7 factoren voor een gezonde werkomgeving

1 min

 

7 factoren voor een gezonde werkomgeving

Een gezonde werkomgeving draagt bij aan het welzijn van medewerkers, een hogere productiviteit en betere prestaties. Rever Interieurprojecten licht in deze blog 7 factoren die bijdragen aan een gezonde werkomgeving toe.

De pandemie heeft ons bewust gemaakt van de risico’s van slechte luchtkwaliteit, onvoldoende ventilatie en overvolle ruimtes. Door te zorgen voor een gezonde werkomgeving kun je er als werkgever voor zorgen dat medewerkers vitaal, gezond en veilig blijven.

Luchtkwaliteit

Schone lucht is essentieel voor een gezonde werkomgeving. Een goede luchtkwaliteit kun je onder andere bereiken door te zorgen voor voldoende (natuurlijke en/of mechanische) ventilatie. Het regelmatig reinigen en/of vervangen van filters, luchtkanalen en ventilatieopeningen kan ook helpen om de luchtkwaliteit te verbeteren om de lucht schoon te houden van verontreinigingen en om te zorgen voor een optimale luchtvochtigheid. Een luchtvochtigheid tussen 30% en 60% wordt beschouwd als ideaal voor een gezonde werkomgeving. Het gebruik van luchtbevochtigers of ontvochtigers kan helpen om de luchtvochtigheid binnen dit bereik te houden.

Natuurlijk licht

Natuurlijk licht is heel belangrijk in een gezonde werkomgeving, omdat het de productiviteit, het welzijn en de stemming van werknemers kan verbeteren en kan zorgen voor een betere slaap-waakcyclus. Maak daarom zoveel als mogelijk gebruik van het daglicht dat beschikbaar is: kies ervoor om werkplekken bij de ramen te positioneren, niet alleen om het daglicht te maximaliseren, maar ook om werknemers in staat te stellen te genieten van het uitzicht en de natuurlijke omgeving. Voor de inrichting is het slim om te kiezen voor lichte kleuren op wanden en meubilair, zodat het licht beter wordt gereflecteerd. Vermijd het gebruik van zware gordijnen of jaloezieën die het licht blokkeren. Het gebruik van glazen wanden zorgt ervoor dat het daglicht kan doordringen in aangrenzende ruimtes en zo kan er licht gedeeld worden tussen verschillende delen van het kantoor.

Akoestiek

Goede akoestiek is onmisbaar in een gezonde werkomgeving omdat het een directe invloed heeft op de concentratie, gezondheid, communicatie en het comfort van medewerkers. Slechte akoestiek kan leiden tot afleiding, verminderde concentratie, verslechterde communicatie en misverstanden tussen medewerkers.

Ergonomie

Ergonomische meubels en werkplekken kunnen bijdragen aan het voorkomen van blessures en het verminderen van de belasting van het lichaam tijdens langdurig zitten of staan. Ergonomische meubels zijn ontworpen om het comfort en de efficiëntie van de gebruiker te verbeteren, terwijl tegelijkertijd lichamelijke stress en spanning worden verminderd. Niet alleen ergonomisch meubilair zoals een goed instelbare bureaustoel die ondersteuning biedt en een in hoogte verstelbare werkplek spelen hierbij een rol, maar hardware als een ergonomisch toetsenbord, een monitorarm en ergonomische muis dragen bij aan het verbeteren van het comfort en de gezondheid van de gebruiker.

Benieuwd naar alle tips? Lees het volledige artikel hier.

Delen:

Meer nieuws

Het belang van balans in datacompliancy

Het belang van balans in datacompliancy

vrijdag 14 november

Uit onderzoek onder 1.700 IT-besluitvormers blijkt dat de informatiebeveiliging leiders ’s nachts wakker houdt. Dat ...

Lees meer

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

vrijdag 14 november

Farid Azarkan (Director Facilities & Real Estate) en Paula Raijmaker (Manager Vastgoed) van de Rabobank, en John van ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries in Warnsveld wint CBRE Sustainability Award

De Dries in Warnsveld wint CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Terug naar boven