Optimale hybride organisatie vraagt om maatwerk bij ICT-voorzieningen

4 min

 

Optimale hybride organisatie vraagt om maatwerk bij ICT-voorzieningen

Een optimale hybride organisatie vraagt om ICT-voorzieningen die rekening houden met verschillende typen persona’s en werkplekken. Dat stelt Sebastiaan Hoogstadt tijdens het webinar ‘Is uw bedrijf klaar voor de toekomst? Het belang van hybride ICT-voorzieningen’ van NTT en Smart WorkPlace op 10 maart.

Sebastiaan Hoogstadt is Sales Director Benelux bij Poly, een fabrikant van endpoints voor unified collaboration platforms (telefoons, speakerfoons, videocamera’s en headsets voor online en hybride vergaderingen). Daarbij worden de technieken ingezet om ervoor te zorgen dat de eindgebruiker op zijn best gezien en gehoord wordt, onafhankelijk van de plek waar hij of zij zich bevindt.

Ontwikkelingen

Volgens Hoogstadt heeft een groot deel van de organisaties voor de pandemie niet nagedacht over wat ze met de workforce moesten doen wanneer die niet op kantoor waren. “De workforce was immers altijd op kantoor. Nu zie je een aantal ontwikkelingen: medewerkers stellen zich de vraag of ze nog wel elke dag naar kantoor moeten komen en kantoren hebben niet altijd meer plek voor alle medewerkers. Dat leidt ertoe dat je als organisatie je kantoor anders moet gaan inrichten en je de vraag moet stellen waar een kantoor aan moet voldoen: is het een plek waar we nog steeds met zijn allen gaan zitten of moeten we er een plek van maken waar we inspiratie opdoen, samen zijn en waar het sociale aspect tot zijn recht komt. Een belangrijk onderdeel daarvan is hoe je je vergaderruimtes gaat inrichten, hoe groot moeten die vergaderruimtes zijn en hoe ga je als organisatie faciliteren dat ook mensen van buiten deel kunnen nemen. Daarnaast wil je dat in een hybride vergadering de mensen die fysiek aanwezig zijn en de mensen op afstand zoveel mogelijk gelijkwaardig zijn en onze camera- en geluidstechnieken proberen juist dat aspect mogelijk te maken.”

Belang onderkennen

Hoogstadt ziet dat nog niet elke organisatie dat belang onderkent: “Ze denken dat elke headset voldoet aan de eisen voor thuiswerken. In de praktijk leidt dat er vaak toe dat een digitale gesprekspartner alsnog allerlei ongewenste geluiden hoort. De eindgebruikers daarentegen – zowel de zender als de ontvanger – weten uit ervaring hoe belangrijk het is in een meeting als die geluiden er niet zijn. Gelukkig zien we inmiddels bij inkopers en beslissers het begin van een omslag in dat denken.” Hoogstadt stelt dat de uitdaging niet nieuw is: “Het probleem van ongewenste geluiden was er namelijk al voor de pandemie in de open kantoorruimtes. Onze noise cancelling technieken zijn in die tijd ontwikkeld en bleken vervolgens ook bij thuiswerken en hybride werken prima toepasbaar.”

Tegelijkertijd is ook het karakter van de verkoop veranderd: “Een kwart eeuw geleden draait het nog om solution selling. De klant had een probleem en de verkoper kwam met een oplossing. Nu verwachten klanten een analyse inclusief benchmark en dat ik zeg: als ik kijk naar klanten met jouw omvang en in jouw branche zie ik deze trends en daar horen deze oplossingen – producten en consultancy – bij.”

Persona’s en werkplekken

Om tot het juiste advies te komen, doet Poly al jaren diepgaand onderzoek naar hoe organisaties headsets gebruiken. “Daaruit komt naar voren dat ongeacht het type bedrijf en het land het type werkzaamheden voor 95% is terug te brengen tot zes persona’s of werkstijlen binnen organisaties. Daarbij loopt de range van iemand die altijd op kantoor werkt tot iemand die altijd buiten de deur is. Daarnaast zie je dat de verschillende persona’s verschillende tools nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Een voltijd kantoormedewerker met een vaste werkplek heeft andere middelen nodig dan een callcenter medewerker of een salesmedewerker die altijd onderweg is.”

Die aanpak op maat voor persona’s geldt ook voor vergaderruimtes en werkplekken, zegt Hoogstadt: “Grote vergaderruimtes vereisen een ander type inrichting en een ander type camera dan kleine vergaderruimtes. In beide gevallen draait het erom dat de apparatuur de eindgebruikers ten dienste is en niet dat zij continu rekening moeten houden met de apparatuur. Datzelfde geldt voor typen werkplekken. Want ook die varieert, van vergaderruimte tot werkplek op kantoor tot thuiswerkplek en remote office.”

Workplace manager

Tot twee jaar geleden waren de producten van Poly voor de HR-afdeling van organisaties een factor van weinig betekenis. “We waren iets dat door IT was opgedrongen. Tot mijn verrassing en plezier is dat nu veranderd. Omdat zowel onze apparatuur als de manier waarop wij faciliteren zo belangrijk is geworden. Daarom kijkt HR nu wel mee naar de kwaliteit van producten en van beeld en geluid. Bovendien heeft ook de vakbond en de OR er nu een mening over. Daarmee is het bij uitstek een onderwerp geworden voor een workplace manager, die zich namelijk zowel met HR – optimale omstandigheden voor de medewerker – als met FM – de juiste tools – als met IT – de juiste techniek – bezighoudt.” En de rol van Poly daarbij? “Wij zijn niet de veroorzaker van de transitie naar hybride werken, onze producten en diensten zijn wel een heel belangrijke katalysator om die transitie naar hybride werken zo probleemloos mogelijk te laten verlopen.”

Delen:

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven