'Het is tijd om je klant eens echt in de spotlights te zetten!'

 

'Het is tijd om je klant eens echt in de spotlights te zetten!'

Bij deze de derde blog van Smart WorkPlace-partner Twynstra Gudde naar aanleiding van het onderzoek ‘Facility & Workplace management in 2019’. Ditmaal over klantgerichtheid.

Klantgerichtheid is dit jaar de nummer twee trend in het Facility & Workplace management marktonderzoek. Facility professionals vinden dat de klant echt centraal moet worden gesteld. Maar wat betekent de klant ‘echt’ centraal stellen? Wordt een klant, al dan niet onbewust, vaak ‘nep’ centraal gesteld? We zien drie valkuilen voor de facilitair professional waarmee hij gevoelsmatig klantgericht is, maar het tegenovergestelde bereikt.

Valkuil 1: rennen voor de vraag van vandaag

Managers geven structureel aan hetzelfde tekort te komen: tijd. We zijn druk en het lijkt alleen maar erger te worden. De wereld ontwikkelt zich in een rap tempo en we voelen de druk om dit bij te benen. En dat is precies wat we elke dag doen: de vragen van onze gebruikers zo goed mogelijk beantwoorden zodat ze tevreden blijven.

Het paradoxale is juist dat door hard te blijven rennen, je geen extra tijd wint. Een vraag beantwoorden levert weer nieuwe vragen op en zo beland je in een vicieuze cirkel. Door de focus te leggen op de vraag van vandaag, kan er onmogelijk nagedacht worden over de vraag van morgen. Terwijl de klant van morgen vaak meer tevreden is als je zijn vraag hebt zien aankomen.

Ad-hoc vragen stellen verhoogt de klanttevredenheid enkel op korte termijn. Het onderzoeken van de vraag van morgen vraagt echter tijd en aandacht. Je wilt tijd vrij maken om onderzoek te doen en na te denken over de lange termijn. Hiervoor moet je kiezen: een aantal dingen gericht wel doen, en een aantal dingen dus ook niet. Snoeien doet bloeien.

Valkuil 2: de focus leggen op de randvoorwaarden

Uiteindelijk zijn facilitair professionals verantwoordelijk voor het in goede banen leiden van de dagelijkse operatie. Hierbij hoort dat randvoorwaardelijke zaken als BHV en brandveiligheid moeten worden nageleefd; als we dit niet doen komen we in serieuze problemen. Als we enkel hier de nadruk op leggen, belemmeren we de vooruitgang.

Door het goed organiseren van randvoorwaarden, wordt er geen verschil gemaakt in klanttevredenheid. Klanten verwachten dat randvoorwaarden gewoon goed geregeld zijn. Het is als water uit de kraan: iedereen vertrouwt erop dat het werkt en dat je de kwaliteit niet hoeft te controleren. Maar het kraantje waaruit het water stroomt kan wél het verschil maken. Je kiest voor Grohe omdat die een goede mengkraan heeft, of voor Quooker omdat je daarmee ook je kopje thee kunt zetten.

De vraag is dus niet of je aan de randvoorwaarden voldoet, maar wat er naast de randvoorwaarden georganiseerd wordt om je klant tevreden te houden. Wat zijn de diepere wensen, behoeften en drijfveren van klanten, hoe kan ik die segmenteren en welke producten en diensten kan ik die klantgroepen het beste aanbieden? Door over deze zaken na te denken wordt de klant echt centraal gesteld.

Valkuil 3: aandacht voor wie het hardst roept

We zijn continu bezig met het optimaliseren en vernieuwen van onze dienstverlening, met als doel om te voldoen aan de wensen en behoeften van onze klanten. Nieuwe initiatieven roepen echter vaak negatieve reacties op, die in deze tijd via intranet vaak voor iedereen zichtbaar zijn. Door negatieve reacties kan de facilitair manager terughoudend worden, en dat is killing voor vernieuwing en innovatie. Terwijl juist die vernieuwing zo hard nodig is om onze klanten blijvend tevreden te stellen!

Je wilt ideeënvorming stimuleren en mensen laten experimenteren. Door fouten te maken, leer je wat er niet goed ging, zodat je kunt verbeteren. Als facilitaire dienst wil je daarom een veilige omgeving creëren waarin mensen worden aangemoedigd om nieuwe initiatieven te starten. Nieuwe initiatieven die de klant echt centraal stellen.

Dus, voorkom de drie valkuilen en stel de klant echt centraal. Dit vraagt verwachtingsmanagement met je klant: neem hem mee in jouw reis naar de facilitaire dienstverlening van de toekomst, omarm zijn feedback en durf je kwetsbaarheid te laten zien.

Lees hier het eerste blog uit deze serie en hier het tweede blog.

Wil je onderzoeken hoe je de trends en ontwikkelingen concreet kunt vertalen naar je bedrijfsvoering? Kom dan op 9 mei naar onze inspiratiebijeenkomst. Of neem voor meer informatie contact op met Froukje Terpstra ([email protected]) of Wouter Dreimüller ([email protected]).

Delen:

Meer nieuws

Slimme inzameling in professionele keukens

Slimme inzameling in professionele keukens

vrijdag 19 september

In de Nederlandse restaurants en catering wordt jaarlijks zo’n 83 miljoen kilo voedsel verspild, blijkt uit cijfers ...

Lees meer

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende crisis

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende ...

donderdag 18 september

Nederlandse organisaties lopen onnodige risico’s doordat ze onvoldoende voorbereid zijn op de ingrijpende veranderingen ...

Lees meer

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael ...

donderdag 18 september

PHI Factory kondigt met trots de benoeming aan van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling. Met deze stap wordt ...

Lees meer

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

donderdag 18 september

Uit het webinar ‘Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving’ kwamen diverse inzichten: “Circulariteit ...

Lees meer

Vacature - <span class='TextRun SCXW59867826 BCX8' data-contrast='auto'><span class='NormalTextRun SCXW59867826 BCX8'>Projectmanager Events - tijdelijk</span></span>

Vacature - Projectmanager Events - tijdelijk

donderdag 18 september

Ben jij een geboren regelaar met een glimlach, die energie krijgt van organiseren en samenwerkingen laten slagen? Dan zoeken ...

Lees meer

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

donderdag 18 september

Upcycle Journey organiseerde 9 september zijn eerste kennisevent over duurzame oplossingen in de foodservicebranche. Dirk ...

Lees meer

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving van de toekomst

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving ...

woensdag 17 september

De Gemeente Den Haag zet al jaren stappen richting een moderne en samenwerkende organisatie. Het programma ‘Werken ...

Lees meer

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

dinsdag 16 september

Op 1 oktober organiseert Smart WorkPlace in samenwerking met SWP-partner Tarkett een nieuwe editie van SWP op locatie. Dit ...

Lees meer

<span>TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar</span>

TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar

dinsdag 16 september

Hoe effectief worden vergaderruimtes eigenlijk gebruikt op kantoor? Voor veel organisaties blijkt dat verrassend lastig ...

Lees meer

SWP Talks: De kantoorrevolutie

SWP Talks: De kantoorrevolutie

maandag 15 september

Tijdens de nieuwste aflevering van SWP Talks ging Wim Kooyman in gesprek met experts over de toekomst van het kantoor. Hoe ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

vrijdag 12 september

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

De kracht van samenwerken

De kracht van samenwerken

donderdag 11 september

IFM-contracten zijn notoir complex, maar hebben voordelen als efficiëntie, kostenbesparing en betere kwaliteit en consistentie. ...

Lees meer

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

woensdag 10 september

Transities op de onderwijscampus buitelen over elkaar heen: van energie- en CO2-reductie tot groene mobiliteit en hergebruik ...

Lees meer

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

dinsdag 9 september

Een gezonde schoolomgeving zou vanzelfsprekend moeten zijn. Toch blijkt dat ruim 80% van de Nederlandse scholen te maken ...

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

dinsdag 9 september

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

maandag 8 september

Asito heeft een belangrijke stap gezet richting haar duurzaamheidsdoelstellingen door volledig over te stappen op circulaire ...

Lees meer

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

vrijdag 5 september

Gispen publiceert het nieuwe Duurzaamheidsverslag 2024: een jaarverslag over de in het vorige jaar behaalde resultaten en ...

Lees meer

TU Delft experimenteert met groene gevels.

TU Delft experimenteert met groene gevels.

donderdag 4 september

TU Delft onderzoekt hoe groene gevels kunnen bijdragen aan een toekomstbestendige campus. Daarbij worden diverse systemen ...

Lees meer

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

woensdag 3 september

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was ...

Lees meer

Terug naar boven