5 inzichten voor succesvol hybride werken 

4 min

 

5 inzichten voor succesvol hybride werken 

Na ruim twee jaar hybride werken, kunnen veel organisaties niet meer zonder een hybride werkbeleid en thuiswerkvoorzieningen. Elke organisatie heeft baat bij goede hybride regelingen. Maar hoe zetten we dit op? Wouter Aarts van Ricoh Nederland vertelt er meer over.

Hoe vind je de juiste balans in hybride werken? Samen met je medewerkers. Iedereen heeft namelijk verschillende behoeften als het gaat om hybride werken. Hier zie je 5 inzichten om met je werknemers op één lijn te komen.

Ga met medewerkers in gesprek

Psycholoog Jan Machek van ArboNed beaamt de verschillende behoeften onder medewerkers: “Wat er nodig is voor een ideale werksituatie verschilt per persoon. Speel je hierop in, dan levert het jou en jouw medewerkers veel op.” Ga daarom in gesprek met iedere werknemer. Vraag hoe diegene meer werkplezier en minder werkstress kan ervaren. 

Laat medewerkers meebeslissen waar en wanneer ze werken

Juist nu is deze stap makkelijk om te zetten, door alle regelmogelijkheden die de voorgaande twee jaar met zich mee hebben gebracht. Volgens Jan Machek is dit een essentiële les van de afgelopen periode. “Iedereen heeft het thuiswerken ondervonden. Het heeft je veel gebracht of gekost. Het is onmisbaar om deze persoonlijke ervaring mee te nemen in de terugkeer naar kantoor.”

Blijf betrokken bij je medewerkers

Hybride werken is een continu proces. Tussendoor kan er stress ontstaan, zowel bij individuele medewerkers als bij teams. Het is belangrijk om deze signalen op tijd te herkennen en te bespreken. Op deze manier kun je ook het hybride werkbeleid regelmatig beoordelen en bijstellen waar nodig.

Zorg voor de juiste techniek en beveiliging

Medewerkers werken nóg prettiger met een goed ingerichte thuiswerkplek. Volgens de Werkgeversenquête 2022 stelt 75% van de ondervraagde werkgevers arbovoorzieningen beschikbaar. Onder arbovoorzieningen vallen bijvoorbeeld twee monitoren, een passende bureaustoel en een goede webcam.

Daarnaast zijn ICT-gerelateerde voorzieningen ook van belang, zoals up-to-date antivirussoftware en online vergadermogelijkheden via Zoom of Microsoft Teams. Volgens de Werkgeversenquête 2022 biedt 96% van de werkgevers passende ICT-voorzieningen, terwijl 76% van de werkgevers vindt dat de online vergadermogelijkheden verbeterd zijn in het afgelopen jaar.

Maak duidelijke afspraken

Bijvoorbeeld over het indelen van de eigen thuiswerkdagen, wanneer iedere medewerker wel en niet bereikbaar is en bij wie medewerkers terecht kunnen met vragen over hybride werken. Deze afspraken leg je zwart-op-wit vast in je hybride werkbeleid en thuiswerkvoorzieningen. Het is van belang dat deze in lijn zijn met de bedrijfsdoelen en de actuele RI&E volgens de ‘Checklist hybride werken’ van ArboNed.

Naast een hybride werkbeleid en thuiswerkvoorzieningen hebben organisaties een beleid rondom kantoorbezetting, volgens de Werkgeversenquête 2022. Dit beleid verschilt per werkgever:

  • 31% van de werkgevers maakt afspraken met werknemers over wanneer ze aanwezig zijn op kantoor.
  • 16% van de werkgevers maakt gebruik van een tool om de kantoorbezetting te managen.
  • 10% van de organisaties geeft aan dat ze een maximum aantal kantoordagen hanteren voor medewerkers.

Resultaat voor je organisatie

Volg je alle 5 inzichten, dan ben je goed op weg naar een juiste balans in hybride werken. Dit heeft meerdere positieve resultaten tot gevolg, met name:

  • Tevreden medewerkers, hogere productiviteit
    Heb je een goede balans in hybride werken, dan heb je ook een goede balans tussen energie en stress. Krijgen medewerkers meer energie dan stress van hun werk, dan zijn ze meer tevreden met hun baan en melden zich minder vaak ziek. Dit vergroot hun productiviteit.
  • Bedrijf aantrekkelijk houden voor (nieuwe) medewerkers
    Volgens een artikel van de Rijksoverheid brengt hybride werken ook een betere balans tussen werk en privé. Ook daarom blijven veel medewerkers (deels) thuis werken. Als je hybride werken een onderdeel van je organisatie maakt, laat je zien aan (toekomstige) medewerkers dat je veel vertrouwen in hen hebt. Dit bevordert het aantrekken van nieuw talent.

