Hoteling, hot-desking, flexibele zitplaatsen of flexplekken en het hybride kantoor

5 min

 

Hoteling, hot-desking, flexibele zitplaatsen of flexplekken en het hybride kantoor

Hoe kun je technologie inzetten ter ondersteuning van de hybride werkplek? Daarover schrijft Nicole Weygandt van Smart WorkPlace partner Spacewell een serie blogs. Dit is de tweede aflevering.

Volgens één van de belangrijkste voorspellingen voor de hybride werkplek zal flexibiliteit in al haar vormen de boventoon voeren in dit nieuw arbeidsmodel – ook op het gebied van zitplaatsen. In een werksituatie waarin er op bepaalde dagen maar een deel van uw werknemers naar kantoor komt, blijkt al snel dat het systeem van toegewezen zitplaatsen zeer inefficiënt is. De verwachte toename van het aantal niet toegewezen of flexibele zitplaatsen of flexplekken, als gevolg van de nieuwe manieren van werken, zal een significante verschuiving betekenen: terwijl toegewezen plekken vóór de pandemie op de meeste werkplaatsen in de VS ingeburgerd waren1, hebben onderzoeken uitgewezen dat flexibele zitplaatsen wellicht de nieuwe norm zullen worden2.

De uitdaging van flexibiliteit

Met het concept ‘flexibele zitplaatsen’ kunnen er, uiteraard, tal van zaken worden bedoeld. In sommige gevallen gaat het om een werkplek die voor een langere periode (zoals een hele dag) één of meerdere dagen op voorhand wordt gereserveerd, maar in andere gevallen kan het ook impliceren dat werknemers in de loop van de dag meermaals van plek veranderen via een ad hoc in- en uitchecksysteem. Of flexibiliteit nu hoteling, hot-desking of iets daartussenin betekent, het vereist een robuust reserveringssysteem om naadloos te kunnen functioneren.

Waarom is een reserveringssysteem zo essentieel? Stelt u zich een scenario voor waarin medewerkers na een zakenreis naar kantoor komen. Ze komen later op de dag aan wanneer de meeste plaatsen al bezet zijn. Misschien hebben ze wel een idee over wie er allemaal op kantoor is op basis van de geplande vergaderingen, maar ze weten niet precies waar de anderen zitten en of ze alleen virtueel aanwezig zijn. Als ze buiten de vergadering contact willen leggen met hun collega’s, moeten ze dus heel wat zoekwerk verrichten. Bovendien weten onze werknemers nog niet waar ze een plaats kunnen vinden of welke apparatuur op een bepaald bureau beschikbaar is. Het kost hen dan ook 20 minuten na aankomst op kantoor om een zitplaats te vinden en zelfs dan heeft men misschien niet eens alles bij de hand wat nodig zou zijn om helemaal productief te kunnen werken. Dat heeft niet alleen tot gevolg dat medewerkers niet optimaal kunnen presteren, maar ook dat ze een negatief beeld creëren van flexibele werkplekken, ervan uitgaande dat het enkel om een kostenbesparende maatregel gaat.

In plaats daarvan stelt u zich een scenario voor waarin medewerkers toegang hebben tot een eenvoudige werkplaats-app waarmee ze hun bureau kunnen kiezen op basis van de beschikbare uitrusting zoals een laptop-dockingstation of dubbele monitoropstelling, en waarin ze hun collega’s kunnen opzoeken aan de hand van de plattegrond. Ze kunnen de app tevens gebruiken om gemakkelijk een werkruimte te reserveren nog voor ze het kantoor binnenkomen, waardoor ze tijd en frustratie besparen, of ze kunnen gewoon via hun mobiel de gewenste werkplek scannen en ‘on-the-go’ reserveren. Flexibiliteit biedt hun opeens de mogelijkheid om de ruimte te vinden die het meest aansluit bij hun specifieke behoeften op die dag, evenals om gemakkelijk te kunnen switchen tussen verschillende taken of teams.

Wat maakt hybride flexibiliteit anders?

Dit scenario kent veel aspecten die niet onbekend zijn: dagelijkse wrijvingen rond flexibele werkplekken waren voor de pandemie al aanwezig en de hierboven geschetste uitdagingen waren grotendeels ook gekend. Het hybride kantoor voegt echter wel een extra laag van complexiteit aan de flexibele werkplek toe.

Ten eerste, in een hybride werkomgeving komen de voordelen van de flexibele werkplekopstelling sterk naar voren. Elke dag (of elk dagdeel) dat een werknemer van thuis uit werkt, staat voor een lege plek wanneer het op de toewijzing van zitplaatsen neerkomt. Vooral in regio’s met hoge huurprijzen kunnen onbezette werkplekken aanzienlijke kosten vertegenwoordigen. Ze worden als verspilde ruimte gezien die door iemand anders kon worden benut, eventueel geëlimineerd of herbestemd voor samenwerking. De verspilling kan weliswaar worden gereduceerd door één stoel toe te wijzen aan meerdere personen die er in ploegendienst gebruik van maken, niettemin ondermijnt deze aanpak een van de belangrijkste redenen waarom werknemers de voorkeur geven aan toegewezen plekken: personalisatie. Bovendien wordt bij op ploegendiensten gebaseerde toewijzingen nog steeds geen rekening gehouden met het feit dat veel medewerkers tijdens het werk van de ene ruimte naar de andere gaan en verschillende activiteiten verrichten en wellicht niet gebaat zijn bij één enkele werkplek. De flexibele aanpak van zitplaatsen werpt dus vruchten af zowel op het vlak van de vastgoedkosten alsook de productiviteit van medewerkers voor wie ruimtes die voldoen aan hun veranderende behoeften essentieel zijn.

Ten tweede, de noodzaak om werknemers die niet op kantoor zijn ook erbij te betrekken, benadrukt het belang van een reserveringsysteem dat als instrument kan dienen om mensen met elkaar te verbinden. Reserveringsgegevens kunnen als basis dienen voor een zoekfunctie voor personen in werkplek-apps, zodat er gemakkelijk kan worden nagegaan wie er op kantoor is en waar iemand zit – zonder dat de verplaatsing van werknemers getraceerd wordt. Als medewerkers over hun deelname kunnen beslissen en alle informatie op transparante manier gedeeld wordt met hen, kunnen ze gemakkelijker contact leggen met elkaar op kantoor zonder opdringerig te zijn.

Medewerkers zullen, ten slotte, waarschijnlijk nog enige tijd gevoelig blijven voor veiligheidsmaatregelen op kantoor. Flexibele kantooroplossingen werden in het verleden weliswaar geïntroduceerd om de bezettingsgraad te verbeteren, maar deze doelstelling kan uit gezondheidsaspecten aanleiding geven tot bezorgdheden bij sommige werknemers. Het meten en delen van informatie over de drukte op kantoor met behulp van live sensorgegevens kan dan ook een waardevolle aanvulling zijn op reserveringssystemen dat werknemers erbij helpt om ruimtes te kiezen op basis van bezetting, al naargelang hun comforteisen. De combinatie van deze systemen kan ervoor zorgen dat medewerkers zich veilig voelen en tegelijkertijd dat de ruimte efficiënt wordt gebruikt.

Plan vooruit

Uiteindelijk heeft de pandemie aangetoond hoe belangrijk het is dat werkplaatsen zich snel aan de veranderende omstandigheden kunnen aanpassen. Flexibele reserveringssystemen die gekoppeld zijn aan live sensorgegevens voor een snelle en nauwkeurige controle van exploitatie, kunnen managers ondersteunen om weloverwogen beslissingen te nemen over het beheer van nieuwe risico’s op de werkplek. Robuuste reserveringssystemen die snel kunnen worden aangepast om in te spelen op aspecten als sociale afstand, drukte en flexibel werken, gelden als een krachtig instrument om winst te genereren en om risico’s te beheersen, waardoor ze een belangrijk onderdeel vormen van een toekomstbestendig kantoor.

