Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx van BUREAU VANDERVORM je mee in hun gedachtenproces.
Cultuur en identiteit
Het ultieme doel is niet het veranderen van de werkomgeving an sich, zegt Suzan. “Het doel is mensen faciliteren in het werk dat ze doen. En dat werk is veranderd, door hybride werken, door technologie en op termijn zal AI onze manier van werken ook veranderen. Je doet thuis andere dingen dan op kantoor, waar je komt met een duidelijk doel.” De inrichting moet deze nieuwe manier van werken ondersteunen.
Cruciaal hierbij is de cultuur en identiteit van de organisatie. “Ik ben ervan overtuigd dat het goed is voor mensen dat ze voelen waar ze werken,” zegt Suzan. “Dat je je thuis voelt en je ermee identificeert.” Dit uit zich niet alleen in een logo, maar in kleurgebruik, materialen en de algehele sfeer. Ze geeft een voorbeeld van een technisch productiebedrijf. “80 procent van de kantoormedewerkers had een technische achtergrond. De cultuur was: ‘Doe maar gewoon’ en tegelijkertijd waren ze heel trots. Hippe koffie hoeft daar niet. Sterker nog, de vaste koffiemomenten om 10.00, 12.00 en 14.30 uur in het bedrijfsrestaurant, wanneer zowel de productiehal als het kantoor leegliepen, zaten zo ingebakken in de cultuur dat we dat vooral zo gelaten hebben. We hebben er alleen voor gezorgd dat de aanloop van medewerkers en het bedrijfsrestaurant minder in het zicht van binnenkomende gasten waren. Dat is maatwerk.”
Een frisse blik
Hoe kun je zelf, als je dagelijks in hetzelfde kantoor werkt, eens kritisch kijken? Suzan en Melvin hebben enkele tips.
Suzan: “Let eens op hoe je wordt ontvangen. Straalt de entree uit wat jullie organisatie is? Word je optimaal gefaciliteerd? Hoe vaak ben je geïrriteerd omdat iets niet werkt, vooral de techniek? Kun je geconcentreerd werken? Denk niet te snel ‘ja’, maar vraag het jezelf echt af: word ik optimaal ondersteund om productief te zijn?”
Melvin vult aan: “Kijk ook eens naar het gebruik. Zijn er plekken die altijd leegstaan of juist altijd bezet? Bij een klant zagen we dat ‘open space’ werkplekken niet werden gebruikt. Mensen zaten de hele dag in focusruimtes of vergaderzalen, waardoor thuiswerken aantrekkelijker bleef. Soms is de oplossing simpel: meer afgesloten focusruimtes creëren met goede akoestiek.”
Benieuwd naar alle tips en het volledige artikel? Lees hier gratis verder.