Omgaan met fouten in een organisatie

Omgaan met fouten in een organisatie

Waarom is het goed om eerlijk te zijn over zaken die misgaan in een organisatie? En hoe pak je dat aan? De Volkskrant liet er verschillende deskundigen over aan het woord.

Toon Taris is hoogleraar Arbeids- en organisatiepsychologie aan de Universiteit Utrecht. Volgens  Toon krijgt de eigenwaarde van een medewerker bij een fout een deuk. Medewerkers voelen zich incompetent, vrezen voor hun baan en melden daarom hun fout niet.

Toch zijn er volgens Frank Deuring, auteur van ‘SuperFalen’, verschillende redenen waarom het beter is om eerlijk te zijn over gemaakte fouten:

  • Bedrijven willen niet dat iedereen dezelfde fouten maakt doordat niemand iets zegt.
  • De sfeer in het team verbetert door open te zijn over misstappen.
  • Het werkt aanstekelijk, waardoor het makkelijker wordt om fouten te erkennen.
  • Het lucht op. Vervelende emoties als schuld- en schaamtegevoelens verdwijnen door te praten over je mislukkingen.

Hoe pak je het aan?

Toon heeft verschillende tips over hoe je fouten kunt opbiechten:

  • Wacht niet tot iemand anders het aankaart. Dan maak je een tweede fout en word je gezien als niet integer.
  • Toon emoties zoals schaamte of balen tijdens het gesprek met de leidinggevende of collega.
  • Leg uit hoe je het probleem gaat oplossen en wat je gaat doen om de gevolgen van je misstap zo klein mogelijk te houden.

Frank voegt daar nog twee tips aan toe:

  • Schuif de schuld nooit af op anderen, jíj hebt iets verkeerd gedaan.
  • Vertel niet alleen wat je voortaan anders doet, maar laat het ook zien.

Toon raadt medewerkers ook aan om te kijken naar de oorzaak van de fout. Aan haast of hoge werkdruk is iets te doen, een gebrek aan kennis of inzicht kan aanleiding zijn om een cursus te volgen of om kritisch na te denken of de baan wel bij je past.

Bedrijfscultuur

De bedrijfscultuur bepaalt volgens Toon en Frank ook of werknemers fouten durven toe te geven. Heerst er een afrekencultuur, dan trekt niemand graag het boetekleed aan. Daarom moeten managers erop toezien dat medewerkers zich vrij genoeg voelen hun fouten op te biechten.

Amy Edmondson, hoogleraar leiderschap en management aan de Harvard Business School, geeft leidinggevenden daarvoor een aantal adviezen:

  • Medewerkers voelen zich veiliger als leidinggevenden duidelijk maken welke fouten consequenties hebben en welke niet en wat de gevolgen zijn voor medewerker.
  • Focus op wat er is misgegaan en niet op wie het heeft gedaan. De mogelijkheid om missers anoniem te melden kan daarbij helpen.

Fuck-up-borrel

Frank eindigt met een tip voor organisaties: organiseer regelmatig een fuck-up-borrel, waar iedereen een flater deelt. Dat verlaagt de drempel om fouten te erkennen, waardoor mensen dat ook in de toekomst gaan doen.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven