Veertien handvatten voor hybride werken bij gemeenten

3 min

 

Veertien handvatten voor hybride werken bij gemeenten

Wat zijn de belangrijkste factoren en vaardigheden voor werknemers van gemeenten om goed te kunnen functioneren in een hybride werkomgeving? Dat onderzocht Max Dorst bij draaijer+partners.

Max startte zijn onderzoek met het kijken naar het huidige landelijke beleid ten aanzien van hybride werken bij gemeenten. Hij hield interviews met specialisten op het gebied van hybride werken en met managers van verschillende gemeenten. De meeste gemeenten in Nederland willen hybride werken wel faciliteren, alleen weten ze niet (goed) op welke wijze. Niet alle gemeenten bleken optimaal ingericht te zijn op hybride werken, dat om goede huisvesting en een helder beleid op dit gebied vraagt.  

Er is gekeken naar alle factoren en vaardigheden die van invloed zijn op het vermogen van werknemers om hun werk uit te voeren. Deze zijn onderverdeeld in demografische, individuele en groepsfactoren. Daarnaast is er onderzoek gedaan naar vaardigheden die nodig zijn om als individu goed te kunnen functioneren. Dit is onderverdeeld in gezondheid, organiseren, sociale vaardigheden en digitale vaardigheden.

Werknemers en verschillende werkstijlen

Er zijn diverse trends en ontwikkelingen voor het overstappen naar hybride werken. Zoals persona’s, een methode om werknemers onder te verdelen op basis van hun werkstijl zodat een werkomgeving kan worden gecreëerd die past bij deze werknemer. In het onderzoek is gekeken naar andere organisaties die reeds op deze manier werken en naar de variabelen die zij gebruiken om deze persona’s te vormen. Autonomie, de hoeveelheid groepswerk en innovatie blijken veel gebruikte variabelen.

Daarnaast zijn er verschillende oplossingen gegeven voor hybride werken, zoals een buddysysteem voor nieuwe medewerkers of loopvergaderingen om creativiteit te stimuleren. 

Handvatten voor hybride werken

Volgens het onderzoek en de interviews heeft hybride werken veel draagvlak onder gemeenten. Daarom is het belangrijk om te weten welke van de onderzochte factoren en vaardigheden een significante invloed hebben op medewerkers. Uiteindelijk kwamen er veertien naar voren die nodig zijn om een goede hybride werkomgeving te creëren die geschikt is voor alle werknemers. Deze veertien factoren en vaardigheden vormen de basis voor Max’ advies. 

Veertien handvatten voor hybride werken bij gemeenten
 
Om gemeentes uit te leggen hoe zij vloeiend kunnen overstappen naar een hybride werkomgeving, afgestemd op de behoeften en kenmerken van hun werknemers, is het advies onderverdeeld in strategisch, tactisch en operationeel niveau. Op strategisch niveau zullen meerdere zaken moeten veranderen om een goede hybride werkomgeving te creëren. Gemeenten kunnen ten eerste van elkaar leren door informatie uit te wisselen. Daarnaast zullen zij anders moeten omgaan met autonomie, flexibiliteit en groepsactiviteiten. Dit is ook de basis voor het tactische niveau, dat het gebruik van persona’s uitlegt op basis van deze drie variabelen. Vijf verschillende persona’s – soloist, collaborator, innovator, conservatist en adapter – zijn gecreëerd om inzicht te krijgen in de soorten werknemers. Tot slot worden deze persona’s gekoppeld aan verschillende oplossingen die tijdens het literatuuronderzoek en de interviews werden omschreven. Dit geeft gemeenten handvatten om hybride werken in de praktijk uit te voeren op operationeel niveau. 

Max Dorst is student International Facility Management aan de Hanze University of Applied Sciences. Hij deed zijn afstudeeronderzoek bij draaijer+partners. In juli 2022 heeft hij zijn onderzoek succesvol afgesloten.

Delen:

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven