5 inzichten voor succesvol hybride werken 

4 min

 

5 inzichten voor succesvol hybride werken 

Na ruim twee jaar hybride werken, kunnen veel organisaties niet meer zonder een hybride werkbeleid en thuiswerkvoorzieningen. Elke organisatie heeft baat bij goede hybride regelingen. Maar hoe zetten we dit op? Wouter Aarts van Ricoh Nederland vertelt er meer over.

Hoe vind je de juiste balans in hybride werken? Samen met je medewerkers. Iedereen heeft namelijk verschillende behoeften als het gaat om hybride werken. Hier zie je 5 inzichten om met je werknemers op één lijn te komen.

Ga met medewerkers in gesprek

Psycholoog Jan Machek van ArboNed beaamt de verschillende behoeften onder medewerkers: “Wat er nodig is voor een ideale werksituatie verschilt per persoon. Speel je hierop in, dan levert het jou en jouw medewerkers veel op.” Ga daarom in gesprek met iedere werknemer. Vraag hoe diegene meer werkplezier en minder werkstress kan ervaren. 

Laat medewerkers meebeslissen waar en wanneer ze werken

Juist nu is deze stap makkelijk om te zetten, door alle regelmogelijkheden die de voorgaande twee jaar met zich mee hebben gebracht. Volgens Jan Machek is dit een essentiële les van de afgelopen periode. “Iedereen heeft het thuiswerken ondervonden. Het heeft je veel gebracht of gekost. Het is onmisbaar om deze persoonlijke ervaring mee te nemen in de terugkeer naar kantoor.”

Blijf betrokken bij je medewerkers

Hybride werken is een continu proces. Tussendoor kan er stress ontstaan, zowel bij individuele medewerkers als bij teams. Het is belangrijk om deze signalen op tijd te herkennen en te bespreken. Op deze manier kun je ook het hybride werkbeleid regelmatig beoordelen en bijstellen waar nodig.

Zorg voor de juiste techniek en beveiliging

Medewerkers werken nóg prettiger met een goed ingerichte thuiswerkplek. Volgens de Werkgeversenquête 2022 stelt 75% van de ondervraagde werkgevers arbovoorzieningen beschikbaar. Onder arbovoorzieningen vallen bijvoorbeeld twee monitoren, een passende bureaustoel en een goede webcam.

Daarnaast zijn ICT-gerelateerde voorzieningen ook van belang, zoals up-to-date antivirussoftware en online vergadermogelijkheden via Zoom of Microsoft Teams. Volgens de Werkgeversenquête 2022 biedt 96% van de werkgevers passende ICT-voorzieningen, terwijl 76% van de werkgevers vindt dat de online vergadermogelijkheden verbeterd zijn in het afgelopen jaar.

Maak duidelijke afspraken

Bijvoorbeeld over het indelen van de eigen thuiswerkdagen, wanneer iedere medewerker wel en niet bereikbaar is en bij wie medewerkers terecht kunnen met vragen over hybride werken. Deze afspraken leg je zwart-op-wit vast in je hybride werkbeleid en thuiswerkvoorzieningen. Het is van belang dat deze in lijn zijn met de bedrijfsdoelen en de actuele RI&E volgens de ‘Checklist hybride werken’ van ArboNed.

Naast een hybride werkbeleid en thuiswerkvoorzieningen hebben organisaties een beleid rondom kantoorbezetting, volgens de Werkgeversenquête 2022. Dit beleid verschilt per werkgever:

  • 31% van de werkgevers maakt afspraken met werknemers over wanneer ze aanwezig zijn op kantoor.
  • 16% van de werkgevers maakt gebruik van een tool om de kantoorbezetting te managen.
  • 10% van de organisaties geeft aan dat ze een maximum aantal kantoordagen hanteren voor medewerkers.

Resultaat voor je organisatie

Volg je alle 5 inzichten, dan ben je goed op weg naar een juiste balans in hybride werken. Dit heeft meerdere positieve resultaten tot gevolg, met name:

  • Tevreden medewerkers, hogere productiviteit
    Heb je een goede balans in hybride werken, dan heb je ook een goede balans tussen energie en stress. Krijgen medewerkers meer energie dan stress van hun werk, dan zijn ze meer tevreden met hun baan en melden zich minder vaak ziek. Dit vergroot hun productiviteit.
  • Bedrijf aantrekkelijk houden voor (nieuwe) medewerkers
    Volgens een artikel van de Rijksoverheid brengt hybride werken ook een betere balans tussen werk en privé. Ook daarom blijven veel medewerkers (deels) thuis werken. Als je hybride werken een onderdeel van je organisatie maakt, laat je zien aan (toekomstige) medewerkers dat je veel vertrouwen in hen hebt. Dit bevordert het aantrekken van nieuw talent.

Met deze werkwijze breng je hybride werken in balans voor jouw organisatie. Toch is dit niet de enige manier. Er zijn veel handvaten om hybride werken te faciliteren binnen je organisatie. Welke handvaten passen het beste bij jouw organisatie? Neem contact met mij op. Als specialist in ICT en Samenwerken implementeren we samen de best passende strategie.

Lees het volledige bericht hier


Auteur: Wouter Aarts 

Delen:

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven