Optimale hybride organisatie vraagt om maatwerk bij ICT-voorzieningen

4 min

 

Optimale hybride organisatie vraagt om maatwerk bij ICT-voorzieningen

Een optimale hybride organisatie vraagt om ICT-voorzieningen die rekening houden met verschillende typen persona’s en werkplekken. Dat stelt Sebastiaan Hoogstadt tijdens het webinar ‘Is uw bedrijf klaar voor de toekomst? Het belang van hybride ICT-voorzieningen’ van NTT en Smart WorkPlace op 10 maart.

Sebastiaan Hoogstadt is Sales Director Benelux bij Poly, een fabrikant van endpoints voor unified collaboration platforms (telefoons, speakerfoons, videocamera’s en headsets voor online en hybride vergaderingen). Daarbij worden de technieken ingezet om ervoor te zorgen dat de eindgebruiker op zijn best gezien en gehoord wordt, onafhankelijk van de plek waar hij of zij zich bevindt.

Ontwikkelingen

Volgens Hoogstadt heeft een groot deel van de organisaties voor de pandemie niet nagedacht over wat ze met de workforce moesten doen wanneer die niet op kantoor waren. “De workforce was immers altijd op kantoor. Nu zie je een aantal ontwikkelingen: medewerkers stellen zich de vraag of ze nog wel elke dag naar kantoor moeten komen en kantoren hebben niet altijd meer plek voor alle medewerkers. Dat leidt ertoe dat je als organisatie je kantoor anders moet gaan inrichten en je de vraag moet stellen waar een kantoor aan moet voldoen: is het een plek waar we nog steeds met zijn allen gaan zitten of moeten we er een plek van maken waar we inspiratie opdoen, samen zijn en waar het sociale aspect tot zijn recht komt. Een belangrijk onderdeel daarvan is hoe je je vergaderruimtes gaat inrichten, hoe groot moeten die vergaderruimtes zijn en hoe ga je als organisatie faciliteren dat ook mensen van buiten deel kunnen nemen. Daarnaast wil je dat in een hybride vergadering de mensen die fysiek aanwezig zijn en de mensen op afstand zoveel mogelijk gelijkwaardig zijn en onze camera- en geluidstechnieken proberen juist dat aspect mogelijk te maken.”

Belang onderkennen

Hoogstadt ziet dat nog niet elke organisatie dat belang onderkent: “Ze denken dat elke headset voldoet aan de eisen voor thuiswerken. In de praktijk leidt dat er vaak toe dat een digitale gesprekspartner alsnog allerlei ongewenste geluiden hoort. De eindgebruikers daarentegen – zowel de zender als de ontvanger – weten uit ervaring hoe belangrijk het is in een meeting als die geluiden er niet zijn. Gelukkig zien we inmiddels bij inkopers en beslissers het begin van een omslag in dat denken.” Hoogstadt stelt dat de uitdaging niet nieuw is: “Het probleem van ongewenste geluiden was er namelijk al voor de pandemie in de open kantoorruimtes. Onze noise cancelling technieken zijn in die tijd ontwikkeld en bleken vervolgens ook bij thuiswerken en hybride werken prima toepasbaar.”

Tegelijkertijd is ook het karakter van de verkoop veranderd: “Een kwart eeuw geleden draait het nog om solution selling. De klant had een probleem en de verkoper kwam met een oplossing. Nu verwachten klanten een analyse inclusief benchmark en dat ik zeg: als ik kijk naar klanten met jouw omvang en in jouw branche zie ik deze trends en daar horen deze oplossingen – producten en consultancy – bij.”

Persona’s en werkplekken

Om tot het juiste advies te komen, doet Poly al jaren diepgaand onderzoek naar hoe organisaties headsets gebruiken. “Daaruit komt naar voren dat ongeacht het type bedrijf en het land het type werkzaamheden voor 95% is terug te brengen tot zes persona’s of werkstijlen binnen organisaties. Daarbij loopt de range van iemand die altijd op kantoor werkt tot iemand die altijd buiten de deur is. Daarnaast zie je dat de verschillende persona’s verschillende tools nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Een voltijd kantoormedewerker met een vaste werkplek heeft andere middelen nodig dan een callcenter medewerker of een salesmedewerker die altijd onderweg is.”

Die aanpak op maat voor persona’s geldt ook voor vergaderruimtes en werkplekken, zegt Hoogstadt: “Grote vergaderruimtes vereisen een ander type inrichting en een ander type camera dan kleine vergaderruimtes. In beide gevallen draait het erom dat de apparatuur de eindgebruikers ten dienste is en niet dat zij continu rekening moeten houden met de apparatuur. Datzelfde geldt voor typen werkplekken. Want ook die varieert, van vergaderruimte tot werkplek op kantoor tot thuiswerkplek en remote office.”

Workplace manager

Tot twee jaar geleden waren de producten van Poly voor de HR-afdeling van organisaties een factor van weinig betekenis. “We waren iets dat door IT was opgedrongen. Tot mijn verrassing en plezier is dat nu veranderd. Omdat zowel onze apparatuur als de manier waarop wij faciliteren zo belangrijk is geworden. Daarom kijkt HR nu wel mee naar de kwaliteit van producten en van beeld en geluid. Bovendien heeft ook de vakbond en de OR er nu een mening over. Daarmee is het bij uitstek een onderwerp geworden voor een workplace manager, die zich namelijk zowel met HR – optimale omstandigheden voor de medewerker – als met FM – de juiste tools – als met IT – de juiste techniek – bezighoudt.” En de rol van Poly daarbij? “Wij zijn niet de veroorzaker van de transitie naar hybride werken, onze producten en diensten zijn wel een heel belangrijke katalysator om die transitie naar hybride werken zo probleemloos mogelijk te laten verlopen.”

Delen:

Meer nieuws

SWP Talks: De kantoorrevolutie

SWP Talks: De kantoorrevolutie

maandag 15 september

Tijdens de nieuwste aflevering van SWP Talks ging Wim Kooyman in gesprek met experts over de toekomst van het kantoor. Hoe ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

vrijdag 12 september

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

De kracht van samenwerken

De kracht van samenwerken

donderdag 11 september

IFM-contracten zijn notoir complex, maar hebben voordelen als efficiëntie, kostenbesparing en betere kwaliteit en consistentie. ...

Lees meer

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

woensdag 10 september

Transities op de onderwijscampus buitelen over elkaar heen: van energie- en CO2-reductie tot groene mobiliteit en hergebruik ...

Lees meer

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

dinsdag 9 september

Een gezonde schoolomgeving zou vanzelfsprekend moeten zijn. Toch blijkt dat ruim 80% van de Nederlandse scholen te maken ...

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

dinsdag 9 september

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

maandag 8 september

Asito heeft een belangrijke stap gezet richting haar duurzaamheidsdoelstellingen door volledig over te stappen op circulaire ...

Lees meer

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

vrijdag 5 september

Gispen publiceert het nieuwe Duurzaamheidsverslag 2024: een jaarverslag over de in het vorige jaar behaalde resultaten en ...

Lees meer

TU Delft experimenteert met groene gevels.

TU Delft experimenteert met groene gevels.

donderdag 4 september

TU Delft onderzoekt hoe groene gevels kunnen bijdragen aan een toekomstbestendige campus. Daarbij worden diverse systemen ...

Lees meer

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

woensdag 3 september

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was ...

Lees meer

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

woensdag 3 september

AT Osborne heeft voor het vijfde jaar op rij de hoogste trede van de CO2-prestatieladder behaald. Het adviesbureau heeft, ...

Lees meer

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

dinsdag 2 september

Met het verslag 'Maak gebruik van wat er is' laat Alvero zien hoe meubelverhuur is uitgegroeid tot een strategische pijler ...

Lees meer

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2025’ 

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager ...

dinsdag 2 september

De shortlist met 10 kandidaten voor de MVO Manager van het Jaar verkiezing editie 2025 is bekend gemaakt. Dit jaar ...

Lees meer

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

maandag 1 september

Natuurlijke elementen op de werkvloer dragen bij aan een gezondere en productievere werkomgeving. In HEYDAY's nieuwe whitepaper ...

Lees meer

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace Manager Award 

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace ...

vrijdag 29 augustus

Namens ISS en Maaike van Kats (winnaar WorkPlace Manager 2024) heeft Wim Kooyman op 26 augustus de winnaarscheque van de ...

Lees meer

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire dienstverlening

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire ...

donderdag 28 augustus

ISS en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) bundelen hun krachten om jongeren betere kansen ...

Lees meer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit op de werkvloer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit ...

woensdag 27 augustus

Uit nieuw internationaal onderzoek van International Workplace Group (IWG), bekend van onder meer Spaces en Regus, blijkt ...

Lees meer

5 jaar hybride werken: wat werkt, wat schuurt?

5 jaar hybride werken: wat werkt, wat schuurt?

woensdag 27 augustus

Op woensdag 27 augustus 2025 vindt het jaarlijkse congres van het Center for People and Buildings (CFPB) plaats, ditmaal ...

Lees meer

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

dinsdag 26 augustus

Wat doe je als je te veel kantoorruimte hebt, maar toch strategisch aanwezig wilt blijven in de regio? Die vraag lag op ...

Lees meer

Terug naar boven