Hoe krijg je jouw collega’s terug naar kantoor?

4 min

 

Hoe krijg je jouw collega’s terug naar kantoor?

Ga met je medewerkers in gesprek en maak het de moeite waard om naar kantoor te komen. Dat is volgens Petra de West van HEYDAY Hospitality de oplossing om medewerkers te verleiden tot structureel kantoorbezoek.

Van fulltime op kantoor bij Tesla tot werken vanuit het buitenland: elke organisatie gaat anders om met hybride werken. De meeste organisaties willen hun medewerkers de mogelijkheid blijven geven om af en toe thuis te werken, maar zien ze ook graag terug op kantoor. Een structureel kantoorbezoek kent een aantal voordelen: meer binding met de organisatie en collega’s, meer creativiteit en meer werkgeluk. Maar dan moet je jouw medewerkers wel weer naar kantoor krijgen.

Petra de West, general manager bij HEYDAY Hospitality, ziet verschillende organisaties met dit vraagstuk worstelen. “Tijdens de lockdowns riep iedereen: ik kan niet wachten om terug naar kantoor te gaan! Nu alle coronamaatregelen zijn opgeheven en het weer druk is op de weg, blijven de kantoren echter angstvallig stil. De oplossing? Ga met je medewerkers in gesprek en maak het de moeite waard om naar kantoor te komen.”

Waar zie jij organisaties mee worstelen?

“Het werkritme van veel medewerkers is veranderd door de coronapandemie. Ze kregen de ruimte om hun eigen werkdag in te delen en zijn gewend geraakt aan vergaderen via Teams. Bovendien hebben de meeste organisaties geïnvesteerd in een goede thuiswerkplek. Een medewerker denkt dus wel twee keer na voor het in de auto stapt. Waar het voorheen de standaard was om naar kantoor te komen, moet een bezoek aan het kantoor nu toegevoegde waarde hebben. Natuurlijk zijn er mensen die het fijn vinden om weer van negen tot vijf op kantoor te werken, maar de meerderheid vult zijn werkdagen anders in. Jouw medewerkers zijn geen structurele pandbewoners meer: deze verschuiving zorgt ervoor dat ze als gast naar kantoor komen en zo zal je ze ook moeten benaderen.”

Waar moet je als organisatie over nadenken?

“Er liggen geen vaste protocollen klaar of een standaard blauwdruk om uit te rollen. Het is echt een kwestie van keuzes maken. Wat vind je als organisatie belangrijk, wat sluit aan bij jouw werkcultuur, wat past bij jouw bedrijfsimago en wat zijn de verwachtingen van jouw medewerkers? Elon Musk vraagt al zijn personeel om fulltime naar kantoor te komen. Daar zal hij absoluut zijn redenen voor hebben, maar als het niet aansluit bij de wensen, behoeften en verwachtingen van de medewerkers ben je ze kwijt. Ik ben benieuwd of Tesla met deze aanpak hun talent weet te behouden. Voor je het weet stappen ze over naar de concurrent, die wel rekening houdt met hun persoonlijke voorkeuren.”

Hoe kun je deze informatie ophalen?

“Het klinkt heel simpel en dat is het eigenlijk ook: ga in gesprek met je medewerkers. Vraag aan je mensen waarvoor zij het kantoor willen gebruiken en wat hun verwachtingen van een kantoorbezoek zijn. Zodra je dit weet, kun je hier op in spelen en aan laten sluiten op de cultuur van de organisatie. Komen jouw medewerkers vooral naar kantoor om elkaar te ontmoeten en te brainstormen? Zorg voor goede cateringfaciliteiten en creatieve ruimtes. Vinden er in jouw kantoor veel afspraken met externen plaats? Schenk extra aandacht aan de ontvangst en investeer in goede vergaderfaciliteiten met een barista voor lekkere koffie. Komen medewerkers naar kantoor als ze vragen hebben? Zorg dat er altijd iemand aanwezig is van alle bepalende stafafdelingen die deze vragen kan beantwoorden. Op deze manier signaleer je de touchpoints waarmee je het verschil kunt maken. Dit vertaal je vervolgens door naar de volledige facilitaire keten.”

Welke toegevoegde waarde heeft hospitality?

“Het is een misvatting dat hospitality minder belangrijk is, nu medewerkers minder naar kantoor komen. Hospitality kan op veel vlakken het verschil maken en er juist aan bijdragen dat medewerkers graag terugkomen. Enerzijds speelt hospitality een belangrijke rol in het welkom laten voelen van een medewerker in zijn nieuwe rol als gast. Waar een medewerker eerst vijf dagen in de week naar kantoor kwam, is het nu sporadisch en voelt het kantoor minder als thuis. Het is aan de hospitality professional om elke medewerker de juiste begeleiding te geven en te ontzorgen waar nodig. Daarnaast is het hospitality team juist één van de weinige constante factoren op kantoor. Ze kunnen als aanspreekpunt fungeren voor nieuwe medewerkers en hen wegwijs maken binnen de organisatie, stafafdelingen ondersteunen of extra aandacht schenken aan die belangrijke meeting. Waar je voorheen wellicht de hele dag door gasten ontving, kun je de hospitality professional tussen het bezoek door op andere terreinen inzetten om het pand een fijne plek te maken. Hospitality is eigenlijk belangrijker dan ooit.”

Delen:

Meer nieuws

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

woensdag 16 juli

Na de onlangs aangekondigde verkoop van Brink Software treedt de holdingdirectie, bestaande uit Adriaan Visser, Erik Deiman ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

woensdag 16 juli

Simpliciteit en rust, dat staat voor Bert Bagijn centraal als het gaat om een gezonde relatie met werk, relaties en zijn ...

Lees meer

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

dinsdag 15 juli

In deze klantcase blikken we samen met Maurice Verwer, Director Facility Management & Business Support bij PwC, terug ...

Lees meer

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

maandag 14 juli

Tijdens de Workplace Xperience 2025 presenteerde PHI Factory de Facility Circularity Index (FCI): de eerste methode die ...

Lees meer

Webinar: Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving

Webinar: Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving

donderdag 10 juli

Op woensdag 17 september organiseren we een inspirerend webinar over circulariteit in de gebouwde omgeving.

Lees meer

De ´vraag naar aanwezigheid´ 

De ´vraag naar aanwezigheid´ 

donderdag 10 juli

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

SWP Talks #67: Hospitality

SWP Talks #67: Hospitality

woensdag 9 juli

Anna Casemier zit als host met Lisette van der Valk, Projectmanager Huisvesting van Young Facility, en Hotelier Willem Reimers, ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Stephan Simons

WorkPlace Inside: Stephan Simons

woensdag 9 juli

"Ontspanning, inspiratie en grip houden, ook buiten het ondernemen." Daarmee beschrijft Stephan Simons zijn mentaliteit ...

Lees meer

De kracht van een goed werkplekconcept

De kracht van een goed werkplekconcept

dinsdag 8 juli

Solved moest tijdelijk met het hele kantoor verhuizen, een nieuwe plek geeft ook ruimte voor nieuwe inzichten. Silvia de ...

Lees meer

Niet blindstaren op energie

Niet blindstaren op energie

vrijdag 4 juli

Deelnemers aan het rondetafelgesprek 'de kracht van een integrale aanpak' willen zich niet blindstaren op alleen het onderwerp ...

Lees meer

Haskoning opent nieuw duurzaam kantoor

Haskoning opent nieuw duurzaam kantoor

donderdag 3 juli

Op de TU Delft Campus transformeerde Haskoning de monumentale Mijnbouwfaculteit naar een modern Paris Proof kantoor. Voor ...

Lees meer

Gaat AI ons redden?

Gaat AI ons redden?

donderdag 3 juli

In de BNW Index 2024 werd geconstateerd dat ontwikkelingen rondom de werkomgeving elkaar zó snel opvolgen, dat we ...

Lees meer

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

woensdag 2 juli

Op 5 juli 2025 opent SC Cambuur officieel de deuren van haar nieuwe thuisbasis: het Kooi Stadion. Deze datum staat bij veel ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Esther Roelofs

WorkPlace Inside: Esther Roelofs

woensdag 2 juli

Wat kan de Himalaya ons leren over een goede werkomgeving? Esther Roelofs vertelt over haar connectie met hiken en de werkplek ...

Lees meer

Natalie Hofman nieuwe business unit directeur HEYDAY Interim

Natalie Hofman nieuwe business unit directeur HEYDAY Interim

dinsdag 1 juli

Per 1 juli is Natalie Hofman aangesteld als de nieuwe business unit directeur bij HEYDAY Interim, een zelfstandige business ...

Lees meer

Het belang van certificering en rapportage bij compliance

Het belang van certificering en rapportage bij compliance

dinsdag 1 juli

Op een zonovergoten ochtend in mei vindt de Compliance Round Table plaats in een heel bijzondere locatie: ‘De Kapel’ ...

Lees meer

Vero: nieuwe gratis AI-agent

Vero: nieuwe gratis AI-agent

maandag 30 juni

Alvero ondersteunt workplace professionals met Agentic AI Introductie Vero: een gratis AI-agent die helpt met vragen, ideeën ...

Lees meer

“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

maandag 30 juni

“De nood tot vernieuwing van onderwijshuisvesting is hoog”, valt te lezen in een opiniestuk van Jan Joost Flim, ...

Lees meer

E-zine 'Smart Buildings'

E-zine 'Smart Buildings'

donderdag 26 juni

De adoptie, transformatie en mogelijkheden van technologie op de werkplek zijn ongekend en ontwikkelen harder dan ooit. ...

Lees meer

Ontdek met Amabel het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek met Amabel het nieuwe kantoor van Haskoning

donderdag 26 juni

Op woensdag 2 juli 2025 vertelt Amabel Chiarito over het innovatieve werkplekconcept van Haskoning in het nieuwe, duurzame ...

Lees meer

Terug naar boven