Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn onvoldoende voorbereid

Werkgevers onderschatten het effect van generatieverschillen op de werkvloer. Dat stelt HEYDAY Hospitality naar aanleiding van tientallen gesprekken met organisaties en facility managers.
Nieuwe cijfers van onder meer NRC en Great Place To Work bevestigen dat gevoel: 57% van de Nederlanders ervaart spanningen tussen generaties, bij Gen Z is dat zelfs 70%. “Verbinding tussen generaties is geen nice-to-have meer, maar een randvoorwaarde voor een gezonde organisatiecultuur,” zegt Petra de West, business unit directeur bij HEYDAY Hospitality.
Urgentie uit de praktijk én cijfers
In vrijwel elke organisatie werken momenteel vier generaties naast elkaar. Die leeftijdsmix brengt een breed scala aan verwachtingen met zich mee: van communicatie en werkcultuur tot gastvrijheid en ontvangst. “We merken dat veel organisaties pas in actie komen als het wringt,” aldus Petra de West. “Als medewerkers vertrekken, zich niet gezien voelen of als de sfeer ineens kantelt. Maar dan ben je vaak al te laat.”
Uit onderzoek van Great Place To Work blijkt bovendien dat Gen Z, de snelst groeiende groep op de arbeidsmarkt, vooral behoefte heeft aan erkenning, flexibiliteit en een duidelijke maatschappelijke missie. Die verwachtingen verschillen fundamenteel van oudere generaties, zoals babyboomers die stabiliteit en persoonlijk contact waarderen.
HEYDAY Hospitality ziet dagelijks dat misverstanden op de werkvloer ontstaan doordat generaties langs elkaar heen communiceren. Volgens sociaal psychologen (bron: Generations at Work) is het gevaar dat organisaties blijven redeneren vanuit clichés of hun eigen referentiekader. “Een Gen Z’er wil loopbaanadvies in een app en cappuccino met havermelk. Een babyboomer verwacht een gesprek en een handdruk,” zegt De West. “Als je dat niet begrijpt, ga je generaties benaderen op basis van je eigen aannames. En dan mis je de aansluiting.”
Hospitality als sleutel tot verbinding
HEYDAY Hospitality pleit daarom voor meer aandacht voor hospitality als verbindende kracht binnen organisaties, juist tussen generaties. “Hospitality gaat over aandacht. En aandacht is tijdloos. Maar de vorm waarin je die geeft, moet aansluiten bij de persoon die voor je staat,” aldus De West. “Onze hospitality professionals herkennen die behoefte vaak nog vóór iemand het zelf benoemt. En dat is precies de kracht die je nodig hebt om vier generaties met elkaar te verbinden.”
Verdieping voor HR- en FM-professionals
HEYDAY Hospitality bundelde haar inzichten in het whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie’, waarin onder meer generatieprofielen, herkenbare situaties en praktische tips zijn opgenomen voor HR-, FM- en werkplekprofessionals. Het whitepaper is hier gratis beschikbaar.