Hoe krijg je jouw collega’s terug naar kantoor?

4 min

 

Hoe krijg je jouw collega’s terug naar kantoor?

Ga met je medewerkers in gesprek en maak het de moeite waard om naar kantoor te komen. Dat is volgens Petra de West van HEYDAY Hospitality de oplossing om medewerkers te verleiden tot structureel kantoorbezoek.

Van fulltime op kantoor bij Tesla tot werken vanuit het buitenland: elke organisatie gaat anders om met hybride werken. De meeste organisaties willen hun medewerkers de mogelijkheid blijven geven om af en toe thuis te werken, maar zien ze ook graag terug op kantoor. Een structureel kantoorbezoek kent een aantal voordelen: meer binding met de organisatie en collega’s, meer creativiteit en meer werkgeluk. Maar dan moet je jouw medewerkers wel weer naar kantoor krijgen.

Petra de West, general manager bij HEYDAY Hospitality, ziet verschillende organisaties met dit vraagstuk worstelen. “Tijdens de lockdowns riep iedereen: ik kan niet wachten om terug naar kantoor te gaan! Nu alle coronamaatregelen zijn opgeheven en het weer druk is op de weg, blijven de kantoren echter angstvallig stil. De oplossing? Ga met je medewerkers in gesprek en maak het de moeite waard om naar kantoor te komen.”

Waar zie jij organisaties mee worstelen?

“Het werkritme van veel medewerkers is veranderd door de coronapandemie. Ze kregen de ruimte om hun eigen werkdag in te delen en zijn gewend geraakt aan vergaderen via Teams. Bovendien hebben de meeste organisaties geïnvesteerd in een goede thuiswerkplek. Een medewerker denkt dus wel twee keer na voor het in de auto stapt. Waar het voorheen de standaard was om naar kantoor te komen, moet een bezoek aan het kantoor nu toegevoegde waarde hebben. Natuurlijk zijn er mensen die het fijn vinden om weer van negen tot vijf op kantoor te werken, maar de meerderheid vult zijn werkdagen anders in. Jouw medewerkers zijn geen structurele pandbewoners meer: deze verschuiving zorgt ervoor dat ze als gast naar kantoor komen en zo zal je ze ook moeten benaderen.”

Waar moet je als organisatie over nadenken?

“Er liggen geen vaste protocollen klaar of een standaard blauwdruk om uit te rollen. Het is echt een kwestie van keuzes maken. Wat vind je als organisatie belangrijk, wat sluit aan bij jouw werkcultuur, wat past bij jouw bedrijfsimago en wat zijn de verwachtingen van jouw medewerkers? Elon Musk vraagt al zijn personeel om fulltime naar kantoor te komen. Daar zal hij absoluut zijn redenen voor hebben, maar als het niet aansluit bij de wensen, behoeften en verwachtingen van de medewerkers ben je ze kwijt. Ik ben benieuwd of Tesla met deze aanpak hun talent weet te behouden. Voor je het weet stappen ze over naar de concurrent, die wel rekening houdt met hun persoonlijke voorkeuren.”

Hoe kun je deze informatie ophalen?

“Het klinkt heel simpel en dat is het eigenlijk ook: ga in gesprek met je medewerkers. Vraag aan je mensen waarvoor zij het kantoor willen gebruiken en wat hun verwachtingen van een kantoorbezoek zijn. Zodra je dit weet, kun je hier op in spelen en aan laten sluiten op de cultuur van de organisatie. Komen jouw medewerkers vooral naar kantoor om elkaar te ontmoeten en te brainstormen? Zorg voor goede cateringfaciliteiten en creatieve ruimtes. Vinden er in jouw kantoor veel afspraken met externen plaats? Schenk extra aandacht aan de ontvangst en investeer in goede vergaderfaciliteiten met een barista voor lekkere koffie. Komen medewerkers naar kantoor als ze vragen hebben? Zorg dat er altijd iemand aanwezig is van alle bepalende stafafdelingen die deze vragen kan beantwoorden. Op deze manier signaleer je de touchpoints waarmee je het verschil kunt maken. Dit vertaal je vervolgens door naar de volledige facilitaire keten.”

Welke toegevoegde waarde heeft hospitality?

“Het is een misvatting dat hospitality minder belangrijk is, nu medewerkers minder naar kantoor komen. Hospitality kan op veel vlakken het verschil maken en er juist aan bijdragen dat medewerkers graag terugkomen. Enerzijds speelt hospitality een belangrijke rol in het welkom laten voelen van een medewerker in zijn nieuwe rol als gast. Waar een medewerker eerst vijf dagen in de week naar kantoor kwam, is het nu sporadisch en voelt het kantoor minder als thuis. Het is aan de hospitality professional om elke medewerker de juiste begeleiding te geven en te ontzorgen waar nodig. Daarnaast is het hospitality team juist één van de weinige constante factoren op kantoor. Ze kunnen als aanspreekpunt fungeren voor nieuwe medewerkers en hen wegwijs maken binnen de organisatie, stafafdelingen ondersteunen of extra aandacht schenken aan die belangrijke meeting. Waar je voorheen wellicht de hele dag door gasten ontving, kun je de hospitality professional tussen het bezoek door op andere terreinen inzetten om het pand een fijne plek te maken. Hospitality is eigenlijk belangrijker dan ooit.”

Delen:

Meer nieuws

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

donderdag 20 november

Benieuwd hoe een toekomstbestendige leeromgeving tot stand komt en welke uitdagingen er dan op je afkomen? Jij kunt de grootste ...

Lees meer

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

donderdag 20 november

Hybride werken mag dan de nieuwe norm zijn, het kantoor blijft het kloppend hart van iedere organisatie. Dat is de belangrijkste ...

Lees meer

<span>Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’</span><span> </span>

Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’ 

woensdag 19 november

De Tuin van Holland heeft op 17 november een praktische gids gepubliceerd die publieke inkopers op weg helpt naar natuurinclusieve ...

Lees meer

<span>Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday</span>

Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday

woensdag 19 november

Draaijer Group en HEYDAY bundelen kracht in één ecosysteem voor de volledige levenscyclus van de werkomgeving.

Lees meer

Blog: Balance@Work

Blog: Balance@Work

dinsdag 18 november

Wanneer op 20 en 21 mei 2026 in de Jaarbeurs in Utrecht de 5e editie van de WorkPlace Xperience wordt gehouden is het ruim ...

Lees meer

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

dinsdag 18 november

Het belang van welzijn op de werkplek neemt alsmaar toe. Er is meer aandacht voor mentale veerkracht en gezondheid, die ...

Lees meer

Het belang van balans in datacompliancy

Het belang van balans in datacompliancy

vrijdag 14 november

Uit onderzoek onder 1.700 IT-besluitvormers blijkt dat de informatiebeveiliging leiders ’s nachts wakker houdt. Dat ...

Lees meer

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

vrijdag 14 november

Farid Azarkan (Director Facilities & Real Estate) en Paula Raijmaker (Manager Vastgoed) van de Rabobank, en John van ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Terug naar boven