Optimaal organiseren van hybride kantoor met werkplekanalyses

5 min

 

Optimaal organiseren van hybride kantoor met werkplekanalyses

Hoe kunnen werkplekanalyses helpen een hybride kantoor optimaal te organiseren? Eric Van Bael, CEO van Smart WorkPlace partner Spacewell, omschrijft vijf manieren.

Sinds het begin van de coronapandemie vorig jaar werken meer mensen dan ooit op afstand. Door de lockdownmaatregelen en -beperkingen lagen kantoren er haast van de ene dag op de andere verlaten bij. Voor sommige bedrijven was (nu en dan) thuiswerken niet nieuw, voor andere was dit een totaal onbekend fenomeen. De eerste reacties op dit gigantische verplichte ‘experiment’ waren over het algemeen echter overweldigend positief. De meeste medewerkers bleven productief tijdens de quarantaine. Daardoor rees al snel de vraag of kantoren nog wel nodig zijn.

Wat is de waarde van een kantoor? Deze topic is nu extra relevant, maar kwam vroeger ook al wel ter sprake. Leesman benchmarkonderzoeken, bijvoorbeeld hadden al aangetoond dat medewerkers in veel kantoren niet productief kunnen werken. Volgens medewerkers schieten kantoren niet alleen tekort, tot maar liefst de helft van de ruimte blijft bovendien vaak onbenut.

Naarmate de overschakeling naar thuiswerken verder doorzet, beginnen medewerkers de negatieve impact daarvan te voelen: ze hebben immers geen toegang meer tot gedeelde fysieke ruimtes en missen persoonlijk contact met collega’s. De Zoom-vermoeidheid slaat toe, onboarden en mentoren van nieuwe collega’s is lastiger geworden, en medewerkers geven steeds vaker aan dat ze zich gestresseerd en geïsoleerd voelen en weinig mentale veerkracht hebben. Daarnaast geloven maar weinig directeurs dat de bedrijfscultuur kan standhouden wanneer iedereen uitsluitend op afstand zou werken.

Naar een hybridekantoor

Wat betekent dit voor onze toekomstige werkplekken? Uit enquêtes, zoals de US Remote Work Survey van PwC, blijkt dat in het merendeel van de bedrijven hybride kantoren in opmars zijn. Mensen werken dan op verschillende locaties en kantoren bieden (vooral) gedeelde (dus niet aan één specifieke medewerker toegekende) bureaus, ruimtes en voorzieningen om:

  • de saamhorigheid in de hand te werken, de bedrijfscultuur verder te ontwikkelen en contacten op te bouwen,
  • de uitvoering van individuele taken te ondersteunen,
  • teamwork, creativiteit en innovatie te stimuleren.

Het hybride werkplekmodel draait om de flexibiliteit die de meeste werknemers ondertussen verwachten. Maar het gaat ook gepaard met nieuwe uitdagingen voor vastgoedteams en managers. Hoe moeten ze kantoorruimtes nu precies inrichten en beheren? Er is nog altijd veel onzekerheid over het gebruik van kantoren in het post-COVID-19-tijdperk. En totdat managers weten hoe verschillende medewerkers het kantoorlandschap in zijn nieuwe vorm zullen benutten, is het moeilijk om de juiste aanpassingen door te voeren. Gegevens zijn daarom essentieel om de werkplek te optimaliseren en een fantastische werknemerservaring te creëren.

De rol van gegevens en analyseplatforms

Als mensen hun werkplek kunnen kiezen, dan moeten toekomstbestendige kantoren zich ontpoppen tot een plaats waar ze willen vertoeven. Helemaal niet makkelijk! Hieronder volgen vijf manieren waarop platforms voor werkplekanalyses daarbij kunnen helpen.

1. Geef het kantoor een andere invulling in functie van bedrijfsdoelstellingen

Geen enkel bedrijf wil eigenlijk een kantoor. Wat organisaties écht willen? Een ‘tool’ die het welzijn, de betrokkenheid en de productiviteit van medewerkers verbetert. Loonkosten maken maar liefst 90 procent van de totale bedrijfskosten uit (volgens de zogenaamde 3-30-300-regel van JLL). De werkplek optimaliseren voor medewerkers zou voor elke vooruitdenkende organisatie dan ook een absolute topprioriteit moeten zijn. Leesman, een onderzoeksbureau gespecialiseerd in het meten en analyseren van werknemerservaringen, stelde in 2019 vast dat bijna 40 procent van de medewerkers het gevoel had dat hun werkplek geen omgeving was waar ze productief konden zijn. De terugkeer naar kantoor na afloop van de coronapandemie is een unieke gelegenheid om daarin verandering te brengen.

2. Verwerf inzicht in ruimtegebruik en binnenklimaat

Om een gezonde, mensgerichte werkplek te creëren met een optimaal ruimtegebruik en binnenklimaat zijn betrouwbare gegevens noodzakelijk.

Moderne analyseplatforms gebruiken gedetailleerde sensorgegevens om een nauwkeurig beeld te creëren van hoe diverse ruimtes in een gebouw benut worden in de loop van de dag, en hoeveel comfort ze bieden. Door de kwaliteit van de binnenlucht in afzonderlijke lokalen en ruimtes te monitoren, kunnen gebouwbeheerders ook nagaan in welke ruimtes er problemen zijn met het klimaat of het risico op de overdracht van virussen via de lucht groter is.

3. Pas kantoorruimtes maximaal aan en ondersteun portfoliobeslissingen

Door de bezettingsgraad en het gebruik van ruimtes na te gaan, kunnen vastgoedteams zien welke ruimtes te weinig gebruikt worden of erg in trek zijn, en de werkplek aanpassen aan vraag en aanbod. In een hybridekantoor blijven bureaus die aan één specifieke medewerker zijn toegekend een groot deel van de tijd leeg. Verspilling van ruimte en geld! Bij een systeem met flexibele zitplaatsen, kan de ruimte voor bureaus verkleind worden en plaatsmaken voor meer gezamenlijke ruimtes. Een andere optie is een deel van de ruimte onderverhuren of laten gebruiken door derden.

4. Bied medewerkers realtime-inzicht in de kantoorbezetting

Voor een naadloze werkplekervaring worden sensorgegevens gevisualiseerd op plattegronden. Medewerkers hebben toegang tot deze informatie op hun smartphone en andere digitale touchpoints. Gebouwgebruik wordt volkomen transparant, en medewerkers kunnen makkelijk geschikte ruimtes met de juiste voorzieningen en omgevingsomstandigheden vinden en reserveren.

5. Maak op activiteiten gebaseerde diensten mogelijk

Net zoals werkplekken met toegewezen zitplaatsen plaatsmaken voor flexibelere systemen, wordt ook serviceverlening volgens vaste schema’s vervangen door op activiteiten gebaseerde diensten. Bij deze dynamischere manier van dienstverlening gebeuren inspanningen waar ze het meest nodig zijn, in overeenstemming met de geldende richtlijnen en het effectieve gebruik, en op basis van realtimegegevens.

Onderhoudsmedewerkers krijgen visuele instructies op mobiele apparaten. Zo zien ze op digitale grondplannen waar hun aanwezigheid vereist is, en welke taken ze moeten uitvoeren. Gebruikers van een gebouw zijn gelukkiger en de jobtevredenheid neemt toe.

De weg vooruit

De huidige pandemische situatie is ongezien in de recente geschiedenis. Er is dus geen eenduidige oplossing voor hoe het verder moet. De benchmarks van vorig jaar zijn niet meer van toepassing, en we bevinden ons op totaal onbekend terrein. Platforms voor werkplekanalyses zijn daarom cruciaal om de nieuwe manier van werken te doorgronden. Door inzichten op basis van reële gebruiksgegevens stellen ze vastgoedteams in staat een werkplekervaring te bieden die talentvolle medewerkers aan boord houdt en welzijn, innovatie en groei in de hand werkt.

