Hoe beoordelen huurders hun huisbaas?

3 min

 

Hoe beoordelen huurders hun huisbaas?

Solved – partner van Smart WorkPlace – presenteerde op 7 november de resultaten van een nationaal onderzoek naar de tevredenheid over vastgoedbeheerders bij kantoorhuurders.

Erik Tijsma, partner van Solved: “Afgelopen jaren heeft Solved veel vragen en klachten ontvangen over het presteren van vastgoedbeheerders. Voor Solved aanleiding om een onderzoek te starten met tot doel vast te stellen waar de schoen wringt en hoe de relatie kan worden verbeterd. Alle partijen hebben er namelijk belang bij dat de huurder tevreden is.”

In samenwerking met CoreNet Global Benelux werden de resultaten van het derde onderzoek door Solved gepresenteerd. De presentatie was onderdeel van de European EXIS summit, een internationaal netwerk van huurdersadviseurs waarvan Solved een van de aandeelhouders is.

Deze internationale vastgoedorganisatie legt zich toe op het vertegenwoordigen van huurders en eindgebruikers. Het belang van Exis is dat de huurders een faire prijs betalen voor hun onroerend goed en de passende services daarbij krijgen. Olivier van Gool, partner van Solved, is co-chairman van Exis.

Beperkt tevreden

Aan het onderzoek, dat met Heyday en Integron werd uitgevoerd, namen 169 organisaties deel die gezamenlijk 800.000 vierkante meter vastgoed beheren – 95% hiervan betrof kantoren. Van de kantoorgebouwen ging het bij 80% om multitenant gebouwen en bij 20% om singletenant gebouwen.

Het onderzoek wees uit dat slechts 7% van de huurders zeer tevreden is over hun contact met de beheerder van het gebouw dat ze huren. Enigszins tevreden is 40% van de huurders. Aangegeven wordt dat het ontbreken van voldoende services en een slechte communicatie met de beheerder debet zijn aan de overheersende ontevredenheid.

Communicatie en service

Dagvoorzitter Flip Verwaaijen nam aan de hand van de onderzoeksresultaten de aanwezigen mee langs een aantal discussiepunten. Eén daarvan betrof de rol van de communicatie. De diverse Exis-leden uit onder andere België, Frankrijk en Engeland gaven aan dat in hun eigen land door cultuur een andere rolverdeling tussen eigenaar, verhuurder en huurder bestaat. Dat maakt dat per locatie naar een oplossing moet worden gekeken.

Een ander discussiepunt was dat een huurder mogelijk meer geld voor meer service wil betalen. Merette Niehof van Palo Alto Networks stelde hierop: “Er kan een groot verschil bestaan tussen de niveaus van serviceverlening en het is ook belangrijk te weten vanuit welk perspectief naar servicebepaling wordt gekeken want de verschillen kunnen groot zijn. Het is dan te kort door te bocht te stellen dat meer geld betalen een betere service geeft.” Lex Janssen van Measuremen stelde dat het betalen van meer geld onvoldoende is, hiermee wordt ook de drang naar innovatie gedoofd.

Oplossingen?

Wat is nu de oplossing voor de merendeels ontevreden huurders? Dagvoorzitter Flip Verwaaijen probeerde de aanwezigen te prikkelen en dat leidde ook tot een intensief debat waarin vooral de status quo van de relatie tussen de eigenaar en de vastgoedmanager enerzijds en de vastgoedmanager en de huurder anderzijds werd geschetst.

Lex Janssen van Measuremen raakte de kern van de verhoudingen: “Belangrijk is transparantie bij het maken van afspraken, dat is een wezenlijk aspect dat kan bijdragen aan een oplossing van de ontevredenheid.” Niet alleen werd transparantie in de context van duidelijke contractvorming geplaatst, ook kan door data in een Happy Building Index – zoals één van de aanwezigen stelde – inzichtelijk worden gemaakt welk gebouw in welke conditie en met bepaalde services het best wordt gewaardeerd.

De oplossing voor een meer tevreden huurder kon niet concreet worden gemaakt. In zijn afsluitende woorden gaf Verwaaijen zijn persoonlijk indruk over de gevoerde discussie: “Ik heb het woord ‘klant’ gemist.”

Delen:

Meer inrichting & design

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

woensdag 2 juli

Op 5 juli 2025 opent SC Cambuur officieel de deuren van haar nieuwe thuisbasis: het Kooi Stadion. Deze datum staat bij veel ...

Lees meer

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

dinsdag 17 juni

Het Definitief Ontwerp voor het nieuwe gemeentekantoor van de ABG-organisatie is afgerond. HEVO bereikt daarmee een belangrijke ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

dinsdag 13 mei

Het nieuwe kantoor van Sweco staat in Utrecht en biedt een nieuwe werkplek voor de afdelingen Architectuur, Stedelijke planning ...

Lees meer

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

maandag 7 april

De City Table XL bij gemeente Amstelveen, samen georganiseerd met PD Group, gaf antwoord op een prangende vraag: wat doet ...

Lees meer

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

vrijdag 4 april

Kantoren zijn al lang niet meer alleen plekken om te werken; ze zijn belangrijk voor de sociale contacten en het welzijn ...

Lees meer

Tweede fase van NRC-verbouwing afgerond

Tweede fase van NRC-verbouwing afgerond

woensdag 19 maart

Na een succesvolle herinrichting van de kantoorruimte in 2023 heeft PD Group nu de tweede fase van de totaalverbouwing in ...

Lees meer

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

woensdag 12 maart

Een mooi project van PD Group in Amstelveen. Dit is een volgende stap in het moderniseren van het historische Raadhuis na ...

Lees meer

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

dinsdag 25 februari

Verhuizen van kantoor, extern maar ook intern, is een belangrijke onderneming. Daarom heeft Martsprojecten de belangrijkste ...

Lees meer

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

donderdag 16 januari

Bij BUREAU VANDERVORM weten ze als geen ander dat het aanbod aan werkplekmeubilair onoverzichtelijk groot is. Ook loopt ...

Lees meer

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

dinsdag 3 december

Je selectie van de cateraar is van grote invloed op de medewerkerstevredenheid en het succes van het werkplekconcept. Het ...

Lees meer

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

woensdag 20 november

Bij een verhuizing komt veel kijken, daar weten ze bij BUREAU VANDERVORM alles van. Ze hebben daarom alles voor je op een ...

Lees meer

Een geweldige plek om te werken

Een geweldige plek om te werken

woensdag 6 november

Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt een strategische heroriëntatie plaats. Bij de huisvestingsopgave ...

Lees meer

Duurzame missie in historische context

Duurzame missie in historische context

woensdag 23 oktober

Nabij Amsterdam Centraal, vond Vandebron een nieuwe huisvesting waar zowel aan het gewenste karakter als duurzaamheid geen ...

Lees meer

Van richting tot (her)inrichting

Van richting tot (her)inrichting

vrijdag 11 oktober

Hoe gaat het hybride werken en samenwerken er uitzien in de organisatie? En hoe ontmoeten medewerkers elkaar in de werkomgeving? ...

Lees meer

Terug naar boven