Werken in tijden van Corona (2)

5 min

 

Werken in tijden van Corona (2)

Wat zijn de veranderingen in ons leven en werken door Corona? Daarover schrijft Michel Pan van Smart WorkPlace partner D&B The Facility Group een serie blogs. In deel 2 de impact van COVID19 op ons sociaal DNA.

Ik heb me aan veel dingen geïrriteerd de afgelopen weken. Een president die hardnekkig schuldigen zoekt én aanwijst. Politici die hulpgoederen hamsteren die beter aan de andere kant van hun landsgrenzen kunnen worden ingezet. Staten in financieel zwaar weer, die het beginsel solidariteit vooral interpreteren vanuit het begrip ‘broederschap’, maar de etymologische betekenis van het woord, namelijk ‘solide’, bewust negeren. Regeringsleiders die de angst voor besmetting aangrijpen om de autoritaire teugels nog verder aan te trekken. Wielrenners in foeilelijk lycra die rakelings langs wandelaars scheren. En er zijn zelfs ogenschijnlijk verstandige Nederlandse beleidsmakers die met de lancering van apps onze privacy en dus de vrijheid van het individu willen inruilen tegen (schijn)veiligheid.

Ik heb me ook verwonderd. En verheugd. Verwonderd over de snelheid waarmee we in staat zijn om zeer effectief anders te werken. Die snelheid plaatst de eindeloze discussies die tot slechts enkele weken geleden werden gevoerd, over thuiswerken, in een bijzonder daglicht. Alles kan opeens en het werkt; althans, als je WiFi het doet en je niet op drie hoog achter in De Pijp woont met drie kleuters, twee honden en een praatzieke partner. Verheugd, omdat collega’s oprecht vragen naar de gezondheid van jou en je geliefden. Vrijwel ieder telefoon- of Skypegesprek begint zo. En vooral dát aspect van deze crisis, de impact van COVID19 op onze sociaal DNA, is de kern van deze blog. Sociale regels op basis van hygiëne en veiligheid gaan onze werkplek fundamenteel veranderen. Want 1,5 meter uit elkaar blijven is het devies.

Menigeen vertrouwt erop dat we over een jaartje wel klaar zijn met dat Corona-gedoe. Mijn overtuiging is dat de verandering van de werkomgeving blijvend is, ook als er, hopelijk snel, een vaccin is ontwikkeld.

Laten we om te beginnen eens kijken naar het werk dat we niét in een kantoor hoeven te doen. In wezen bestaat de activiteit van de meeste kantoormedewerkers, of je nu bij de administratie werkt, of in de directie zit, uit het verplaatsen van informatie. Ik snap dat u als intelligente lezer van deze blog uw toegevoegde professionele waarde hoog acht, maar echt, dat is het wel zo’n beetje. We denken, we praten en dat zorgt dan weer voor veel beschrijvingen, plaatjes en berekeningen. Voor sommige mensen niet noodzakelijkerwijs in die volgorde. We zijn er in een paar weken achter gekomen dat die activiteiten niet in een kantoor hoeven plaats te vinden. Sterker nog: thuis werkt vaak beter.

Ergens bovenaan de lijst met ‘no brainers’, staat deze: e-mails verwerken. In 2017 deed De Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers – jazeker, die club bestaat – een onderzoek naar mailgedrag. Los van het feit dat we te veel e-mailen, vreet het tijd én energie. Tot drie uur per dag. Voor sommige beroepsgroepen zélfs meer.  In een kantooromgeving e-mails verwerken is eigenlijk niet zo slim. Er is namelijk continu afleiding. Waardoor het allemaal nóg langer duurt. In onze privé-omgeving, mits een beetje gereguleerd, kunnen we dat veel beter af.

Hetzelfde geldt voor het merendeel van onze tijdsbesteding waarbij je niet noodzakelijkerwijs iemand direct, fysiek, nodig hebt. Denk aan rapporten lezen. Presentaties maken. Spreadsheetberekeningen opstellen. Budgetten toewijzen. Bellen. En Skypen, Zoomen of Teamen natuurlijk. Dat zijn allemaal activiteiten waarvoor we ons moeten concentreren en waarvoor we ons daarom vaak ook afzonderen.

En die hebben in onze übergestylde activity based working omgevingen geleid tot een bizarre hoeveelheid ‘oplossingen’ die het eigenlijk niet zijn. Ieniemienie concentratiekamers met mos op de wanden. Banken met rug- en zijleuningen die tot in de hemel reiken. Bureautussenschotten en room dividers bekleed met poezelig vilt. Telefooncellen, het liefst die Britse knalrode gietijzeren monsters: superduur, maar wel lekker origineel.

En ga zo maar door. Ik voorspel u: dat spul kan binnenkort allemaal de perscontainer in. Het zijn sub-optimalisaties die we hebben toegepast omdat we er maar niet aan wilden: dat je al die activiteiten helemaal niet op dat kantoor hoeft te doen.

Waarvoor is dat kantoor dan eigenlijk wél geschikt? Ook dit weten we uit allerlei onderzoek allang. Het kantoor is primair een ontmoetingsplek. Er zijn een aantal zeer belangrijke processen die zonder het samenzijn verarmen. Creativiteit is zo’n proces. Ik ben erachter gekomen dat werkzaamheden met collega’s die snel associëren, ideeën lanceren, proefballontjes oplaten en weer doorprikken, wel erg armoedig worden via het web. Het kán, maar het resultaat laat zeer te wensen over. Dit heeft te maken met de subtiliteit van onze lichaamstaal. Die camera in uw laptop vervlakt de emotie.

