Zit ons ego ons geluk en gezondheid in de weg tijdens het thuiswerken?

Zit ons ego ons geluk en gezondheid in de weg tijdens het thuiswerken?

Focus als werknemer en werkgever bij thuiswerken op de realiteit, want open communicatie is belangrijk om goed op elkaar af te stemmen. Dat betoogt Justin Timmer van Smart WorkPlace partner Measuremen in onderstaande blog.

“Het gaat goed” is iets wat we automatisch en graag willen antwoorden op vragen als: “hoe gaat het?”, “hoe gaat het met werk?”, of “hoe gaat het thuis?” Het is fijn als het goed gaat en als alles lekker loopt. Collega’s en werkgevers vinden het ook fijn om te horen dat alles goed met je gaat. Als het niet goed gaat doe je blijkbaar iets verkeerd, wat al niet fijn is om over jezelf te realiseren, laat staan dat je werkgever en collega’s dit ook gaan denken. Het werken achter webcams heeft het een stuk gemakkelijker gemaakt om naar de buitenwereld te pretenderen dat het goed gaat. De micro-signalen zijn via de camera moeilijker op te pakken en het grootste deel van de tijd zijn de webcams uit en zit iedereen alleen op zijn kamer. 

Aan de andere kant is het voor werknemers weer fijn om van hun werkgever te horen dat alles goed gaat met het bedrijf en dat ze blij zijn met het werk wat er geleverd wordt. Werkgevers willen ook graag positief blijven denken, bevestigen dat zij een goede strategie hebben gekozen, en willen de moraal er inhouden bij hun werknemers. Het thuiswerken versterkt deze mogelijkheden tot grootspraak doordat er minder (informeel) intercollegiaal contact is en minder informatie via de (vroegere) gangpaden wordt verspreid.

Het is ook moeilijk te definiëren wat “goed gaan” precies is. Daardoor is het redelijk gemakkelijk om een “sluier” op te hangen voor de anderen om je heen, door vaag te blijven en kort af te blijven. Je kunt altijd wel iets vinden wat wel goed gaat en hier de nadruk opleggen. Een van de bijkomende risico’s van meer autonomie in het (thuis)werken is dan ook dat werknemers zich voornamelijk richten op goede dingen en de moeilijke aspecten in hun leven ontwijken of halfjes aanpakken. Daarnaast is er ook nog de “positieve feedback” trend waardoor de negatieve aspecten nog verder op de achtergrond verdwijnen. Ondertussen stapelen de niet- of slecht uitgevoerde taken zich op als een zeepbel onder de sluier van een dagelijks (doen alsof) het goed gaat. Pas als er hele specifieke gerichte vragen komen over de exacte stand van zaken, waar niet meer onderuit te komen valt, komen dit soort issues naar boven. De gevolgen van het doorprikken van zo’n zeepbel kunnen erg groot zijn, van burn-outs tot wijdverspreide misinformatie binnen de organisatie.

Ik claim hierbij niet dat we meer op negatieve aspecten moeten focussen om burn-outs en misinformatie te voorkomen, nee, we moeten meer op de realiteit focussen: hetgeen wat echt gebeurt. De tegen elkaar uitdijende zeepbellen geven een irreëel beeld van de werkelijkheid. We doen allemaal ons haar netjes voor de camera en vertellen graag over leuke weekenden maar we delen niet zo graag onze Netflix-verslavingen of onze fouten en onzekerheden. Dit terwijl voor veel organisaties transparantie hoog op de kernwaarden staat. Open communicatie is belangrijk om goed op elkaar af te stemmen, want uiteindelijk is iedereen binnen de organisatie met hetzelfde doel bezig.

Eerlijk en open zijn over hoe het echt gaat begint met meer tijd nemen voor (in)formele gesprekken met collega’s en werknemers. Het begint ook bij het uitzetten van de automatische (“het gaat goed”) piloot waardoor je andere (specifieke) vragen kunt stellen en jouw vragen anders kunt beantwoorden, er even bij stil kan staan, de waarheid kunt vertellen, en vertellen hoe je ermee omgaat. Vervolgens kun je jouw behoeften aangeven. Als jouw werkgever onze whitepapers over mental health en healthy workplaces heeft gelezen zal hij weten dat het investeren in (mentale) gezondheid goed is voor productiviteit, retentie, en ziektekosten.

Als werkgever kun je daarnaast ook gebruik maken van onze service: Habital. Een app voor werknemers waarbij zij (anoniem en dus eerlijk) kunnen delen hoe het met hun gaat tijdens het werken en wat hen beperkt in hun functioneren. Middels inzichtelijke dashboards kun je vervolgens op groepsniveau bekijken waar en bij welke groepen werknemers de snelste en meeste winst is te behalen in het verhogen van productiviteit, gezondheid en geluk. Deze pandemie is uitdagend voor iedereen en raakt iedereen anders, wat benadrukt waarom het belangrijk is om hier duidelijk inzicht in te krijgen zodat organisaties zich hier samen en effectief uit kunnen werken.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven