Smart Buildings en Smart Offices: noodzaak of hype? (3/4)

Smart Buildings en Smart Offices: noodzaak of hype? (3/4)

De mogelijkheden en voordelen van een smart building en een smart office lijken veelbelovend, maar hoe staat het met risico’s en verwachtingen? Smart WorkPlace partner HEVO legde vier stellingen en vragen voor aan vier experts.

Stelling 3: Efficiency en onderhoud

De verwachtingen rond het makkelijk benutten van data en apps voor zaken als onderhoud, efficiënter inrichten van de organisatie (bezuinigingen op bijvoorbeeld schoonmaak en receptie) en het efficiënter gebruik van het kantoor zijn veel te hooggespannen.

Wim Pullen: Er zijn misschien wel toepassingsmogelijkheden, maar is het wel zo efficiënt steeds al die data te moeten analyseren? Dat kost ook geld. Daarnaast gaat het bepalen van een onderhoudsconditie vaak gepaard met een visuele inspectie. Een liftmonteur met jarenlange ervaring kan in één oogopslag zien wat er aan de hand is. Daar kan geen kunstmatige intelligentie tegen op.

Eelco Voogd: “De verwachtingen zijn juist niet te hooggespannen. De facilitaire branche staat nog maar aan het begin van de ontwikkeling van slimme kantoren. Met het internet of things en 5G worden toekomstige sensoren, schoonmaakmachines, verplaatsbare wanden of bewegwijzering veel dynamischer, tegen lagere onderhoudskosten. Voorspellend onderhoud zal veel schade voorkomen; sensoren zullen slechte lucht en bacteriën tijdig bemerken. Dit draagt allemaal bij aan slimmer onderhoud, gezondere werkomgevingen en effectiever gebruik van kantoormeters.”

“Is het wel zo efficiënt om al die data te moeten analyseren? Dat kost ook geld.” - Wim Pullen

Daan Kolkman: “De mogelijkheden van slimme technieken zijn indrukwekkend, maar je kunt niet in één keer de stap maken van niet naar wel smart. Maak daarom altijd de afweging of meer data in jouw situatie waarde kunnen toevoegen. En weeg die waarde af tegen de hoogte van de investering en het eventueel inleveren van privacy. Valt de balans positief uit, dan zijn data nog geen wondermiddel, wel een goed hulpmiddel.”

Vincent Le Noble: “Ik moet hierbij denken aan een prullenbak. Je kunt daar prima een sensor aan hangen die aangeeft wanneer de prullenbak vol is en moet worden geleegd. Maar als er een bananenschil in ligt te rotten, heb je wel een probleem. Visuele inspectie blijft dus nodig. Een receptie moet je sowieso nooit wegbezuinigen. Deze is als eerste klant- en medewerkerscontact in een organisatie zeer belangrijk, in een tijd waarin er steeds minder fysieke omgevingen zijn die mensen verbinden.”

De experts

Wim Pullen is sinds 2000 directeur van het Center for People and Buildings (CfPB), een kenniscentrum verbonden aan de Technische Universiteit Delft. Het CfPB ontwikkelt, verzamelt en ontsluit kennis over huisvestingsvraagstukken. Het helpt organisaties om evidence based keuzes te maken over nieuwe werkomgevingen.

Eelco Voogd is Chief Happy Customers bij WPA Analytics, een onderdeel van Smart WorkPlace. Dit onafhankelijke digitale kennisplatform wil bijdragen aan het realiseren van een slimme, gezonde en circulaire werkomgeving. Het perspectief van de eindgebruikers staat daarbij centraal. WPA Analytics richt zich daarbij op hoe organisaties efficiënter, effectiever en gelukkiger kunnen gaan werken.

Daan Kolkman is datawetenschapper aan de Jheronimus Academy of Data Science, een samenwerkingsverband van de Technische Universiteit Eindhoven en Tilburg University. Hij is tevens een van de initiatiefnemers van het JADS MKB Datalab, dat organisaties in het midden- en kleinbedrijf helpt bij het creëren van waarde met data.

Vincent le Noble is medeoprichter en CEO van Measuremen. Dit bedrijf voert wereldwijd onderzoeken uit om klanten te helpen hun ideale werkomgeving te creëren. Dat gebeurt door inzicht te krijgen in het gebruik en de prestaties van werkplekken met bezettings- en gebruiksstudies, sensortechnologie, enquêtes en apps voor menselijk gedrag.

De auteur van dit artikel is Willem Adriaanssen, partner bij HEVO en expert bij Smart WorkPlace.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Lees verder

Terug naar boven