Werkgeluk door zingeving in de workplace experience

Werkgeluk door zingeving in de workplace experience

Zingeving ervaren in het werk is een van de pijlers van werkgeluk. Toch laten organisaties volgens Smart WorkPlace expert Heleen Mes nog veel kansen liggen. Daarom geeft ze tips om een stapje verder te gaan.

De workplace experience van werkgeluk door zingeving heeft verschillende dimensies. Allereerst het werk zelf: medewerkers kunnen werkgeluk ervaren wanneer ze zinvol werk hebben voor een zinvol doel. Maar ook de inrichting van de werkplek kan een inspiratiebron zijn van zingeving en op die manier bijdragen aan werkgeluk.

Drie elementen van zingeving door werk

Wanneer we inzoomen op de eerste dimensie zien we dat er bij de zingeving door werk drie elementen zijn te onderscheiden:

  • Je persoonlijke zingeving. Heb je werk dat past bij de zingeving van je eigen leven? Draagt je werk bij aan jouw levensgeluk? Of stijgt het niet uit boven ‘je moet ergens je geld mee verdienen’.
  • Een zinvolle bijdrage leveren door het werk dat jij doet. Zie je het grotere geheel waar je uiteindelijk aan bijdraagt? Of voel je slechts een onbetekenend radertje.
  • Werken voor een zinvol doel waar je trots op bent. Kun je zeggen dat de waarden van jouw organisatie overeenkomen met die van jou? Dat door jouw organisatie de wereld elke dag een beetje beter wordt?  

De werkplek als inspiratiebron voor zingeving

Bij de tweede dimensie van werkgeluk door zingeving, de inrichting van de werkplek, wordt nu vaak gedacht aan duurzaamheid. Natuurlijk willen medewerkers graag werken voor een organisatie die zijn kantoorgebouw duurzaam inricht. Het maakt hen trots dat de organisatie zijn verantwoordelijkheid neemt voor een betere wereld. Maar is nog zoveel meer mogelijk als het gaat om zingeving.

Veel werkplek-inrichtingen zijn volstrekt uitwisselbaar. De naam van de organisatie staat dan wel op de gevel, maar eenmaal binnen herinnert niets je meer aan het unieke van de organisatie. Dat is jammer want de werkplek is zoveel meer dan een doelmatige inrichting met de juiste uitstraling. Het is ook het visitekaartje van waar de organisatie voor staat. Door hybride werken is het fysieke kantoor verworden tot vooral een inspiratiebron en ontmoetingsplek. De zingeving van het werk verdient nog meer dan voorheen een vertaling naar de fysieke werkplek. Als inspiratiebron en reminder waarom ‘we doen wat we doen’.  Want ‘walk the talk’ kun je laten zien en voelen. Het vergroot het vertrouwen van klanten en versterkt de betrokkenheid van medewerkers.

Tribes

Geïnspireerd door de geschiedenis van zijn eigen familie als schaapherders, verdiepte founder van Tribes, Eduard Schaepman zich in nomadisch gedrag: reizend werken. Hij las over de inheemse nomadische stammen, en wilde hun wijsheid en schoonheid delen met de rest van de wereld. Dat combineerde hij met een geweldige plek om te werken, en zodoende is Tribes Workplaces ontstaan: een plek waar moderne Business Nomaden (‘een nieuwe stam’) kunnen werken, ontmoeten en verbinden in een inspirerende omgeving. Waar de business hen ook brengt. Elke Tribes vestiging is geïnspireerd op één van nomadische stammen in de wereld. Hun kleuren, symbolen en foto’s zijn verwerkt in het interieur.

Keuze voor kantoorpand

De plek waar je hoofdkantoor staat en hoe het eruitziet, hoort bij de waarden en branding. Juist voor het hybride werken is dit van nog meer belang omdat binding meer aandacht behoeft. De keuze voor een pand moet door meer factoren worden bepaald dan alleen door het aantal vierkante meters, prijs en de locatie. Want hoe kan je merk bijvoorbeeld ‘fun’ zijn als je hoofdkantoor saai en grijs is? Wat als je organisatie staat voor duurzaamheid maar je er nauwelijks kunt komen met het openbaar vervoer? Wat als je kernwaarde ‘innovatie’ is, maar binnen in je pand is het een ouderwetse boel?

Intertoys

In het hoofdkantoor van Intertoys stuit je bij binnenkomst meteen op een tafel met Legosteentjes. Aan de muren hangen ingelijste foto’s van kinderen. Het pand moet een de sfeer oproepen van een loftwoning waar kinderen spelen. Op veel plekken wordt de belevingswereld van kinderen opgeroepen om je er steeds aan te herinneren voor wie je werkt. Zo heeft elke vergaderkamer een eigen thema, dat tot in detail is doorgevoerd: er is een schoolplein, een boomhut, een zwembad en een jungle. 

Ideeën

Natuurlijk is het niet eenvoudig als organisatie om hiermee aan de slag te gaan. Daarom wil ik afsluiten met enkele ideeën waarmee organisaties zingeving zichtbaar kunnen maken bij de inrichting van hun kantoor en hun werkplekken:

  • De ‘purpose’ van je organisatie inspirerend weergeven
  • De bevlogen founder van je organisatie eren met een foto of kunstwerk en diens markante uitspraken prominent in beeld brengen
  • De kleuren van je logo terug laten komen op wanden en meubels.
  • De kernwaarden visueel maken: met symbolen, kunstwerken of foto’s.
  • De klantbelofte terug laten komen in foto’s, uitspraken aan de muur of symbolen.
  • De geschiedenis van de organisatie of producten in beeld brengen.
  • Trots op je producten en blij met je klanten? Verwerk ze in je meubilair.
  • Maak een complimentenmuur met complimenten van klanten.
  • Lockerkasten, deuren en liften beplakken met zingevende verwijzingen.
  • Vergaderruimtes betekenisvolle namen geven die verwijzen naar producten, diensten, iconen of mijlpalen.

Tenslotte nog een tip: betrek vooral de medewerkers bij het brainstormen en je komt op de mooiste ideeën om de kantoorinrichting te upgraden met meer zingeving!

Fotobijschrift: In het hoofdkantoor van Intertoys stuit je bij binnenkomst meteen op een tafel met Legosteentjes. 

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven