Blog TOPdesk: ‘Rol FMIS tussen FM tools’

 

Blog TOPdesk: ‘Rol FMIS tussen FM tools’

Welke tools heb je bij FM anno 2019 en hoe werken ze samen? Ondermeer daarover schreef Nienke Best van TOPdesk, deelnemer aan de Round Table ‘Van FMIS naar FMBIM’ van Smart WorkPlace onderstaande blog.

Dankzij ontwikkelingen als Internet of Things en Smart Building Solutions ontstaan er steeds meer tools in het FM-landschap. Maar welke tools kun je waarvoor gebruiken? En heb je met al die tools je FMIS nog wel nodig? Lees in dit blog welke tools je werk vandaag de dag ondersteunen, hoe de tools met elkaar samenwerken in het facilitaire ecosystemen en waar dit systeem staat in het geheel.

FMIS

Laten we beginnen bij je Facilitair Management Informatie Systeem, in het kort ook wel FMIS genoemd. Je FMIS ondersteunt je dagelijkse operatie. Van een klant die een kapot koffiezetapparaat meldt, tot de leverancier die hem komt repareren en de facilitaire servicedesk die de afdeling op de hoogte houdt van de voortgang. In dit systeem zie je precies wat er moet gebeuren, wanneer een taak opgepakt moet worden, wie er aan de slag moet en welke kosten erbij komen kijken.

Je dagelijkse operatie ondersteun je zelden alleen met je FMIS. Je gebruikt veel meer systemen in je facilitaire landschap. Ontdek hoe deze tools je proces ondersteunen en met elkaar samenwerken.

BIM-tool

Een Building Information Modelling-tool gebruik je vanaf de designfase van een gebouw. In je BIM staat heel je gebouw getekend: een digitale representatie van het gebouw zelf. Je ziet welke ruimtes het gebouw heeft en de details van de ruimte. Deze informatie is relevant om in je FMIS te hebben, zodra je het gebouw in gebruik neemt.

Heb je al eens van FMBIM gehoord? Lees in dit artikel hoe het Van Gogh Museum de eerste stap heeft gezet van FMIS naar FMBIM.

Bestelportalen

Kantoorartikelen bestel je doorgaans in het bestelportaal van je leverancier. Veel leveranciers hebben een eigen bestelportaal, maar je klanten bestellen hun zaken bij jou, al dan niet via je Facilitair Management Informatie Systeem. Door het bestelportaal te koppelen aan dit systeem, blijf je eenvoudig op de hoogte van de voortgang van je bestelling.

MJOP-tool

Uit je meerjarenonderhoudsplanning-tool (MJOP) komt een jaarplan met onderhoudstaken. Het gevolg? In je FMIS heb je zicht op je operationele planning, wat er daadwerkelijk gedaan is aan onderhoud, en de gemaakte kosten. Het overzicht van storingsmeldingen en onderhoudstaken is belangrijke input voor de begroting van het volgende jaar.

TIP: Lees in dit artikel hoe je in zes stappen van reactief naar proactief onderhoud gaat 

Exchange (Outlook)

In Exchange (Outlook) plannen je klanten vergaderingen en kunnen ze een ruimte reserveren. Deze informatie wil je terugzien in je FMIS. Waarom? Via je FMIS bestel je extra’s zoals een lunch, of je vraagt of de opstelling van de ruimte gewijzigd kan worden.

Internet of Things

Via Internet of Things-oplossingen meldt niet je klant, maar het systeem een storing. En in sommige gevallen lost niet je leverancier, maar het apparaat zelf de melding op. Denk aan een klimaatinstallatie die zichzelf opnieuw opstart bij een storing. Deze storingen zie je in je FMIS, waar je de voortgang kunt volgen.

Sensoring

Smart Building Solutions maken gebruik van sensor-oplossingen. Wat doen sensoren? Een sensor geeft je accurate informatie over bijvoorbeeld een specifieke locatie. Je ziet wie zich waar in het gebouw bevindt, wat samenwerken met collega’s makkelijker maakt. En met sensors in vergaderruimtes zijn no shows verleden tijd: de ruimte wordt weer vrijgegeven als er niemand komt opdagen.

Neem je de ruimte wel in gebruik? Dan is ook je FMIS hiervan op de hoogte. In je FMIS kun je koffie, lunch of een beamer reserveren voor tijdens de vergadering.

Belang van een FMIS

Zoals je hierboven kunt lezen, staat je FMIS in verbinding met een heleboel systemen. Door de systemen goed op elkaar af te stemmen, krijg je meer grip op je dienstverlening. Bijkomend voordeel? Jij houdt meer tijd over om je te focussen op waar je goed in bent: je klanten blij maken!

Meer weten?

Wil jij meer informatie over hoe FM-tools met elkaar samenwerken en hiervan de voordelen benutten? Ik help je graag verder! Mail naar: [email protected] en ik neem snel contact met je op.

Nienke Best (zittend tweede van rechts) is Product Manager & Team leader facilities expert group bij TOPdesk.

Delen:

Meer nieuws

De vraag naar aanwezigheid

De vraag naar aanwezigheid

maandag 4 augustus

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 1 augustus

Bijzaak zet zich in voor een veilige, inspirerende en comfortabele werkomgeving. Om deze doelstelling nog beter tot leven ...

Lees meer

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

donderdag 31 juli

Een meerjaren onderhoudsplanning blijft vaak steken in een statische lijst, die te weinig bijdraagt aan belangrijke doelstellingen. In ...

Lees meer

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

woensdag 30 juli

Per 1 september komt Eric de Wit het team van FMXXL versterken als commercieel directeur. Een nieuwe rol binnen dit snelgroeiende ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Sven Toelen

WorkPlace Inside: Sven Toelen

woensdag 30 juli

Voor Sven Toelen zit ontspanning juist in actie. Wat fysieke inspanning doet voor zijn balans vertelt hij in deze WorkPlace ...

Lees meer

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

dinsdag 29 juli

De NAVO-top was een logistieke monsterklus. Alvero vertelt hoe zij voor dit soort evenementen gebruik boven bezit blijven ...

Lees meer

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 28 juli

DPD is de grootste speler op de Europese markt van pakketverzenders. Dagelijks staan er wereldwijd zo'n 57.000 medewerkers ...

Lees meer

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

vrijdag 25 juli

Waarom zou iemand nog naar kantoor komen in 2025? In Sodexo's whitepaper 'De kracht van de werkplek' helpen ze onderzoeken ...

Lees meer

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn onvoldoende voorbereid 

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn ...

donderdag 24 juli

Werkgevers onderschatten het effect van generatieverschillen op de werkvloer. Dat stelt HEYDAY Hospitality naar aanleiding ...

Lees meer

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering Programma

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering ...

donderdag 24 juli

Om ervoor te zorgen dat iedere site manager, ongeacht de locatie, beschikt over de juiste kennis, vaardigheden en het vertrouwen ...

Lees meer

SWP Talks #68: Inclusiviteit

SWP Talks #68: Inclusiviteit

woensdag 23 juli

In deze aflevering van SWP Talks kijken experts naar welke factoren bijdragen aan een inclusieve werkplek: van leiderschap ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Gerda Stelpstra 

WorkPlace Inside: Gerda Stelpstra 

woensdag 23 juli

Het opgroeien in verschillende landen en culturen vormde Gerda Stelpstra's blik op de werkplek en omgeving. Hoe die invloeden ...

Lees meer

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

dinsdag 22 juli

In maart 2020 moest de kantoormens verplicht gaan thuiswerken. Wat is er sindsdien veranderd? In de BNW Index kijken ...

Lees meer

''Herbruikbare koffiebekers zijn uiteindelijk goedkoper dan wegwerpbekers''

''Herbruikbare koffiebekers zijn uiteindelijk goedkoper dan wegwerpbekers''

dinsdag 22 juli

Het dagelijkse kopje koffie heeft veel gevolgen. Jaarlijks gooien we namelijk 3 tot 5 miljard koffiebekers weg. En die worden ...

Lees meer

Grip op slimme gebouwtechnologie

Grip op slimme gebouwtechnologie

dinsdag 22 juli

De digitalisering van kantoren is in volle gang. Veel organisaties zijn inmiddels deels of geheel voorzien van slimme toepassingen. ...

Lees meer

Gezonde en productieve medewerkers door biophilic design

Gezonde en productieve medewerkers door biophilic design

maandag 21 juli

Nederlanders brengen zo’n 90% van de tijd binnen door. In steriele omgevingen met TL-verlichting, kantoren zonder ...

Lees meer

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

woensdag 16 juli

Na de onlangs aangekondigde verkoop van Brink Software treedt de holdingdirectie, bestaande uit Adriaan Visser, Erik Deiman ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

woensdag 16 juli

Simpliciteit en rust, dat staat voor Bert Bagijn centraal als het gaat om een gezonde relatie met werk, relaties en zijn ...

Lees meer

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

dinsdag 15 juli

In deze klantcase blikken we samen met Maurice Verwer, Director Facility Management & Business Support bij PwC, terug ...

Lees meer

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

maandag 14 juli

Tijdens de Workplace Xperience 2025 presenteerde PHI Factory de Facility Circularity Index (FCI): de eerste methode die ...

Lees meer

Terug naar boven