Architectenbureaus: grote impact coronacrisis

 

Architectenbureaus: grote impact coronacrisis

De coronacrisis heeft grote impact op architectenbureaus. Dat blijkt uit de quickscan van BNA onder leden. De cijfers geven een zorgwekkend beeld. Op de langere termijn verwachten bureaus een omzetdaling van gemiddeld 30%. 

Bureaus vrezen vooral dat opdrachtgevers geen werk meer kunnen of willen laten uitvoeren. De BNA doet dan ook een oproep aan overheden en opdrachtgevers om, vanuit wederzijds belang, plan- en bouwprocessen zo goed mogelijk gaande te houden.

BNA-voorzitter Francesco Veenstra: “Meerdere bureaus worden nu al hard getroffen. De mate waarin bureaus al problemen ervaren is sterk afhankelijk van het soort opdrachtgever en type opdrachten. De gevolgen op langere termijn zijn zeer zorgelijk. Opdrachtgevers zeggen opdrachten regelmatig af en ook de werving van nieuwe opdrachten stokt. Om een dip over een halfjaar te voorkomen is het juist belangrijk dat de overheid en opdrachtgevers plan- en bouwprocessen zo goed mogelijk gaande houden.”

Korte- en langetermijneffect

87% van de bureaus verwacht een daling van de omzet in maart en april. De daling wordt geschat op gemiddeld 20% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Eén op de drie deelnemende bureaus verwacht dat de omzet over maart en april zelfs minimaal een derde lager zal zijn dan een jaar geleden. Op langere termijn verwachten bureaus gemiddeld 30% minder omzet. De verschillen tussen bureaus zijn groot. Er zijn bureaus die veel zwaarder en minder zwaar geraakt worden.

Productiviteitsverlies

Bijna alle architectenbureaus zijn al grotendeels omgeschakeld naar thuiswerken. Zij geven aan dat de meeste architectenwerkzaamheden vanuit huis kunnen plaatsvinden. Bureaus verwachten hiervan wel een negatieve impact op de productiviteit tot soms wel 30%. Vooral bij ouders die ook hun kinderen thuis moeten begeleiden. Het aantal medewerkers dat niet kan werken als gevolg van ziekte is beperkt.

Voornaamste knelpunten

Van alle bureaus verwacht 71% opdrachtgevers waar geen werk meer voor kan of mag worden uitgevoerd. Van de bureaus ervaart 47% procent haperende communicatie. Bijna 40% heeft te maken met medewerkers die niet meer naar opdrachtgevers toe willen of kunnen en een gedaalde werkvoorraad. Dit leidt in 18% van de gevallen nu al tot ernstige liquiditeitsproblemen.

Gevolgen cashflow

De crisismaatregelen van de overheid en banken vormen voor de korte termijn een verlichting voor eventuele cashflowproblemen. Het aantal maanden dat bureaus zeggen te kunnen draaien zonder in problemen te raken is mét gebruikmaking van de maatregelen groter dan wanneer zij hier geen gebruik van maken. Als de crisis langer aanhoudt zijn de maatregelen echter onvoldoende om faillissementen te voorkomen, stelt een aantal bureaus.

Overheidsmaatregelen

Bureaus hebben veel belangstelling voor de uitstelregeling van de Belastingdienst. Ruim 60% verwacht binnen nu en 2 weken gebruik te maken van deze regeling of van de regeling voor zelfstandigen (Bbz). 37% van de bureaus verwacht tussen nu en 2 weken de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) aan te moeten vragen.

Houd plan- en bouwprocessen gaande

Veenstra: “Als Branchevereniging voor 1100 bureauleden en de architectengemeenschap zien wij met zorg dat sommige processen bij overheden en opdrachtgevers nu al dreigen te stokken. De BNA roept hen daarom met kracht op om digitaal zoveel mogelijk door te werken. Het doorgaan kost niks extra en laat zien dat zijn het goede voorbeeld geven, leiderschap tonen, uiteraard alleen waar gezond en verantwoord.”

Delen:

Meer nieuws

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

woensdag 16 juli

Na de onlangs aangekondigde verkoop van Brink Software treedt de holdingdirectie, bestaande uit Adriaan Visser, Erik Deiman ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

woensdag 16 juli

Simpliciteit en rust, dat staat voor Bert Bagijn centraal als het gaat om een gezonde relatie met werk, relaties en zijn ...

