Constructief en professioneel kennis delen over werkomgeving van gemeenten na corona (3/4)

 

Constructief en professioneel kennis delen over werkomgeving van gemeenten na corona (3/4)

Om de juiste thema’s in beeld te krijgen voor de inrichting van de werkomgeving bij gemeenten na corona organiseerde Smart WorkPlace een Round Table met zeven gemeenten. Bij deze deel 3 van het verslag.

Werkstijlen na corona

Na 'Maart 2020' zoomt de Round Table zoomt in op de werkstijlen na corona. Schuiten trapt af: “Toen we met werkstijlen aan de gang gingen, kwamen we al snel tot de ontdekking dat we met persona’s alleen niet uit de voeten konden. We hadden bijvoorbeeld een persona ‘leidinggevende’. Maar een leidinggevende handhaving of buitendienst heeft een heel ander patroon dan een leidinggevende boekhouding. Vandaar dat we al snel ook werkstijlen hebben ontwikkeld om die verschillen tot uitdrukking te laten komen. Een voorbeeld van zo’n werkstijl is de mobiele werker. Dan heb je het bijvoorbeeld over een leidinggevende die leidinggeeft op tien verschillende plekken en soms wel op vier of vijf verschillende locaties per dag.”

Het brengt Dijkmans, die aangeeft dat in Utrecht WPA het onderzoek naar persona’s/werkstijlen heeft gedaan, bij de vraag hoe andere gemeenten dat aanpakken. Schuiten: “In Rotterdam hebben we dat zelf gedaan. We zijn anderhalf jaar geleden begonnen met de doorontwikkeling 2.0 vanuit het nieuwe werken. We hebben toen 150 afdelingsmanagers gevraagd om met ons in gesprek te gaan, samen met een afvaardiging van hun afdeling. Het brede beeld dat daaruit naar voren kwam hebben we vervolgens aangepast op de punten van ontmoeten en plaats- en tijdsonafhankelijk werken. Momenteel leggen we dat aangepaste beeld weer terug bij de mensen met wie we destijds gesproken hebben.” Ede deed het onderzoek naar persona’s en werkstijlen – net als Rotterdam – wel zelf. Van Woensel: “Daarbij speelden zowel IT als HR een belangrijke rol. De uitkomsten hebben we vervolgens teruggelegd bij de managers om te checken of die voor hen logisch klonken.”

Presteren onder druk

De deelnemers gaan vervolgens in op de vraag in hoeverre bij gemeentelijke organisaties het presteren onder druk is komen te staan door corona en in hoeverre er sprake is van een zorgelijke situatie. Navis: “Wat mij is opgevallen in de periode dat we in een korte tijd met onze ICT-afdeling een behoorlijke transitie moesten doormaken om onze medewerkers te faciliteren, is dat de organisatie eigenlijk verrast was door het gemak waarmee gezorgd kon worden dat processen doorliepen. De backoffice kon daardoor eigenlijk heel snel omschakelen naar plaats- en tijdonafhankelijk werken. In die zin heeft corona wel echt een boost gegeven in de organisatie om er anders naar te kijken. De uitdaging is nu vooral om te komen tot een goede harmonisering van de huisvestingsvisies van de drie gemeenten, die ook goed aansluit bij de klantvraag van die gemeenten. Of moet je toch kiezen voor maatwerk per gemeente?” Vos-Tijdhof geeft aan dat ook in Den Haag het plaats-, tijd- en apparaatonafhankelijk werken in sneltreinvaart is ingevoerd. “We hadden nog IT-achterstanden, maar daar is nu fors in geïnvesteerd. Ik merk dan – wat Navis ook aangaf – hoeveel er kan en hoe flexibel mensen zijn om zaken thuis op te pakken. Dat vond ik mooi en bijzonder om te zien. Wat in Den Haag daarentegen minder goed ging was het faciliteren van thuis. Het duurde lang voordat we de knoop hadden doorgehakt om het meubilair en de beeldschermen bij de mensen thuis te krijgen. Eigenlijk is dat pas recent gebeurd, toen bleek dat dit thuiswerken echt langer gaat duren. Wat  positief is, dat de dienstverlening aan de burgers ondertussen  gewoon is doorgegaan.” Vos-Tijdhof geeft ook toe dat de druk op het facilitair apparaat groot was: “We moesten de panden inrichten, waarbij we vaak veel commentaar kregen en waardoor de reguliere dienstverlening en de crisisdienstverlening weleens met elkaar botsten.” Toch waren er ook gave momenten: “We hebben in die periode in het Atrium een coronaproof raadsvergadering georganiseerd waarbij de hele keten aanwezig was en is de nieuwe visie op werken ontstaan.” De Wit gaat terug naar de huisvestingsscenario’s die Hilversum had opgesteld. “In onze strategische huisvestingsvisie, opgesteld in nauw overleg met HR en IT, wilden we het liefst met zijn allen van de huidige vijf naar één nieuwe locatie. Nu gaan we echter terug naar de eerste variant, het behouden van de huidige vijf, maar dan wel in een plusvariant: met de toevoeging van het hybride werken en met het gebruik van persona’s.”

