Constructief en professioneel kennis delen over werkomgeving van gemeenten na corona (4/4)

 

Constructief en professioneel kennis delen over werkomgeving van gemeenten na corona (4/4)

Om de juiste thema’s in beeld te krijgen voor de inrichting van de werkomgeving bij gemeenten na corona organiseerde Smart WorkPlace een Round Table met zeven gemeenten. Bij deze deel 4 van het verslag.

Roadmap

Na Werkstijlen na corona buigen de deelnemers zich over de roadmap voor het werken na corona. Vos-Tijdhof trapt af. “Wat we nodig hebben is dat straks niet meer iedereen volledig naar kantoor komt. En dat we de hybride manier van werken die is ontstaan grotendeels vasthouden. Hoe houden we vast aan deze nieuwe manier van werken? Hoe zorgen we dat de nieuwe visie op werken en ontmoeten wordt geïmplementeerd? Hoe gaan we ervoor zorgen dat we panden kunnen afstoten om de taakstellingen te realiseren? Dat is spannend omdat we te maken hebben met mensen en we denken dat velen na de zomer van 2021 als het vaccin is toegediend weer naar kantoor willen en dan ook zullen komen, omdat de behoefte er is om op kantoor te zijn en elkaar te ontmoeten. De uitdaging zal ook zijn om het thuiswerken straks zo te faciliteren dat ook na zomer 2021 het thuiswerken de norm gaat zijn.” De Wit is ondertussen in Hilversum druk bezig met het formuleren van een opdracht. “Ik hoop van het college een scherp geformuleerde opdracht te krijgen op het vervolg van de strategische huisvestingsvisie. Daarbij komen ook de al genoemde thema’s aan de orde zoals: ga je voorschrijven dat medewerkers thuis moeten werken of laat je het los? Dat laatste speelt nog in Hilversum. Mijn worsteling daarbij is bovendien of je als gemeente het thuiswerken wel kunt voorschrijven. Het zou mooi zijn als we daarin bepaalde zaken konden ‘vastklikken’ zoals het percentage dat je inricht voor ontmoeten en het deel vaste plekken en flexplekken. Evenals het definiëren van ‘ontmoeten’. Volstaan koffieautomaten of moet je zalen inrichten voor ontmoeten en wat is dan nodig in die zalen? We hebben in een van de panden een ruimte daarvoor op het oog, waar we medewerkers voor willen uitnodigen zodat ze kunnen aangeven wat hun behoefte is.” Dijkmans ziet in de discussies bij de gemeenten een aantal rode draden. “Ik hoor steeds het vraagstuk terug tussen enerzijds vrijheid laten bij elk individu en het maken van een persona per individu en anderzijds de ‘angst’ dat iedereen na de zomer van 2021 het kantoor weer inrent. Anders gezegd: kan ik als organisatie nog wel zeggen dat iedereen deels thuis moet gaan werken, als iedereen graag naar kantoor wil? Ik ben ook benieuwd hoe andere gemeenten de centrale ondernemingsraad bij zo’n roadmap betrekken. Want mijn COR heeft bijvoorbeeld getekend convenant waarin precies staat vastgelegd hoeveel werkplekken er elke dag van de week beschikbaar moeten zijn.”

Schuiten geeft aan dat Rotterdam momenteel probeert in de roadmap zaken parallel aan te pakken. “We besteden er veel aandacht aan dat alle managers en teamleiders in gesprek gaan met hun team en daarin duidelijk aangeven dat de situatie waarin we zaten nooit meer terug zal komen. Dat gesprek is de basis waarop medewerkers vervolgens moeten bepalen welk deel van de tijd ze in de wijk willen doorbrengen, welk deel op kantoor, welk deel op andere plekken om te ontmoeten – denk bijvoorbeeld aan een café – en welk deel thuis. Tegelijkertijd willen we daarbij ook huisvesting, HR en ICT proberen te ontwikkelen. De COR is overigens bij ons een groot voorstander hiervan omdat het meer vrijheid aan medewerkers geeft over hoe en wanneer ze hun werk doen. De concerndirectie is vanuit de verantwoordelijkheid en de wetenschap dat een organisatie niet zo eenvoudig is bij te sturen wat voorzichtiger, maar ook de concerndirectie heeft uiteindelijk ja gezegd. Daarbij is het ook een voordeel dat we geen bezuinigingsdoelstelling hebben. Wij gaan het geld dus niet teruggeven aan het college maar het inzetten om het voor andere zaken te gebruiken. Bijvoorbeeld voor een flexibele werkvergoeding c.q. thuiswerkvergoeding. Zo proberen we op basis van drie vragen – wat gaat er goed op dit moment en waar word je blij van, wat moet er beter en wat kan anders – een ontwikkeling naar de toekomst door te maken.”

