Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire kosten blijven stijgen

 

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire kosten blijven stijgen

In deze blog vertelt consultant Ischa Detiger over het ravijnjaar, wat betekent dit voor de facilitaire dienstverlening en huisvesting binnen de gemeenten en vooral wat gemeenten hiertegen kunnen doen.

Het ravijnjaar, zoals het jaar 2026 door veel ambtelijke en politieke betrokkenen binnen gemeenten wordt genoemd, komt dichterbij. Wanneer er geen maatregelen worden genomen, zal (een deel) van de inleg in het gemeentefonds fors dalen, terwijl de kosten voor facility management alsmaar blijven stijgen (zichtbaar in de NFC index 2022-2023). Hoe moeten we omgaan met stijgende kosten en dalende inkomsten? En wat betekent dit voor de facilitaire dienstverlening en huisvesting binnen de gemeenten?

Wat is het ravijnjaar?

Het gemeentefonds vertegenwoordigd grofweg 75% van de inkomstenkant van gemeenten. In 2023 wordt een totaalbedrag van € 40.475.652.000 uit het gemeentefonds verdeeld onder de gemeenten. Dit resulteert in een gemiddelde uitkering van € 2.293 per inwoner op nationaal niveau. In vergelijking met 2022 vertegenwoordigt dit een toename van € 24 per inwoner.

De regering heeft in de afgelopen jaren de bijdragen aan het gemeentefonds geplust (onder meer als gevolg van de groei van taken van gemeenten en forse kostenstijgingen). Daarnaast zijn een aantal bezuinigingen uitgesteld (onder andere de opschalingskorting). Maar waar eerder de inleg in het gemeentefonds was gekoppeld aan de rijksuitgaven, houdt dit in 2026 op.

Bijdrage per inwoner veel lager

Gemiddeld heeft dit een effect van 60 tot 90 euro minder bijdrage per inwoner. Een gemiddelde gemeente met circa 41.000 inwoners scheelt dat zo’n 2.6 miljoen euro op jaarbasis. Dit komt boven op het feit dat al langer sprake is van de trend dat alle gemeenten bij elkaar circa € 750.000 tot € 1.000.000 per jaar interen op de eigen reserves. Hoewel de meeste betrokken en experts zich niet kunnen voorstellen dat de regering het hierbij laat zitten en het demissionair kabinet inmiddels heeft toegegeven dat er vanaf 2026 een disbalans ontstaat tussen taken en middelen, is er nog geen duidelijkheid over een nieuw system per 2026.

Zorgelijke en onvoorspelbare situatie

Daarmee is het (in de huidige situatie) wachten op een nieuw kabinet voor een echte oplossing. Gelet op de verkiezingsdatum, de recente ervaringen van lange formatieperioden en het feit dat er meer dan alleen gemeentebelangen in deze verkiezingen op het spel staan, is de situatie voor veel gemeenten zorgelijk en onvoorspelbaar. VNG kopt in een post van augustus al “Niet uit te sluiten is dat de financiële situatie in 2026 zelfs zijn schaduw vooruitwerpt en gemeenten nu al terughoudend maakt om te investeringen te plannen.” De VNG heeft in juni haar leden (de gemeenten) zelfs geadviseerd om de meerjarenbegrotingen niet structureel sluitend op te leveren. Dit zou direct effect hebben, aangezien de provincies die gemeenten met een niet sluitende begroting onder toezicht stelt.

Kosten NFC Index

De NFC Index kantoren is een jaarlijks terugkerende benchmark van facilitaire kosten van de beroepsvereniging FMN. De outlook per jaar wordt berekend door de mediaan te nemen van de kosten per vierkante meter voor alle hoofdactiviteiten volgens NEN-EN 15221. In 2022 was er een aanzienlijke toename van 8% in de kosten van de facilitaire dienstverlening, wat resulteerde in een mediaan van 530 euro per verhuurbare vierkante meter. Dit laat een kostenstijging zien die de grootste is van de afgelopen twee decennia.

Oorzaken stijgende kosten

Kosten voor energie verviervoudigen, terwijl huurkosten meestijgen met de inflatie (10-15%). Het zou zo kunnen zijn dat de servicekosten daarmee de huurkosten gaan overstijgen. Op het gebied van Facility Management zijn het met name de managementkosten (die met 17% toenamen), en de kosten voor beveiliging, catering en onderhoud (die met 10-41% stegen), hieraan debet zijn. De verwachting is dat de kosten de komende jaren alleen maar verder zullen stijgen als gevolg van de stijgende loonkosten. Maar ligt de kostenstijging dan alleen aan de inflatie en stijgende loonkosten? Nee, een deel van de uitdaging zit ook in de lege of leegblijvende kantoren. Onze huisvesting, ons facilitair management en de diensten worden (grotendeels) ingericht op de normale of zelfs piekbelasting.

