Architectenbureaus: grote impact coronacrisis

 

Architectenbureaus: grote impact coronacrisis

De coronacrisis heeft grote impact op architectenbureaus. Dat blijkt uit de quickscan van BNA onder leden. De cijfers geven een zorgwekkend beeld. Op de langere termijn verwachten bureaus een omzetdaling van gemiddeld 30%. 

Bureaus vrezen vooral dat opdrachtgevers geen werk meer kunnen of willen laten uitvoeren. De BNA doet dan ook een oproep aan overheden en opdrachtgevers om, vanuit wederzijds belang, plan- en bouwprocessen zo goed mogelijk gaande te houden.

BNA-voorzitter Francesco Veenstra: “Meerdere bureaus worden nu al hard getroffen. De mate waarin bureaus al problemen ervaren is sterk afhankelijk van het soort opdrachtgever en type opdrachten. De gevolgen op langere termijn zijn zeer zorgelijk. Opdrachtgevers zeggen opdrachten regelmatig af en ook de werving van nieuwe opdrachten stokt. Om een dip over een halfjaar te voorkomen is het juist belangrijk dat de overheid en opdrachtgevers plan- en bouwprocessen zo goed mogelijk gaande houden.”

Korte- en langetermijneffect

87% van de bureaus verwacht een daling van de omzet in maart en april. De daling wordt geschat op gemiddeld 20% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Eén op de drie deelnemende bureaus verwacht dat de omzet over maart en april zelfs minimaal een derde lager zal zijn dan een jaar geleden. Op langere termijn verwachten bureaus gemiddeld 30% minder omzet. De verschillen tussen bureaus zijn groot. Er zijn bureaus die veel zwaarder en minder zwaar geraakt worden.

Productiviteitsverlies

Bijna alle architectenbureaus zijn al grotendeels omgeschakeld naar thuiswerken. Zij geven aan dat de meeste architectenwerkzaamheden vanuit huis kunnen plaatsvinden. Bureaus verwachten hiervan wel een negatieve impact op de productiviteit tot soms wel 30%. Vooral bij ouders die ook hun kinderen thuis moeten begeleiden. Het aantal medewerkers dat niet kan werken als gevolg van ziekte is beperkt.

Voornaamste knelpunten

Van alle bureaus verwacht 71% opdrachtgevers waar geen werk meer voor kan of mag worden uitgevoerd. Van de bureaus ervaart 47% procent haperende communicatie. Bijna 40% heeft te maken met medewerkers die niet meer naar opdrachtgevers toe willen of kunnen en een gedaalde werkvoorraad. Dit leidt in 18% van de gevallen nu al tot ernstige liquiditeitsproblemen.

Gevolgen cashflow

De crisismaatregelen van de overheid en banken vormen voor de korte termijn een verlichting voor eventuele cashflowproblemen. Het aantal maanden dat bureaus zeggen te kunnen draaien zonder in problemen te raken is mét gebruikmaking van de maatregelen groter dan wanneer zij hier geen gebruik van maken. Als de crisis langer aanhoudt zijn de maatregelen echter onvoldoende om faillissementen te voorkomen, stelt een aantal bureaus.

Overheidsmaatregelen

Bureaus hebben veel belangstelling voor de uitstelregeling van de Belastingdienst. Ruim 60% verwacht binnen nu en 2 weken gebruik te maken van deze regeling of van de regeling voor zelfstandigen (Bbz). 37% van de bureaus verwacht tussen nu en 2 weken de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) aan te moeten vragen.

Houd plan- en bouwprocessen gaande

Veenstra: “Als Branchevereniging voor 1100 bureauleden en de architectengemeenschap zien wij met zorg dat sommige processen bij overheden en opdrachtgevers nu al dreigen te stokken. De BNA roept hen daarom met kracht op om digitaal zoveel mogelijk door te werken. Het doorgaan kost niks extra en laat zien dat zijn het goede voorbeeld geven, leiderschap tonen, uiteraard alleen waar gezond en verantwoord.”

Delen:

Meer nieuws

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

donderdag 20 november

Benieuwd hoe een toekomstbestendige leeromgeving tot stand komt en welke uitdagingen er dan op je afkomen? Jij kunt de grootste ...

Lees meer

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

donderdag 20 november

Hybride werken mag dan de nieuwe norm zijn, het kantoor blijft het kloppend hart van iedere organisatie. Dat is de belangrijkste ...

Lees meer

<span>Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’</span><span> </span>

Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’ 

woensdag 19 november

De Tuin van Holland heeft op 17 november een praktische gids gepubliceerd die publieke inkopers op weg helpt naar natuurinclusieve ...

Lees meer

<span>Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday</span>

Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday

woensdag 19 november

Draaijer Group en HEYDAY bundelen kracht in één ecosysteem voor de volledige levenscyclus van de werkomgeving.

Lees meer

Blog: Balance@Work

Blog: Balance@Work

dinsdag 18 november

Wanneer op 20 en 21 mei 2026 in de Jaarbeurs in Utrecht de 5e editie van de WorkPlace Xperience wordt gehouden is het ruim ...

Lees meer

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

dinsdag 18 november

Het belang van welzijn op de werkplek neemt alsmaar toe. Er is meer aandacht voor mentale veerkracht en gezondheid, die ...

Lees meer

Het belang van balans in datacompliancy

Het belang van balans in datacompliancy

vrijdag 14 november

Uit onderzoek onder 1.700 IT-besluitvormers blijkt dat de informatiebeveiliging leiders ’s nachts wakker houdt. Dat ...

Lees meer

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

vrijdag 14 november

Farid Azarkan (Director Facilities & Real Estate) en Paula Raijmaker (Manager Vastgoed) van de Rabobank, en John van ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Terug naar boven