Met deze werkwijze breng je hybride werken in balans voor jouw organisatie. Toch is dit niet de enige manier. Er zijn veel handvaten om hybride werken te faciliteren binnen je organisatie. Welke handvaten passen het beste bij jouw organisatie? Neem contact met mij op. Als specialist in ICT en Samenwerken implementeren we samen de best passende strategie.

Lees het volledige bericht hier


Auteur: Wouter Aarts 

Delen:

Meer nieuws

Slimme inzameling in professionele keukens

Slimme inzameling in professionele keukens

vrijdag 19 september

In de Nederlandse restaurants en catering wordt jaarlijks zo’n 83 miljoen kilo voedsel verspild, blijkt uit cijfers ...

Lees meer

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende crisis

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende ...

donderdag 18 september

Nederlandse organisaties lopen onnodige risico’s doordat ze onvoldoende voorbereid zijn op de ingrijpende veranderingen ...

Lees meer

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael ...

donderdag 18 september

PHI Factory kondigt met trots de benoeming aan van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling. Met deze stap wordt ...

Lees meer

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

donderdag 18 september

Uit het webinar ‘Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving’ kwamen diverse inzichten: “Circulariteit ...

Lees meer

Vacature - <span class='TextRun SCXW59867826 BCX8' data-contrast='auto'><span class='NormalTextRun SCXW59867826 BCX8'>Projectmanager Events - tijdelijk</span></span>

Vacature - Projectmanager Events - tijdelijk

donderdag 18 september

Ben jij een geboren regelaar met een glimlach, die energie krijgt van organiseren en samenwerkingen laten slagen? Dan zoeken ...

Lees meer

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

donderdag 18 september

Upcycle Journey organiseerde 9 september zijn eerste kennisevent over duurzame oplossingen in de foodservicebranche. Dirk ...

Lees meer

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving van de toekomst

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving ...

woensdag 17 september

De Gemeente Den Haag zet al jaren stappen richting een moderne en samenwerkende organisatie. Het programma ‘Werken ...

Lees meer

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

dinsdag 16 september

Op 1 oktober organiseert Smart WorkPlace in samenwerking met SWP-partner Tarkett een nieuwe editie van SWP op locatie. Dit ...

Lees meer

<span>TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar</span>

TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar

dinsdag 16 september

Hoe effectief worden vergaderruimtes eigenlijk gebruikt op kantoor? Voor veel organisaties blijkt dat verrassend lastig ...

Lees meer

SWP Talks: De kantoorrevolutie

SWP Talks: De kantoorrevolutie

maandag 15 september

Tijdens de nieuwste aflevering van SWP Talks ging Wim Kooyman in gesprek met experts over de toekomst van het kantoor. Hoe ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

vrijdag 12 september

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

De kracht van samenwerken

De kracht van samenwerken

donderdag 11 september

IFM-contracten zijn notoir complex, maar hebben voordelen als efficiëntie, kostenbesparing en betere kwaliteit en consistentie. ...

Lees meer

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

woensdag 10 september

Transities op de onderwijscampus buitelen over elkaar heen: van energie- en CO2-reductie tot groene mobiliteit en hergebruik ...

Lees meer

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

dinsdag 9 september

Een gezonde schoolomgeving zou vanzelfsprekend moeten zijn. Toch blijkt dat ruim 80% van de Nederlandse scholen te maken ...

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

dinsdag 9 september

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

maandag 8 september

Asito heeft een belangrijke stap gezet richting haar duurzaamheidsdoelstellingen door volledig over te stappen op circulaire ...

Lees meer

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

vrijdag 5 september

Gispen publiceert het nieuwe Duurzaamheidsverslag 2024: een jaarverslag over de in het vorige jaar behaalde resultaten en ...

Lees meer

TU Delft experimenteert met groene gevels.

TU Delft experimenteert met groene gevels.

donderdag 4 september

TU Delft onderzoekt hoe groene gevels kunnen bijdragen aan een toekomstbestendige campus. Daarbij worden diverse systemen ...

Lees meer

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

woensdag 3 september

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was ...

Lees meer

Terug naar boven