Constructief en professioneel kennis delen over werkomgeving van gemeenten na corona (1/4)

 

Constructief en professioneel kennis delen over werkomgeving van gemeenten na corona (1/4)

Om de juiste thema’s in beeld te krijgen voor de inrichting van de werkomgeving bij gemeenten na corona organiseerde Smart WorkPlace een Round Table met zeven gemeenten. Bij deze deel 1 van het verslag.

In Nederland hebben verschillende gemeenten wel kennis, informatie, pilots en ideeën over de werkomgeving bij gemeenten na corona. Maar hoe gaan ze daarin nu van elkaar leren? Volgens Wouter Dijkmans, manager huisvesting bij de gemeente Utrecht, kan dat via een platform waarop gemeenten constructief en professioneel de kennis met elkaar delen in gelijkwaardigheid.

Als aftrap daarvoor en om de juiste thema’s in beeld te krijgen voor de inrichting van de werkomgeving bij gemeenten na corona organiseerde Smart WorkPlace een Round Table met naast Utrecht (Wouter Dijkmans) nog zes andere gemeenten: Rotterdam (Ton Schuiten), Den Haag (Anita Vos-Tijdhof), Hilversum (Jan-Willem de Wit), Ede (Nathalie van Woensel), Arnhem/Rheden/Renkum (Adrie Navis) en Venlo (Fred Janssen).

Introductie

Voordat de discussie over de thema’s losbarst, stellen de deelnemers zich kort voor, waarbij ze meteen een inkijkje geven in de zaken die momenteel in hun gemeenten spelen. Anita Vos-Tijdhof trapt af. Ze is portefeuillemanager bij de gemeente Den Haag en daar verantwoordelijk voor alle facilitaire zaken en kantoorhuisvesting. In die hoedanigheid was het gereed maken van de kantoorpanden voor de anderhalvemetersamenleving voor haar, net als in veel andere gemeenten, een belangrijke uitdaging. Dat leidde na de persconferentie van maandag 14 december tot gemengde gevoelens: “Aan de ene kant wist iedereen meteen wat hij moest doen. Terwijl er in maart bij het begin van de intelligente lockdown nog sprake was van enige paniek. Aan de andere kant was de behoefte om elkaar te ontmoeten enorm en was daarin de teleurstelling groot. In die zin viel de persconferentie voor velen tegen, al zagen we het wel aankomen.” Jan-Willem de Wit is teammanager facilitair bij de gemeente Hilversum. Hij ziet in zijn organisatie weinig tegenstribbelingen na de recente persconferentie: “Er was toch al vrijwel niemand op kantoor.” Wel ziet hij dat inmiddels het denkproces op gang is gekomen over de gevolgen voor de organisatie van ‘de wereld na corona’. Ton Schuiten is programmamanager bij de gemeente Rotterdam. Tot 1 oktober was hij afdelingshoofd concernhuisvesting, waaronder zowel de faciliteiten als de panden vielen. Momenteel houdt hij zich bezig met een opdracht die aan huisvesting gerelateerd is: anders werken met en in de stad. “Daarbij hebben we op verzoek van het College twee zaken aan elkaar verbonden: als eerste op een andere manier gaan werken en als tweede de verbinding met bewoners in de stad versterken. Dat betekent dat we een businesscase hebben klaarstaan, waarbij we een groot aantal grote panden afstoten en veel meer de wijk ingaan. Zodat we van dichtbij bewoners kunnen ontmoeten. Want dat ontmoeten is momenteel een hele sterkte behoefte. Momenteel is de situatie zo, dat 10.000 medewerkers thuiswerken, 3.500 op straat werken en tussen de 500 en 1.000 medewerkers nog op kantoor werken. Die laatste categorie is voor het overgrote een crisisorganisatie rond COVID-19 met veel GGD-medewerkers.” Nathalie van Woensel is manager huisvesting en services bij de gemeente Ede. Ze herkent de eerdergenoemde uitdagingen en geeft ook dat er sinds de laatste persconferentie eigenlijk niet veel veranderde: “Bij ons werkt zo’n vijftien procent nog op kantoor en dat kan eigenlijk niet anders.” Ze noemt wel een ander thema waarmee de gemeente Ede momenteel druk bezig is: business continuity management. “Het is een van de bijvangsten van COVID-19 die we maar meteen bij de kop gepakt hebben. Er was wel een visie, maar we kijken nu ook nadrukkelijk naar de concrete invulling ervan.”

Nathalie van Woensel (foto): "Business continuity management is een van de bijvangsten van COVID-19 die we maar meteen bij de kop gepakt hebben."

Adrie Navis werkt bij De Connectie, een overheidsinstelling met zo’n 400 medewerkers die werkt voor drie gemeenten: Arnhem, Rheden en Renkum welke samen zo’n 2000 medewerkers vormen. “Ik was tot voor kort coördinator facilitaire zaken en contractmanager Alle drie gemeenten zijn momenteel bezig met de vraag hoe ze de huisvesting zo goed mogelijk kunnen laten aansluiten bij de bedrijfsprocessen. Die vraag speelde al voor corona, maar is nu alleen nog maar versterkt. We hebben daar een taskforce voor ingericht, waarmee ik me momenteel grotendeels mee bezighoudt.” Fred Janssen is adviseur facility management bij de gemeente Venlo. Hij is sinds 2008 betrokken bij het nieuwe stadskantoor, waar de gemeente sinds 2016 haar intrek heeft genomen. “Die nieuwbouw heeft als voordeel dat we een kantoor hebben met een ruime opzet, waar we ook in de huidige situatie goed kunnen werken. “In maart zijn we wel teruggegaan naar de minimale bezetting van rond de 10 procent. Die is de afgelopen maanden gestegen tot zo’n 35 tot 40 procent, maar is sinds de laatste persconferentie weer terug naar rond de 10 procent. We hebben daarnaast snel sensoren aangebracht zodat we de metingen continu up-to-date hebben en daarop kunnen sturen.” Wouter Dijkmans is manager huisvesting bij de gemeente Utrecht en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor het zorgen met alle beschikbare faciliteiten voor een gezonde en veilige werkomgeving voor 4.500 tot 5.000 medewerkers, op kantoor of elders. “Interessant is dat we in maart 2020 als gemeente een nieuw richting voor ons huisvestingsbeleid hadden vastgesteld, dat met corona echter meteen de prullenbak in kon. Nu hebben we de opdracht om in maart 2021 met een nieuw beleid te komen die passend is voor de tijd na Corona. Vermeldenswaardig is verder dat net als in Ede ook bij ons als ‘bijvangst’ business continuity management nu door corona goed op orde is.” 

Delen:

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven