Werken in tijden van Corona (2)

5 min

 

Werken in tijden van Corona (2)

Wat zijn de veranderingen in ons leven en werken door Corona? Daarover schrijft Michel Pan van Smart WorkPlace partner D&B The Facility Group een serie blogs. In deel 2 de impact van COVID19 op ons sociaal DNA.

Ik heb me aan veel dingen geïrriteerd de afgelopen weken. Een president die hardnekkig schuldigen zoekt én aanwijst. Politici die hulpgoederen hamsteren die beter aan de andere kant van hun landsgrenzen kunnen worden ingezet. Staten in financieel zwaar weer, die het beginsel solidariteit vooral interpreteren vanuit het begrip ‘broederschap’, maar de etymologische betekenis van het woord, namelijk ‘solide’, bewust negeren. Regeringsleiders die de angst voor besmetting aangrijpen om de autoritaire teugels nog verder aan te trekken. Wielrenners in foeilelijk lycra die rakelings langs wandelaars scheren. En er zijn zelfs ogenschijnlijk verstandige Nederlandse beleidsmakers die met de lancering van apps onze privacy en dus de vrijheid van het individu willen inruilen tegen (schijn)veiligheid.

Ik heb me ook verwonderd. En verheugd. Verwonderd over de snelheid waarmee we in staat zijn om zeer effectief anders te werken. Die snelheid plaatst de eindeloze discussies die tot slechts enkele weken geleden werden gevoerd, over thuiswerken, in een bijzonder daglicht. Alles kan opeens en het werkt; althans, als je WiFi het doet en je niet op drie hoog achter in De Pijp woont met drie kleuters, twee honden en een praatzieke partner. Verheugd, omdat collega’s oprecht vragen naar de gezondheid van jou en je geliefden. Vrijwel ieder telefoon- of Skypegesprek begint zo. En vooral dát aspect van deze crisis, de impact van COVID19 op onze sociaal DNA, is de kern van deze blog. Sociale regels op basis van hygiëne en veiligheid gaan onze werkplek fundamenteel veranderen. Want 1,5 meter uit elkaar blijven is het devies.

Menigeen vertrouwt erop dat we over een jaartje wel klaar zijn met dat Corona-gedoe. Mijn overtuiging is dat de verandering van de werkomgeving blijvend is, ook als er, hopelijk snel, een vaccin is ontwikkeld.

Laten we om te beginnen eens kijken naar het werk dat we niét in een kantoor hoeven te doen. In wezen bestaat de activiteit van de meeste kantoormedewerkers, of je nu bij de administratie werkt, of in de directie zit, uit het verplaatsen van informatie. Ik snap dat u als intelligente lezer van deze blog uw toegevoegde professionele waarde hoog acht, maar echt, dat is het wel zo’n beetje. We denken, we praten en dat zorgt dan weer voor veel beschrijvingen, plaatjes en berekeningen. Voor sommige mensen niet noodzakelijkerwijs in die volgorde. We zijn er in een paar weken achter gekomen dat die activiteiten niet in een kantoor hoeven plaats te vinden. Sterker nog: thuis werkt vaak beter.

Ergens bovenaan de lijst met ‘no brainers’, staat deze: e-mails verwerken. In 2017 deed De Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers – jazeker, die club bestaat – een onderzoek naar mailgedrag. Los van het feit dat we te veel e-mailen, vreet het tijd én energie. Tot drie uur per dag. Voor sommige beroepsgroepen zélfs meer.  In een kantooromgeving e-mails verwerken is eigenlijk niet zo slim. Er is namelijk continu afleiding. Waardoor het allemaal nóg langer duurt. In onze privé-omgeving, mits een beetje gereguleerd, kunnen we dat veel beter af.

Hetzelfde geldt voor het merendeel van onze tijdsbesteding waarbij je niet noodzakelijkerwijs iemand direct, fysiek, nodig hebt. Denk aan rapporten lezen. Presentaties maken. Spreadsheetberekeningen opstellen. Budgetten toewijzen. Bellen. En Skypen, Zoomen of Teamen natuurlijk. Dat zijn allemaal activiteiten waarvoor we ons moeten concentreren en waarvoor we ons daarom vaak ook afzonderen.

En die hebben in onze übergestylde activity based working omgevingen geleid tot een bizarre hoeveelheid ‘oplossingen’ die het eigenlijk niet zijn. Ieniemienie concentratiekamers met mos op de wanden. Banken met rug- en zijleuningen die tot in de hemel reiken. Bureautussenschotten en room dividers bekleed met poezelig vilt. Telefooncellen, het liefst die Britse knalrode gietijzeren monsters: superduur, maar wel lekker origineel.

En ga zo maar door. Ik voorspel u: dat spul kan binnenkort allemaal de perscontainer in. Het zijn sub-optimalisaties die we hebben toegepast omdat we er maar niet aan wilden: dat je al die activiteiten helemaal niet op dat kantoor hoeft te doen.

Waarvoor is dat kantoor dan eigenlijk wél geschikt? Ook dit weten we uit allerlei onderzoek allang. Het kantoor is primair een ontmoetingsplek. Er zijn een aantal zeer belangrijke processen die zonder het samenzijn verarmen. Creativiteit is zo’n proces. Ik ben erachter gekomen dat werkzaamheden met collega’s die snel associëren, ideeën lanceren, proefballontjes oplaten en weer doorprikken, wel erg armoedig worden via het web. Het kán, maar het resultaat laat zeer te wensen over. Dit heeft te maken met de subtiliteit van onze lichaamstaal. Die camera in uw laptop vervlakt de emotie.

