'Het is tijd om je klant eens echt in de spotlights te zetten!'

 

'Het is tijd om je klant eens echt in de spotlights te zetten!'

Bij deze de derde blog van Smart WorkPlace-partner Twynstra Gudde naar aanleiding van het onderzoek ‘Facility & Workplace management in 2019’. Ditmaal over klantgerichtheid.

Klantgerichtheid is dit jaar de nummer twee trend in het Facility & Workplace management marktonderzoek. Facility professionals vinden dat de klant echt centraal moet worden gesteld. Maar wat betekent de klant ‘echt’ centraal stellen? Wordt een klant, al dan niet onbewust, vaak ‘nep’ centraal gesteld? We zien drie valkuilen voor de facilitair professional waarmee hij gevoelsmatig klantgericht is, maar het tegenovergestelde bereikt.

Valkuil 1: rennen voor de vraag van vandaag

Managers geven structureel aan hetzelfde tekort te komen: tijd. We zijn druk en het lijkt alleen maar erger te worden. De wereld ontwikkelt zich in een rap tempo en we voelen de druk om dit bij te benen. En dat is precies wat we elke dag doen: de vragen van onze gebruikers zo goed mogelijk beantwoorden zodat ze tevreden blijven.

Het paradoxale is juist dat door hard te blijven rennen, je geen extra tijd wint. Een vraag beantwoorden levert weer nieuwe vragen op en zo beland je in een vicieuze cirkel. Door de focus te leggen op de vraag van vandaag, kan er onmogelijk nagedacht worden over de vraag van morgen. Terwijl de klant van morgen vaak meer tevreden is als je zijn vraag hebt zien aankomen.

Ad-hoc vragen stellen verhoogt de klanttevredenheid enkel op korte termijn. Het onderzoeken van de vraag van morgen vraagt echter tijd en aandacht. Je wilt tijd vrij maken om onderzoek te doen en na te denken over de lange termijn. Hiervoor moet je kiezen: een aantal dingen gericht wel doen, en een aantal dingen dus ook niet. Snoeien doet bloeien.

Valkuil 2: de focus leggen op de randvoorwaarden

Uiteindelijk zijn facilitair professionals verantwoordelijk voor het in goede banen leiden van de dagelijkse operatie. Hierbij hoort dat randvoorwaardelijke zaken als BHV en brandveiligheid moeten worden nageleefd; als we dit niet doen komen we in serieuze problemen. Als we enkel hier de nadruk op leggen, belemmeren we de vooruitgang.

Door het goed organiseren van randvoorwaarden, wordt er geen verschil gemaakt in klanttevredenheid. Klanten verwachten dat randvoorwaarden gewoon goed geregeld zijn. Het is als water uit de kraan: iedereen vertrouwt erop dat het werkt en dat je de kwaliteit niet hoeft te controleren. Maar het kraantje waaruit het water stroomt kan wél het verschil maken. Je kiest voor Grohe omdat die een goede mengkraan heeft, of voor Quooker omdat je daarmee ook je kopje thee kunt zetten.

De vraag is dus niet of je aan de randvoorwaarden voldoet, maar wat er naast de randvoorwaarden georganiseerd wordt om je klant tevreden te houden. Wat zijn de diepere wensen, behoeften en drijfveren van klanten, hoe kan ik die segmenteren en welke producten en diensten kan ik die klantgroepen het beste aanbieden? Door over deze zaken na te denken wordt de klant echt centraal gesteld.

Valkuil 3: aandacht voor wie het hardst roept

We zijn continu bezig met het optimaliseren en vernieuwen van onze dienstverlening, met als doel om te voldoen aan de wensen en behoeften van onze klanten. Nieuwe initiatieven roepen echter vaak negatieve reacties op, die in deze tijd via intranet vaak voor iedereen zichtbaar zijn. Door negatieve reacties kan de facilitair manager terughoudend worden, en dat is killing voor vernieuwing en innovatie. Terwijl juist die vernieuwing zo hard nodig is om onze klanten blijvend tevreden te stellen!

Je wilt ideeënvorming stimuleren en mensen laten experimenteren. Door fouten te maken, leer je wat er niet goed ging, zodat je kunt verbeteren. Als facilitaire dienst wil je daarom een veilige omgeving creëren waarin mensen worden aangemoedigd om nieuwe initiatieven te starten. Nieuwe initiatieven die de klant echt centraal stellen.

Dus, voorkom de drie valkuilen en stel de klant echt centraal. Dit vraagt verwachtingsmanagement met je klant: neem hem mee in jouw reis naar de facilitaire dienstverlening van de toekomst, omarm zijn feedback en durf je kwetsbaarheid te laten zien.

Lees hier het eerste blog uit deze serie en hier het tweede blog.