Delen:

Meer nieuws

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

vrijdag 12 september

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

De kracht van samenwerken

De kracht van samenwerken

donderdag 11 september

IFM-contracten zijn notoir complex, maar hebben voordelen als efficiëntie, kostenbesparing en betere kwaliteit en consistentie. ...

Lees meer

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

woensdag 10 september

Transities op de onderwijscampus buitelen over elkaar heen: van energie- en CO2-reductie tot groene mobiliteit en hergebruik ...

Lees meer

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

dinsdag 9 september

Een gezonde schoolomgeving zou vanzelfsprekend moeten zijn. Toch blijkt dat ruim 80% van de Nederlandse scholen te maken ...

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

dinsdag 9 september

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

maandag 8 september

Asito heeft een belangrijke stap gezet richting haar duurzaamheidsdoelstellingen door volledig over te stappen op circulaire ...

Lees meer

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

vrijdag 5 september

Gispen publiceert het nieuwe Duurzaamheidsverslag 2024: een jaarverslag over de in het vorige jaar behaalde resultaten en ...

Lees meer

TU Delft experimenteert met groene gevels.

TU Delft experimenteert met groene gevels.

donderdag 4 september

TU Delft onderzoekt hoe groene gevels kunnen bijdragen aan een toekomstbestendige campus. Daarbij worden diverse systemen ...

Lees meer

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

woensdag 3 september

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was ...

Lees meer

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

woensdag 3 september

AT Osborne heeft voor het vijfde jaar op rij de hoogste trede van de CO2-prestatieladder behaald. Het adviesbureau heeft, ...

Lees meer

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

dinsdag 2 september

Met het verslag 'Maak gebruik van wat er is' laat Alvero zien hoe meubelverhuur is uitgegroeid tot een strategische pijler ...

Lees meer

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2025’ 

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager ...

dinsdag 2 september

De shortlist met 10 kandidaten voor de MVO Manager van het Jaar verkiezing editie 2025 is bekend gemaakt. Dit jaar ...

Lees meer

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

maandag 1 september

Natuurlijke elementen op de werkvloer dragen bij aan een gezondere en productievere werkomgeving. In HEYDAY's nieuwe whitepaper ...

Lees meer

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace Manager Award 

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace ...

vrijdag 29 augustus

Namens ISS en Maaike van Kats (winnaar WorkPlace Manager 2024) heeft Wim Kooyman op 26 augustus de winnaarscheque van de ...

Lees meer

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire dienstverlening

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire ...

donderdag 28 augustus

ISS en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) bundelen hun krachten om jongeren betere kansen ...

Lees meer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit op de werkvloer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit ...

woensdag 27 augustus

Uit nieuw internationaal onderzoek van International Workplace Group (IWG), bekend van onder meer Spaces en Regus, blijkt ...

Lees meer

5 jaar hybride werken: wat werkt, wat schuurt?

5 jaar hybride werken: wat werkt, wat schuurt?

woensdag 27 augustus

Op woensdag 27 augustus 2025 vindt het jaarlijkse congres van het Center for People and Buildings (CFPB) plaats, ditmaal ...

Lees meer

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

dinsdag 26 augustus

Wat doe je als je te veel kantoorruimte hebt, maar toch strategisch aanwezig wilt blijven in de regio? Die vraag lag op ...

Lees meer

Jubileum WorkPlace Xperience 2026 in Jaarbeurs Utrecht

Jubileum WorkPlace Xperience 2026 in Jaarbeurs Utrecht

dinsdag 26 augustus

Op 22 en 23 april 2026 vindt de vijfde editie van de WorkPlace Xperience plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Deze jubileumeditie ...

Lees meer

Terug naar boven