Transitie richting elektrisch rijden: intern en extern

 

Transitie richting elektrisch rijden: intern en extern

Smart WorkPlace partner Schneider Electric is bezig met een transitie richting elektrisch rijden. Dennis Rutten legt uit hoe dat binnen de eigen organisatie en bij klanten wordt aangepakt. Ook geeft hij enkele tips.

Elektrisch rijden binnen de eigen organisatie

Uit diverse onderzoeken blijkt dat elektrisch rijden een lagere CO2-uitstoot heeft dan het rijden in een auto met een verbrandingsmotor. Daarom heeft Schneider Electric besloten dat zij voor 2030 al haar 14.000 voertuigen wil vervangen door elektrische voertuigen.

Een eerste stap die Schneider Electric moest nemen is het aanpassen van de leaseregeling. De vorige leaseregeling was gebaseerd op auto’s met een verbrandingsmotor. Elektrische auto’s zijn over het algemeen in de aanschaf duurder dan auto’s met een verbrandingsmotor. Dit verschil wordt gecompenseerd door het feit dat elektriciteit laden goedkoper is dan tanken en elektrische auto’s minder onderhoud nodig hebben.

Verder is de transitie naar elektrisch rijden ook een verandering waarin Schneider Electric medewerkers moet meenemen. Aangezien mensen gewend zijn om in een benzineauto te rijden, wordt de transitie naar elektrisch rijden niet door iedereen direct omarmt. Mensen maken zich zorgen over bijvoorbeeld de actieradius en de tijd die het duurt om een elektrische auto te laden. Om de transitie naar elektrisch rijden succesvol te laten zijn, wil Schneider Electric elektrisch laden voor haar mensen aantrekkelijk maken. Om die reden heeft Schneider Electric niet alleen op alle locaties de mogelijkheid om te kunnen laden, maar krijgen medewerkers ook de mogelijkheid om thuis een laadstation te laten plaatsen.

Om te zorgen dat werknemers op kantoor kunnen laden, moet het aantal laadstations op kantoor worden uitgebreid. Indien u net als Schneider Electric de transitie wilt maken naar een volledig elektrisch wagenpark, zal de impact op de elektrotechnische installatie groot zijn. Deze impact kan beperkt worden door gebruik te maken van een intelligent laadsysteem. Zo’n laadsysteem zorgt ervoor dat laadstations nooit meer gebruiken dan het gebouw beschikbaar heeft. Het systeem kan in deze regeling voorrang geven aan bepaalde VIP-laadstations, bij het kantoor van Schneider Electric zijn dat de bezoekers plekken. 

Elektrisch rijden bij klanten van Schneider Electric

Veel van de klanten zitten in dezelfde transitie als Schneider Electric. Steeds meer partijen voelen de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de strijd tegen klimaatverandering of willen profiteren van de economische voordelen van elektrisch rijden. Dit zorgt voor een steeds grotere vraag naar laadinfrastructuur bij kantoren. De overheid is zich hiervan ook bewust en heeft ervoor gekozen een verplichting voor laadinfrastructuur op te nemen in het Bouwbesluit. In het Bouwbesluit staat het volgende:

“Bij utiliteitsgebouwen met meer dan 10 parkeervakken op hetzelfde terrein moet minimaal 1 oplaadpunt voor de hele parkeergelegenheid worden aangelegd. Ook moet er leidinginfrastructuur (loze leidingen) worden aangelegd voor 1 op de 5 parkeervakken. Dit geldt voor nieuwe utiliteitsgebouwen en voor bestaande utiliteitsgebouwen die ingrijpend worden gerenoveerd.”

Dit betekent dat alle nieuwe en gerenoveerde gebouwen in elk geval 1 laadpunt moeten hebben en voorzieningen moeten treffen om dit te kunnen uitbreiden zodat 1 op de 5 parkeerplekken kan worden voorzien van laadstations. Het is dus belangrijk om uw kantoor zo te laten ontwerpen dat je niet alleen bij oplevering voldoende laadinfrastructuur hebt, maar dat u dit ook gemakkelijk kunt uitbreiden.

Om de laadinfrastructuur klaar te maken voor de toekomst is het belangrijk om op twee aspecten te letten:

  • Is er voldoende capaciteit op de hoofdaansluiting van het gebouw?
  • Kunnen er snel extra laadstations worden aangesloten?

Om te zorgen dat uw laadstation optimaal gebruik maken van de beschikbare energie is het slim om gebruik te maken van een intelligent laadsysteem. Schneider Electric noemt dat een ‘Load Management Systeem’. Dit systeem kijkt continue naar het verbruik van uw gebouw en zorgt ervoor dat uw laadstation nooit uw gebouw overbelast. Zie figuur 1 hieronder voor een grafische weergave.

Transitie richting elektrisch rijden: intern en extern

Figuur 1. Grafische weergave ‘Load management systeem’.

Een tweede uitdaging is de fysieke uitbreidingsmogelijkheid van uw laadplein. Als u na een aantal jaren uw laadinfrastructuur wilt uitbreiden betekent dit vaak dat de installateur aanpassingen moet maken. Hierbij kan worden gedacht aan aanpassingen in uw verdeelinrichting en extra kabels installeren om een laadstation te kunnen plaatsen. Het kan zelfs voorkomen dat u een nieuwe verdeelinrichting moet plaatsen als er geen plek meer is in de bestaande verdeelinrichting.

Een alternatief hiervoor is het kiezen voor een schaalbare oplossing. Een voorbeeld van zo’n schaalbare oplossing is een railkokersysteem (zie openingsfoto). Dit is een spanningsrail die u kunt ophangen in uw parkeergarage. Deze oplossing is vervolgens gemakkelijk uit te breiden als u extra laadstations nodig heeft. Naast de schaalbaarheid heeft deze oplossing nog aanvullende voordelen:

  • Korte installatietijd
  • Vrij van pvc en halogenen en een lagere brandbelasting
  • Goed te recyclen

Transitie naar elektrisch rijden: niet alleen beter voor het milieu, ook voor uw portemonnee

Als duurzaam bedrijf kiest Schneider Electric voor een transitie naar elektrisch rijden. Dit is niet alleen goed voor het milieu maar zorgt ook voor besparingen in brandstofkosten en onderhoud. Als u deze transitie ook gaat maken, is het belangrijk om op een aantal aspecten te letten:

  • Zorg ervoor dat elektrisch rijden aantrekkelijk is voor uw werknemers
  • Houdt er rekening mee dat u zult moeten investeren in uw vastgoed
  • Als u vervolgens investeert in uw vastgoed, kies dan voor schaalbare oplossingen
Delen:

Meer mobiliteit

Files en volle treinen: bijna helft werkenden wil anders

Files en volle treinen: bijna helft werkenden wil anders

maandag 19 juni

Acht op de tien werkenden vindt het verkeer op sommige dagen te druk en vier op de tien hebben er op dinsdag en donderdag ...

Lees meer

Mobiliteit, van bron van vervuiling naar aanjager van duurzaamheid!

Mobiliteit, van bron van vervuiling naar aanjager van duurzaamheid!

woensdag 3 mei

Van vervuiling naar duurzaamheid, in deze blog van Marc Moonen, keypartner bij Kwirkey gaat hij in op CSRD, mobiliteit en ...

Lees meer

E-mobiliteit voor wagenparken meer dan een businesscase

E-mobiliteit voor wagenparken meer dan een businesscase

vrijdag 14 april

De overstap voor bedrijven met wagenparken naar e-mobiliteit is steeds vaker aan de orde. Dat kan zijn uit intrinsieke motivatie ...

Lees meer

Hybride werken en duurzaam reizen bij grote Nederlandse bedrijven

Hybride werken en duurzaam reizen bij grote Nederlandse bedrijven

dinsdag 23 augustus

Hoe gaat het grote Nederlandse bedrijven af die fundamenteel hebben gekozen voor hybride werken en duurzaam reizen? Met ...

Lees meer

Mobiliteitskeuzes bij hybride werken

Mobiliteitskeuzes bij hybride werken

dinsdag 9 augustus

Een andere manier van werken leidt ook tot andere mobiliteitskeuzes. Vereniging Zakelijke Rijders zet de mogelijkheden op ...

Lees meer

Campus Groningen wil in 2030 autoluw zijn

Campus Groningen wil in 2030 autoluw zijn

woensdag 20 juli

Campus Groningen is het snelst groeiende Science Park van Nederland. Om de twee campuslocaties in de stad Groningen bereikbaar ...