Van Woensel springt daarop in: “In Ede willen nu met kaders een concrete invulling gaan geven aan de visie met als uitgangspunt dat we niet meer teruggaan naar de oude situatie. Vervolgens willen we de medewerkers erbij betrekken door ze te zeggen: als dit de kaders zijn wat zou je dan nog missen en nog willen toevoegen?” Van Woensel brengt daarbij nog een ander element in: de spreiding van dagen. “Als je dat niet goed regelt en iedereen komt nog steeds op hetzelfde moment naar kantoor heb je evengoed nog een probleem.” Navis: “Eigenlijk wil je kijken hoe je meer controle kunt hebben over het ondersteunen van de organisatie met je werkplekken. Daar is een visie voor nodig. Daarnaast moet je medewerkers verleiden om naar kantoor te komen wanneer dat slimmer zou zijn. Ik merkte voor corona dat er best wel al flexibiliteit bij de medewerkers daarin zat, maar ze werden nog niet getriggerd. Ik verwacht dan ook geen grote problemen post-corona, maar vind dat we wel moeten kijken hoe we de medewerkers beter kunnen laten werken. Dat betekent als eerste dat mensen op meer plekken – naast kantoor – moeten kunnen werken en als tweede dat ook het aanbod op kantoor moet veranderen.”

Adrie Navis (foto): “Eigenlijk wil je kijken hoe je meer controle kunt hebben over het ondersteunen van de organisatie met je werkplekken."

In Venlo is er nog geen roadmap, maar moet die er wel komen, zegt Janssen. “Bij ons ziet de directie het liefste de mensen om zich heen in kantoor. Ook wij hadden al vanaf de start in het nieuwe kantoor het tijd- en plaatsonafhankelijk werken: mensen mogen door de week hun uren maken tussen zeven uur ’s ochtends en half twaalf ’s avonds en zaterdag en zondag van zeven tot zeven. De voornaamste keuze hier is dus vooral: wat kunnen, mogen en moeten de mensen thuis doen.”

Afsluitend

Aan het eind constateert initiatiefnemer Dijkmans dat hij door de Round Table zowel weet wat hij wel al heeft aan kennis over de werkomgeving bij gemeenten na corona maar – even belangrijk – ook wat nog ontbreekt. “Daarom is het goed om bij elkaar te kijken wat er al is en wat werkt en wat niet. De holy grail moeten we met elkaar gaan maken.” Schuiten benoemt daarbij nog een belangrijke bedreiging: “Wat moeten we doen als iedereen gevaccineerd is en er een beweging ontstaat van ‘ik ga terug naar kantoor’. Daar is nog geen antwoord op, ook niet bij leidinggevenden: daar zijn zowel mensen die zeggen ‘niemand mag op dat moment meer thuiswerken’ tot ‘ik wil nooit meer mensen op kantoor zien’. Tegelijkertijd is er ook een grote kans: we zijn op dit moment met zoveel flexibiliteit zaken aan het doen dat ik hoop dat we dat vast kunnen houden.” Vos-Tijdhof benadrukt opnieuw het belang om van elkaars expertise te leren: “Daarbij maakt het voor mij minder uit of je het dan hebt over grote of kleinere gemeenten.” Volgens Nevens kun je in die zoektocht eigenlijk niet iets fout doen, omdat het allemaal nieuw is. “Mijn oproep is daarom: probeer het vooral en stuur tijdig bij als je merkt dat het niet werkt.” Janssen roept daarbij op om intern met de diverse disciplines aan tafel te gaan op keuzes te maken. “We zullen het samen moeten doen, extern door te leren van andere gemeenten, en intern door samen te werken met alle disciplines.” Hij wijst er ook op dat niet op nul hoeft te worden gestart: “Bij ons werd ook al voor corona voor een deel thuisgewerkt. Daarop kunnen we nu voortborduren.” Van Woensel vindt het een troostrijke gedachte dat veel gemeenten met dezelfde uitdagingen worstelen en dat ze dus met Ede er niet alleen voor staat.

De deelnemers aan de Round Table:

  • Anita Vos-Tijdhof: portefeuillemanager bij de gemeente Den Haag.
  • Jan-Willem de Wit: teammanager facilitair bij de gemeente Hilversum.
  • Ton Schuiten: programmamanager bij de gemeente Rotterdam.
  • Nathalie van Woensel: manager huisvesting en services bij de gemeente Ede.
  • Adrie Navis: contractmanager bij De Connectie, een overheidsinstelling die werkt voor drie gemeenten: Arnhem, Rheden en Renkum.
  • Fred Janssen: adviseur facility management bij de gemeente Venlo.
  • Wouter Dijkmans: manager huisvesting bij de gemeente Utrecht.
Delen:

Meer nieuws

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

maandag 14 juli

Tijdens de Workplace Xperience 2025 presenteerde PHI Factory de Facility Circularity Index (FCI): de eerste methode die ...

