‘Mijn huis als werkplek’

 

‘Mijn huis als werkplek’

Hoe optimaliseer je thuiswerken? Finn Vossen, consultant bij Smart WorkPlace partner Brink Management / Advies, laat in onderstaande blog haar expertise als huisvestingsadviseur los op haar eigen woning.

In 5 stappen van activity based living naar activity based working

In tijden van Corona is mijn woonomgeving óók opeens mijn werkomgeving geworden. Waar ik normaal ontbijt en mijn krantje lees, voer ik nu conference-calls, houd ik telefonisch (in)formele overleggen en schrijf ik rapporten. De scheidingslijn tussen werk en privé lijkt daardoor nog vager. Wat na de eerste thuiswerkweek opviel, is dat mijn energie binnen no-time is verdampt. Niet gek als je bedenkt dat ik de hele dag, op dezelfde plek achter hetzelfde scherm zit. Als ik dit de komende tijd moet volhouden, moet er iets veranderen. Het moet anders en beter kunnen.

Mijn werk als huisvestingsadviseur binnen Brink Management en Advies biedt kansen! Wat als ik mijn expertise nou eens loslaat op mijn eigen woning? Mijzelf en mijn vriend van ongevraagd advies voorzie? Want hoe richt ik mijn huis zo dat het mij optimaal ondersteunt in ons werk? Zie hier, de start van mijn traject ‘in 5 stappen van activity based living, naar activity based working’. Laat je inspireren door mijn persoonlijke situatie en neem contact op als je benieuwd bent hoe de balans tussen mens, organisatie en vastgoed voor jouw (werk)omgeving ook waarde toevoegt!

Activity based...what?

Activity Based Working (hierna: ABW) is een veelgebruikt werkconcept dat in de kantoorwereld werd geïntroduceerd om vierkante meters te besparen en om medewerkers actief te houden. Hierbij heeft niemand een eigen werkplek, maar kies je een type werkplek die past bij wat je wil gaan doen. Een rapport afmaken? Kies dan een concentratieplek. Kom je als consultant alleen op kantoor om je collega’s even te zien? Kies dan een aanlandplek bij de koffiebar. Werk je aan een reguliere, open bureauwerkplek maar moet je een belletje doen? Loop dan naar een belcel. Door ABW ben je dus lekker mobiel en door variatie aan ruimten en (zit-/sta)houdingen blijft je energieniveau beter op peil. Een goed basisconcept dus. Om tot dé perfecte werkomgeving in mijn eigen huis te komen, doorloop ik 5 stappen. Het zijn dezelfde stappen die ik normaal zet in een adviestraject. Het verschil is dat ik ze samen met mijn vriend maak, in plaats van samen met mijn opdrachtgever. 

Stap 1 - De ambitie

Als eerste wil ik weten wat de ambitie van de organisatie is en aan welke doelstellingen de nieuwe werkomgeving moet bijdragen. In dit geval is onze ambitie om ervoor te zorgen dat wij ons gezond en fit voelen. Happy and healthy users, die elkaar ook nog na deze corona-crisis aardig vinden. En dat onze productiviteit weer omhooggaat. Want die energie dip had hier nogal een effect op. 

Stap 2 - Ken je gebruiker 

De volgende stap is inzicht in de gebruiker. Welke activiteiten vinden er plaats, welke werkprocessen zijn er, hoe zijn de relaties tussen teams/afdelingen/personen en welke andere eisen en wensen hebben de gebruikers? In dit huisvestingstraject zijn de gebruikers mijn vriend en ik. Ikzelf ben consultant en ben vaak bij de klant te vinden. Ik overleg veel, maar werk ook vaak geconcentreerd aan rapporten en presentaties. Mijn vriend is projectmanager en druk met het aansturen van zijn team. Veel vergaderen, bellen en administratief werk. Ook hij heeft periodes waarin hij gefocust moet werken. Onze organisatie bestaat dus uit twee gebruikers die alleen werkrelaties buiten de deur hebben en geen werkrelatie met elkaar. Bovendien werk ik het liefst op een plek met veel daglicht en vind het fijn om af en toe te staan. Mijn vriend is snel afgeleid, en vindt het erg belangrijk dat er goede koffie is.

