De hybride werkplek is het nieuwe normaal

 

De hybride werkplek is het nieuwe normaal

Op 30 juni hield Smart WorkPlace partner Humanscale een webinar over het onderwerp ‘Beyond Covid-19’. Werkplekconsultant Simone Leenders deelde daarbij een aantal prikkelende gedachten met de toehoorders.

Het idee voor dit onderwerp kwam van Henk Smit, countrymanager van Humanscale. “Ik kan me niet voorstellen dat we na deze crisis weer in de file gaan staan om werk te gaan doen op kantoor dat eigenlijk helemaal niet op kantoor hoeft plaats te vinden”, zei hij hierover tijdens het webinar dat als titel ‘De hybride werkplek is het nieuwe normaal’ had meegekregen. Simone Leenders kon zich helemaal vinden in deze observatie. Zij noemde de afgelopen periode een ‘proeftuin’ waarin we met zijn allen hebben kunnen ontdekken dat thuiswerken positieve aspecten kent, die we post-corona kunnen toepassen in wat Leenders de ‘hybride werkplek’ noemt.

Een hybride werkplek is een werkplek die zich niet meer noodzakelijkerwijs op een vaste fysiek plek bevindt, maar die gekenmerkt wordt door een combinatie van het fysieke kantoor en (bijvoorbeeld) de thuiswerkplek. Overigens is het volgens Leenders belangrijk dat elke organisatie zelf bekijkt in hoeverre een hybride werkplek straks daadwerkelijk passend is bij de organisatie. “Je moet kijken naar het bestaansrecht, het toekomstbeeld, de kernwaarden en kernkwaliteiten van je organisatie. En op basis van de antwoorden op deze vragen kun je kiezen voor een hybride kantoor.”

Wanneer je als organisatie eenmaal de keuze gemaakt hebt om post-corona op een hybride wijze invulling te geven aan het werk, dan moet je volgens Leenders goed nadenken over de wijze waarop je dit invoert. Ze vertelde de toehoorders over een methodiek van Kotter, bestaande uit drie stappen: het creëren van een klimaat van succes, het betrekken van mensen bij het proces, en het schenken van aandacht aan implementatie en ondersteuning. Deze drie stappen, die Leenders uitgebreid toelichtte, behelzen volgens haar een ‘iteratief’ proces. In goed Nederlands: ‘trial and error’.

In zo’n proces is er ook een rol voor kantoorinrichters. Leenders kwam – naar aanleiding van een vraag van Henk Smit – tot een aanbeveling voor deze groep: “Ga dicht op je klant zitten. Ontleed de strategie van je opdrachtgever en maak daar vervolgens de ideale producten voor.” Ook op het gebied van ‘smart buildings’ liggen er volop mogelijkheden voor de markt, aldus Leenders. “IT heeft ongeveer een generatie voorsprong op het fysieke kantoor”, stelde ze. “Waarom is 90 procent van de gebouwen in de Benelux eigenlijk nog niet ‘smart’? Het kan, en de investering is snel terugverdiend.” Inrichters die post-corona weer hun normale omzetcijfers willen scoren, zouden er kortom verstandig aan kunnen doen om ook de ‘verslimming’ van de werkomgeving serieus te nemen en waar mogelijk te integreren in hun producten.

Al met al leverde de webinar weer veel stof tot nadenken op, niet alleen over het hybride kantoor en de invloed van technologie, maar bijvoorbeeld ook over het belang van strategie, de werking van het menselijke brein en de factoren die de invoering van Het Nieuwe Werken – waarover al 25 jaar gesproken wordt – nog niet tot het snelle doorslaande succes hebben gemaakt dat een kwart eeuw geleden voorspeld werd.

Delen:

Meer inrichting & design

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

woensdag 2 juli

Op 5 juli 2025 opent SC Cambuur officieel de deuren van haar nieuwe thuisbasis: het Kooi Stadion. Deze datum staat bij veel ...

Lees meer

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

dinsdag 17 juni

Het Definitief Ontwerp voor het nieuwe gemeentekantoor van de ABG-organisatie is afgerond. HEVO bereikt daarmee een belangrijke ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

dinsdag 13 mei

Het nieuwe kantoor van Sweco staat in Utrecht en biedt een nieuwe werkplek voor de afdelingen Architectuur, Stedelijke planning ...

Lees meer

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

maandag 7 april

De City Table XL bij gemeente Amstelveen, samen georganiseerd met PD Group, gaf antwoord op een prangende vraag: wat doet ...

Lees meer

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

vrijdag 4 april

Kantoren zijn al lang niet meer alleen plekken om te werken; ze zijn belangrijk voor de sociale contacten en het welzijn ...

Lees meer

Tweede fase van NRC-verbouwing afgerond

Tweede fase van NRC-verbouwing afgerond

woensdag 19 maart

Na een succesvolle herinrichting van de kantoorruimte in 2023 heeft PD Group nu de tweede fase van de totaalverbouwing in ...

Lees meer

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

woensdag 12 maart

Een mooi project van PD Group in Amstelveen. Dit is een volgende stap in het moderniseren van het historische Raadhuis na ...

Lees meer

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

dinsdag 25 februari

Verhuizen van kantoor, extern maar ook intern, is een belangrijke onderneming. Daarom heeft Martsprojecten de belangrijkste ...

Lees meer

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

donderdag 16 januari

Bij BUREAU VANDERVORM weten ze als geen ander dat het aanbod aan werkplekmeubilair onoverzichtelijk groot is. Ook loopt ...

Lees meer

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

dinsdag 3 december

Je selectie van de cateraar is van grote invloed op de medewerkerstevredenheid en het succes van het werkplekconcept. Het ...

Lees meer

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

woensdag 20 november

Bij een verhuizing komt veel kijken, daar weten ze bij BUREAU VANDERVORM alles van. Ze hebben daarom alles voor je op een ...

Lees meer

Een geweldige plek om te werken

Een geweldige plek om te werken

woensdag 6 november

Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt een strategische heroriëntatie plaats. Bij de huisvestingsopgave ...

Lees meer

Duurzame missie in historische context

Duurzame missie in historische context

woensdag 23 oktober

Nabij Amsterdam Centraal, vond Vandebron een nieuwe huisvesting waar zowel aan het gewenste karakter als duurzaamheid geen ...

Lees meer

Van richting tot (her)inrichting

Van richting tot (her)inrichting

vrijdag 11 oktober

Hoe gaat het hybride werken en samenwerken er uitzien in de organisatie? En hoe ontmoeten medewerkers elkaar in de werkomgeving? ...

Lees meer

Terug naar boven