Wat kunnen gemeenten doen?

Alhoewel binnen de meeste gemeenten nog altijd sprake is van eigen vastgoed en daarmee vaak sprake is van een gunstig (intern) huurtarief, moet serieus rekening gehouden worden met de kosten voor management, onderhoud en dienstverlening. Uitgaven liggen veelal langjarig vast omdat deze vasthangen aan mensen en/of leverancierscontracten. Adviesbureau Berenschot schat in dat circa 20% te bezuinigen valt op aflopende contracten. Maar niet alle contracten lopen binnenkort af.

En wat nu als je juist wilt investeren, wanneer je eindelijk toe bent aan het uitgesteld onderhoud, aan die langverwachte verbouwing als gevolg van de slechte staat van het pand of aan de herindeling van je werkomgeving als gevolg van het hybride werken? Allemaal investeringen met stijgende structurele (kapitaal)lasten tot gevolg. Hoe voorkom je dat facilitair en huisvesting de eerste posten worden waarop ingegrepen wordt?

Generiek gesteld zijn er drie manieren om met de stijgende kosten en dalende inkomsten om te gaan:

  •  In het kader van de aanstaande tweede kamer verkiezingen lobbyen bij de politieke partijen voor meer inkomsten en zekerheid;
  •  De inkomsten verhogen (parkeertarieven, toeristenbelasting en OZB);
  •  De uitgaven verlagen.

Wat betekent dit voor FM en Huisvesting binnen gemeenten?

Ondanks dat FM en ambtelijke huisvesting op een totale gemeentelijke begroting vaak een sluitpost zijn, is het goed om als facilitair, huisvesting of vastgoedprofessional een plan te trekken voor het ravijnjaar. Dit kun je onder andere doen door:

  • Beter en intensiever samenwerken met andere gemeenten of externe partijen op het gebied van huisvesting en facilitaire diensten. Samenwerkingsverbanden op deze gebieden helpen gemeenten kosten te besparen en zich te focussen op primaire taken.
  • Gemeenten bezitten in de regel een groot aantal vastgoedobjecten, waarvoor zij verantwoordelijk zijn voor het wettelijk onderhoud. Een integrale huisvestingsstrategie opstellen met een gezonde mix van eigendom en gebruik kan helpen om op termijn een effectievere portfolio te creëren en de kosten voor beheer en onderhoud te beperken.
  • Veel gemeenten zijn op dit moment (naar aanleiding van het hybride werken, de war on talent en andere heroverwegingen) bezig na te denken over nieuwe of herziene huisvesting. In plaats van nieuw bouwen kan herontwikkeling van bestaand vastgoed helpen. Renovatie blijkt vaak duurzamer en milieuvriendelijker te zijn dan sloop gevolgd door nieuwbouw en bovendien kan het kosten effectiever zijn.
  • Doordat steeds meer mensen thuiswerken wordt er minder gebruik gemaakt van het kantoor/gemeentehuis. De lage bezetting en de ruimte die in gebouwen ontstaat als gevolg van het (meer) hybride werken kan beter worden benut. De daarbij vrijkomende ruimte kan de gemeente vervolgens gebruiken om afdelingen die elders gehuisvest zijn intern te verplaatsen of samenwerkingspartners dichter naar zich toe te trekken. Uiteraard kan soms zelfs sprake zijn van het afstoten of commercieel verhuren van vastgoed.
  • Door gelijktijdig diensten slimmer in te kopen en beter af te stemmen op de nieuwe noodzakelijke flexibiliteit, kunnen overbodige diensten aangeboden worden en daarmee wordt verspilling voorkomen. Waarom zou je altijd catering aanbieden en de hele week alles schoonmaken, als het gebouw maar (effectief) voor de helft of minder wordt gebruikt.
  • Vaak krijgen medewerkers vanuit personeelszaken, informatievoorziening en facilitair diverse assets uitgereikt, maar ook verschillende dienstenpakketten. Denk hierbij aan combinaties van thuiswerkvergoedingen, thuiswerkwerkplekken en reiskostenvergoeding. Een betere afstemming tussen HR, Finance, Vastgoed en Facilitair kan helpen om de diensten aan eigen medewerkers integraler, slimmer en daarmee efficiënter in te richten.
  • De meeste collegeakkoorden bevatten grote ambities als het gaat om duurzaamheid van de gemeente in algemene zin. Verduurzamen van het gebouw en de zich daarin bevindende installaties is niet alleen een goed voorbeeld van “Practice what you preach”, maar bespaart vaak direct op energielasten. Het heeft als bijkomend voordeel dat het ervaren comfort voor medewerkers verbeterd. Door hierbij investeringen en onderhoud (MJOP) beter op elkaar en de duurzaamheidsambities af te stemmen, kan bovendien (deels) gebruik gemaakt worden van bestaande budgetten en/of reserveringen.
Delen:

Meer nieuws

Sta jij midden in de verandering van jouw werkomgeving?