Stap 3 - De juiste bouwstenen

Nu de organisatie in beeld is, start de zoektocht naar bouwstenen die passen bij de genoemde activiteiten en die bijdragen aan een gezonde en productieve werkomgeving. Aangezien er geen onderlinge werkrelatie is en we allebei veel overleggen (telefonisch en met beeldbellen), is het niet storen van elkaar en geconcentreerd kunnen werken een aandachtspunt. Afwisseling tussen open en gesloten ruimtes, formele en informele plekken is dus van belang!

Stap 4 - Ontwerpen

Nu komt de grootste uitdaging. Hoe ga ik de bouwstenen toepassen binnen de ruimte die ik heb in mijn eigen woning? Ik focus me nu alleen op het inrichten van de ruimten, omdat de facilitaire zaken, als het hebben van goed internet, arbo-conforme stoelen en tafels en goede koffie, bij ons thuis al goed geregeld zijn (let wel, dit zijn cruciale elementen, waar het juist bij veel thuiswerkplekken aan ontbreekt!)

Stap 2, 3, en 4 leiden tot onderstaand schema met activiteiten, bouwstenen en een vertaling in ruimtes.

‘Mijn huis als werkplek’

‘Mijn huis als werkplek’

Het vraagt soms wat inventiviteit, maar onze woonkamer, werkkamer, keuken, gang en tuin, zijn binnen no-time omgebouwd tot volwaardige werkplekken, waarbij elke ruimte zijn eigen sfeer, uitstraling en special features heeft (de belcel in de gang, bestaat uit een sta-plek!!) 

Stap 5 - Golden rules, monitoren en evalueren

Een werkplekconcept waar gebruikers de werkomgeving met elkaar delen, valt of staat met gedrag. Wij mensen vinden verandering over het algemeen vaak spannend. Ook het overstappen naar een nieuwe werkplekconcept in onze woning is even wennen en vraagt om afspraken. Daarom hebben wij onze ‘golden rules’ opgesteld. Zo hebben we afgesproken om ’s-ochtends geconcentreerd te werken. De woonkamer met eettafel vormt dan een stiltezone. Worden we gebeld dan gebruiken we de gang. In de middag plannen we onze overleggen, waarbij een rumoerige omgeving minder storend is.

En dan nu de hamvraag: draagt onze nieuwe werkomgeving bij aan onze ambitie? Een eerste evaluatie met de gebruikers laat een positief resultaat zien. Door de afwisseling van ruimtes, passend bij hun activiteiten, kunnen zij zich beter concentreren en ervaren minder last van ‘vierkante ogen’ en ‘stijve ruggen’. De mogelijkheid om te kunnen wisselen van werkplek draagt hier aantoonbaar aan bij. So far, so good dus. Een werkplek is echter een dynamische plek. We blijven ons concept tot 6 april monitoren en evalueren. Waar nodig passen we ons concept aan.

En wat nou als we weer naar kantoor moeten?

Met zo’n geoptimaliseerde woon-werkomgeving, is het bijna jammer om straks weer terug naar kantoor te gaan. Gelukkig is ons Brink kantoor ook echt een fijne plek. Geheel ingericht volgens onze visie dat mens, organisatie en vastgoed in balans moeten zijn. Wil je weten of dit ook voor jouw werkomgeving waarde toevoegt? En hoe je een huisvestingsconcept aan laat sluiten bij de organisatiedoelstellingen? Vooral nu de corona-crises er wellicht toe heeft geleid dat de organisatie er niet meer uit ziet als voorheen? Neem vooral contact op! Een kop koffie op ons kantoor kan waarschijnlijk pas over een paar weken. Tot die tijd zie ik je graag via Skype!

Delen:

Meer nieuws

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table van YNNO op 22 mei gingen professionals ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Terug naar boven