De dynamiek van het hybride kantoor – Nieuwe patronen identificeren

4 min

 

De dynamiek van het hybride kantoor – Nieuwe patronen identificeren

Hoe kun je technologie inzetten ter ondersteuning van de hybride werkplek? Daarover schrijft Nicole Weygandt van Smart WorkPlace partner Spacewell een serie blogs. Dit is de vijfde aflevering.

De voorbereiding op het hybride kantoor brengt een aantal uitdagingen met zich mee waarvan de voornaamste (die tevens verband houdt met mijn vorige post) is de grote onzekerheid over de gebruikspatronen, zowel in het algemeen als in termen van het dagelijkse gebruik. Dynamiek en keuze zijn weliswaar wenselijk vanuit het oogpunt van talentenbehoud, maar te veel flexibiliteit kan ook voor problemen zorgen als deze tot ruimtegebrek of knelpunten leidt. Een mogelijke oplossing hiervoor is om de hele kwestie te omzeilen door middel van een sterk gestructureerd hybride werkbeleid. Het zou echter effectiever kunnen zijn maatregelen te nemen of veranderingen aan te brengen in de werkplek om de nieuwe gedragspatronen op kantoor tegemoet te komen.

In hoeverre vormt de dynamiek van het hybride kantoor een uitdaging vanuit facilitair oogpunt?

De uitdaging van flexibel werken op grote schaal kan simpelweg als volgt worden samengevat: Als de medewerkers onafhankelijk van elkaar grotendeels dezelfde tijdstippen en dagen blijken te clusteren, zal dat vanuit vastgoed-oogpunt waarschijnlijk een zeer inefficiënt resultaat opleveren.

Stel dat medewerkers worden gevraagd ten minste drie dagen per week naar kantoor te komen waarbij ze de dagen waarop ze aanwezig zijn zelf mogen bepalen. Wat gebeurt er als het merendeel van de medewerkers ervoor kiest ‘s maandag en ‘s vrijdags thuis te werken zodat ze zich kunnen uitslapen na het weekend en de files op het einde van de week kunnen vermijden?

Als het vastgoedteam bij de onderhandelingen over de huurovereenkomst ervan uitging dat het personeel over de hele werkweek verspreid wordt, zal dat waarschijnlijk leiden tot een enorme drukte op kantoor van dinsdag tot donderdag. Als gevolg daarvan zouden medewerkers veel tijd verliezen met de zoektocht naar de beschikbare werkplekken en bij gebrek aan plaats zouden ze zich genoodzaakt zien in lawaaierige ruimtes te werken zoals in de cafetaria. Als het vastgoedteam echter op dit clustergedrag heeft geanticipeerd, zal dat resulteren in een hoop verspilde ruimte op maandag en vrijdag, en waarschijnlijk in extra personeel voor de schoonmaakploegen of het bewakingspersoneel.

Eén van de voorgestelde oplossingen is het werken met shifts of roterende uurroosters op kantoor. Specifieke teams of afdelingen zouden op bepaalde dagen worden ingedeeld dat het kantoorverkeer grotendeels voorspelbaar zou maken (met een foutmarge om “drop-ins” op te vangen). Voor de ruimtelijke planning zou deze oplossing zich waarschijnlijk doeltreffend tonen in combinatie met een software voor het plannen en reserveren van kantoorruimte die het mogelijk maakt om deze gemakkelijk (opnieuw) toe te wijzen. Dat zou immers de keuzevrijheid en flexibiliteit van medewerkers beperken alsook de kans op toevallige interactie tussen medewerkers die in verschillende rotaties werken. In organisaties met flexibele teams kan dat ook leiden tot onvoorspelbare roosters waardoor er een aantal persoonlijke voordelen van flexibiliteit juist zou worden ondermijnd.

De uitdaging aanpakken via monitoring

Strenge maatregelen zijn wellicht niet voor elke organisatie nodig om het meest uit de hybride werkmethoden te halen. Het hierboven geschetste scenario is slechts een hypothetisch voorbeeld, het gedrag van medewerkers kan uiteraard verschillende patronen volgen. Ouders kunnen bijvoorbeeld ervoor kiezen hun roosters rond de haal- en brengtijden van de kinderen op te bouwen en elke dag maar een aantal uren op kantoor te komen werken. Andere werknemers kunnen hun tijdschema’s afstemmen op de keuzes van hun team of manager, maar ze kunnen ook verschillende schema’s volgen afhankelijk van de fase waarin hun project zich bevindt. Jonge of nieuwe werknemers kiezen misschien ervoor om vaker naar kantoor te gaan met het oog op begeleiding of netwerken. Over de hele kantoor bekeken kunnen pieken en dalen in de bezetting minder extreem zijn dan in de eerste hypothetische situatie, maar die kunnen ook van kantoor tot kantoor sterk variëren.

De dynamiek van het hybride kantoor – Nieuwe patronen identificeren

Organisaties die hun vastgoedkeuzes niet onmiddellijk hoeven te maken (misschien omdat hun huurcontracten nog een aantal jaren lopen) hebben het voordeel om uit te stippelen hoe de hybride werkdynamiek zich in de praktijk zal ontplooien. Sensoren zijn een krachtig hulpmiddel voor het vastleggen van tendensen in het verleden, zoals pieken, dalen, gemiddelden en fluctuaties door verschillende locaties en ruimten. Wanneer de gegevens worden samengebracht en door middel van analysetools worden verwerkt, kunnen vastgoedteams aan de hand van de bevindingen de hybride werkpatronen bestuderen en toetsen of deze werkelijk stabiele patronen zijn of ze juist veranderen zodra de initiële nieuwigheid van hybride werken wegebt.

De patronen kunnen dan ook worden gebruikt om gegevensgestuurde vastgoedbeslissingen te nemen die ervoor zorgen dat er voldoende ruimte is om piekmomenten zonder al te veel verspilling op te vangen en de kantoorindeling of de werkplekpatronen aan te passen om flexibel werken te faciliteren. Andere teams kunnen de gegevens eveneens gebruiken om doordachte beslissingen te nemen over de dienstverlening en, indien nodig, een beleid voor telewerken in te voeren of te herzien op basis van de beschikbare transparante informatie.

Delen:

Meer nieuws

<span>Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’</span><span> </span>

Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’ 

woensdag 19 november

De Tuin van Holland heeft op 17 november een praktische gids gepubliceerd die publieke inkopers op weg helpt naar natuurinclusieve ...

Lees meer

<span>Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday</span>

Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday

woensdag 19 november

Draaijer Group en HEYDAY bundelen kracht in één ecosysteem voor de volledige levenscyclus van de werkomgeving.

Lees meer

Blog: Balance@Work

Blog: Balance@Work

dinsdag 18 november

Wanneer op 20 en 21 mei 2026 in de Jaarbeurs in Utrecht de 5e editie van de WorkPlace Xperience wordt gehouden is het ruim ...

Lees meer

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

dinsdag 18 november

Het belang van welzijn op de werkplek neemt alsmaar toe. Er is meer aandacht voor mentale veerkracht en gezondheid, die ...

Lees meer

Het belang van balans in datacompliancy

Het belang van balans in datacompliancy

vrijdag 14 november

Uit onderzoek onder 1.700 IT-besluitvormers blijkt dat de informatiebeveiliging leiders ’s nachts wakker houdt. Dat ...

Lees meer

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

vrijdag 14 november

Farid Azarkan (Director Facilities & Real Estate) en Paula Raijmaker (Manager Vastgoed) van de Rabobank, en John van ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Terug naar boven