Lees meer

Pilot combi auto-ov moet CO2-uitstoot op campus terugdringen

Pilot combi auto-ov moet CO2-uitstoot op campus terugdringen

woensdag 13 juli

De Radboud Universiteit begint een proef om medewerkers en studenten een nieuw reisadvies naar de campus aan te bieden waarbij ...

Lees meer

Zo Werkt Het maakt beste hybride werkgevers bekend

Zo Werkt Het maakt beste hybride werkgevers bekend

woensdag 15 juni

Harrier (0-20 medewerkers), Bconnect (20-50), Hanzestrohm (50-200) en Menzis (200+) zijn de vier beste hybride werkgevers ...

Lees meer

Universiteit Twente opent SlimPark Living Lab op campus

Universiteit Twente opent SlimPark Living Lab op campus

dinsdag 12 april

Op de campus van de Universiteit Twente is het SlimPark Living Lab geopend. Daar onderzoeken en implementeren wetenschappers, ...

Lees meer

Thuiswerken heeft blijvend grote impact op mobiliteitsgedrag

Thuiswerken heeft blijvend grote impact op mobiliteitsgedrag

donderdag 31 maart

Thuiswerken heeft blijvend een grote impact op het mobiliteitsgedrag, voor nu en in de toekomst. Dat blijkt uit de Nationale ...

Lees meer

De avonturen van Tony Manero in laadpaalland

De avonturen van Tony Manero in laadpaalland

donderdag 17 februari

Klantvriendelijkheid stimuleert het gebruik van een duurzaam en briljant product. Smart WorkPlace expert Michel Pan legt ...

Lees meer

Campus Groningen en partners komen met Actieagenda Smart Mobility Campus 2022-2030

Campus Groningen en partners komen met Actieagenda Smart Mobility ...

maandag 7 februari

Goede bereikbaarheid en mobiliteit zijn voor campussen van groot belang. Campus Groningen en partners starten daarom met ...

Lees meer

Zakelijke leasebak raakt uit de gratie

Zakelijke leasebak raakt uit de gratie

woensdag 2 februari

De auto van de zaak lijkt op de terugtocht. Dat meldt het AD. De krant maakte een rondgang langs verschillende bedrijven ...

Lees meer

Grote organisaties moeten zakelijke mobiliteitsuitstoot gaan bijhouden

Grote organisaties moeten zakelijke mobiliteitsuitstoot gaan ...

donderdag 6 januari

De workplace manager bij grote organisaties krijgt er mogelijk op korte termijn een taak bij: hij moet de emissies van woon-werkverkeer ...

Lees meer

Meer thuiswerken en minder én duurzamer reizen tussen huis en werk

Meer thuiswerken en minder én duurzamer reizen tussen ...

maandag 18 oktober

Het grootste deel van werkend Nederland wil ook ná corona meer blijven thuiswerken en minder én duurzamer ...

Lees meer

Overheid start campagne rond hybride werken

Overheid start campagne rond hybride werken

donderdag 14 oktober

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat start op 14 oktober met een publiekscampagne over de voordelen van hybride ...

Lees meer

Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit

Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit

vrijdag 17 september

Hoe, en in hoeverre, gaat het thuiswerken veranderen en welke gevolgen heeft dat naar verwachting voor de kantorenmarkt, ...

Lees meer

Ingebruikname grootste bi-directionale laadgarage ter wereld

Ingebruikname grootste bi-directionale laadgarage ter wereld

donderdag 16 september

a.s.r. heeft op woensdag de grootste, bi-directionele laadgarage voor elektrische auto’s ter wereld in gebruik genomen. ...

Lees meer

Scenario’s variabele bijtelling kansrijk

Scenario’s variabele bijtelling kansrijk

donderdag 5 augustus

Er zijn twee kansrijke scenario’s voor variabele bijtelling op privékilometers. Dat blijkt uit onderzoek van ...

Lees meer

Mobiliteit in augustus centraal thema bij Smart WorkPlace

Mobiliteit in augustus centraal thema bij Smart WorkPlace

vrijdag 30 juli

Hybride werken en ‘het nieuwe normaal 2.0’ vraagt ook om een nieuwe kijk op en een nieuwe vorm van mobiliteit. ...

Lees meer

Terug naar boven