Nog een paar activiteiten, die niet echt lekker werken via het internet. Bilaterale ontmoetingen waarbij je elkaar de waarheid moet zeggen. Een pitch houden voor een klant over een voorstel waar je twee maanden aan hebt gewerkt. Een teambuildingsessie met aansluitend een borrel. En… de hei-sessie uiteraard. Twee dagen achtereen strategische besluiten nemen via een webcam gaat ongetwijfeld leiden tot bewustzijnsvernauwing. En dat kan bestuurlijk Nederland in deze tijden zeker niet hebben.

Volgens Colliers gaat de 1,5 meter economie leiden tot een reductie van 60% van de werkplekken. CBRE is wat voorzichtiger. Die schatten in dat we op ongeveer 60% bezetting van de kantoren gaan uitkomen. Laten we middelen: zo’n 50% van het kantoor gaan we dus gebruiken. Als we tot de conclusie kunnen komen dat we 50% van ons werk thuis kunnen doen, dan is het grootste probleem opgelost. 

Geen dank.

Moeten we alleen die kantoren beter gaan inrichten om samen te kunnen komen voor de momenten die er echt toe doen. Voorlopig hebben we in onze Real Estate en FM industrie dus nog genoeg te doen.

Lees hier het eerste blog in de serie 'Werken in tijden van Corona'.

Delen:
Michel  Pan

Michel Pan

Director Business Strategy, D&B The Facility Group

Meer nieuws

Vitaliteit als toegang tot de markt

Vitaliteit als toegang tot de markt

donderdag 18 december

Binnen organisaties is er steeds meer aandacht voor de gezondheid en vitaliteit van werknemers, voor goed werkgeverschap ...

Lees meer

Diversiteit in huisvestingsconcept gemeente Amsterdam

Diversiteit in huisvestingsconcept gemeente Amsterdam

woensdag 17 december

De gemeente Amsterdam gaat de komende jaren werken aan het verduurzamen en moderniseren van de huisvesting van een deel ...

Lees meer

De onmisbaarheid van datagedreven én ethisch werken

De onmisbaarheid van datagedreven én ethisch werken

dinsdag 16 december

De snelle groei van kunstmatige intelligentie verandert het werkveld in een razendsnel tempo. Steeds meer keuzes worden ...

Lees meer

De criteria van de Vebego Workplace Innovation Award

De criteria van de Vebego Workplace Innovation Award

dinsdag 16 december

De Vebego WorkPlace Innovation Award zet innovatie in de schijnwerpers. In dit artikel laten we zien welke criteria gelden.  ...

Lees meer

Een optimale werkbeleving

Een optimale werkbeleving

maandag 15 december

De manier waarop we werken verandert razendsnel. Flexibiliteit, beleving en welzijn staan centraal. Moderne bedrijven kijken ...

Lees meer

Kroon op drie jaar succes

Kroon op drie jaar succes

maandag 15 december

PHI Factory is voor de derde keer uitgeroepen tot nummer 1 van de categorie ‘zakelijke dienstverlening in sustainability’ ...

Lees meer

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

donderdag 11 december

Toegankelijk onderwijs voor iedereen, het klinkt vanzelfsprekend maar in de praktijk is dat helaas niet altijd zo. Nu technologie ...

Lees meer

Gewoon beginnen en uitproberen

Gewoon beginnen en uitproberen

donderdag 11 december

Half april 2025 ontving Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate, Workplace & Sustainability bij FrieslandCampina, ...

Lees meer

De impact van geluid op de werkvloer

De impact van geluid op de werkvloer

woensdag 10 december

Van alle werknemers ergert 52 procent zich aan hinderlijk geluid op de werkplek en 34 procent ervaart hier ook echt klachten ...

Lees meer

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

woensdag 10 december

Donderdag 5 februari 2026 vindt de SWP Stand Up 2026 plaats op de locatie HNK/NSI Sloterdijk. De Stand Up begint om 14:00 ...

Lees meer

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

dinsdag 9 december

Key Quality en The Food Office sloegen de handen ineen en introduceren het Facilitair Samenwerkingskompas: een onafhankelijk ...

Lees meer

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame werkomgeving

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame ...

dinsdag 9 december

Vebego Facility Solutions en Smart WorkPlace introduceren een gloednieuwe award die innovatie in de schijnwerpers zet: de ...

Lees meer

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

vrijdag 5 december

Als je van één ding zeker kunt zijn, dan is het wel dat workplace management altijd in beweging is. IT, HR ...

Lees meer

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

donderdag 4 december

Samenwerking is altijd een beetje een mysterie geweest. Iedereen voelde dat het belangrijk was, maar bijna niemand wist ...

Lees meer

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

woensdag 3 december

Met een gezond binnenklimaat werken docenten prettiger en leren kinderen beter. Op de Montessorischool in Capelle aan den ...

Lees meer

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

woensdag 3 december

In Nederland werkt 83 procent gemiddeld één dag per week vanuit huis. Het onderzoek ‘Werkwereld 2025 ...

Lees meer

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

dinsdag 2 december

Het nieuwe rapport Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche laat je zien hoe de wereld van cateringcontractmanagement ...

Lees meer

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

dinsdag 2 december

In het nieuwe SWP Magazine (#15) lees je onder andere een groot interview met ISS WorkPlace Manager of the Year Annemarie ...

Lees meer

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd besparen

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd ...

dinsdag 2 december

Met de opkomst van AI, geavanceerde vergader- en samenwerkingstools zoals Microsoft Teams en Yealink én strengere ...

Lees meer

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

dinsdag 2 december

In veel gemeenten zijn door de jaren heen situaties ontstaan waarin maatschappelijk vastgoed niet meer aansluit op de actuele ...

Lees meer

Terug naar boven