Gemeentehuisvesting post-corona: van binnen naar buiten, van buiten naar binnen

4 min

 

Gemeentehuisvesting post-corona: van binnen naar buiten, van buiten naar binnen

Kennisplatform Gemeentehuisvesting organiseerde onlangs een Ronde Tafel over de inrichting van hybride werken bij gemeenten. Deel 1 van het verslag is nu beschikbaar.

Huisvestingsorganisaties van gemeenten denken momenteel volop na over hoe het beschikbare vastgoed de komende jaren zo slim mogelijk kan worden ingezet om hybride werken te faciliteren. Echter, vanwege een aantal bijkomende (politieke) ambities is die puzzel vaak nog complexer dan bij ‘gewone’ organisaties. Bij wijze van een eerste verkenning organiseerde het Kennisplatform Gemeentehuisvesting onlangs een Ronde Tafel over dit onderwerp. ‘Als je te snel naar concrete oplossingen wilt, kom je in een soort niemandsland terecht.’

Digitaal aangeschoven zijn Jan-Willem de Wit (Teammanager Facilitair bij de gemeente Hilversum), Maaike Ligthart (Interimhoofd Unit Vastgoed gemeente Capelle aan den IJsel), Dick Toornstra (Manager Huisvesting bij de gemeente Groningen), Robert Scholte (Adviseur Huisvesting bij de gemeente Groningen) en Ilse Schapendonk (Programmamanager Het Nieuwe Werken/Werken in Verbinding bij de gemeente Tilburg). Daarnaast is drie experts gevraagd een bijdrage te leveren aan de discussie: Simone Leenders (zelfstandig organisatie- en huisvestingsadviseur bij onder meer SVB en gemeente Drechtsteden), Susanne Colenberg (promovenda Human-centered design, TU Delft) en Jan-Gerard Hoendervanger (zelfstandig adviseur Huisvesting & Organisatie). Wim Kooyman van SWP treedt op als moderator.

Als het gaat om het ‘hybride herinrichten’ van de werkvloer verschillen de uitdagingen van gemeenten niet wezenlijk van die van andere organisaties - althans in zoverre dat er sprake is van grote onzekerheden met betrekking tot de inhoud en vormgeving van het hybride werkmodel. Dit betreft dan vragen als: wie wil wanneer terug naar kantoor, en onder welke condities? Hoe houd je de organisatie bij elkaar? En zeker ook: hoe zorg je ervoor dat medewerkers in een hybride werkomgeving het juiste gedrag vertonen? Want, zo zegt Maaike Ligthart, veel huisvestingsorganisaties hebben de neiging vooral te focussen op het inrichtingsvraagstuk (FM, IT) terwijl de sociale component minstens zo belangrijk is.

Jan Gerard Hoendervanger is het daarmee eens. Sterker, hij ziet het als een valkuil als de gemeentelijke huisvestingsorganisatie of facilitymanagement (te snel) in de lead komt. Hij zegt: “We weten op dit moment nog heel weinig, behalve dat er grote individuele verschillen zijn tussen mensen en dat de voorspelbaarheid heel klein is met betrekking tot wat die mensen straks daadwerkelijk willen en doen. Ook omdat we nu alleen persoonlijke inschattingen zien en de komende maanden pas zal blijken hoe mensen samen, in onderlinge afstemming, een nieuwe ‘hybride’ balans gaan vinden. Het gaat de komende tijd vooral over het gesprek op gang brengen in de organisatie. Mensen moeten het samen gaan vormgeven, en dan zie ik toch vooral een rol voor HR en het management. Huisvesting en facilitymanagement moeten wat mij betreft maar even geduld hebben.”

Gemeentehuisvesting post-corona: van binnen naar buiten, van buiten naar binnen

Jan Gerard Hoendervanger: “Huisvesting en facilitymanagement moeten wat mij betreft maar even geduld hebben”

Opgavegericht werken

Tegelijkertijd verschillen gemeentelijke huisvestingsorganisaties wel degelijk van de gemiddelde huisvestingsorganisatie in het bedrijfsleven. Zo wijst Dick Toornstra erop dat gemeentelijk vastgoed veelal een meervoudige functie heeft. Toornstra: “Bedrijven kunnen eenvoudig een of twee kantoren afstoten. Wij moeten ook kijken naar de rol van kantoren in het economisch weefsel van de stad, de leefbaarheid en eventuele publieksfuncties. Dat maakt het toch lastiger.”

Volgens Ilse Schapendonk maken ook de veelzijdige en domein-overstijgende opgaven van gemeenten dat zij anders in de race zitten. “In feite moet de ontwikkeling naar opgavegericht werken die er al veel langer ligt, nu op andere thema’s vormkrijgen, zoals meer tijd- en plaatsonafhankelijk werken en het digitaliseren van processen”, aldus Schapendonk. De gemeente Tilburg waar zij momenteel werkzaam is, opende midden in de pandemie een nieuw stadskantoor (een huzarenstukje) en een tweede kantoor is gepland. Daarin zullen alle publieksfuncties worden gecentreerd – een vurige wens van de Raad. Schapendonk: “Omdat de bouw nog niet gestart is kunnen we de ervaringen die we tijdens de lockdown hebben opgedaan nu doorvertalen in het planontwerp, wat zeker tot aanpassingen zal leiden.”

Gemeentehuisvesting post-corona: van binnen naar buiten, van buiten naar binnen

Ilse Schapendonk: “meer tijd- en plaatsonafhankelijk werken”

De complexiteit van de hybride herinrichting komt ook tot uitdrukking in het feit dat veel gemeenten nog geen duidelijk beeld hebben van de beste aanpak. Sommige proberen daar door middel van een uitvraag onder de ambtenaren een beeld van te krijgen, maar Susanne Colenberg is daar kritisch over. Ze zegt: “Mensen zijn notoir slecht in het voorspellen wat ze zullen gaan doen. Ik denk dat er straks allerlei mechanismen gaan spelen waar we nu nog geen idee van hebben, maar die wel van invloed zijn op de vraag of mensen op kantoor of thuis gaan werken. Ik bepleit een aanpak van proefondervindelijk uitvinden, en niet teveel op voorhand al beslissen. Experimenteer, observeer, en verzamel een paar maanden lang informatie voordat je rigoureuze veranderingen doorvoert.”

[Foto gemeente Tilburg Joris Buijs]

[ Lees hier deel 2 van deze Ronde Tafel ]

 

Delen:

Meer nieuws

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 1 augustus

Bijzaak zet zich in voor een veilige, inspirerende en comfortabele werkomgeving. Om deze doelstelling nog beter tot leven ...

Lees meer

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

donderdag 31 juli

Een meerjaren onderhoudsplanning blijft vaak steken in een statische lijst, die te weinig bijdraagt aan belangrijke doelstellingen. In ...

Lees meer

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

woensdag 30 juli

Per 1 september komt Eric de Wit het team van FMXXL versterken als commercieel directeur. Een nieuwe rol binnen dit snelgroeiende ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Sven Toelen

WorkPlace Inside: Sven Toelen

woensdag 30 juli

Voor Sven Toelen zit ontspanning juist in actie. Wat fysieke inspanning doet voor zijn balans vertelt hij in deze WorkPlace ...

Lees meer

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

dinsdag 29 juli

De NAVO-top was een logistieke monsterklus. Alvero vertelt hoe zij voor dit soort evenementen gebruik boven bezit blijven ...

Lees meer

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 28 juli

DPD is de grootste speler op de Europese markt van pakketverzenders. Dagelijks staan er wereldwijd zo'n 57.000 medewerkers ...

Lees meer

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

vrijdag 25 juli

Waarom zou iemand nog naar kantoor komen in 2025? In Sodexo's whitepaper 'De kracht van de werkplek' helpen ze onderzoeken ...

Lees meer

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn onvoldoende voorbereid 

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn ...

donderdag 24 juli

Werkgevers onderschatten het effect van generatieverschillen op de werkvloer. Dat stelt HEYDAY Hospitality naar aanleiding ...

Lees meer

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering Programma

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering ...

donderdag 24 juli

Om ervoor te zorgen dat iedere site manager, ongeacht de locatie, beschikt over de juiste kennis, vaardigheden en het vertrouwen ...

Lees meer

SWP Talks #68: Inclusiviteit

SWP Talks #68: Inclusiviteit

woensdag 23 juli

In deze aflevering van SWP Talks kijken experts naar welke factoren bijdragen aan een inclusieve werkplek: van leiderschap ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Gerda Stelpstra 

WorkPlace Inside: Gerda Stelpstra 

woensdag 23 juli

Het opgroeien in verschillende landen en culturen vormde Gerda Stelpstra's blik op de werkplek en omgeving. Hoe die invloeden ...

Lees meer

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

dinsdag 22 juli

In maart 2020 moest de kantoormens verplicht gaan thuiswerken. Wat is er sindsdien veranderd? In de BNW Index kijken ...

Lees meer

''Herbruikbare koffiebekers zijn uiteindelijk goedkoper dan wegwerpbekers''

''Herbruikbare koffiebekers zijn uiteindelijk goedkoper dan wegwerpbekers''

dinsdag 22 juli

Het dagelijkse kopje koffie heeft veel gevolgen. Jaarlijks gooien we namelijk 3 tot 5 miljard koffiebekers weg. En die worden ...

Lees meer

Grip op slimme gebouwtechnologie

Grip op slimme gebouwtechnologie

dinsdag 22 juli

De digitalisering van kantoren is in volle gang. Veel organisaties zijn inmiddels deels of geheel voorzien van slimme toepassingen. ...

Lees meer

Gezonde en productieve medewerkers door biophilic design

Gezonde en productieve medewerkers door biophilic design

maandag 21 juli

Nederlanders brengen zo’n 90% van de tijd binnen door. In steriele omgevingen met TL-verlichting, kantoren zonder ...

Lees meer

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

woensdag 16 juli

Na de onlangs aangekondigde verkoop van Brink Software treedt de holdingdirectie, bestaande uit Adriaan Visser, Erik Deiman ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

woensdag 16 juli

Simpliciteit en rust, dat staat voor Bert Bagijn centraal als het gaat om een gezonde relatie met werk, relaties en zijn ...

Lees meer

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

dinsdag 15 juli

In deze klantcase blikken we samen met Maurice Verwer, Director Facility Management & Business Support bij PwC, terug ...

Lees meer

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

maandag 14 juli

Tijdens de Workplace Xperience 2025 presenteerde PHI Factory de Facility Circularity Index (FCI): de eerste methode die ...

Lees meer

Webinar: Circulaire oplossingen in de kantooromgeving

Webinar: Circulaire oplossingen in de kantooromgeving

donderdag 10 juli

Op woensdag 17 september organiseren we een inspirerend webinar over circulariteit in de gebouwde omgeving.

Lees meer

Terug naar boven