'Het is tijd om je klant eens echt in de spotlights te zetten!'

 

'Het is tijd om je klant eens echt in de spotlights te zetten!'

Bij deze de derde blog van Smart WorkPlace-partner Twynstra Gudde naar aanleiding van het onderzoek ‘Facility & Workplace management in 2019’. Ditmaal over klantgerichtheid.

Klantgerichtheid is dit jaar de nummer twee trend in het Facility & Workplace management marktonderzoek. Facility professionals vinden dat de klant echt centraal moet worden gesteld. Maar wat betekent de klant ‘echt’ centraal stellen? Wordt een klant, al dan niet onbewust, vaak ‘nep’ centraal gesteld? We zien drie valkuilen voor de facilitair professional waarmee hij gevoelsmatig klantgericht is, maar het tegenovergestelde bereikt.

Valkuil 1: rennen voor de vraag van vandaag

Managers geven structureel aan hetzelfde tekort te komen: tijd. We zijn druk en het lijkt alleen maar erger te worden. De wereld ontwikkelt zich in een rap tempo en we voelen de druk om dit bij te benen. En dat is precies wat we elke dag doen: de vragen van onze gebruikers zo goed mogelijk beantwoorden zodat ze tevreden blijven.

Het paradoxale is juist dat door hard te blijven rennen, je geen extra tijd wint. Een vraag beantwoorden levert weer nieuwe vragen op en zo beland je in een vicieuze cirkel. Door de focus te leggen op de vraag van vandaag, kan er onmogelijk nagedacht worden over de vraag van morgen. Terwijl de klant van morgen vaak meer tevreden is als je zijn vraag hebt zien aankomen.

Ad-hoc vragen stellen verhoogt de klanttevredenheid enkel op korte termijn. Het onderzoeken van de vraag van morgen vraagt echter tijd en aandacht. Je wilt tijd vrij maken om onderzoek te doen en na te denken over de lange termijn. Hiervoor moet je kiezen: een aantal dingen gericht wel doen, en een aantal dingen dus ook niet. Snoeien doet bloeien.

Valkuil 2: de focus leggen op de randvoorwaarden

Uiteindelijk zijn facilitair professionals verantwoordelijk voor het in goede banen leiden van de dagelijkse operatie. Hierbij hoort dat randvoorwaardelijke zaken als BHV en brandveiligheid moeten worden nageleefd; als we dit niet doen komen we in serieuze problemen. Als we enkel hier de nadruk op leggen, belemmeren we de vooruitgang.

Door het goed organiseren van randvoorwaarden, wordt er geen verschil gemaakt in klanttevredenheid. Klanten verwachten dat randvoorwaarden gewoon goed geregeld zijn. Het is als water uit de kraan: iedereen vertrouwt erop dat het werkt en dat je de kwaliteit niet hoeft te controleren. Maar het kraantje waaruit het water stroomt kan wél het verschil maken. Je kiest voor Grohe omdat die een goede mengkraan heeft, of voor Quooker omdat je daarmee ook je kopje thee kunt zetten.

De vraag is dus niet of je aan de randvoorwaarden voldoet, maar wat er naast de randvoorwaarden georganiseerd wordt om je klant tevreden te houden. Wat zijn de diepere wensen, behoeften en drijfveren van klanten, hoe kan ik die segmenteren en welke producten en diensten kan ik die klantgroepen het beste aanbieden? Door over deze zaken na te denken wordt de klant echt centraal gesteld.

Valkuil 3: aandacht voor wie het hardst roept

We zijn continu bezig met het optimaliseren en vernieuwen van onze dienstverlening, met als doel om te voldoen aan de wensen en behoeften van onze klanten. Nieuwe initiatieven roepen echter vaak negatieve reacties op, die in deze tijd via intranet vaak voor iedereen zichtbaar zijn. Door negatieve reacties kan de facilitair manager terughoudend worden, en dat is killing voor vernieuwing en innovatie. Terwijl juist die vernieuwing zo hard nodig is om onze klanten blijvend tevreden te stellen!

Je wilt ideeënvorming stimuleren en mensen laten experimenteren. Door fouten te maken, leer je wat er niet goed ging, zodat je kunt verbeteren. Als facilitaire dienst wil je daarom een veilige omgeving creëren waarin mensen worden aangemoedigd om nieuwe initiatieven te starten. Nieuwe initiatieven die de klant echt centraal stellen.

Dus, voorkom de drie valkuilen en stel de klant echt centraal. Dit vraagt verwachtingsmanagement met je klant: neem hem mee in jouw reis naar de facilitaire dienstverlening van de toekomst, omarm zijn feedback en durf je kwetsbaarheid te laten zien.

Lees hier het eerste blog uit deze serie en hier het tweede blog.

