Het kantoor als verdienmodel

4 min

 

Het kantoor als verdienmodel

Gezondheid krijgt een grote plaats binnen het kantoor. Het platform Binnenklimaattechniek ontwikkelde daarom het Binnenklimaat Label. Ruud Hennep van BGW Advies geeft een toelichting.

In de loop der jaren is voor kantoorgebruikers de rol van het kantoorgebouw binnen de werkbeleving veranderd. Door diverse factoren is het kantoor veranderd van een plek waar de administratieve handelingen werden verricht, naar een plek waar men zich comfortabel en veilig voelt en inspiratie kan opdoen. Zo bieden de kantoren van bijvoorbeeld veel Tech bedrijven tegenwoordig ontspanningsruimten en de mogelijkheid om op diverse wijzen de werkzaamheden uit te voeren (kantoortuin of concentratieruimte).

Hiermee is de rol van het kantoor een factor geworden, waarmee men goed personeel kan aantrekken. Naast salaris en doorgroeimogelijkheden is de werkplek doorslaggevend geworden.

Corona pandemie

Door de Corona pandemie wordt de rol van het kantoor in diverse opzichten gewijzigd. De vastgoedorganisatie CBRE stelt: “Kantoren zullen blijvend anders ingericht en gebruikt worden. Ook wanneer het virus niet meer heerst. Onder andere flexibel werken wordt steeds normaler, gebouwen worden slimmer gemaakt, er komt veel meer focus op gezondheid en hygiëne en we moeten herdefiniëren wat maximale bezetting betekent.”

Hoe de invulling van het kantoor uiteindelijk ook zal worden gezondheid krijgt een grote plaats binnen het kantoor. Een kantoor dient een plaats te zijn waar men veilig kan werken, met andere woorden een binnenklimaat welke niet tot klachten leidt of ziekteverwekkend is.

Binnenklimaat Label

Om aantoonbaar te maken dat een kantoorgebouw geclassificeerd kan worden als gezond, heeft het platform Binnenklimaattechniek, een initiatief van TVVL en Binnenklimaat Nederland, het Binnenklimaat Label ontwikkeld. Als basis voor het label dienen de richtlijnen uit het Programma van Eisen (PvE) Gezonde Kantoren. Het PvE Gezonde Kantoren is een handreiking voor het (her)ontwikkelen van kantoren die niet alleen energiezuinig moeten worden, maar ook gezond en comfortabel moeten zijn.

Een kantoor voldoet aan de normen van het Binnenklimaat Label, nadat het getoetst is aan de hand van vier onderdelen uit het PvE Gezonde Kantoren: lucht, licht, klimaat en geluid. Voor de vier onderdelen zijn drie ambitieniveaus geformuleerd. Klasse C geeft een ‘voldoende’ aan, klasse B betekent ‘goed’ en de beste beoordeling is klasse A, met een ‘zeer goed’. Met behulp van het label kan men bepalen wat de huidige status is van het kantoor en de benodigde stappen nemen om de situatie te verbeteren.

Verkrijgen Binnenklimaat Label

Het verkrijgen van het label bestaat uit drie processtappen:

1 – Gebruikerstevredenheid

2 – Continue monitoring

3 – Inspectie

Om echter de resultaten uit de gebruikerstevredenheid op een goede wijze te behandelen wordt het gebruik van een goede klachtenregistratie ten zeerste aanbevolen. Schematisch gezien kan het gehele proces als volgt weergegeven worden:

Het kantoor als verdienmodel

Wat levert een gezond gebouw op

Zoals eerder aangegeven heeft de Corona pandemie de kwetsbaarheid van het binnenklimaat aangetoond. Er zijn echter meer redenen om te zorgen voor een goed binnenklimaat. Twee zeer belangrijke factoren hierin zijn het verhogen van de productiviteit en het verlagen van het ziekteverzuim.

Verhoging productiviteit

Het is wetenschappelijk aangetoond dat een goed binnenklimaat een productiviteitswinst oplevert van 10 à 15%. Dit kan al snel leiden tot een grote vermeerdering in de resultaten, zoals te zien in het rekenvoorbeeld.

Rekenvoorbeeld Productiviteit medewerker

  • Een medewerker werkt 40 uur per week.
  • Dat zijn per jaar: 52 weken x 5 dagen x 8 uur. 2.080 uur
  • Daar gaan 6 feestdagen af: 6 x 8 uur. - 48 uur
  • En 25 vakantiedagen: 25 x 8 uur. -200 uur
  • Het maximum aantal beschikbare werkuren is dan: 1.832 uur
  • Niet iedereen kan 100% productief zijn. Er bijvoorbeeld wordt ook vergaderd. Stel daarom zelf een norm-productiviteit. Bijvoorbeeld van 80%.
  • Het begrote aantal productieve uren komt dan op 80% x 1.832 1.465,6 uur
  • Het begrote verkoop uurtarief is € 100. x € 100
  • De begrote opbrengst per jaar voor de medewerker. € 146.560
  • Bij 10% productiviteitswinst betekend dit een winst van € 1465,- per medewerker!

Verlaging ziekteverzuim

20% van het ziekteverzuim wordt veroorzaakt door een slecht binnenmilieu. Het verlagen van het ziekteverzuim zal leiden tot aanzienlijke bedragen zoals te zien in het rekenvoorbeeld.

Rekenvoorbeeld ziektekosten medewerker

  • Loondoorbetaling € 153,-
  • Kosten vervanging € 146,-
  • Verlies productie/dienst € 43,-
  • Kosten arbodienstverlening € 60,-
  • Verzuimbegeleiding € 7,50
  • Totaal verzuimkosten: € 409,50 per dag

Uitgaande van een gemiddeld jaarinkomen in Nederland van 36.500 euro (cijfers CPB).

Toekomst kantoren

Door de Corona pandemie zijn de kantoren vrijwel leeg. Door de opgelegde thuiswerkperiode kan men in veel kantoren niet meer terecht. Op dit moment is het nog erg onduidelijk hoe de bedrijven omgaan met het thuiswerken. Dit zal zondermeer een weerslag hebben op het kantoorgebruik na het opheffen van de lockdown. Welke rol het kantoorgebouw in de organisatie zal gaan spelen is afhankelijk van diverse factoren waaronder de bedrijfscultuur.

Over één ding is zowel gebouwgebruiker, eigenaar en werkgever het eens, het kantoorgebouw dient ‘gezond’ te zijn. Uiteraard dient ook aangetoond te kunnen worden dat het gebouw daadwerkelijk ‘gezond’ is.

Dit maakt dat het Binnenklimaat Label, het te verkrijgen gebouw label is op dit moment. Een label speciaal ontwikkeld voor het binnenklimaat binnen kantoorgebouwen.

Delen:

Meer nieuws

Webinar: Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving

Webinar: Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving

donderdag 10 juli

Op woensdag 17 september organiseren we een inspirerend webinar over circulariteit in de gebouwde omgeving.

Lees meer

De ´vraag naar aanwezigheid´ 

De ´vraag naar aanwezigheid´ 

donderdag 10 juli

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

SWP Talks #67: Hospitality

SWP Talks #67: Hospitality

woensdag 9 juli

Anna Casemier zit als host met Lisette van der Valk, Projectmanager Huisvesting van Young Facility, en Hotelier Willem Reimers, ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Stephan Simons

WorkPlace Inside: Stephan Simons

woensdag 9 juli

"Ontspanning, inspiratie en grip houden, ook buiten het ondernemen." Daarmee beschrijft Stephan Simons zijn mentaliteit ...

Lees meer

De kracht van een goed werkplekconcept

De kracht van een goed werkplekconcept

dinsdag 8 juli

Solved moest tijdelijk met het hele kantoor verhuizen, een nieuwe plek geeft ook ruimte voor nieuwe inzichten. Silvia de ...

Lees meer

Niet blindstaren op energie

Niet blindstaren op energie

vrijdag 4 juli

Deelnemers aan het rondetafelgesprek 'de kracht van een integrale aanpak' willen zich niet blindstaren op alleen het onderwerp ...

Lees meer

Haskoning opent nieuw duurzaam kantoor

Haskoning opent nieuw duurzaam kantoor

donderdag 3 juli

Op de TU Delft Campus transformeerde Haskoning de monumentale Mijnbouwfaculteit naar een modern Paris Proof kantoor. Voor ...

Lees meer

Gaat AI ons redden?

Gaat AI ons redden?

donderdag 3 juli

In de BNW Index 2024 werd geconstateerd dat ontwikkelingen rondom de werkomgeving elkaar zó snel opvolgen, dat we ...

Lees meer

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

woensdag 2 juli

Op 5 juli 2025 opent SC Cambuur officieel de deuren van haar nieuwe thuisbasis: het Kooi Stadion. Deze datum staat bij veel ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Esther Roelofs

WorkPlace Inside: Esther Roelofs

woensdag 2 juli

Wat kan de Himalaya ons leren over een goede werkomgeving? Esther Roelofs vertelt over haar connectie met hiken en de werkplek ...

Lees meer

Natalie Hofman nieuwe business unit directeur HEYDAY Interim

Natalie Hofman nieuwe business unit directeur HEYDAY Interim

dinsdag 1 juli

Per 1 juli is Natalie Hofman aangesteld als de nieuwe business unit directeur bij HEYDAY Interim, een zelfstandige business ...

Lees meer

Het belang van certificering en rapportage bij compliance

Het belang van certificering en rapportage bij compliance

dinsdag 1 juli

Op een zonovergoten ochtend in mei vindt de Compliance Round Table plaats in een heel bijzondere locatie: ‘De Kapel’ ...

Lees meer

Vero: nieuwe gratis AI-agent

Vero: nieuwe gratis AI-agent

maandag 30 juni

Alvero ondersteunt workplace professionals met Agentic AI Introductie Vero: een gratis AI-agent die helpt met vragen, ideeën ...

Lees meer

“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

maandag 30 juni

“De nood tot vernieuwing van onderwijshuisvesting is hoog”, valt te lezen in een opiniestuk van Jan Joost Flim, ...

Lees meer

E-zine 'Smart Buildings'

E-zine 'Smart Buildings'

donderdag 26 juni

De adoptie, transformatie en mogelijkheden van technologie op de werkplek zijn ongekend en ontwikkelen harder dan ooit. ...

Lees meer

Ontdek met Amabel het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek met Amabel het nieuwe kantoor van Haskoning

donderdag 26 juni

Op woensdag 2 juli 2025 vertelt Amabel Chiarito over het innovatieve werkplekconcept van Haskoning in het nieuwe, duurzame ...

Lees meer

SmartLabs en IWG kondigen 10-jarige samenwerking aan

SmartLabs en IWG kondigen 10-jarige samenwerking aan

donderdag 26 juni

SmartLabs en International Workplace Group gaan een wereldwijde samenwerking aan van tien jaar. Daarmee spelen ze in op ...

Lees meer

Natuurlijke ontmoetingen in Tripolis Park

Natuurlijke ontmoetingen in Tripolis Park

woensdag 25 juni

Hollandse Nieuwe creëerde voor MVRDV in Tripolis Park een werkomgeving waar betekenisvolle connecties en spontane ontmoetingen ...

Lees meer

De kracht van een integrale aanpak

De kracht van een integrale aanpak

dinsdag 24 juni

De droom van iedere gebouweigenaar: een toekomstbestendige vastgoedportefeuille waarmee je energie bespaart, een gezonde ...

Lees meer

Werk zonder omwegen: IWG stelt locaties gratis open tijdens de NAVO-top

Werk zonder omwegen: IWG stelt locaties gratis open tijdens de ...

dinsdag 24 juni

Terwijl Den Haag zich voorbereidt op zware verkeershinder tijdens de NAVO-top, houdt IWG professionals productief met gratis ...

Lees meer

Terug naar boven