Venlo koos bij de transitie naar thuiswerken in maart voor een andere variant, vertelt Janssen: “We hebben ervoor gekozen om de faciliteiten – meubilair, laptops en beeldschermen – daarvoor te huren en niet de eigen voorzieningen te verstrekken. We zagen ook al snel dat alle processen richting burgers gewoon doorliepen.” Wel zat Venlo met een andere uitdaging. “Venlo is een van de gemeenten waar buitenlandse werknemers zich registreren. Die komen vaak in grote groepen op zondag aan vanuit het Oostblok, waarna ze zich met diezelfde grote groep maandag in de hal melden om zich te registreren. Daar hebben we dus fors moeten ingrijpen. De verdere grote processen en het thuiswerken gingen echter optimaal, mede dankzij de goede ICT-ondersteuning. Zo hebben we bijvoorbeeld meteen in de vergaderruimtes professionele Teams-voorzieningen kunnen aanbrengen.”

Klussenplein

Schuiten komt nog even terug op de situatie van de medewerkers tijdens de transitie: “Wij hebben in Rotterdam een klussenplein ingericht voor alle tijdelijke extra taken die erbij kwamen. Dat ontstond vanuit de al langer bestaande gedachte dat we graag alle medewerkers flexibeler willen gaan inzetten. Dus: als ze bijvoorbeeld bij Stadsbeheer niet nodig zijn, kun je ze dan bij Werk & Inkomen inzetten en omgekeerd. Dat klussenplein blijkt te werken: er zijn veel mensen die het best leuk vinden om een tijd wat anders te doen. Voor ons is dat onverwachte bijvangst. Bovendien versterkt zo’n klussenplein de onderlinge verbondenheid tussen clusters en afdelingen.” In Ede ontstond iets vergelijkbaars, vertelt Van Woensel: “Bij ons heette dat de interne vacaturebank. Verder hebben we als gemeente vanaf het begin steeds gefocust op het monitoren van vitale processen, waarbij we mensen regelmatig lieten rapporteren. Uiteindelijk is er geen zorgelijke situatie ontstaan en hebben we ons er goed doorheen geslagen.” In Utrecht heette het het ‘matchpunt capaciteit’ vertelt Dijkmans, bedoeld om vraag en aanbod te delen in de organisatie. “Bij ons werkte het niet optimaal. Ik ben daarom reuzebenieuwd naar de succesfactoren in Rotterdam en Ede.” Van Woensel reageert meteen: “Het gaat om het benoemen van de vitale processen, waar we met zijn allen de schouders onder moeten zetten. Dat doen hielp echt in Ede. Het wisselen van taak gebeurde vaak tijdelijk en ook met behoud van salaris.”

Ton Schuiten (foto): “Ik denk dat we soms wat ondeugender geweest zijn."

Schuiten komt ook met een goede tip: “Zet mensen die dat doen in het zonnetje! ‘Hij is al tien jaar weg als chauffeur en gaat nu toch weer als chauffeur in de reiniging werken’. En doe hetzelfde bij de groep die het weekeind doorwerkte om de TOZO-aanvragen af te handelen.” Een van de deelnemers stelt daarop aan Schuiten de vraag hoe ze in Rotterdam omgingen met medewerkers die bepaalde kwalificaties misten. Schuiten reageert gevat: “Ik denk dat we soms wat ondeugender geweest zijn. Bovendien hebben de concerndirectie en het college vantevoren bepaald dat er geen enkele verrekening zou plaatsvinden. Dat betekende: geen administratieve rompslomp.” Dijkmans valt hem bij: “De interne verrekening sloopt inderdaad alles. Waar dat niet speelde, werkte het ‘matchpunt capaciteit’ wel.”

De deelnemers aan de Round Table:

  • Anita Vos-Tijdhof: portefeuillemanager bij de gemeente Den Haag.
  • Jan-Willem de Wit: teammanager facilitair bij de gemeente Hilversum.
  • Ton Schuiten: programmamanager bij de gemeente Rotterdam.
  • Nathalie van Woensel: manager huisvesting en services bij de gemeente Ede.
  • Adrie Navis: contractmanager bij De Connectie, een overheidsinstelling die werkt voor drie gemeenten: Arnhem, Rheden en Renkum.
  • Fred Janssen: adviseur facility management bij de gemeente Venlo.
  • Wouter Dijkmans: manager huisvesting bij de gemeente Utrecht.
Delen:

Meer

De top 10 Workation bestemmingen van 2025

De top 10 Workation bestemmingen van 2025

dinsdag 19 augustus

In de derde jaarlijkse Work from Anywhere Barometer heeft International Workplace Group (IWG) Tokyo uitgeroepen tot de beste ...