Wil je onderzoeken hoe je de trends en ontwikkelingen concreet kunt vertalen naar je bedrijfsvoering? Kom dan op 9 mei naar onze inspiratiebijeenkomst. Of neem voor meer informatie contact op met Froukje Terpstra ([email protected]) of Wouter Dreimüller ([email protected]).

Delen:

Meer nieuws

Remco Martens benoemd tot Chief Commercial Officer ISS

Remco Martens benoemd tot Chief Commercial Officer ISS

woensdag 30 april

ISS maakt bekend dat Remco Martens per 1 mei aantreedt als Chief Commercial Officer (CCO). In deze functie maakt hij deel ...

Lees meer

<span>Hoe ontwikkel je succesvolle ecosystemen op een campus?</span>

Hoe ontwikkel je succesvolle ecosystemen op een campus?

dinsdag 29 april

Tijdens het event Campus Day op 5 juni vertelt Margot Nijkamp over het ontwikkelen van ecosystemen op een campus. Een inspirerend ...

Lees meer

Whitepaper Solved overhandigd tijdens de WorkPlace Xperience

Whitepaper Solved overhandigd tijdens de WorkPlace Xperience

maandag 28 april

Michael Kortekaas nam tijdens de WorkPlace Xperience 2025 Solved's nieuwe whitepaper 'Geen pleisters plakken, maar kansen ...

Lees meer

Entweder nieuwe Smart WorkPlace

Entweder nieuwe Smart WorkPlace

maandag 28 april

Inspirerende werkomgevingen waar iedereen wint, daar zet Entweder zich voor in. Het bedrijf uit Twente sluit zich aan bij ...

Lees meer

De WorkPlace Xperience 2025 aftermovie

De WorkPlace Xperience 2025 aftermovie

vrijdag 25 april

Op 15 en 16 april 2025 zetten 1.850 deelnemers de duurzame stap naar de gezonde en gelukkige werkomgeving van morgen.

Lees meer

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

donderdag 24 april

Kantoorleegstand dwingt ons niet alleen om opnieuw na te denken over de rol van de werkplek in ons leven, het doet tegelijk ...

Lees meer

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

donderdag 24 april

Het nieuwe kantoor van Sweco staat in Utrecht en biedt een nieuwe werkplek voor de afdelingen Srchitectuur, Stedelijke planning ...

Lees meer

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

woensdag 23 april

Tijdens een uitzending van BNR’s The Daily Move pleitte Wietse Walinga, directeur van Duurzaam Gebouwd, voor het benutten ...

Lees meer

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

woensdag 23 april

De mbo-campus moet een weerspiegeling zijn van de maatschappij, flexibel om in te spelen op een veranderende onderwijsstrategie ...

Lees meer

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

woensdag 23 april

De Nederlandse technische sectoren staan aan de vooravond van een groot probleem: een flink deel van de ervaren vakmensen ...

Lees meer

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

dinsdag 22 april

Hoe realiseer je een nieuw Quantumlab te midden van netcongestie? RoyalHaskoningDHV helpt de Universiteit van Amsterdam ...

Lees meer

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

woensdag 16 april

YNNO en Smart WorkPlace (SWP) lanceerden vandaag de Benchmark voor de Nederlandse Werkomgeving (BNW Index) tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

dinsdag 15 april

De winnares van de ISS WorkPlace Talent of the Year-award is Iris Kranenburg, werkzaam als Professional Huisvesting & ...

Lees meer

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

dinsdag 15 april

Tijdens de WorkPlace Xperience 2025 is Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate bij FrieslandCampina, beloond ...

Lees meer

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

dinsdag 15 april

Navigating Stress is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award 2025. Geert Kruijswijk en Mirte ...

Lees meer

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

maandag 14 april

Door hybride werken worden kantoren structureel minder gebruikt. Veel organisaties kampen met lage bezettingsgraden, terwijl ...

Lees meer

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

maandag 14 april

Hybride werken gaat niet meer weg en dat heeft gevolgen voor de optimale werkplek op kantoor, nu en in de toekomst. In de ...

Lees meer

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

vrijdag 11 april

Businesscases en besluitvorming zijn een belangrijke stap in elk project. Maar hoe gaat de praktijk om met businesscases? ...

Lees meer

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

donderdag 10 april

In een gesprek met Smart WorkPlace vertellen Jan Klein Goldewijk (Essent) en YNNO-adviseur Jamie Douw over de realisatie ...

Lees meer

<span>Univé nieuwe partner Smart WorkPlace</span>

Univé nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 10 april

De coöperatieve verzekeraar Univé wil verder blijven ontwikkelen naar de werkomgeving van de toekomst. Om nieuwe ...

Lees meer

Terug naar boven