Kantoor…waarvoor?!

 

Kantoor…waarvoor?!

Het ‘nieuwe’ kantoor in de anderhalvemetermaatschappij en daarna wordt de ontmoetingsplek worden voor alles wat niet thuis kan. Dat betoogt Petran van Heel van ABN AMRO in onderstaande blog.

Daar zit ik dan, thuis te tikken. Mijn vaste werkplek heb ik al maanden niet meer bezocht. Bij ABN AMRO werkt circa 90 procent van de werknemers voor 100 procent thuis, net zoals bij veel andere bedrijven. Zo bezien is de coronacrisis het grootste collectieve thuiswerkexperiment ooit. Met grote en naar mijn idee permanente gevolgen; op ons gedrag en op de kantorenmarkt.

Nederland telde bij de start van de pandemie ongeveer 55 miljoen vierkante meter kantoorvloer, waarvan circa 3,5 miljoen ongebruikt. Door de crisis is het aantal ongebruikte meters met een veelvoud toegenomen. Het aantal mensen dat bijna volledig thuiswerkt, is volgens het Ministerie van Infrastructuur toegenomen van 6 naar 39 procent.

Inmiddels wordt alles in het werk gesteld om de werknemers op een veilige manier terug te laten keren. Ook bij ons. Om iedereen op anderhalve meter van elkaar te houden worden routes verlegd en werkplekken omgebouwd. Het einde van de krappe kantoortuin lijkt nabij en de introductie van het riante kantoorweiland een feit.

Zou de anderhalve-meter-samenleving nog jaren van kracht blijven en iedereen naar kantoor terugkeren, dan ontstaat een groot tekort aan kantoorruimte. De veiligheidseisen hebben tot gevolg dat ongeveer tweemaal zoveel vloeroppervlak nodig is om eenzelfde aantal werknemers te huisvesten. Voor projectontwikkelaars een gouden toekomst, maar voor de betreffende bedrijven is dit een kostbare en eigenlijk onhaalbare kaart.

Het grootschalige experiment maakt gelukkig duidelijk dat de kans op tekorten klein is; thuiswerken went snel en het blijkt nog goed te gaan ook. De meeste technische barrières zijn intussen wel geslecht, er zijn tal van digitale en gebruiksvriendelijke communicatieplatformen en de productiviteitsdaling is niet noemenswaardig. Thuiswerkers verliezen geen reistijd meer en zijn veel vrijer in het indelen van hun dag. Nog even, en de gemiddelde werknemer wil niet anders. Uit onderzoek van ABN AMRO en Panelwizard uit april 2020 blijkt dat ongeveer de helft van alle kantoorwerkers in de toekomst vaker thuis wil werken. Volgens onderzoek van Kaspersky van begin mei geeft slechts 7 procent van de kantoormedewerkers aan absoluut niet te willen thuiswerken.

In de Verenigde Staten worden inmiddels concrete stappen gezet. Zo maakte de CEO van Twitter bij CNBC bekend dat alle 5.000 medewerkers voorgoed thuis mogen werken, omdat het nu prima verloopt. En volgens The New York Times vragen nogal wat Amerikaanse corporates zich af of het nodig is om al hun werknemers nog langer in dure kantoren te huisvesten.

Ooit zal het virus uit ons leven verdwijnen en kunnen de veiligheidsvoorschriften worden losgelaten. Mocht er al een tekort aan kantoorruimte zijn ontstaan, dan kan dit snel omslaan in een overschot. Wanneer kantoren weer normaal bevolkt mogen worden en de helft van de medewerkers slechts voor de helft van de tijd permanent thuiswerkt, komen miljoenen vierkante meters vloeroppervlak vrij. Met prima functionerende thuiswerkplekken als alternatief, wordt het kantoor dan steeds meer als kostenpost gezien, met stevige onderhandelingen over de huur als gevolg.

Voor vastgoedeigenaren zal dit pijn doen, al zal een deel van de leegstaande kantoren net als na de vorige crisis relatief gemakkelijk kunnen worden getransformeerd tot woningen. Met een landelijk tekort van 300.000 woningen blijft de vraag naar huisvesting enorm, ook na een mogelijke economische dip.

Minstens zo belangrijk is dat het kantoor een geheel andere functie krijgt. Uit onderzoek van onder meer Intermediair blijkt dat een groot deel van de werknemers direct contact met collega’s mist en het kantoor niet volledig als inwisselbaar ziet voor thuiswerken. Het kantoor zal de ontmoetingsplek worden voor alles wat niet thuis kan: brainstormen, de weekstart-meeting, de project kick-off, de vrijmibo en het inwerken van nieuwe collega’s. Vastgoedeigenaren die hun kantoren hier nu al op inrichten, wacht een gouden kans. De toekomst is aan de ‘fun office’ en ik kijk er nu al naar uit.

Delen:

Meer nieuws

Ontdek Campus Day 2025 in Amsterdam

Ontdek Campus Day 2025 in Amsterdam

dinsdag 19 augustus

Op dinsdag 30 september 2025 komt de volgende editie van Campus Day naar Amsterdam. Het jaarlijkse evenement brengt professionals ...

Lees meer

De top 10 Workation bestemmingen van 2025

De top 10 Workation bestemmingen van 2025

dinsdag 19 augustus

In de derde jaarlijkse Work from Anywhere Barometer heeft International Workplace Group (IWG) Tokyo uitgeroepen tot de beste ...

Lees meer

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap in werkplekconcepten!

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap ...

maandag 18 augustus

Activity Based Working heeft veel organisaties verder gebracht. Tijdens de cursusdag van WorkWire op donderdag 4 september ...

Lees meer

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

donderdag 14 augustus

Per 1 augustus jl. is Rianne Appel-Meulenbroek benoemd tot hoogleraar Corporate Real Estate & Workplace Management aan ...

Lees meer

Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

woensdag 13 augustus

In de praktijk blijven Meerjaren Onderhoudsplanningen (MJOP) steken in een statische lijst. In een webinar ontdek je hoe ...

Lees meer

Interface publiceert Impactrapport: duurzaamheid zonder compromis

Interface publiceert Impactrapport: duurzaamheid zonder compromis

woensdag 13 augustus

Interface, wereldwijd actief in vloeroplossingen, heeft zijn Impactrapport 2024 gepresenteerd. Het rapport laat zien hoe ...

Lees meer

24 september: start cursus Workplace Management bij VGZ

24 september: start cursus Workplace Management bij VGZ

dinsdag 12 augustus

Bij VGZ in Arnhem start op 24 september a.s. de Basiscursus Workplace Management. Hoofddocent Jan Gerard Hoendervanger laat ...

Lees meer

Hoe pak je wellbeing als designprincipe aan?

Hoe pak je wellbeing als designprincipe aan?

dinsdag 12 augustus

Hoe realiseer je werkgeluk op de werkvloer? Een event op 18 september aanstaande brengt je verhelderende inzichten rondom ...

Lees meer

Aanpassing CSRD: “Route naar toekomstbestendiger bedrijf”

Aanpassing CSRD: “Route naar toekomstbestendiger bedrijf”

maandag 11 augustus

De invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is aangepast en uitgesteld, na een besluit van het ...

Lees meer

Hoe inclusief is jouw organisatie écht?

Hoe inclusief is jouw organisatie écht?

woensdag 6 augustus

“Psychologische veiligheid is geen zachte wens, het is een harde voorwaarde voor inclusie.” Die boodschap brengt ...

Lees meer

Hoe een campus mogelijkheden biedt voor netcongestie

Hoe een campus mogelijkheden biedt voor netcongestie

dinsdag 5 augustus

De campus is in transitie! Dat vraagt een integrale aansturing vanuit een totaalperspectief. Maar hoe realiseer je een nieuwe ...

Lees meer

De vraag naar aanwezigheid

De vraag naar aanwezigheid

maandag 4 augustus

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 1 augustus

Bijzaak zet zich in voor een veilige, inspirerende en comfortabele werkomgeving. Om deze doelstelling nog beter tot leven ...

Lees meer

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

donderdag 31 juli

Een meerjaren onderhoudsplanning blijft vaak steken in een statische lijst, die te weinig bijdraagt aan belangrijke doelstellingen. In ...

Lees meer

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

woensdag 30 juli

Per 1 september komt Eric de Wit het team van FMXXL versterken als commercieel directeur. Een nieuwe rol binnen dit snelgroeiende ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Sven Toelen

WorkPlace Inside: Sven Toelen

woensdag 30 juli

Voor Sven Toelen zit ontspanning juist in actie. Wat fysieke inspanning doet voor zijn balans vertelt hij in deze WorkPlace ...

Lees meer

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

dinsdag 29 juli

De NAVO-top was een logistieke monsterklus. Alvero vertelt hoe zij voor dit soort evenementen gebruik boven bezit blijven ...

Lees meer

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 28 juli

DPD is de grootste speler op de Europese markt van pakketverzenders. Dagelijks staan er wereldwijd zo'n 57.000 medewerkers ...

Lees meer

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

vrijdag 25 juli

Waarom zou iemand nog naar kantoor komen in 2025? In Sodexo's whitepaper 'De kracht van de werkplek' helpen ze onderzoeken ...

Lees meer

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn onvoldoende voorbereid 

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn ...

donderdag 24 juli

Werkgevers onderschatten het effect van generatieverschillen op de werkvloer. Dat stelt HEYDAY Hospitality naar aanleiding ...

Lees meer

Terug naar boven