Kantoor…waarvoor?!

 

Kantoor…waarvoor?!

Het ‘nieuwe’ kantoor in de anderhalvemetermaatschappij en daarna wordt de ontmoetingsplek worden voor alles wat niet thuis kan. Dat betoogt Petran van Heel van ABN AMRO in onderstaande blog.

Daar zit ik dan, thuis te tikken. Mijn vaste werkplek heb ik al maanden niet meer bezocht. Bij ABN AMRO werkt circa 90 procent van de werknemers voor 100 procent thuis, net zoals bij veel andere bedrijven. Zo bezien is de coronacrisis het grootste collectieve thuiswerkexperiment ooit. Met grote en naar mijn idee permanente gevolgen; op ons gedrag en op de kantorenmarkt.

Nederland telde bij de start van de pandemie ongeveer 55 miljoen vierkante meter kantoorvloer, waarvan circa 3,5 miljoen ongebruikt. Door de crisis is het aantal ongebruikte meters met een veelvoud toegenomen. Het aantal mensen dat bijna volledig thuiswerkt, is volgens het Ministerie van Infrastructuur toegenomen van 6 naar 39 procent.

Inmiddels wordt alles in het werk gesteld om de werknemers op een veilige manier terug te laten keren. Ook bij ons. Om iedereen op anderhalve meter van elkaar te houden worden routes verlegd en werkplekken omgebouwd. Het einde van de krappe kantoortuin lijkt nabij en de introductie van het riante kantoorweiland een feit.

Zou de anderhalve-meter-samenleving nog jaren van kracht blijven en iedereen naar kantoor terugkeren, dan ontstaat een groot tekort aan kantoorruimte. De veiligheidseisen hebben tot gevolg dat ongeveer tweemaal zoveel vloeroppervlak nodig is om eenzelfde aantal werknemers te huisvesten. Voor projectontwikkelaars een gouden toekomst, maar voor de betreffende bedrijven is dit een kostbare en eigenlijk onhaalbare kaart.

Het grootschalige experiment maakt gelukkig duidelijk dat de kans op tekorten klein is; thuiswerken went snel en het blijkt nog goed te gaan ook. De meeste technische barrières zijn intussen wel geslecht, er zijn tal van digitale en gebruiksvriendelijke communicatieplatformen en de productiviteitsdaling is niet noemenswaardig. Thuiswerkers verliezen geen reistijd meer en zijn veel vrijer in het indelen van hun dag. Nog even, en de gemiddelde werknemer wil niet anders. Uit onderzoek van ABN AMRO en Panelwizard uit april 2020 blijkt dat ongeveer de helft van alle kantoorwerkers in de toekomst vaker thuis wil werken. Volgens onderzoek van Kaspersky van begin mei geeft slechts 7 procent van de kantoormedewerkers aan absoluut niet te willen thuiswerken.

In de Verenigde Staten worden inmiddels concrete stappen gezet. Zo maakte de CEO van Twitter bij CNBC bekend dat alle 5.000 medewerkers voorgoed thuis mogen werken, omdat het nu prima verloopt. En volgens The New York Times vragen nogal wat Amerikaanse corporates zich af of het nodig is om al hun werknemers nog langer in dure kantoren te huisvesten.

Ooit zal het virus uit ons leven verdwijnen en kunnen de veiligheidsvoorschriften worden losgelaten. Mocht er al een tekort aan kantoorruimte zijn ontstaan, dan kan dit snel omslaan in een overschot. Wanneer kantoren weer normaal bevolkt mogen worden en de helft van de medewerkers slechts voor de helft van de tijd permanent thuiswerkt, komen miljoenen vierkante meters vloeroppervlak vrij. Met prima functionerende thuiswerkplekken als alternatief, wordt het kantoor dan steeds meer als kostenpost gezien, met stevige onderhandelingen over de huur als gevolg.

Voor vastgoedeigenaren zal dit pijn doen, al zal een deel van de leegstaande kantoren net als na de vorige crisis relatief gemakkelijk kunnen worden getransformeerd tot woningen. Met een landelijk tekort van 300.000 woningen blijft de vraag naar huisvesting enorm, ook na een mogelijke economische dip.

Minstens zo belangrijk is dat het kantoor een geheel andere functie krijgt. Uit onderzoek van onder meer Intermediair blijkt dat een groot deel van de werknemers direct contact met collega’s mist en het kantoor niet volledig als inwisselbaar ziet voor thuiswerken. Het kantoor zal de ontmoetingsplek worden voor alles wat niet thuis kan: brainstormen, de weekstart-meeting, de project kick-off, de vrijmibo en het inwerken van nieuwe collega’s. Vastgoedeigenaren die hun kantoren hier nu al op inrichten, wacht een gouden kans. De toekomst is aan de ‘fun office’ en ik kijk er nu al naar uit.

Delen:

Meer nieuws

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

donderdag 2 oktober

'Omarm de onzekerheid.' Dat was het thema tijdens de jaarlijkse Summer Experience van YNNO op 18 september. Een thema waar ...

Lees meer

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

woensdag 1 oktober

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx ...

Lees meer

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

dinsdag 30 september

HEYDAY Consultancy organiseert op dinsdag 4 november 2025 het Facilitaire Kennisevent 2025, een evenement gericht op facility- ...

Lees meer

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu onmisbaar zijn

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu ...

dinsdag 30 september

In het e-zine 'Hybride Werken' nemen Nick en Sep van YNNO je mee in het belang van leiderschap in hybride werken. 

Lees meer

E-zine 'Hybride Werken'

E-zine 'Hybride Werken'

woensdag 24 september

Hybride werken is niet langer een experiment maar de nieuwe realiteit. In deze editie van ons e-zine ontdek je inzichten, ...

Lees meer

Grootschalige studie Werkwereld 2025

Grootschalige studie Werkwereld 2025

maandag 22 september

Hybride werken is blijvend, maar het fysieke kantoor krijgt een nieuwe betekenis. Uit het rapport Werkwereld 2025 – ...

Lees meer

Slimme inzameling in professionele keukens

Slimme inzameling in professionele keukens

vrijdag 19 september

In de Nederlandse restaurants en catering wordt jaarlijks zo’n 83 miljoen kilo voedsel verspild, blijkt uit cijfers ...

Lees meer

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende crisis

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende ...

donderdag 18 september

Nederlandse organisaties lopen onnodige risico’s doordat ze onvoldoende voorbereid zijn op de ingrijpende veranderingen ...

Lees meer

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael ...

donderdag 18 september

PHI Factory kondigt met trots de benoeming aan van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling. Met deze stap wordt ...

Lees meer

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

donderdag 18 september

Uit het webinar ‘Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving’ kwamen diverse inzichten: “Circulariteit ...

Lees meer

Vacature - <span class='TextRun SCXW59867826 BCX8' data-contrast='auto'><span class='NormalTextRun SCXW59867826 BCX8'>Projectmanager Events - tijdelijk</span></span>

Vacature - Projectmanager Events - tijdelijk

donderdag 18 september

Ben jij een geboren regelaar met een glimlach, die energie krijgt van organiseren en samenwerkingen laten slagen? Dan zoeken ...

Lees meer

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

donderdag 18 september

Upcycle Journey organiseerde 9 september zijn eerste kennisevent over duurzame oplossingen in de foodservicebranche. Dirk ...

Lees meer

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving van de toekomst

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving ...

woensdag 17 september

De Gemeente Den Haag zet al jaren stappen richting een moderne en samenwerkende organisatie. Het programma ‘Werken ...

Lees meer

Terug naar boven