Werken in tijden van Corona (2)

5 min

 

Werken in tijden van Corona (2)

Wat zijn de veranderingen in ons leven en werken door Corona? Daarover schrijft Michel Pan van Smart WorkPlace partner D&B The Facility Group een serie blogs. In deel 2 de impact van COVID19 op ons sociaal DNA.

Ik heb me aan veel dingen geïrriteerd de afgelopen weken. Een president die hardnekkig schuldigen zoekt én aanwijst. Politici die hulpgoederen hamsteren die beter aan de andere kant van hun landsgrenzen kunnen worden ingezet. Staten in financieel zwaar weer, die het beginsel solidariteit vooral interpreteren vanuit het begrip ‘broederschap’, maar de etymologische betekenis van het woord, namelijk ‘solide’, bewust negeren. Regeringsleiders die de angst voor besmetting aangrijpen om de autoritaire teugels nog verder aan te trekken. Wielrenners in foeilelijk lycra die rakelings langs wandelaars scheren. En er zijn zelfs ogenschijnlijk verstandige Nederlandse beleidsmakers die met de lancering van apps onze privacy en dus de vrijheid van het individu willen inruilen tegen (schijn)veiligheid.

Ik heb me ook verwonderd. En verheugd. Verwonderd over de snelheid waarmee we in staat zijn om zeer effectief anders te werken. Die snelheid plaatst de eindeloze discussies die tot slechts enkele weken geleden werden gevoerd, over thuiswerken, in een bijzonder daglicht. Alles kan opeens en het werkt; althans, als je WiFi het doet en je niet op drie hoog achter in De Pijp woont met drie kleuters, twee honden en een praatzieke partner. Verheugd, omdat collega’s oprecht vragen naar de gezondheid van jou en je geliefden. Vrijwel ieder telefoon- of Skypegesprek begint zo. En vooral dát aspect van deze crisis, de impact van COVID19 op onze sociaal DNA, is de kern van deze blog. Sociale regels op basis van hygiëne en veiligheid gaan onze werkplek fundamenteel veranderen. Want 1,5 meter uit elkaar blijven is het devies.

Menigeen vertrouwt erop dat we over een jaartje wel klaar zijn met dat Corona-gedoe. Mijn overtuiging is dat de verandering van de werkomgeving blijvend is, ook als er, hopelijk snel, een vaccin is ontwikkeld.

Laten we om te beginnen eens kijken naar het werk dat we niét in een kantoor hoeven te doen. In wezen bestaat de activiteit van de meeste kantoormedewerkers, of je nu bij de administratie werkt, of in de directie zit, uit het verplaatsen van informatie. Ik snap dat u als intelligente lezer van deze blog uw toegevoegde professionele waarde hoog acht, maar echt, dat is het wel zo’n beetje. We denken, we praten en dat zorgt dan weer voor veel beschrijvingen, plaatjes en berekeningen. Voor sommige mensen niet noodzakelijkerwijs in die volgorde. We zijn er in een paar weken achter gekomen dat die activiteiten niet in een kantoor hoeven plaats te vinden. Sterker nog: thuis werkt vaak beter.

Ergens bovenaan de lijst met ‘no brainers’, staat deze: e-mails verwerken. In 2017 deed De Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers – jazeker, die club bestaat – een onderzoek naar mailgedrag. Los van het feit dat we te veel e-mailen, vreet het tijd én energie. Tot drie uur per dag. Voor sommige beroepsgroepen zélfs meer.  In een kantooromgeving e-mails verwerken is eigenlijk niet zo slim. Er is namelijk continu afleiding. Waardoor het allemaal nóg langer duurt. In onze privé-omgeving, mits een beetje gereguleerd, kunnen we dat veel beter af.

Hetzelfde geldt voor het merendeel van onze tijdsbesteding waarbij je niet noodzakelijkerwijs iemand direct, fysiek, nodig hebt. Denk aan rapporten lezen. Presentaties maken. Spreadsheetberekeningen opstellen. Budgetten toewijzen. Bellen. En Skypen, Zoomen of Teamen natuurlijk. Dat zijn allemaal activiteiten waarvoor we ons moeten concentreren en waarvoor we ons daarom vaak ook afzonderen.

En die hebben in onze übergestylde activity based working omgevingen geleid tot een bizarre hoeveelheid ‘oplossingen’ die het eigenlijk niet zijn. Ieniemienie concentratiekamers met mos op de wanden. Banken met rug- en zijleuningen die tot in de hemel reiken. Bureautussenschotten en room dividers bekleed met poezelig vilt. Telefooncellen, het liefst die Britse knalrode gietijzeren monsters: superduur, maar wel lekker origineel.

En ga zo maar door. Ik voorspel u: dat spul kan binnenkort allemaal de perscontainer in. Het zijn sub-optimalisaties die we hebben toegepast omdat we er maar niet aan wilden: dat je al die activiteiten helemaal niet op dat kantoor hoeft te doen.

Waarvoor is dat kantoor dan eigenlijk wél geschikt? Ook dit weten we uit allerlei onderzoek allang. Het kantoor is primair een ontmoetingsplek. Er zijn een aantal zeer belangrijke processen die zonder het samenzijn verarmen. Creativiteit is zo’n proces. Ik ben erachter gekomen dat werkzaamheden met collega’s die snel associëren, ideeën lanceren, proefballontjes oplaten en weer doorprikken, wel erg armoedig worden via het web. Het kán, maar het resultaat laat zeer te wensen over. Dit heeft te maken met de subtiliteit van onze lichaamstaal. Die camera in uw laptop vervlakt de emotie.

Nog een paar activiteiten, die niet echt lekker werken via het internet. Bilaterale ontmoetingen waarbij je elkaar de waarheid moet zeggen. Een pitch houden voor een klant over een voorstel waar je twee maanden aan hebt gewerkt. Een teambuildingsessie met aansluitend een borrel. En… de hei-sessie uiteraard. Twee dagen achtereen strategische besluiten nemen via een webcam gaat ongetwijfeld leiden tot bewustzijnsvernauwing. En dat kan bestuurlijk Nederland in deze tijden zeker niet hebben.

Volgens Colliers gaat de 1,5 meter economie leiden tot een reductie van 60% van de werkplekken. CBRE is wat voorzichtiger. Die schatten in dat we op ongeveer 60% bezetting van de kantoren gaan uitkomen. Laten we middelen: zo’n 50% van het kantoor gaan we dus gebruiken. Als we tot de conclusie kunnen komen dat we 50% van ons werk thuis kunnen doen, dan is het grootste probleem opgelost. 

Geen dank.

Moeten we alleen die kantoren beter gaan inrichten om samen te kunnen komen voor de momenten die er echt toe doen. Voorlopig hebben we in onze Real Estate en FM industrie dus nog genoeg te doen.

Lees hier het eerste blog in de serie 'Werken in tijden van Corona'.

Delen:
Michel  Pan

Michel Pan

Director Business Strategy, D&B The Facility Group

Meer nieuws

Sta jij midden in de verandering van jouw werkomgeving?

Sta jij midden in de verandering van jouw werkomgeving?

vrijdag 5 december

Als je van één ding zeker kunt zijn, dan is het wel dat workplace management altijd in beweging is. IT, HR ...

Lees meer

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

donderdag 4 december

Samenwerking is altijd een beetje een mysterie geweest. Iedereen voelde dat het belangrijk was, maar bijna niemand wist ...

Lees meer

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

woensdag 3 december

Met een gezond binnenklimaat werken docenten prettiger en leren kinderen beter. Op de Montessorischool in Capelle aan den ...

Lees meer

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

woensdag 3 december

In Nederland werkt 83 procent gemiddeld één dag per week vanuit huis. Het onderzoek ‘Werkwereld 2025 ...

Lees meer

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

dinsdag 2 december

Het nieuwe rapport Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche laat je zien hoe de wereld van cateringcontractmanagement ...

Lees meer

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

dinsdag 2 december

In het nieuwe SWP Magazine (#15) lees je onder andere een groot interview met ISS WorkPlace Manager of the Year Annemarie ...

Lees meer

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd besparen

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd ...

dinsdag 2 december

Met de opkomst van AI, geavanceerde vergader- en samenwerkingstools zoals Microsoft Teams en Yealink én strengere ...

Lees meer

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

dinsdag 2 december

In veel gemeenten zijn door de jaren heen situaties ontstaan waarin maatschappelijk vastgoed niet meer aansluit op de actuele ...

Lees meer

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

vrijdag 28 november

Tijdens de jaarlijkse uitreiking van de CSRD Awards riep de jury Koninklijke Heijmans N.V. uit tot winnaar in de categorie ...

Lees meer

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

donderdag 27 november

AVEX is geselecteerd als finalist voor de Inavation Sustainability Award 2026 met de duurzame en innovatieve BRIX zero AV-oplossing.

Lees meer

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

donderdag 27 november

De wereld van cateringcontractmanagement verandert razendsnel: stijgende kosten, veranderende gebruikersbehoeften en maatschappelijke ...

Lees meer

Integrale rol zorgt voor succesvol project

Integrale rol zorgt voor succesvol project

donderdag 27 november

Een kennisbijeenkomst bij Baanbrekers in Waalwijk laat je zien hoe een integrale rol, van scenario-onderzoek tot realisatie, ...

Lees meer

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

dinsdag 25 november

Binnen de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven heeft Sodexo, als hoofdaannemer van de facilitaire ...

Lees meer

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

dinsdag 25 november

Benieuwd hoe je in kunt spelen op functieveranderingen van kantoren door hybride werken? De whitepaper ‘De werkplek ...

Lees meer

Rapport: Laat IT-leiders echt innoveren

Rapport: Laat IT-leiders echt innoveren

maandag 24 november

Hoe geef je IT-leiders de ruimte om écht te innoveren, en niet meer alleen te focussen op probleemoplossing? Daarvoor ...

Lees meer

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

donderdag 20 november

Benieuwd hoe een toekomstbestendige leeromgeving tot stand komt en welke uitdagingen er dan op je afkomen? Jij kunt de grootste ...

Lees meer

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

donderdag 20 november

Hybride werken mag dan de nieuwe norm zijn, het kantoor blijft het kloppend hart van iedere organisatie. Dat is de belangrijkste ...

Lees meer

<span>Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’</span><span> </span>

Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’ 

woensdag 19 november

De Tuin van Holland heeft op 17 november een praktische gids gepubliceerd die publieke inkopers op weg helpt naar natuurinclusieve ...

Lees meer

<span>Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday</span>

Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday

woensdag 19 november

Draaijer Group en HEYDAY bundelen kracht in één ecosysteem voor de volledige levenscyclus van de werkomgeving.

Lees meer

Blog: Balance@Work

Blog: Balance@Work

dinsdag 18 november

Wanneer op 20 en 21 mei 2026 in de Jaarbeurs in Utrecht de 5e editie van de WorkPlace Xperience wordt gehouden is het ruim ...

Lees meer

Terug naar boven