Nog een paar activiteiten, die niet echt lekker werken via het internet. Bilaterale ontmoetingen waarbij je elkaar de waarheid moet zeggen. Een pitch houden voor een klant over een voorstel waar je twee maanden aan hebt gewerkt. Een teambuildingsessie met aansluitend een borrel. En… de hei-sessie uiteraard. Twee dagen achtereen strategische besluiten nemen via een webcam gaat ongetwijfeld leiden tot bewustzijnsvernauwing. En dat kan bestuurlijk Nederland in deze tijden zeker niet hebben.

Volgens Colliers gaat de 1,5 meter economie leiden tot een reductie van 60% van de werkplekken. CBRE is wat voorzichtiger. Die schatten in dat we op ongeveer 60% bezetting van de kantoren gaan uitkomen. Laten we middelen: zo’n 50% van het kantoor gaan we dus gebruiken. Als we tot de conclusie kunnen komen dat we 50% van ons werk thuis kunnen doen, dan is het grootste probleem opgelost. 

Geen dank.

Moeten we alleen die kantoren beter gaan inrichten om samen te kunnen komen voor de momenten die er echt toe doen. Voorlopig hebben we in onze Real Estate en FM industrie dus nog genoeg te doen.

Lees hier het eerste blog in de serie 'Werken in tijden van Corona'.

Delen:
Michel  Pan

Michel Pan

Director Business Strategy, D&B The Facility Group

Meer nieuws

SWP Talks: De kantoorrevolutie

SWP Talks: De kantoorrevolutie

maandag 15 september

Tijdens de nieuwste aflevering van SWP Talks ging Wim Kooyman in gesprek met experts over de toekomst van het kantoor. Hoe ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

vrijdag 12 september

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

De kracht van samenwerken

De kracht van samenwerken

donderdag 11 september

IFM-contracten zijn notoir complex, maar hebben voordelen als efficiëntie, kostenbesparing en betere kwaliteit en consistentie. ...

Lees meer

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

woensdag 10 september

Transities op de onderwijscampus buitelen over elkaar heen: van energie- en CO2-reductie tot groene mobiliteit en hergebruik ...

Lees meer

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

dinsdag 9 september

Een gezonde schoolomgeving zou vanzelfsprekend moeten zijn. Toch blijkt dat ruim 80% van de Nederlandse scholen te maken ...

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

dinsdag 9 september

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

maandag 8 september

Asito heeft een belangrijke stap gezet richting haar duurzaamheidsdoelstellingen door volledig over te stappen op circulaire ...

Lees meer

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

vrijdag 5 september

Gispen publiceert het nieuwe Duurzaamheidsverslag 2024: een jaarverslag over de in het vorige jaar behaalde resultaten en ...

Lees meer

TU Delft experimenteert met groene gevels.

TU Delft experimenteert met groene gevels.

donderdag 4 september

TU Delft onderzoekt hoe groene gevels kunnen bijdragen aan een toekomstbestendige campus. Daarbij worden diverse systemen ...

Lees meer

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

woensdag 3 september

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was ...

Lees meer

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

woensdag 3 september

AT Osborne heeft voor het vijfde jaar op rij de hoogste trede van de CO2-prestatieladder behaald. Het adviesbureau heeft, ...

Lees meer

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

dinsdag 2 september

Met het verslag 'Maak gebruik van wat er is' laat Alvero zien hoe meubelverhuur is uitgegroeid tot een strategische pijler ...

Lees meer

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2025’ 

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager ...

dinsdag 2 september

De shortlist met 10 kandidaten voor de MVO Manager van het Jaar verkiezing editie 2025 is bekend gemaakt. Dit jaar ...

Lees meer

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

maandag 1 september

Natuurlijke elementen op de werkvloer dragen bij aan een gezondere en productievere werkomgeving. In HEYDAY's nieuwe whitepaper ...

Lees meer

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace Manager Award 

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace ...

vrijdag 29 augustus

Namens ISS en Maaike van Kats (winnaar WorkPlace Manager 2024) heeft Wim Kooyman op 26 augustus de winnaarscheque van de ...

Lees meer

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire dienstverlening

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire ...

donderdag 28 augustus

ISS en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) bundelen hun krachten om jongeren betere kansen ...

Lees meer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit op de werkvloer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit ...

woensdag 27 augustus

Uit nieuw internationaal onderzoek van International Workplace Group (IWG), bekend van onder meer Spaces en Regus, blijkt ...

Lees meer

5 jaar hybride werken: wat werkt, wat schuurt?

5 jaar hybride werken: wat werkt, wat schuurt?

woensdag 27 augustus

Op woensdag 27 augustus 2025 vindt het jaarlijkse congres van het Center for People and Buildings (CFPB) plaats, ditmaal ...

Lees meer

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

dinsdag 26 augustus

Wat doe je als je te veel kantoorruimte hebt, maar toch strategisch aanwezig wilt blijven in de regio? Die vraag lag op ...

Lees meer

Terug naar boven