Van office first naar virtual first
Over vijf jaar is het virtual first en kijken we terug naar de coronacrisis als het omslagpunt naar een andere manier van werken. Dat is de stellige overtuiging van Thomas Mulder van VodafoneZiggo.
Thomas Mulder, die bij VodafoneZiggo Executive Director Human Resources is, maakt daarbij wel een kritische kanttekening: “Het werkt alleen als het hele bedrijf meedoet.” Mulder doet deze uitspraak in een interview in Smart WorkPlace magazine nummer 9, dat medio november verschijnt.
Mulder vertelt in het interview dat Vodafone Nederland eigenlijk altijd al bezig is geweest met flexibel werken. “Ik heb het dan in feite over tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Dat uitgangspunt is ook doorgevoerd in de officeconcepten, de cultuur, de leiderschapsstijl en natuurlijk in de digitale en virtuele middelen waar mensen mee werken. Papieren workflows bestonden niet bij Vodafone Nederland. En dat maakte het makkelijk toen Vodafone en Ziggo bij elkaar kwamen. Doordat alles digitaal en virtueel is, kun je je hele bedrijfsvoering overal doen zonder dat dat leidt tot issues.”
Mulder gaat in het interview ook in op de shifts in het hybride werken in vergelijking met het flexibel werken. “Het flexibel werken draaide om jou als individu. Jij werkt wanneer het jou het beste uitkomt. Als je dat echter op schaal wilt doen, gaat het niet alleen over jou, maar over jou als onderdeel van een team. We zien namelijk dat deze manier van werken effectief is, omdat iedereen virtueel werkt. Je bent kortom of als team met zijn allen virtueel aan het werk of met zijn allen face to face.” Het brengt Mulder bij de geplande inrichting van het hybride werken bij VodafoneZiggo. “We hebben gezegd: we werken face to face bij zaken die complex zijn, die draaien om creativiteit of waar emotie bij komt kijken. En we zorgen dat we bij elkaar komen vanwege de verbinding, het opbouwen van vertrouwensrelaties en gevoel om bij het bedrijf VodafoneZiggo te horen. Wat vanuit huis virtueel heel goed gaat zijn de reguliere meetings, waarbij het gaat om alignen, orkestreren en besluiten nemen op basis van voorbereide documenten. En om werk waar je individueel geconcentreerd moet werken.”
Belangrijk voor Mulder is het level playing field binnen een team en hij legt uit wat er gebeurt als je daar niet voor zorgt: “Je krijgt dan the fear of missing out waardoor mensen alsnog naar kantoor gaan komen en je e verschuiving krijgt van het zwaartepunt van de virtuele naar de fysieke kantooromgeving. Bovendien wil je dat alle mensen in een team volledig mee kunnen doen.”
Het lastigste in het traject naar hybride werken is volgens Mulder het gedachteproces waar mensen doorheen moeten bij het organiseren van hun week. “Nu hoef je er niet over na te denken, want alles is virtueel. Daarvoor was alles op kantoor en gold hetzelfde. Bij het hybride werken moet je daarentegen face-to-face zaken op dezelfde dag of dagen gaan plannen en idem voor de concentratiewerkzaamheden. Je moet kortom nadenken over het inrichten van je werkweek. Juist om die redenen hebben we daarom workshops gehouden.”
Het volledige interview met Thomas Mulder van VodafoneZiggo kunt u lezen in Smart WorkPlace magazine 9, dat medio november verschijnt. Bestel uw nummer nu hier.
De waarde van goede akoestiek voor het kantoor
zondag 8 oktober
Geluid staat steevast in de top 3 factoren die medewerkers als storend ervaren op kantoor. Tijdens de WorkPlace Academy's ...
Doe mee aan het DEIB-onderzoek!
zondag 8 oktober
WorkWire nodigt bedrijven uit om deel te nemen aan haar nieuwe onderzoek naar DEIB (Diversity, Equity, Inclusion en Belonging) ...