Vijf aspecten die écht niet in het strategisch facilitair plan mogen ontbreken

4 min

 

Vijf aspecten die écht niet in het strategisch facilitair plan mogen ontbreken

De workplace manager is elke dag druk bezig met het verbeteren van de werkomgeving en de facilitaire dienstverlening. Toch moet hij ook nadenken over de lange termijn, aldus Smart WorkPlace partner HEYDAY.

Sarah Blonk, business development consultant bij HEYDAY Facility Management, schreef daarom onderstaande blog.

Elke dag ben je druk bezig met het verbeteren van de werkomgeving en zorgen dat de facilitaire dienstverlening op rolletjes draait. De dagen, weken, maanden vliegen voorbij, maar ben je je ervan bewust dat 2021 alweer richting het einde loopt? Hoog tijd om niet alleen maar over de dagelijkse gang van zaken na te denken, maar ook over de lange termijn. Haal dat strategisch facilitair plan weer van de plank en bepaal de koers voor 2022.

In dit blog helpen we je met het verbeteren van je plannen door inzicht te geven in aspecten die écht niet mogen ontbreken. Zodat je komend jaar nog meer waarde toevoegt en de beste (werk)omgeving voor medewerkers én gasten creëert.

1. Inventariseer de tevredenheid

Om de koers voor komend jaar (en de jaren daarna) te bepalen, moet je eerst weten hoe de organisatie er nu voorstaat. Maak een 0-meting en ondervraag stakeholders. Hoe ervaren ze de dienstverlening op dit moment? Waar hebben ze behoefte aan? En wat bepaalt precies hun tevredenheid?

Zonder dit inzicht kom je nooit tot de juiste invulling van alle belangrijke facilitaire voorzieningen zodat medewerkers het primaire proces optimaal kunnen uitvoeren. Anticipeer je plan op deze inzichten. Je bent er immers voor hen, niet voor jezelf. Hoe zorg jij dat je pijnpunten oplost? Neem de reis van medewerkers en gasten als uitgangspunt.

Als je de facilitaire voorzieningen inricht op basis van de wensen en behoeften van medewerkers en klanten, dan voeg je waarde toe en lever je een bijdrage aan de strategische doelen van de organisatie.

2. Match strategische en facilitaire doelstellingen

Heb jij als doel om het gebouw zo duurzaam mogelijk te maken? Maar is het speerpunt van het bedrijf om de gelukkigste en gezondste medewerkers te hebben? Dit hoeft elkaar niet te bijten, maar het is wel van belang dat je dezelfde prioriteiten stelt.

De strategische doelstellingen vormen altijd de basis van je plan. Je bent er immers om het primaire proces zo optimaal mogelijk de ondersteunen. Maak een doorvertaling van de strategische doelstellingen naar facility management. Verdiep je — voordat je je eigen doelen concreet maakt — hier dus in.

Zoek vanuit daar naar manieren om bij te dragen aan deze visie en missie én je eigen doelstellingen te halen. Zo draag je met behulp van facilitaire dienstverlening bij aan het behalen van de strategische doelstellingen van jouw organisatie.

3. Bepaal de context

Een strategisch facilitair plan is niet strategisch als het geen toekomstvisie bevat. Waar wil je als organisatie naartoe bewegen? Wat is voor jullie die stip aan de horizon? Wanneer je dat scherp hebt, kun je daar ook je plan op afstemmen. Kijk daarbij niet alleen naar jezelf, maar houd oog voor veranderingen in de markt — die gaan namelijk razendsnel. Breng die veranderingen en ontwikkelingen in kaart om een compleet beeld te schetsen.

Kijk waar de markt naartoe beweegt en welke trends een rol gaan spelen en bepaal hoe en of dit past in jouw plan. Meegaan in bepaalde trends is namelijk niet relevant als het niet aansluit bij de visie van de organisatie. Het maken van keuzes is hierin essentieel.

De context schetsen is noodzakelijk om je facilitaire proces daarop aan te kunnen passen en stappen vooruit te zetten. Zonder inzicht in de wensen van stakeholders, de (strategische) doelstellingen en de context kun je geen plan opstellen dat de organisatie ook daadwerkelijk vooruit brengt en bijdraagt aan de groei.

4. Wees concreet

Niemand heeft baat bij onduidelijke, vage plannen. Nadat je de huidige situatie in kaart hebt gebracht, scherp hebt waar de organisatie voor staat, waar behoefte aan is en waar je met z’n allen naar toe wil, is het tijd om het ook concreet te maken.

Bekijk per bedrijfsonderdeel welke veranderingen noodzakelijk zijn om de doelstellingen te behalen, welke KPI’s hier bij horen en plan het vervolgens uit in de tijd.

Een veelvoorkomende valkuil is hierbij dat veel managers vooral kijken naar quick wins, terwijl juist de langetermijnoplossing vaak een hoger rendement oplevert. Ja, dit vraagt in het begin om een grotere investering, maar het resultaat is uiteindelijk ook groter. Misschien niet morgen, maar wel over een aantal maanden.

Denk bijvoorbeeld aan het meten van de bezettingsgraad op kantoor voordat je met vernieuwende werkplekconcepten aan de slag gaat of innovaties implementeert.

5. Zie je plan als een continu proces

Het strategisch facilitair plan dat je op papier zet, is niet in steen gebeiteld. Het is geen statisch document dat vastligt. Formuleer niet alleen doelen voor één of meerdere jaren, maar ook per maand en kwartaal. Evalueer tussentijds om ervoor te zorgen dat het facilitair plan blijft aansluiten bij de doelstellingen, organisatie en stakeholders.

De markt verandert namelijk, zoals eerder gezegd, razendsnel. Denk daarom ook niet dat je er bent wanneer er een plan op tafel ligt. Dit is slechts een uitgangspunt, de invulling volgt gaandeweg. De strategische doelstellingen zijn daarbij je kompas.

Delen:

Meer nieuws

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

donderdag 20 november

Benieuwd hoe een toekomstbestendige leeromgeving tot stand komt en welke uitdagingen er dan op je afkomen? Jij kunt de grootste ...

Lees meer

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

donderdag 20 november

Hybride werken mag dan de nieuwe norm zijn, het kantoor blijft het kloppend hart van iedere organisatie. Dat is de belangrijkste ...

Lees meer

<span>Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’</span><span> </span>

Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’ 

woensdag 19 november

De Tuin van Holland heeft op 17 november een praktische gids gepubliceerd die publieke inkopers op weg helpt naar natuurinclusieve ...

Lees meer

<span>Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday</span>

Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday

woensdag 19 november

Draaijer Group en HEYDAY bundelen kracht in één ecosysteem voor de volledige levenscyclus van de werkomgeving.

Lees meer

Blog: Balance@Work

Blog: Balance@Work

dinsdag 18 november

Wanneer op 20 en 21 mei 2026 in de Jaarbeurs in Utrecht de 5e editie van de WorkPlace Xperience wordt gehouden is het ruim ...

Lees meer

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

dinsdag 18 november

Het belang van welzijn op de werkplek neemt alsmaar toe. Er is meer aandacht voor mentale veerkracht en gezondheid, die ...

Lees meer

Het belang van balans in datacompliancy

Het belang van balans in datacompliancy

vrijdag 14 november

Uit onderzoek onder 1.700 IT-besluitvormers blijkt dat de informatiebeveiliging leiders ’s nachts wakker houdt. Dat ...

Lees meer

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

vrijdag 14 november

Farid Azarkan (Director Facilities & Real Estate) en Paula Raijmaker (Manager Vastgoed) van de Rabobank, en John van ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Terug naar boven