Building, Mobiliteit, Architectuur, de Success, Fails, Do’s and Don’ts. Bent u nu al nieuwsgierig naar deze onderwerpen? Neem gerust contact op, we komen er graag meer over vertellen.

Kom onze nieuwe huisvesting zelf bewonderen

Vanaf november 2019 mag u het eindresultaat ook zelf komen bewonderen. We organiseren voor de geïnteresseerden rondleidingen. Houd de website en onze blogreeks in de gaten voor data en aanmeldingen.

Auteur: Sjoerd Memelink, senior adviseur huisvesting bij TwynstraGudde en expert bij Smart WorkPlace.

Lees hier het eerste blog in deze serie: 'The road to....'

Delen:

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven