Hybride werken: wat is dat?

1 min

 

Hybride werken: wat is dat?

Hoe speel je als werkgever goed in op de trend van hybride werken? Eric de Wit en Jolanda Tichelaar van Smart WorkPlace partner HEYDAY gaan er op in in onderstaande blog.

De verschuiving naar flexibel werken was al enige tijd geleden ingezet, maar het coronajaar 2020 heeft de trend nog een extra impuls gegeven tot hybride werken. Flexibel werken houdt in dat werknemers op basis van de activiteit die ze uitvoeren bepalen wat voor werkplek daarbij past. Hybride werken doet daar nog een schepje bovenop en maakt thuiswerken een structureel onderdeel van de werkwijze. Werkgevers doen er goed aan om nu al in te spelen op deze trend.

Wat is hybride werken?

De term hybride staat voor ‘nauwe vermenging van ongelijksoortige zaken’. Als we dit vertalen naar de werkvloer, staat hybride werken voor keuzevrijheid als het gaat om de werkplek. Werknemers kiezen op basis van de activiteit die ze uitvoeren niet alleen wat voor werkplek daarbij past, maar ook de locatie en het moment waarop. Dit kan zowel thuis, op kantoor of onderweg zijn. Het is aan de werkgever om het mogelijk te maken om zowel thuis, op kantoor als onderweg te kunnen werken.

Een belangrijk aspect in hybride werken is de mogelijkheid om overal je werk te kunnen doen, dus ook op structurele basis vanuit huis. Waar veel organisaties begin 2020 nog sceptisch waren over thuiswerken, hebben deze bedrijven— al dan niet noodgedwongen— inmiddels de omslag moeten maken. Waar we voor de uitbraak van het coronavirus zo nu en dan een dagje vanuit huis aan het werk waren, gaan we dat in de toekomst op een meer structurele wijze doen.

Blijvend meer thuiswerken

Het jaar 2020 gaat de boeken in als het grootste thuiswerkexperiment ooit, waardoor veel organisaties de voordelen van thuiswerken in de praktijk hebben kunnen ervaren. En wat blijkt? In veel gevallen kan het werk ook goed, of zelfs beter, vanuit huis worden gedaan. Met name voor werk dat concentratie vraagt is dat aan de orde. Uit onderzoek van HEYDAY en de TU Delft blijkt dat de productiviteit het afgelopen jaar zelfs is gestegen. Dit betekent niet dat het kantoor totaal overbodig wordt. Uit onderzoek blijkt ook dat activiteiten waarbij samenwerken centraal staat, juist minder baat hebben bij het werken op afstand. Dit geldt ook voor de sociale interactie.

Volgens het Centraal Planbureau verwacht werkend Nederland na de coronacrisis blijvend meer thuis te werken dan voorheen, maar willen werkenden — in alle sectoren — het grootste deel van de week weer naar hun werkplek komen. Op kantoor zal de verdeling ongeveer uitkomen op de helft van de tijd, denken werkgevers. De verwachting is dan ook dat we in de toekomst kiezen voor ‘the best of both worlds'. De keuze om thuis geconcentreerd te kunnen werken en naar kantoor toe te komen om samen te werken, voor overleg of het houden van een brainstormsessie zou het ideale plaatje zijn. Hybride werken maakt dit mogelijk.

Hoe faciliteer je hybride werken?

Om hybride werken binnen een organisatie te implementeren, ontkom je er niet aan om medewerkers van een goede thuiswerkplek te voorzien. Als organisatie moet je nadenken over de wijze waarop je dit wilt vormgeven. Het aanbieden van digitale hulpmiddelen is een belangrijk aspect om op afstand te kunnen werken. Maar vergis je niet: het behelst meer dan het plaatsen van een bureaustoel en monitor. Het vraagt ook om bijvoorbeeld een andere vorm van leiderschap.

Daarnaast heeft hybride werken ook impact op de situatie op kantoor. Wanneer je er als organisatie ervoor kiest om hybride te gaan werken, is het mogelijk dat een werknemer op één dag op drie verschillende plekken werkt omdat hij verschillende taken moet verrichten. In de praktijk zal de werknemer een aantal keer per week naar kantoor komen voor overleg of om samen te werken met collega’s en thuis — voor een groot deel — het werk verrichten dat om concentratie vraagt.

Als je in een werkplekconcept ruimtes aanbiedt waar flexibiliteit, concentratie, welzijn en samenwerking wordt ondersteund, geef je werknemers de mogelijkheid om de juiste werkplek voor een bepaalde activiteit te kiezen. Dit betekent natuurlijk ook iets voor de huisvesting van een organisatie en hoe je de facilitaire diensten inregelt in een pand.

Hoe ziet de toekomstige werkomgeving van jouw organisatie eruit?

Het thuiswerken zal een blijvertje zijn en de vraag naar flexibiliteit — als het gaat om de manier van werken, beschikbare ruimte, faciliteiten en contracten — neemt toe. De toekomst vraagt om een hybride werkcultuur waarin de behoeften van de medewerkers en het type werk centraal staat.

Delen:
Roland van Herk

Roland van Herk

Directeur HEYDAY Expert & Data Services, HEYDAY Facility Management

Meer nieuws

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

dinsdag 17 juni

Het Definitief Ontwerp voor het nieuwe gemeentekantoor van de ABG-organisatie is afgerond. HEVO bereikt daarmee een belangrijke ...

Lees meer

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table gingen professionals van onder andere ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Terug naar boven