‘De organische organisatie’

 

‘De organische organisatie’

Uw organisatie kan prima ruimtelijk meebewegen met ontwikkelingen. Mits u daarvoor wel het een en ander regelt. Erik Tijsma, partner bij Smart WorkPlace partner Solved, legt uit om welke zaken het gaat.

“Hier gaat het om een jonge organisatie die te maken heeft met een complexe en dynamische omgeving. Om snel op veranderingen in te spelen zijn er teams nodig die goed kunnen samenwerken en beschikken over de nodige beslissingsbevoegdheid, verantwoordelijkheid en middelen.”

Althans dat is de definitie van een organische organisatie zoals door de Canadese managementwetenschapper Henry Mintzberg is geformuleerd. Maar vanuit een andere invalshoek is iedere organisatie organisch, namelijk wanneer het gaat om de fysieke omvang. Bedrijven bewegen zich dagelijks als een organisme: groeien, krimpen, verplaatsen, delen enzovoort. Maar hoe faciliteert u dit nu in een kantoorgebouw met doorgaans een lange huurverplichting?

Hybride gebruik

Allereerst begint het uiteraard met een goede analyse van de ruimtebehoefte, nu én naar de toekomst toe. Denk hierbij na over veranderingen binnen uw organisatie, de marktomstandigheden én wijze waarop uw medewerkers in de toekomst zijn of haar werkzaamheden gaan uitvoeren.

Een mooi voorbeeld hiervan is de advocatuur: traditioneel werkten advocatenkantoren in een zogenaamd ‘cellenkantoor’ waarbij de medewerkers opgesloten waren in kantoorkamers. En hoe groter de kamer, hoe hoger in rang. Maar hierin zien we een kentering. Buiten het feit dat de huisvestingslasten buitengewoon hoog waren – advocatenkantoren zijn doorgaans gevestigd op dure locaties – hecht de jonge generatie advocaten minder waarde aan die eigen kamer. Belangrijker is het om te kunnen leren en samen te werken in een prettige werkomgeving. Gevolg: meer open ruimten, gedeelde kantoorkamers voor geconcentreerd werken en hybride omgevingen. Met dit laatste bedoelen we ruimten die meerdere functies hebben, zoals een restaurant wat buiten de lunchuren prima kan worden gebruikt voor informeel overleg. Voorwaarde hiervoor is uiteraard wel dat de inrichting dit faciliteert.

Binnen uw organisatie spelen dit soort veranderingen vast ook. Denk dus na hoe uw organisatie kan ‘ademen’ binnen de m2 die u huurt.

Flexibiliteit

Hoe goed u uw huiswerk ook doet, het kan altijd anders lopen dan u verwacht. Daarom is het goed om ook in uw huurcontract een bepaalde mate van flexibiliteit te onderhandelen. Om eventuele groei te kunnen faciliteren kunt u denken aan een ‘eerste recht van huur’ op vrijkomende verdiepingen in het gebouw. Andersom wilt u de mogelijkheid hebben om gedurende de huurtermijn een deel te kunnen afstoten of onderverhuren.

In het standaard ROZ huurcontract zijn deze zaken niet voorzien, regel het dus goed bij de contractonderhandeling.

Co-working space

Veel organisaties bieden medewerkers de gelegenheid om thuis te werken. Als extra mogelijkheid om flexibiliteit te creëren zien we een trend dat ook grotere bedrijven lidmaatschappen afsluiten bij co-working operators zoals WeWork, Spaces, Tribes en Corporate Places. Dit geeft medewerkers de mogelijkheid op verschillende plaatsen in het land (en daarbuiten) collega’s of relaties te ontmoeten en samen te werken zonder de reistijd naar het eigen ‘clubhuis’. Nadeel is uiteraard dat in deze locaties het DNA van uw organisatie ontbreekt.

Conclusie

De boodschap van deze blog is dat uw organisatie prima kan meebewegen met ontwikkelingen, maar dat u hiervoor wel het een en ander moet regelen. In het kort:

  • Zorg voor flexibiliteit in uw huurcontract zoal het eerste recht van huur of de mogelijkheid om ruimte onder te verhuren;
  • Ontwerp uw kantoorinrichting op een dusdanige wijze dat dit toekomstbestendig is en ruimten hybride inzetbaar zijn;
  • Kunt u pieken niet in de huidige huisvesting opvangen en/of is er behoefte aan meer geografische spreiding, denk dan eens aan co-working oplossingen.
Delen:

Meer nieuws

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

dinsdag 17 juni

Het Definitief Ontwerp voor het nieuwe gemeentekantoor van de ABG-organisatie is afgerond. HEVO bereikt daarmee een belangrijke ...

Lees meer

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table gingen professionals van onder andere ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Terug naar boven