Lees meer

Webinar: Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving

Webinar: Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving

donderdag 10 juli

Op woensdag 17 september organiseren we een inspirerend webinar over circulariteit in de gebouwde omgeving.

Lees meer

De ´vraag naar aanwezigheid´ 

De ´vraag naar aanwezigheid´ 

donderdag 10 juli

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

SWP Talks #67: Hospitality

SWP Talks #67: Hospitality

woensdag 9 juli

Anna Casemier zit als host met Lisette van der Valk, Projectmanager Huisvesting van Young Facility, en Hotelier Willem Reimers, ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Stephan Simons

WorkPlace Inside: Stephan Simons

woensdag 9 juli

"Ontspanning, inspiratie en grip houden, ook buiten het ondernemen." Daarmee beschrijft Stephan Simons zijn mentaliteit ...

Lees meer

De kracht van een goed werkplekconcept

De kracht van een goed werkplekconcept

dinsdag 8 juli

Solved moest tijdelijk met het hele kantoor verhuizen, een nieuwe plek geeft ook ruimte voor nieuwe inzichten. Silvia de ...

Lees meer

Niet blindstaren op energie

Niet blindstaren op energie

vrijdag 4 juli

Deelnemers aan het rondetafelgesprek 'de kracht van een integrale aanpak' willen zich niet blindstaren op alleen het onderwerp ...

Lees meer

Haskoning opent nieuw duurzaam kantoor

Haskoning opent nieuw duurzaam kantoor

donderdag 3 juli

Op de TU Delft Campus transformeerde Haskoning de monumentale Mijnbouwfaculteit naar een modern Paris Proof kantoor. Voor ...

Lees meer

Gaat AI ons redden?

Gaat AI ons redden?

donderdag 3 juli

In de BNW Index 2024 werd geconstateerd dat ontwikkelingen rondom de werkomgeving elkaar zó snel opvolgen, dat we ...

Lees meer

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

woensdag 2 juli

Op 5 juli 2025 opent SC Cambuur officieel de deuren van haar nieuwe thuisbasis: het Kooi Stadion. Deze datum staat bij veel ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Esther Roelofs

WorkPlace Inside: Esther Roelofs

woensdag 2 juli

Wat kan de Himalaya ons leren over een goede werkomgeving? Esther Roelofs vertelt over haar connectie met hiken en de werkplek ...

Lees meer

Natalie Hofman nieuwe business unit directeur HEYDAY Interim

Natalie Hofman nieuwe business unit directeur HEYDAY Interim

dinsdag 1 juli

Per 1 juli is Natalie Hofman aangesteld als de nieuwe business unit directeur bij HEYDAY Interim, een zelfstandige business ...

Lees meer

Het belang van certificering en rapportage bij compliance

Het belang van certificering en rapportage bij compliance

dinsdag 1 juli

Op een zonovergoten ochtend in mei vindt de Compliance Round Table plaats in een heel bijzondere locatie: ‘De Kapel’ ...

Lees meer

Vero: nieuwe gratis AI-agent

Vero: nieuwe gratis AI-agent

maandag 30 juni

Alvero ondersteunt workplace professionals met Agentic AI Introductie Vero: een gratis AI-agent die helpt met vragen, ideeën ...

Lees meer

“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

maandag 30 juni

“De nood tot vernieuwing van onderwijshuisvesting is hoog”, valt te lezen in een opiniestuk van Jan Joost Flim, ...

Lees meer

E-zine 'Smart Buildings'

E-zine 'Smart Buildings'

donderdag 26 juni

De adoptie, transformatie en mogelijkheden van technologie op de werkplek zijn ongekend en ontwikkelen harder dan ooit. ...

Lees meer

Ontdek met Amabel het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek met Amabel het nieuwe kantoor van Haskoning

donderdag 26 juni

Op woensdag 2 juli 2025 vertelt Amabel Chiarito over het innovatieve werkplekconcept van Haskoning in het nieuwe, duurzame ...

Lees meer

SmartLabs en IWG kondigen 10-jarige samenwerking aan

SmartLabs en IWG kondigen 10-jarige samenwerking aan

donderdag 26 juni

SmartLabs en International Workplace Group gaan een wereldwijde samenwerking aan van tien jaar. Daarmee spelen ze in op ...

Lees meer

Natuurlijke ontmoetingen in Tripolis Park

Natuurlijke ontmoetingen in Tripolis Park

woensdag 25 juni

Hollandse Nieuwe creëerde voor MVRDV in Tripolis Park een werkomgeving waar betekenisvolle connecties en spontane ontmoetingen ...

Lees meer

De kracht van een integrale aanpak

De kracht van een integrale aanpak

dinsdag 24 juni

De droom van iedere gebouweigenaar: een toekomstbestendige vastgoedportefeuille waarmee je energie bespaart, een gezonde ...

Lees meer

Terug naar boven