Lees meer

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap in werkplekconcepten!

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap ...

maandag 18 augustus

Activity Based Working heeft veel organisaties verder gebracht. Tijdens de cursusdag van WorkWire op donderdag 4 september ...

Lees meer

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

donderdag 14 augustus

Per 1 augustus jl. is Rianne Appel-Meulenbroek benoemd tot hoogleraar Corporate Real Estate & Workplace Management aan ...

Lees meer

Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

woensdag 13 augustus

In de praktijk blijven Meerjaren Onderhoudsplanningen (MJOP) steken in een statische lijst. In een webinar ontdek je hoe ...

Lees meer

Interface publiceert Impactrapport: duurzaamheid zonder compromis

Interface publiceert Impactrapport: duurzaamheid zonder compromis

woensdag 13 augustus

Interface, wereldwijd actief in vloeroplossingen, heeft zijn Impactrapport 2024 gepresenteerd. Het rapport laat zien hoe ...

Lees meer

24 september: start cursus Workplace Management bij VGZ

24 september: start cursus Workplace Management bij VGZ

dinsdag 12 augustus

Bij VGZ in Arnhem start op 24 september a.s. de Basiscursus Workplace Management. Hoofddocent Jan Gerard Hoendervanger laat ...

Lees meer

Hoe pak je wellbeing als designprincipe aan?

Hoe pak je wellbeing als designprincipe aan?

dinsdag 12 augustus

Hoe realiseer je werkgeluk op de werkvloer? Een event op 18 september aanstaande brengt je verhelderende inzichten rondom ...

Lees meer

Aanpassing CSRD: “Route naar toekomstbestendiger bedrijf”

Aanpassing CSRD: “Route naar toekomstbestendiger bedrijf”

maandag 11 augustus

De invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is aangepast en uitgesteld, na een besluit van het ...

Lees meer

Hoe inclusief is jouw organisatie écht?

Hoe inclusief is jouw organisatie écht?

woensdag 6 augustus

“Psychologische veiligheid is geen zachte wens, het is een harde voorwaarde voor inclusie.” Die boodschap brengt ...

Lees meer

Hoe een campus mogelijkheden biedt voor netcongestie

Hoe een campus mogelijkheden biedt voor netcongestie

dinsdag 5 augustus

De campus is in transitie! Dat vraagt een integrale aansturing vanuit een totaalperspectief. Maar hoe realiseer je een nieuwe ...

Lees meer

De vraag naar aanwezigheid

De vraag naar aanwezigheid

maandag 4 augustus

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 1 augustus

Bijzaak zet zich in voor een veilige, inspirerende en comfortabele werkomgeving. Om deze doelstelling nog beter tot leven ...

Lees meer

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

donderdag 31 juli

Een meerjaren onderhoudsplanning blijft vaak steken in een statische lijst, die te weinig bijdraagt aan belangrijke doelstellingen. In ...

Lees meer

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

woensdag 30 juli

Per 1 september komt Eric de Wit het team van FMXXL versterken als commercieel directeur. Een nieuwe rol binnen dit snelgroeiende ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Sven Toelen

WorkPlace Inside: Sven Toelen

woensdag 30 juli

Voor Sven Toelen zit ontspanning juist in actie. Wat fysieke inspanning doet voor zijn balans vertelt hij in deze WorkPlace ...

Lees meer

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

dinsdag 29 juli

De NAVO-top was een logistieke monsterklus. Alvero vertelt hoe zij voor dit soort evenementen gebruik boven bezit blijven ...

Lees meer

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 28 juli

DPD is de grootste speler op de Europese markt van pakketverzenders. Dagelijks staan er wereldwijd zo'n 57.000 medewerkers ...

Lees meer

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

vrijdag 25 juli

Waarom zou iemand nog naar kantoor komen in 2025? In Sodexo's whitepaper 'De kracht van de werkplek' helpen ze onderzoeken ...

Lees meer

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn onvoldoende voorbereid 

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn ...

donderdag 24 juli

Werkgevers onderschatten het effect van generatieverschillen op de werkvloer. Dat stelt HEYDAY Hospitality naar aanleiding ...

Lees meer

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering Programma

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering ...

donderdag 24 juli

Om ervoor te zorgen dat iedere site manager, ongeacht de locatie, beschikt over de juiste kennis, vaardigheden en het vertrouwen ...

Lees meer

Terug naar boven