Corona en lockdown managen in WTC Amsterdam

 

Corona en lockdown managen in WTC Amsterdam

Hoe manage je corona en lockdown in het grootste bedrijvenverzamelgebouw van ons land, het World Trade Center Amsterdam? Smart WorkPlace partner D&B The Facility Group speelde daarbij een belangrijke rol.

Marc Claassen is Senior Facility Manager WTC Amsterdam en Michel Pan is general manager bij facilitair dienstverlener D&B The Facility Group. In een interview voor Smart WorkPlace magazine nummer 7 kijken ze terug.

Claassen: “De bezetting van het gebouw liep onmiddellijk terug naar bijna nul, dus dat was heel onwerkelijk. Tegelijkertijd merkte ik direct dat de oorspronkelijke WTC- beheerorganisatie een jaar geleden is overgenomen door het Amerikaanse CBRE: er werden in recordtijd crisisteams geformeerd in zowel de VS als hier in Europa. Op zo’n moment is het wel heel prettig onderdeel uit te maken van misschien wel de grootste vastgoedbeheerorganisatie ter wereld en mee te kunnen liften op hun besluitvorming. Het gaf een zeker gevoel van saamhorigheid, juist omdat er zo snel op geacteerd werd. Maar lang verhaal kort: we hebben besloten het gebouw open te houden voor huurders die wel naar kantoor wilden komen. En dus werd er gewoon schoongemaakt en beveiligd, in ons geval door D&B.”

Pan: “Het was natuurlijk wel schakelen, want op het moment dat er zoveel minder mensen aanwezig zijn neemt de vervuilingsgraad sterk af. Wij zijn dus begonnen met ons werkprogramma aan te passen, om ervoor te zorgen dat we geen onnodig werk gingen doen en onnodige kosten gingen maken. Maar tegelijkertijd was er voor de gemeenschappelijke ruimten behoefte aan dagelijkse schoonmaakrondes voor het desinfecteren van alle contactpunten zoals liftknoppen, deurklinken en kranen en moesten de werkplekken ook intensiever gereinigd worden. In dat nieuwe normaal moesten we wel even onze balans vinden.”

Ook gaan ze in op de vraag of ze onmiddellijk begonnen met het gebouw aanpassen aan de anderhalvemetereconomie.

Claassen: “We bedienen een heel uiteenlopend segment huurders, en we kregen al vrij snel vragen over hoe wij de gebouwen coronaproof gingen maken. Nu hadden we het voordeel dat het WTC erg ruim is opgezet, dus looproutes waren niet direct een probleem. De bottleneck bleken de liften: we hebben de capaciteit teruggebracht naar twee personen per lift, waar in het verleden tot wel twaalf man in stonden. En de noodtrappenhuizen zijn met eenrichtingsverkeer opengesteld om de verdiepingen ook lopend bereikbaar te maken. Verder hebben we onze ‘menukaart’ met ondersteunende diensten waar huurders gebruik van kunnen maken, uitgebreid met corona-specifieke diensten zoals kantoordesinfectie, handpompjes, spatschermen en andere oplossingen en instructies om veilig te werken binnen anderhalvemeter. Zoiets doe je uiteraard samen met je partners. D&B heeft bijvoorbeeld een quick scan ontwikkeld om de behoeften van de huurders in kaart te brengen.”

Pan: “We hebben in die periode zeer intensief contact gehad, vooral via Teams. Marc en ik spraken elkaar doorgaans niet vaker dan eens per kwartaal. Maar op dat moment kwamen we in een voor ons beiden nieuwe situatie terecht waarvan we beiden geen idee hadden hoe we die moesten aanpakken. Je komt al snel in een proces terecht waarin je gaat praten over het afschalen van activiteiten, en de financiële consequenties daarvan. Dan is het wel prettig dat je al een tijd met elkaar werkt – in ons geval al zo’n negen jaar. Bij klanten waar we korter voor werken zie ik nu wel wat meer spanning op de relatie staan, zeker daar waar de contracten wellicht wat te scherp zijn ingestoken op kostenbesparing en een niet helemaal realistische SLA. Het heeft overigens ook te maken met snelheid van handelen, ben ik achter gekomen. Marc en ik hebben in de afgelopen maanden steeds in een vroeg stadium met elkaar geschakeld, terwijl sommige opdrachtgevers moeite hadden om van de ingestoken koers af te wijken. De truc is dat je niet alleen vanuit je eigen belang moet denken – maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.”

Op de foto: Marc Claassen in het WTC Amsterdam. Foto: Michael Kooren.

Het volledige interview met Marc Claassen en Michel Pan leest u in de zevende editie van Smart WorkPlace, die op 12 november verschijnt en die als thema ‘Blended Working’ heeft. Bestel uw nummer nu hier.

Delen:

Meer nieuws

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

vrijdag 12 september

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

De kracht van samenwerken

De kracht van samenwerken

donderdag 11 september

IFM-contracten zijn notoir complex, maar hebben voordelen als efficiëntie, kostenbesparing en betere kwaliteit en consistentie. ...

Lees meer

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

woensdag 10 september

Transities op de onderwijscampus buitelen over elkaar heen: van energie- en CO2-reductie tot groene mobiliteit en hergebruik ...

Lees meer

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

dinsdag 9 september

Een gezonde schoolomgeving zou vanzelfsprekend moeten zijn. Toch blijkt dat ruim 80% van de Nederlandse scholen te maken ...

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

dinsdag 9 september

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

maandag 8 september

Asito heeft een belangrijke stap gezet richting haar duurzaamheidsdoelstellingen door volledig over te stappen op circulaire ...

Lees meer

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

vrijdag 5 september

Gispen publiceert het nieuwe Duurzaamheidsverslag 2024: een jaarverslag over de in het vorige jaar behaalde resultaten en ...

Lees meer

TU Delft experimenteert met groene gevels.

TU Delft experimenteert met groene gevels.

donderdag 4 september

TU Delft onderzoekt hoe groene gevels kunnen bijdragen aan een toekomstbestendige campus. Daarbij worden diverse systemen ...

Lees meer

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

woensdag 3 september

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was ...

Lees meer

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

woensdag 3 september

AT Osborne heeft voor het vijfde jaar op rij de hoogste trede van de CO2-prestatieladder behaald. Het adviesbureau heeft, ...

Lees meer

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

dinsdag 2 september

Met het verslag 'Maak gebruik van wat er is' laat Alvero zien hoe meubelverhuur is uitgegroeid tot een strategische pijler ...

Lees meer

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2025’ 

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager ...

dinsdag 2 september

De shortlist met 10 kandidaten voor de MVO Manager van het Jaar verkiezing editie 2025 is bekend gemaakt. Dit jaar ...

Lees meer

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

maandag 1 september

Natuurlijke elementen op de werkvloer dragen bij aan een gezondere en productievere werkomgeving. In HEYDAY's nieuwe whitepaper ...

Lees meer

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace Manager Award 

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace ...

vrijdag 29 augustus

Namens ISS en Maaike van Kats (winnaar WorkPlace Manager 2024) heeft Wim Kooyman op 26 augustus de winnaarscheque van de ...

Lees meer

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire dienstverlening

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire ...

donderdag 28 augustus

ISS en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) bundelen hun krachten om jongeren betere kansen ...

Lees meer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit op de werkvloer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit ...

woensdag 27 augustus

Uit nieuw internationaal onderzoek van International Workplace Group (IWG), bekend van onder meer Spaces en Regus, blijkt ...

Lees meer

5 jaar hybride werken: wat werkt, wat schuurt?

5 jaar hybride werken: wat werkt, wat schuurt?

woensdag 27 augustus

Op woensdag 27 augustus 2025 vindt het jaarlijkse congres van het Center for People and Buildings (CFPB) plaats, ditmaal ...

Lees meer

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

dinsdag 26 augustus

Wat doe je als je te veel kantoorruimte hebt, maar toch strategisch aanwezig wilt blijven in de regio? Die vraag lag op ...

Lees meer

Jubileum WorkPlace Xperience 2026 in Jaarbeurs Utrecht

Jubileum WorkPlace Xperience 2026 in Jaarbeurs Utrecht

dinsdag 26 augustus

Op 22 en 23 april 2026 vindt de vijfde editie van de WorkPlace Xperience plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Deze jubileumeditie ...

Lees meer

Terug naar boven