Blog TOPdesk: ‘Rol FMIS tussen FM tools’

 

Blog TOPdesk: ‘Rol FMIS tussen FM tools’

Welke tools heb je bij FM anno 2019 en hoe werken ze samen? Ondermeer daarover schreef Nienke Best van TOPdesk, deelnemer aan de Round Table ‘Van FMIS naar FMBIM’ van Smart WorkPlace onderstaande blog.

Dankzij ontwikkelingen als Internet of Things en Smart Building Solutions ontstaan er steeds meer tools in het FM-landschap. Maar welke tools kun je waarvoor gebruiken? En heb je met al die tools je FMIS nog wel nodig? Lees in dit blog welke tools je werk vandaag de dag ondersteunen, hoe de tools met elkaar samenwerken in het facilitaire ecosystemen en waar dit systeem staat in het geheel.

FMIS

Laten we beginnen bij je Facilitair Management Informatie Systeem, in het kort ook wel FMIS genoemd. Je FMIS ondersteunt je dagelijkse operatie. Van een klant die een kapot koffiezetapparaat meldt, tot de leverancier die hem komt repareren en de facilitaire servicedesk die de afdeling op de hoogte houdt van de voortgang. In dit systeem zie je precies wat er moet gebeuren, wanneer een taak opgepakt moet worden, wie er aan de slag moet en welke kosten erbij komen kijken.

Je dagelijkse operatie ondersteun je zelden alleen met je FMIS. Je gebruikt veel meer systemen in je facilitaire landschap. Ontdek hoe deze tools je proces ondersteunen en met elkaar samenwerken.

BIM-tool

Een Building Information Modelling-tool gebruik je vanaf de designfase van een gebouw. In je BIM staat heel je gebouw getekend: een digitale representatie van het gebouw zelf. Je ziet welke ruimtes het gebouw heeft en de details van de ruimte. Deze informatie is relevant om in je FMIS te hebben, zodra je het gebouw in gebruik neemt.

Heb je al eens van FMBIM gehoord? Lees in dit artikel hoe het Van Gogh Museum de eerste stap heeft gezet van FMIS naar FMBIM.

Bestelportalen

Kantoorartikelen bestel je doorgaans in het bestelportaal van je leverancier. Veel leveranciers hebben een eigen bestelportaal, maar je klanten bestellen hun zaken bij jou, al dan niet via je Facilitair Management Informatie Systeem. Door het bestelportaal te koppelen aan dit systeem, blijf je eenvoudig op de hoogte van de voortgang van je bestelling.

MJOP-tool

Uit je meerjarenonderhoudsplanning-tool (MJOP) komt een jaarplan met onderhoudstaken. Het gevolg? In je FMIS heb je zicht op je operationele planning, wat er daadwerkelijk gedaan is aan onderhoud, en de gemaakte kosten. Het overzicht van storingsmeldingen en onderhoudstaken is belangrijke input voor de begroting van het volgende jaar.

TIP: Lees in dit artikel hoe je in zes stappen van reactief naar proactief onderhoud gaat 

Exchange (Outlook)

In Exchange (Outlook) plannen je klanten vergaderingen en kunnen ze een ruimte reserveren. Deze informatie wil je terugzien in je FMIS. Waarom? Via je FMIS bestel je extra’s zoals een lunch, of je vraagt of de opstelling van de ruimte gewijzigd kan worden.

Internet of Things

Via Internet of Things-oplossingen meldt niet je klant, maar het systeem een storing. En in sommige gevallen lost niet je leverancier, maar het apparaat zelf de melding op. Denk aan een klimaatinstallatie die zichzelf opnieuw opstart bij een storing. Deze storingen zie je in je FMIS, waar je de voortgang kunt volgen.

Sensoring

Smart Building Solutions maken gebruik van sensor-oplossingen. Wat doen sensoren? Een sensor geeft je accurate informatie over bijvoorbeeld een specifieke locatie. Je ziet wie zich waar in het gebouw bevindt, wat samenwerken met collega’s makkelijker maakt. En met sensors in vergaderruimtes zijn no shows verleden tijd: de ruimte wordt weer vrijgegeven als er niemand komt opdagen.

Neem je de ruimte wel in gebruik? Dan is ook je FMIS hiervan op de hoogte. In je FMIS kun je koffie, lunch of een beamer reserveren voor tijdens de vergadering.

Belang van een FMIS

Zoals je hierboven kunt lezen, staat je FMIS in verbinding met een heleboel systemen. Door de systemen goed op elkaar af te stemmen, krijg je meer grip op je dienstverlening. Bijkomend voordeel? Jij houdt meer tijd over om je te focussen op waar je goed in bent: je klanten blij maken!

Meer weten?

Wil jij meer informatie over hoe FM-tools met elkaar samenwerken en hiervan de voordelen benutten? Ik help je graag verder! Mail naar: [email protected] en ik neem snel contact met je op.

Nienke Best (zittend tweede van rechts) is Product Manager & Team leader facilities expert group bij TOPdesk.

Delen:

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven