Steeds meer aandacht voor welzijn van werknemers

Steeds meer aandacht voor welzijn van werknemers

Een meerderheid van werkgevers heeft tijdens de coronapandemie meer aandacht gegeven aan het welzijn van werknemers. Dat blijkt uit onderzoek van Universiteit Maastricht en Universiteit Utrecht.

Het onderzoek werd gedaan onder 3400 Nederlandse bedrijven met meer dan 100 werknemers. Het onderzoek is gedaan in commerciële bedrijven met meer dan honderd personeelsleden en stond onder leiding van professor Harry Hummels, hoogleraar aan de School of Business and Economics van Maastricht University en hoogleraar Social Entrepeneurship aan de Universiteit Utrecht. De resultaten van het onderzoek staan in het rapport ‘Agape: de mens als motor van de onderneming’. ‘Agape’ is een begrip uit de Griekse oudheid. In de context van organisaties kan het worden omschreven als: ‘toewijding aan het welzijn van anderen, gezien vanuit de ogen van de ander.’

In de studie geven Nederlandse bedrijven het onderwerp welzijn van werknemers een 8 op een schaal van 1 tot 10. Een meerderheid van werkgevers heeft tijdens de coronapandemie meer aandacht gegeven aan jet welzijn van werknemers. Bovendien verwacht 43% van de bedrijven zich hier in de toekomst nog meer voor in te zetten.

In de studie is het concept 'agape', onderzocht aan de hand van zeven aspecten, waaronder: scholingsmogelijkheden, regelruimte zoals thuiswerken en flexibel werken, de mate waarin collega’s oog hebben voor elkaar en de mate waarin de wensen en behoeften van werknemers centraal staan in het bedrijf. Vooral de samenstelling van het personeel bleek van belang. Agape neemt toe naarmate bedrijven meer jongeren in dienst hebben, meer hoogopgeleiden en meer werknemers met een vast contract. De sterkste invloed komen van een bedrijfscultuur die gezondheid en welzijn bevordert en een goede relatie tussen het management en de OR. Bedrijven zetten deze aandacht om in handelen door het bieden van regelruimte, regelmatige communicatie, presentjes voor werknemers en het geven van baanzekerheid.

Een belangrijke vraag is wat de aandacht voor het welzijn van werknemers de onderneming oplevert. Dat blijkt niet gering, aldus de respondenten. Aandacht voor welzijn hangt samen met: een lager ziekteverzuim en een lager verloop van werknemers. Bedrijven hebben minder moeite met het werven van personeel en ervaren een hogere arbeidstevredenheid en een sterkere betrokkenheid van werknemers bij de onderneming. Er is ook een correlatie met een sterke financiële positie van het bedrijf en hogere productiviteit. 

Bedrijven zeggen ook in de toekomst oog te hebben voor welzijn. Meer dan de helft van de ondervraagde bedrijven zegt behoefte te hebben aan extra inzicht in ‘agape’ en aan instrumenten om beter invulling te kunnen geven aan het welzijn van hun medewerkers. 

Volgens Hummels tonen de onderzoeksresultaten aan dat Nederlandse ondernemingen betrokken zijn bij het welzijn van hun werknemers. “Opvallend is dat veel bedrijven die voorafgaand aan de coronapandemie al goed scoorden, er tijdens de crisis een schepje bovenop deden. Mogelijk relevanter is dat een meerderheid aangeeft het welzijn van werknemers in de toekomst nog scherper in het oog te zullen houden.” 

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven