Blog TOPdesk: ‘Rol FMIS tussen FM tools’

 

Blog TOPdesk: ‘Rol FMIS tussen FM tools’

Welke tools heb je bij FM anno 2019 en hoe werken ze samen? Ondermeer daarover schreef Nienke Best van TOPdesk, deelnemer aan de Round Table ‘Van FMIS naar FMBIM’ van Smart WorkPlace onderstaande blog.

Dankzij ontwikkelingen als Internet of Things en Smart Building Solutions ontstaan er steeds meer tools in het FM-landschap. Maar welke tools kun je waarvoor gebruiken? En heb je met al die tools je FMIS nog wel nodig? Lees in dit blog welke tools je werk vandaag de dag ondersteunen, hoe de tools met elkaar samenwerken in het facilitaire ecosystemen en waar dit systeem staat in het geheel.

FMIS

Laten we beginnen bij je Facilitair Management Informatie Systeem, in het kort ook wel FMIS genoemd. Je FMIS ondersteunt je dagelijkse operatie. Van een klant die een kapot koffiezetapparaat meldt, tot de leverancier die hem komt repareren en de facilitaire servicedesk die de afdeling op de hoogte houdt van de voortgang. In dit systeem zie je precies wat er moet gebeuren, wanneer een taak opgepakt moet worden, wie er aan de slag moet en welke kosten erbij komen kijken.

Je dagelijkse operatie ondersteun je zelden alleen met je FMIS. Je gebruikt veel meer systemen in je facilitaire landschap. Ontdek hoe deze tools je proces ondersteunen en met elkaar samenwerken.

BIM-tool

Een Building Information Modelling-tool gebruik je vanaf de designfase van een gebouw. In je BIM staat heel je gebouw getekend: een digitale representatie van het gebouw zelf. Je ziet welke ruimtes het gebouw heeft en de details van de ruimte. Deze informatie is relevant om in je FMIS te hebben, zodra je het gebouw in gebruik neemt.

Heb je al eens van FMBIM gehoord? Lees in dit artikel hoe het Van Gogh Museum de eerste stap heeft gezet van FMIS naar FMBIM.

Bestelportalen

Kantoorartikelen bestel je doorgaans in het bestelportaal van je leverancier. Veel leveranciers hebben een eigen bestelportaal, maar je klanten bestellen hun zaken bij jou, al dan niet via je Facilitair Management Informatie Systeem. Door het bestelportaal te koppelen aan dit systeem, blijf je eenvoudig op de hoogte van de voortgang van je bestelling.

MJOP-tool

Uit je meerjarenonderhoudsplanning-tool (MJOP) komt een jaarplan met onderhoudstaken. Het gevolg? In je FMIS heb je zicht op je operationele planning, wat er daadwerkelijk gedaan is aan onderhoud, en de gemaakte kosten. Het overzicht van storingsmeldingen en onderhoudstaken is belangrijke input voor de begroting van het volgende jaar.

TIP: Lees in dit artikel hoe je in zes stappen van reactief naar proactief onderhoud gaat 

Exchange (Outlook)

In Exchange (Outlook) plannen je klanten vergaderingen en kunnen ze een ruimte reserveren. Deze informatie wil je terugzien in je FMIS. Waarom? Via je FMIS bestel je extra’s zoals een lunch, of je vraagt of de opstelling van de ruimte gewijzigd kan worden.

Internet of Things

Via Internet of Things-oplossingen meldt niet je klant, maar het systeem een storing. En in sommige gevallen lost niet je leverancier, maar het apparaat zelf de melding op. Denk aan een klimaatinstallatie die zichzelf opnieuw opstart bij een storing. Deze storingen zie je in je FMIS, waar je de voortgang kunt volgen.

Sensoring

Smart Building Solutions maken gebruik van sensor-oplossingen. Wat doen sensoren? Een sensor geeft je accurate informatie over bijvoorbeeld een specifieke locatie. Je ziet wie zich waar in het gebouw bevindt, wat samenwerken met collega’s makkelijker maakt. En met sensors in vergaderruimtes zijn no shows verleden tijd: de ruimte wordt weer vrijgegeven als er niemand komt opdagen.

Neem je de ruimte wel in gebruik? Dan is ook je FMIS hiervan op de hoogte. In je FMIS kun je koffie, lunch of een beamer reserveren voor tijdens de vergadering.

Belang van een FMIS

Zoals je hierboven kunt lezen, staat je FMIS in verbinding met een heleboel systemen. Door de systemen goed op elkaar af te stemmen, krijg je meer grip op je dienstverlening. Bijkomend voordeel? Jij houdt meer tijd over om je te focussen op waar je goed in bent: je klanten blij maken!

Meer weten?

Wil jij meer informatie over hoe FM-tools met elkaar samenwerken en hiervan de voordelen benutten? Ik help je graag verder! Mail naar: [email protected] en ik neem snel contact met je op.

Nienke Best (zittend tweede van rechts) is Product Manager & Team leader facilities expert group bij TOPdesk.

Delen:

Meer nieuws

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table van YNNO op 22 mei gingen professionals ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Terug naar boven