Wil je onderzoeken hoe je de trends en ontwikkelingen concreet kunt vertalen naar je bedrijfsvoering? Kom dan op 9 mei naar onze inspiratiebijeenkomst. Of neem voor meer informatie contact op met Froukje Terpstra ([email protected]) of Wouter Dreimüller ([email protected]).

Delen:

Meer nieuws

Vitaliteit als toegang tot de markt

Vitaliteit als toegang tot de markt

donderdag 18 december

Binnen organisaties is er steeds meer aandacht voor de gezondheid en vitaliteit van werknemers, voor goed werkgeverschap ...

Lees meer

Diversiteit in huisvestingsconcept gemeente Amsterdam

Diversiteit in huisvestingsconcept gemeente Amsterdam

woensdag 17 december

De gemeente Amsterdam gaat de komende jaren werken aan het verduurzamen en moderniseren van de huisvesting van een deel ...

Lees meer

De onmisbaarheid van datagedreven én ethisch werken

De onmisbaarheid van datagedreven én ethisch werken

dinsdag 16 december

De snelle groei van kunstmatige intelligentie verandert het werkveld in een razendsnel tempo. Steeds meer keuzes worden ...

Lees meer

De criteria van de Vebego Workplace Innovation Award

De criteria van de Vebego Workplace Innovation Award

dinsdag 16 december

De Vebego WorkPlace Innovation Award zet innovatie in de schijnwerpers. In dit artikel laten we zien welke criteria gelden.  ...

Lees meer

Een optimale werkbeleving

Een optimale werkbeleving

maandag 15 december

De manier waarop we werken verandert razendsnel. Flexibiliteit, beleving en welzijn staan centraal. Moderne bedrijven kijken ...

Lees meer

Kroon op drie jaar succes

Kroon op drie jaar succes

maandag 15 december

PHI Factory is voor de derde keer uitgeroepen tot nummer 1 van de categorie ‘zakelijke dienstverlening in sustainability’ ...

Lees meer

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

donderdag 11 december

Toegankelijk onderwijs voor iedereen, het klinkt vanzelfsprekend maar in de praktijk is dat helaas niet altijd zo. Nu technologie ...

Lees meer

Gewoon beginnen en uitproberen

Gewoon beginnen en uitproberen

donderdag 11 december

Half april 2025 ontving Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate, Workplace & Sustainability bij FrieslandCampina, ...

Lees meer

De impact van geluid op de werkvloer

De impact van geluid op de werkvloer

woensdag 10 december

Van alle werknemers ergert 52 procent zich aan hinderlijk geluid op de werkplek en 34 procent ervaart hier ook echt klachten ...

Lees meer

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

woensdag 10 december

Donderdag 5 februari 2026 vindt de SWP Stand Up 2026 plaats op de locatie HNK/NSI Sloterdijk. De Stand Up begint om 14:00 ...

Lees meer

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

dinsdag 9 december

Key Quality en The Food Office sloegen de handen ineen en introduceren het Facilitair Samenwerkingskompas: een onafhankelijk ...

Lees meer

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame werkomgeving

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame ...

dinsdag 9 december

Vebego Facility Solutions en Smart WorkPlace introduceren een gloednieuwe award die innovatie in de schijnwerpers zet: de ...

Lees meer

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

vrijdag 5 december

Als je van één ding zeker kunt zijn, dan is het wel dat workplace management altijd in beweging is. IT, HR ...

Lees meer

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

donderdag 4 december

Samenwerking is altijd een beetje een mysterie geweest. Iedereen voelde dat het belangrijk was, maar bijna niemand wist ...

Lees meer

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

woensdag 3 december

Met een gezond binnenklimaat werken docenten prettiger en leren kinderen beter. Op de Montessorischool in Capelle aan den ...

Lees meer

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

woensdag 3 december

In Nederland werkt 83 procent gemiddeld één dag per week vanuit huis. Het onderzoek ‘Werkwereld 2025 ...

Lees meer

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

dinsdag 2 december

Het nieuwe rapport Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche laat je zien hoe de wereld van cateringcontractmanagement ...

Lees meer

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

dinsdag 2 december

In het nieuwe SWP Magazine (#15) lees je onder andere een groot interview met ISS WorkPlace Manager of the Year Annemarie ...

Lees meer

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd besparen

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd ...

dinsdag 2 december

Met de opkomst van AI, geavanceerde vergader- en samenwerkingstools zoals Microsoft Teams en Yealink én strengere ...

Lees meer

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

dinsdag 2 december

In veel gemeenten zijn door de jaren heen situaties ontstaan waarin maatschappelijk vastgoed niet meer aansluit op de actuele ...

Lees meer

Terug naar boven