Noten

  1. Zie Gensler (2020). “US Workplace Survey 2020” https://www.gensler.com/research-insight/workplace-surveys and CBRE (2020). “The Future of the Office Survey” https://www.cbre.com/-/media/files/future%20of%20work/future-of-the-office-v2.pdf voor schattingen over de prevalentie van toegewezen werkplekken.
  2. Uit de resultaten van het CBRE-onderzoek blijkt dat 70% van de werkplaatsen in de toekomst geen of nauwelijks toegewezen plekken zullen hebben. https://www.gensler.com/research-insight/workplace-surveys

De eerste aflevering in de blog-serie ‘Het hybride kantoor’ had als titel ‘Flexibiliteit als troef: technologie ter ondersteuning van de hybride werkplek’.

Delen:

Meer nieuws

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

dinsdag 16 september

Op 1 oktober organiseert Smart WorkPlace in samenwerking met SWP-partner Tarkett een nieuwe editie van SWP op locatie. Dit ...

Lees meer

<span>TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar</span>

TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar

dinsdag 16 september

Hoe effectief worden vergaderruimtes eigenlijk gebruikt op kantoor? Voor veel organisaties blijkt dat verrassend lastig ...

Lees meer

SWP Talks: De kantoorrevolutie

SWP Talks: De kantoorrevolutie

maandag 15 september

Tijdens de nieuwste aflevering van SWP Talks ging Wim Kooyman in gesprek met experts over de toekomst van het kantoor. Hoe ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

vrijdag 12 september

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

De kracht van samenwerken

De kracht van samenwerken

donderdag 11 september

IFM-contracten zijn notoir complex, maar hebben voordelen als efficiëntie, kostenbesparing en betere kwaliteit en consistentie. ...

Lees meer

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

woensdag 10 september

Transities op de onderwijscampus buitelen over elkaar heen: van energie- en CO2-reductie tot groene mobiliteit en hergebruik ...

Lees meer

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

dinsdag 9 september

Een gezonde schoolomgeving zou vanzelfsprekend moeten zijn. Toch blijkt dat ruim 80% van de Nederlandse scholen te maken ...

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

dinsdag 9 september

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

maandag 8 september

Asito heeft een belangrijke stap gezet richting haar duurzaamheidsdoelstellingen door volledig over te stappen op circulaire ...

Lees meer

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

vrijdag 5 september

Gispen publiceert het nieuwe Duurzaamheidsverslag 2024: een jaarverslag over de in het vorige jaar behaalde resultaten en ...

Lees meer

TU Delft experimenteert met groene gevels.

TU Delft experimenteert met groene gevels.

donderdag 4 september

TU Delft onderzoekt hoe groene gevels kunnen bijdragen aan een toekomstbestendige campus. Daarbij worden diverse systemen ...

Lees meer

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

woensdag 3 september

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was ...

Lees meer

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

woensdag 3 september

AT Osborne heeft voor het vijfde jaar op rij de hoogste trede van de CO2-prestatieladder behaald. Het adviesbureau heeft, ...

Lees meer

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

dinsdag 2 september

Met het verslag 'Maak gebruik van wat er is' laat Alvero zien hoe meubelverhuur is uitgegroeid tot een strategische pijler ...

Lees meer

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2025’ 

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager ...

dinsdag 2 september

De shortlist met 10 kandidaten voor de MVO Manager van het Jaar verkiezing editie 2025 is bekend gemaakt. Dit jaar ...

Lees meer

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

maandag 1 september

Natuurlijke elementen op de werkvloer dragen bij aan een gezondere en productievere werkomgeving. In HEYDAY's nieuwe whitepaper ...

Lees meer

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace Manager Award 

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace ...

vrijdag 29 augustus

Namens ISS en Maaike van Kats (winnaar WorkPlace Manager 2024) heeft Wim Kooyman op 26 augustus de winnaarscheque van de ...

Lees meer

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire dienstverlening

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire ...

donderdag 28 augustus

ISS en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) bundelen hun krachten om jongeren betere kansen ...

Lees meer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit op de werkvloer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit ...

woensdag 27 augustus

Uit nieuw internationaal onderzoek van International Workplace Group (IWG), bekend van onder meer Spaces en Regus, blijkt ...

Lees meer

Terug naar boven