Is er een optimale balans tussen thuis en kantoor?

 

Is er een optimale balans tussen thuis en kantoor?

Wat is de optimale balans tussen kantoor en thuis? En wat mogen we van elkaar verwachten? Deze vragen beantwoord Erik Tijsma, Partner & Adviseur Vastgoed bij Solved, in deze blog.

Nu de vakanties voorbij zijn, zullen mensen vast weer zin hebben om naar kantoor te komen. Maar is dat wel zo? En als dit niet gebeurt; hoe erg is een leeg kantoor eigenlijk? Laten we het eens van een andere kant bekijken.

Sinds de introductie van hybride werken zijn Nederlanders snel gewend geraakt aan thuiswerken. Sterker nog, het wordt soms gezien als een verworven recht. Werkgevers proberen met veel kunst- en vliegwerk medewerkers weer naar kantoor te lokken. Uitgebreide lunches, kennissessies, teamdagen, noem maar op. De realiteit is echter dat de bezetting niet structureel toeneemt. En wanneer dit wel gebeurt, is het vaak op de traditionele kantoordagen: dinsdag en donderdag.

Kantoorkosten

Heel zwart-wit gezien maakt het voor u als werkgever qua kosten geen verschil of het kantoor leegstaat. U betaalt immers toch al huur en de bijbehorende kosten. In feite is uw financiële situatie niet anders dan pakweg vier jaar geleden. Maar het is wel zonde, en bovendien niet erg duurzaam.

De meest voor de hand liggende oplossingen worden momenteel doorgevoerd: het verminderen van kantoorruimte door deze terug te geven aan de verhuurder en/of het afsluiten van verdiepingen op ‘spookdagen’. In het laatste geval bespaart u niet alleen op energie- en schoonmaakkosten, maar bevordert u ook de samenwerking door mensen dichter bij elkaar te brengen – maar over dat onderwerp later meer.

In onze onderzoeken voor opdrachtgevers zien we een balans ontstaan in het kantoorgebruik: gemiddeld komen werknemers 2 tot 3 dagen per week naar kantoor, met een duidelijke voorkeur voor de ‘beruchte’ dinsdag en donderdag. We adviseren onze opdrachtgevers steeds vaker om dat maar gewoon te accepteren. Het evenredig spreiden van het kantoorgebruik over de werkweek blijkt vooralsnog een utopie, alle inspanningen ten spijt.

(Samen)werken

Kostenbesparing is een belangrijk onderwerp, maar vaak niet het belangrijkste voor uw collega’s. Zij komen naar kantoor voor samenwerken of juist voor het schrijven van een ingewikkeld stuk. Beide situaties vragen om een andere soort werkruimte. Als u besluit m2 af te stoten, zorg er dan voor dat de medewerkers op de dagen dat ze op kantoor zijn, goed worden gefaciliteerd in hun werkzaamheden. Inventariseer en implementeer de nodige aanpassingen. Een te vol kantoor kan ook weer averechts werken.

Benieuwd naar de volledige blog? Lees hier verder.

Delen:

Meer nieuws

SWP Talks: De kantoorrevolutie

SWP Talks: De kantoorrevolutie

maandag 15 september

Tijdens de nieuwste aflevering van SWP Talks ging Wim Kooyman in gesprek met experts over de toekomst van het kantoor. Hoe ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

vrijdag 12 september

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

De kracht van samenwerken

De kracht van samenwerken

donderdag 11 september

IFM-contracten zijn notoir complex, maar hebben voordelen als efficiëntie, kostenbesparing en betere kwaliteit en consistentie. ...

Lees meer

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

woensdag 10 september

Transities op de onderwijscampus buitelen over elkaar heen: van energie- en CO2-reductie tot groene mobiliteit en hergebruik ...

Lees meer

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

dinsdag 9 september

Een gezonde schoolomgeving zou vanzelfsprekend moeten zijn. Toch blijkt dat ruim 80% van de Nederlandse scholen te maken ...

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

dinsdag 9 september

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

maandag 8 september

Asito heeft een belangrijke stap gezet richting haar duurzaamheidsdoelstellingen door volledig over te stappen op circulaire ...

Lees meer

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

vrijdag 5 september

Gispen publiceert het nieuwe Duurzaamheidsverslag 2024: een jaarverslag over de in het vorige jaar behaalde resultaten en ...

Lees meer

TU Delft experimenteert met groene gevels.

TU Delft experimenteert met groene gevels.

donderdag 4 september

TU Delft onderzoekt hoe groene gevels kunnen bijdragen aan een toekomstbestendige campus. Daarbij worden diverse systemen ...

Lees meer

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

woensdag 3 september

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was ...

Lees meer

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

woensdag 3 september

AT Osborne heeft voor het vijfde jaar op rij de hoogste trede van de CO2-prestatieladder behaald. Het adviesbureau heeft, ...

Lees meer

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

dinsdag 2 september

Met het verslag 'Maak gebruik van wat er is' laat Alvero zien hoe meubelverhuur is uitgegroeid tot een strategische pijler ...

Lees meer

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2025’ 

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager ...

dinsdag 2 september

De shortlist met 10 kandidaten voor de MVO Manager van het Jaar verkiezing editie 2025 is bekend gemaakt. Dit jaar ...

Lees meer

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

maandag 1 september

Natuurlijke elementen op de werkvloer dragen bij aan een gezondere en productievere werkomgeving. In HEYDAY's nieuwe whitepaper ...

Lees meer

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace Manager Award 

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace ...

vrijdag 29 augustus

Namens ISS en Maaike van Kats (winnaar WorkPlace Manager 2024) heeft Wim Kooyman op 26 augustus de winnaarscheque van de ...

Lees meer

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire dienstverlening

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire ...

donderdag 28 augustus

ISS en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) bundelen hun krachten om jongeren betere kansen ...

Lees meer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit op de werkvloer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit ...

woensdag 27 augustus

Uit nieuw internationaal onderzoek van International Workplace Group (IWG), bekend van onder meer Spaces en Regus, blijkt ...

Lees meer

5 jaar hybride werken: wat werkt, wat schuurt?

5 jaar hybride werken: wat werkt, wat schuurt?

woensdag 27 augustus

Op woensdag 27 augustus 2025 vindt het jaarlijkse congres van het Center for People and Buildings (CFPB) plaats, ditmaal ...

Lees meer

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

dinsdag 26 augustus

Wat doe je als je te veel kantoorruimte hebt, maar toch strategisch aanwezig wilt blijven in de regio? Die vraag lag op ...

Lees meer

Terug naar boven