Sta jij midden in de verandering van jouw werkomgeving?

vrijdag 5 december

Als je van één ding zeker kunt zijn, dan is het wel dat workplace management altijd in beweging is. IT, HR ...

Lees meer

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

donderdag 4 december

Samenwerking is altijd een beetje een mysterie geweest. Iedereen voelde dat het belangrijk was, maar bijna niemand wist ...

Lees meer

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

woensdag 3 december

Met een gezond binnenklimaat werken docenten prettiger en leren kinderen beter. Op de Montessorischool in Capelle aan den ...

Lees meer

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

woensdag 3 december

In Nederland werkt 83 procent gemiddeld één dag per week vanuit huis. Het onderzoek ‘Werkwereld 2025 ...

Lees meer

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

dinsdag 2 december

Het nieuwe rapport Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche laat je zien hoe de wereld van cateringcontractmanagement ...

Lees meer

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

dinsdag 2 december

In het nieuwe SWP Magazine (#15) lees je onder andere een groot interview met ISS WorkPlace Manager of the Year Annemarie ...

Lees meer

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd besparen

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd ...

dinsdag 2 december

Met de opkomst van AI, geavanceerde vergader- en samenwerkingstools zoals Microsoft Teams en Yealink én strengere ...

Lees meer

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

dinsdag 2 december

In veel gemeenten zijn door de jaren heen situaties ontstaan waarin maatschappelijk vastgoed niet meer aansluit op de actuele ...

Lees meer

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

vrijdag 28 november

Tijdens de jaarlijkse uitreiking van de CSRD Awards riep de jury Koninklijke Heijmans N.V. uit tot winnaar in de categorie ...

Lees meer

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

donderdag 27 november

AVEX is geselecteerd als finalist voor de Inavation Sustainability Award 2026 met de duurzame en innovatieve BRIX zero AV-oplossing.

Lees meer

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

donderdag 27 november

De wereld van cateringcontractmanagement verandert razendsnel: stijgende kosten, veranderende gebruikersbehoeften en maatschappelijke ...

Lees meer

Integrale rol zorgt voor succesvol project

Integrale rol zorgt voor succesvol project

donderdag 27 november

Een kennisbijeenkomst bij Baanbrekers in Waalwijk laat je zien hoe een integrale rol, van scenario-onderzoek tot realisatie, ...

Lees meer

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

dinsdag 25 november

Binnen de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven heeft Sodexo, als hoofdaannemer van de facilitaire ...

Lees meer

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

dinsdag 25 november

Benieuwd hoe je in kunt spelen op functieveranderingen van kantoren door hybride werken? De whitepaper ‘De werkplek ...

Lees meer

Rapport: Laat IT-leiders echt innoveren

Rapport: Laat IT-leiders echt innoveren

maandag 24 november

Hoe geef je IT-leiders de ruimte om écht te innoveren, en niet meer alleen te focussen op probleemoplossing? Daarvoor ...

Lees meer

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

donderdag 20 november

Benieuwd hoe een toekomstbestendige leeromgeving tot stand komt en welke uitdagingen er dan op je afkomen? Jij kunt de grootste ...

Lees meer

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

donderdag 20 november

Hybride werken mag dan de nieuwe norm zijn, het kantoor blijft het kloppend hart van iedere organisatie. Dat is de belangrijkste ...

Lees meer

<span>Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’</span><span> </span>

Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’ 

woensdag 19 november

De Tuin van Holland heeft op 17 november een praktische gids gepubliceerd die publieke inkopers op weg helpt naar natuurinclusieve ...

Lees meer

<span>Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday</span>

Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday

woensdag 19 november

Draaijer Group en HEYDAY bundelen kracht in één ecosysteem voor de volledige levenscyclus van de werkomgeving.

Lees meer

Blog: Balance@Work

Blog: Balance@Work

dinsdag 18 november

Wanneer op 20 en 21 mei 2026 in de Jaarbeurs in Utrecht de 5e editie van de WorkPlace Xperience wordt gehouden is het ruim ...

Lees meer

Terug naar boven