Lees meer

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

dinsdag 15 juli

In deze klantcase blikken we samen met Maurice Verwer, Director Facility Management & Business Support bij PwC, terug ...

Lees meer

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

maandag 14 juli

Tijdens de Workplace Xperience 2025 presenteerde PHI Factory de Facility Circularity Index (FCI): de eerste methode die ...

Lees meer

Webinar: Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving

Webinar: Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving

donderdag 10 juli

Op woensdag 17 september organiseren we een inspirerend webinar over circulariteit in de gebouwde omgeving.

Lees meer

De ´vraag naar aanwezigheid´ 

De ´vraag naar aanwezigheid´ 

donderdag 10 juli

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

SWP Talks #67: Hospitality

SWP Talks #67: Hospitality

woensdag 9 juli

Anna Casemier zit als host met Lisette van der Valk, Projectmanager Huisvesting van Young Facility, en Hotelier Willem Reimers, ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Stephan Simons

WorkPlace Inside: Stephan Simons

woensdag 9 juli

"Ontspanning, inspiratie en grip houden, ook buiten het ondernemen." Daarmee beschrijft Stephan Simons zijn mentaliteit ...

Lees meer

De kracht van een goed werkplekconcept

De kracht van een goed werkplekconcept

dinsdag 8 juli

Solved moest tijdelijk met het hele kantoor verhuizen, een nieuwe plek geeft ook ruimte voor nieuwe inzichten. Silvia de ...

Lees meer

Niet blindstaren op energie

Niet blindstaren op energie

vrijdag 4 juli

Deelnemers aan het rondetafelgesprek 'de kracht van een integrale aanpak' willen zich niet blindstaren op alleen het onderwerp ...

Lees meer

Haskoning opent nieuw duurzaam kantoor

Haskoning opent nieuw duurzaam kantoor

donderdag 3 juli

Op de TU Delft Campus transformeerde Haskoning de monumentale Mijnbouwfaculteit naar een modern Paris Proof kantoor. Voor ...

Lees meer

Gaat AI ons redden?

Gaat AI ons redden?

donderdag 3 juli

In de BNW Index 2024 werd geconstateerd dat ontwikkelingen rondom de werkomgeving elkaar zó snel opvolgen, dat we ...

Lees meer

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

woensdag 2 juli

Op 5 juli 2025 opent SC Cambuur officieel de deuren van haar nieuwe thuisbasis: het Kooi Stadion. Deze datum staat bij veel ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Esther Roelofs

WorkPlace Inside: Esther Roelofs

woensdag 2 juli

Wat kan de Himalaya ons leren over een goede werkomgeving? Esther Roelofs vertelt over haar connectie met hiken en de werkplek ...

Lees meer

Natalie Hofman nieuwe business unit directeur HEYDAY Interim

Natalie Hofman nieuwe business unit directeur HEYDAY Interim

dinsdag 1 juli

Per 1 juli is Natalie Hofman aangesteld als de nieuwe business unit directeur bij HEYDAY Interim, een zelfstandige business ...

Lees meer

Het belang van certificering en rapportage bij compliance

Het belang van certificering en rapportage bij compliance

dinsdag 1 juli

Op een zonovergoten ochtend in mei vindt de Compliance Round Table plaats in een heel bijzondere locatie: ‘De Kapel’ ...

Lees meer

Vero: nieuwe gratis AI-agent

Vero: nieuwe gratis AI-agent

maandag 30 juni

Alvero ondersteunt workplace professionals met Agentic AI Introductie Vero: een gratis AI-agent die helpt met vragen, ideeën ...

Lees meer

“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

maandag 30 juni

“De nood tot vernieuwing van onderwijshuisvesting is hoog”, valt te lezen in een opiniestuk van Jan Joost Flim, ...

Lees meer

E-zine 'Smart Buildings'

E-zine 'Smart Buildings'

donderdag 26 juni

De adoptie, transformatie en mogelijkheden van technologie op de werkplek zijn ongekend en ontwikkelen harder dan ooit. ...

Lees meer

Ontdek met Amabel het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek met Amabel het nieuwe kantoor van Haskoning

donderdag 26 juni

Op woensdag 2 juli 2025 vertelt Amabel Chiarito over het innovatieve werkplekconcept van Haskoning in het nieuwe, duurzame ...

Lees meer

Terug naar boven