De 3 voordelen van data binnen FM.

 

De 3 voordelen van data binnen FM.

BIM en data gedreven FM zijn een belangrijk onderdeel geworden van facility management. Amber Klaassen, consultant bij HEYDAY FM, vertelt in deze blog wat de voordelen zijn van het combineren van subjectieve en objectieve data.

Data Gedreven FM: een term die we veelvuldig horen binnen het vakgebied, maar vaak enkel over gebouw gebonden data gaat. Denk hierbij aan het meten van de bezetting binnen de kantoorgebouwen aan de hand van sensoren, het in kaart brengen van het binnenklimaat of het inzetten van BIM (Building Information Modelling). Stuk voor stuk mooie initiatieven om het werk efficiënter te maken en besluiten te nemen op basis van feiten en niet op onderbuikgevoel. Maar er is vaak een belangrijke factor die we vergeten te meten: de mens. Voor hen maken we immers de werkomgeving. En natuurlijk plakken we geen sensoren op mensen, maar de mens is wel een belangrijke ‘bron’ om de cirkel van dataverzameling compleet te maken.

De rol van data binnen Facility Management wordt steeds belangrijker. Het combineren van objectieve en subjectieve data kan bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van dienstverlening binnen de organisatie. Maar wat zijn nu precies de voordelen van het combineren van deze twee soorten data? Want wat zegt precies een bezettingsgraad van 50% als het toch door medewerkers als druk wordt ervaren? Of een temperatuur van 19 graden als mensen het toch te warm vinden op kantoor? In dit blog gaan we dieper in op deze vraag en delen we drie voordelen van het combineren van objectieve en subjectieve data binnen FM.

Objectieve en subjectieve data: wat is het verschil?

Om te weten wat het verschil is tussen de twee verschillende soorten data, staan we eerst stil bij de betekenis van deze gegevens. Objectieve en subjectieve data zijn beide belangrijk om een volledig beeld te krijgen van de situatie. Objectieve data zijn meetbaar en verifieerbaar zonder persoonlijke interpretaties of emoties. Aan de andere kant zijn subjectieve gegevens gebaseerd op persoonlijke opvattingen en ervaringen.

Wanneer we naar een werkomgeving kijken, kan objectieve data bijvoorbeeld bestaan uit metingen van de luchtkwaliteit, temperatuur en bezetting, terwijl subjectieve gegevens gebaseerd zijn op enquêtes over de tevredenheid van de werkomgeving. Beide type gegevens zijn belangrijk om een holistisch beeld te krijgen van de werkplek en mogelijke verbeteringen aan te brengen.

Dit betekent niet dat het ene type data superieur is aan het andere type data: beiden soorten data versterken elkaar juist. De drie voordelen van het combineren van deze typen data lees je hieronder.

Voordeel 1: Betere besluitvorming

Het combineren van objectieve en subjectieve data leidt tot een betere besluitvorming. Objectieve data bieden een basis voor analyse en het nemen van geïnformeerde beslissingen, terwijl subjectieve data de menselijke factor toevoegen, waardoor er rekening wordt gehouden met de gevoelens en emoties van mensen. Om terug te pakken op het voorbeeld van de bezettingsgraad: wanneer bij een bezettingsgraad van 50% blijkt dat mensen het als te druk ervaren, weet je dat het pijnpunt niet ligt bij het aantal werkplekken en ruimtes, maar dat er elders gezocht moet worden naar de oorzaak van de ervaren drukte. 

Voordeel 2: Meer inzicht

Het samenvoegen van objectieve en subjectieve gegevens kan leiden tot meer inzicht in bepaalde situaties. Objectieve data zijn nuttig om patronen en trends te identificeren, terwijl subjectieve data helpen bij het begrijpen van de context waarin deze patronen en trends zich voordoen. Door deze twee soorten gegevens te combineren, kunnen we een completer beeld krijgen van de situatie en de redenen achter bepaalde trends begrijpen.

Voordeel 3: Verbeterde communicatie

Het combineren van objectieve en subjectieve data kan ook leiden tot verbeterde communicatie tussen verschillende belanghebbenden. Objectieve data bieden een gemeenschappelijke basis voor discussie, terwijl subjectieve data de verschillende perspectieven en ervaringen van mensen benadrukken. Door deze twee soorten gegevens te combineren, kunnen belanghebbenden een gemeenschappelijk begrip ontwikkelen van een situatie en kunnen ze effectiever communiceren over de beste manier om ermee om te gaan.

Maak jij ook de cirkel van dataverzameling compleet?

Het is van cruciaal belang om objectieve en subjectieve data te combineren binnen Data Gedreven FM om de cirkel van dataverzameling compleet te maken. Het integreren van beide typen data stelt je in staat om een holistisch beeld te krijgen en producten, diensten en de werkomgeving beter af te stemmen op de behoeften van de gebruikers.

Amber Klaassen, werkzaam bij HEYDAY Consultancy, heeft onlangs een presentatie gegeven op de Workplace Xperience over dit onderwerp. Ze gaf haar visie op Data Gedreven FM en deelde hoe ze dit toepast bij haar klanten.

Delen:

Meer nieuws

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

donderdag 31 juli

Een meerjaren onderhoudsplanning blijft vaak steken in een statische lijst, die te weinig bijdraagt aan belangrijke doelstellingen. In ...

Lees meer

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

woensdag 30 juli

Per 1 september komt Eric de Wit het team van FMXXL versterken als commercieel directeur. Een nieuwe rol binnen dit snelgroeiende ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Sven Toelen

WorkPlace Inside: Sven Toelen

woensdag 30 juli

Voor Sven Toelen zit ontspanning juist in actie. Wat fysieke inspanning doet voor zijn balans vertelt hij in deze WorkPlace ...

Lees meer

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

dinsdag 29 juli

De NAVO-top was een logistieke monsterklus. Alvero vertelt hoe zij voor dit soort evenementen gebruik boven bezit blijven ...

Lees meer

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 28 juli

DPD is de grootste speler op de Europese markt van pakketverzenders. Dagelijks staan er wereldwijd zo'n 57.000 medewerkers ...

Lees meer

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

vrijdag 25 juli

Waarom zou iemand nog naar kantoor komen in 2025? In Sodexo's whitepaper 'De kracht van de werkplek' helpen ze onderzoeken ...

Lees meer

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn onvoldoende voorbereid 

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn ...

donderdag 24 juli

Werkgevers onderschatten het effect van generatieverschillen op de werkvloer. Dat stelt HEYDAY Hospitality naar aanleiding ...

Lees meer

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering Programma

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering ...

donderdag 24 juli

Om ervoor te zorgen dat iedere site manager, ongeacht de locatie, beschikt over de juiste kennis, vaardigheden en het vertrouwen ...

Lees meer

SWP Talks #68: Inclusiviteit

SWP Talks #68: Inclusiviteit

woensdag 23 juli

In deze aflevering van SWP Talks kijken experts naar welke factoren bijdragen aan een inclusieve werkplek: van leiderschap ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Gerda Stelpstra 

WorkPlace Inside: Gerda Stelpstra 

woensdag 23 juli

Het opgroeien in verschillende landen en culturen vormde Gerda Stelpstra's blik op de werkplek en omgeving. Hoe die invloeden ...

Lees meer

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

dinsdag 22 juli

In maart 2020 moest de kantoormens verplicht gaan thuiswerken. Wat is er sindsdien veranderd? In de BNW Index kijken ...

Lees meer

''Herbruikbare koffiebekers zijn uiteindelijk goedkoper dan wegwerpbekers''

''Herbruikbare koffiebekers zijn uiteindelijk goedkoper dan wegwerpbekers''

dinsdag 22 juli

Het dagelijkse kopje koffie heeft veel gevolgen. Jaarlijks gooien we namelijk 3 tot 5 miljard koffiebekers weg. En die worden ...

Lees meer

Grip op slimme gebouwtechnologie

Grip op slimme gebouwtechnologie

dinsdag 22 juli

De digitalisering van kantoren is in volle gang. Veel organisaties zijn inmiddels deels of geheel voorzien van slimme toepassingen. ...

Lees meer

Gezonde en productieve medewerkers door biophilic design

Gezonde en productieve medewerkers door biophilic design

maandag 21 juli

Nederlanders brengen zo’n 90% van de tijd binnen door. In steriele omgevingen met TL-verlichting, kantoren zonder ...

Lees meer

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

woensdag 16 juli

Na de onlangs aangekondigde verkoop van Brink Software treedt de holdingdirectie, bestaande uit Adriaan Visser, Erik Deiman ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

woensdag 16 juli

Simpliciteit en rust, dat staat voor Bert Bagijn centraal als het gaat om een gezonde relatie met werk, relaties en zijn ...

Lees meer

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

dinsdag 15 juli

In deze klantcase blikken we samen met Maurice Verwer, Director Facility Management & Business Support bij PwC, terug ...

Lees meer

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

maandag 14 juli

Tijdens de Workplace Xperience 2025 presenteerde PHI Factory de Facility Circularity Index (FCI): de eerste methode die ...

Lees meer

Webinar: Circulaire oplossingen in de kantooromgeving

Webinar: Circulaire oplossingen in de kantooromgeving

donderdag 10 juli

Op woensdag 17 september organiseren we een inspirerend webinar over circulariteit in de gebouwde omgeving.

Lees meer

De ´vraag naar aanwezigheid´ 

De ´vraag naar aanwezigheid´ 

donderdag 10 juli

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

Terug naar boven