Het kantoor als verdienmodel

4 min

 

Het kantoor als verdienmodel

Gezondheid krijgt een grote plaats binnen het kantoor. Het platform Binnenklimaattechniek ontwikkelde daarom het Binnenklimaat Label. Ruud Hennep van BGW Advies geeft een toelichting.

In de loop der jaren is voor kantoorgebruikers de rol van het kantoorgebouw binnen de werkbeleving veranderd. Door diverse factoren is het kantoor veranderd van een plek waar de administratieve handelingen werden verricht, naar een plek waar men zich comfortabel en veilig voelt en inspiratie kan opdoen. Zo bieden de kantoren van bijvoorbeeld veel Tech bedrijven tegenwoordig ontspanningsruimten en de mogelijkheid om op diverse wijzen de werkzaamheden uit te voeren (kantoortuin of concentratieruimte).

Hiermee is de rol van het kantoor een factor geworden, waarmee men goed personeel kan aantrekken. Naast salaris en doorgroeimogelijkheden is de werkplek doorslaggevend geworden.

Corona pandemie

Door de Corona pandemie wordt de rol van het kantoor in diverse opzichten gewijzigd. De vastgoedorganisatie CBRE stelt: “Kantoren zullen blijvend anders ingericht en gebruikt worden. Ook wanneer het virus niet meer heerst. Onder andere flexibel werken wordt steeds normaler, gebouwen worden slimmer gemaakt, er komt veel meer focus op gezondheid en hygiëne en we moeten herdefiniëren wat maximale bezetting betekent.”

Hoe de invulling van het kantoor uiteindelijk ook zal worden gezondheid krijgt een grote plaats binnen het kantoor. Een kantoor dient een plaats te zijn waar men veilig kan werken, met andere woorden een binnenklimaat welke niet tot klachten leidt of ziekteverwekkend is.

Binnenklimaat Label

Om aantoonbaar te maken dat een kantoorgebouw geclassificeerd kan worden als gezond, heeft het platform Binnenklimaattechniek, een initiatief van TVVL en Binnenklimaat Nederland, het Binnenklimaat Label ontwikkeld. Als basis voor het label dienen de richtlijnen uit het Programma van Eisen (PvE) Gezonde Kantoren. Het PvE Gezonde Kantoren is een handreiking voor het (her)ontwikkelen van kantoren die niet alleen energiezuinig moeten worden, maar ook gezond en comfortabel moeten zijn.

Een kantoor voldoet aan de normen van het Binnenklimaat Label, nadat het getoetst is aan de hand van vier onderdelen uit het PvE Gezonde Kantoren: lucht, licht, klimaat en geluid. Voor de vier onderdelen zijn drie ambitieniveaus geformuleerd. Klasse C geeft een ‘voldoende’ aan, klasse B betekent ‘goed’ en de beste beoordeling is klasse A, met een ‘zeer goed’. Met behulp van het label kan men bepalen wat de huidige status is van het kantoor en de benodigde stappen nemen om de situatie te verbeteren.

Verkrijgen Binnenklimaat Label

Het verkrijgen van het label bestaat uit drie processtappen:

1 – Gebruikerstevredenheid

2 – Continue monitoring

3 – Inspectie

Om echter de resultaten uit de gebruikerstevredenheid op een goede wijze te behandelen wordt het gebruik van een goede klachtenregistratie ten zeerste aanbevolen. Schematisch gezien kan het gehele proces als volgt weergegeven worden:

Het kantoor als verdienmodel

Wat levert een gezond gebouw op

Zoals eerder aangegeven heeft de Corona pandemie de kwetsbaarheid van het binnenklimaat aangetoond. Er zijn echter meer redenen om te zorgen voor een goed binnenklimaat. Twee zeer belangrijke factoren hierin zijn het verhogen van de productiviteit en het verlagen van het ziekteverzuim.

Verhoging productiviteit

Het is wetenschappelijk aangetoond dat een goed binnenklimaat een productiviteitswinst oplevert van 10 à 15%. Dit kan al snel leiden tot een grote vermeerdering in de resultaten, zoals te zien in het rekenvoorbeeld.

Rekenvoorbeeld Productiviteit medewerker

  • Een medewerker werkt 40 uur per week.
  • Dat zijn per jaar: 52 weken x 5 dagen x 8 uur. 2.080 uur
  • Daar gaan 6 feestdagen af: 6 x 8 uur. - 48 uur
  • En 25 vakantiedagen: 25 x 8 uur. -200 uur
  • Het maximum aantal beschikbare werkuren is dan: 1.832 uur
  • Niet iedereen kan 100% productief zijn. Er bijvoorbeeld wordt ook vergaderd. Stel daarom zelf een norm-productiviteit. Bijvoorbeeld van 80%.
  • Het begrote aantal productieve uren komt dan op 80% x 1.832 1.465,6 uur
  • Het begrote verkoop uurtarief is € 100. x € 100
  • De begrote opbrengst per jaar voor de medewerker. € 146.560
  • Bij 10% productiviteitswinst betekend dit een winst van € 1465,- per medewerker!

Verlaging ziekteverzuim

20% van het ziekteverzuim wordt veroorzaakt door een slecht binnenmilieu. Het verlagen van het ziekteverzuim zal leiden tot aanzienlijke bedragen zoals te zien in het rekenvoorbeeld.

Rekenvoorbeeld ziektekosten medewerker

  • Loondoorbetaling € 153,-
  • Kosten vervanging € 146,-
  • Verlies productie/dienst € 43,-
  • Kosten arbodienstverlening € 60,-
  • Verzuimbegeleiding € 7,50
  • Totaal verzuimkosten: € 409,50 per dag

Uitgaande van een gemiddeld jaarinkomen in Nederland van 36.500 euro (cijfers CPB).

Toekomst kantoren

Door de Corona pandemie zijn de kantoren vrijwel leeg. Door de opgelegde thuiswerkperiode kan men in veel kantoren niet meer terecht. Op dit moment is het nog erg onduidelijk hoe de bedrijven omgaan met het thuiswerken. Dit zal zondermeer een weerslag hebben op het kantoorgebruik na het opheffen van de lockdown. Welke rol het kantoorgebouw in de organisatie zal gaan spelen is afhankelijk van diverse factoren waaronder de bedrijfscultuur.

Over één ding is zowel gebouwgebruiker, eigenaar en werkgever het eens, het kantoorgebouw dient ‘gezond’ te zijn. Uiteraard dient ook aangetoond te kunnen worden dat het gebouw daadwerkelijk ‘gezond’ is.

Dit maakt dat het Binnenklimaat Label, het te verkrijgen gebouw label is op dit moment. Een label speciaal ontwikkeld voor het binnenklimaat binnen kantoorgebouwen.

Delen:

Meer nieuws

Vitaliteit als toegang tot de markt

Vitaliteit als toegang tot de markt

donderdag 18 december

Binnen organisaties is er steeds meer aandacht voor de gezondheid en vitaliteit van werknemers, voor goed werkgeverschap ...

Lees meer

Diversiteit in huisvestingsconcept gemeente Amsterdam

Diversiteit in huisvestingsconcept gemeente Amsterdam

woensdag 17 december

De gemeente Amsterdam gaat de komende jaren werken aan het verduurzamen en moderniseren van de huisvesting van een deel ...

Lees meer

De onmisbaarheid van datagedreven én ethisch werken

De onmisbaarheid van datagedreven én ethisch werken

dinsdag 16 december

De snelle groei van kunstmatige intelligentie verandert het werkveld in een razendsnel tempo. Steeds meer keuzes worden ...

Lees meer

De criteria van de Vebego Workplace Innovation Award

De criteria van de Vebego Workplace Innovation Award

dinsdag 16 december

De Vebego WorkPlace Innovation Award zet innovatie in de schijnwerpers. In dit artikel laten we zien welke criteria gelden.  ...

Lees meer

Een optimale werkbeleving

Een optimale werkbeleving

maandag 15 december

De manier waarop we werken verandert razendsnel. Flexibiliteit, beleving en welzijn staan centraal. Moderne bedrijven kijken ...

Lees meer

Kroon op drie jaar succes

Kroon op drie jaar succes

maandag 15 december

PHI Factory is voor de derde keer uitgeroepen tot nummer 1 van de categorie ‘zakelijke dienstverlening in sustainability’ ...

Lees meer

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

donderdag 11 december

Toegankelijk onderwijs voor iedereen, het klinkt vanzelfsprekend maar in de praktijk is dat helaas niet altijd zo. Nu technologie ...

Lees meer

Gewoon beginnen en uitproberen

Gewoon beginnen en uitproberen

donderdag 11 december

Half april 2025 ontving Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate, Workplace & Sustainability bij FrieslandCampina, ...

Lees meer

De impact van geluid op de werkvloer

De impact van geluid op de werkvloer

woensdag 10 december

Van alle werknemers ergert 52 procent zich aan hinderlijk geluid op de werkplek en 34 procent ervaart hier ook echt klachten ...

Lees meer

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

woensdag 10 december

Donderdag 5 februari 2026 vindt de SWP Stand Up 2026 plaats op de locatie HNK/NSI Sloterdijk. De Stand Up begint om 14:00 ...

Lees meer

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

dinsdag 9 december

Key Quality en The Food Office sloegen de handen ineen en introduceren het Facilitair Samenwerkingskompas: een onafhankelijk ...

Lees meer

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame werkomgeving

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame ...

dinsdag 9 december

Vebego Facility Solutions en Smart WorkPlace introduceren een gloednieuwe award die innovatie in de schijnwerpers zet: de ...

Lees meer

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

vrijdag 5 december

Als je van één ding zeker kunt zijn, dan is het wel dat workplace management altijd in beweging is. IT, HR ...

Lees meer

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

donderdag 4 december

Samenwerking is altijd een beetje een mysterie geweest. Iedereen voelde dat het belangrijk was, maar bijna niemand wist ...

Lees meer

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

woensdag 3 december

Met een gezond binnenklimaat werken docenten prettiger en leren kinderen beter. Op de Montessorischool in Capelle aan den ...

Lees meer

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

woensdag 3 december

In Nederland werkt 83 procent gemiddeld één dag per week vanuit huis. Het onderzoek ‘Werkwereld 2025 ...

Lees meer

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

dinsdag 2 december

Het nieuwe rapport Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche laat je zien hoe de wereld van cateringcontractmanagement ...

Lees meer

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

dinsdag 2 december

In het nieuwe SWP Magazine (#15) lees je onder andere een groot interview met ISS WorkPlace Manager of the Year Annemarie ...

Lees meer

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd besparen

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd ...

dinsdag 2 december

Met de opkomst van AI, geavanceerde vergader- en samenwerkingstools zoals Microsoft Teams en Yealink én strengere ...

Lees meer

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

dinsdag 2 december

In veel gemeenten zijn door de jaren heen situaties ontstaan waarin maatschappelijk vastgoed niet meer aansluit op de actuele ...

Lees meer

Terug naar boven