7 factoren voor een gezonde werkomgeving

7 factoren voor een gezonde werkomgeving

Een gezonde werkomgeving draagt bij aan het welzijn van medewerkers, een hogere productiviteit en betere prestaties. Rever Interieurprojecten licht in deze blog 7 factoren die bijdragen aan een gezonde werkomgeving toe.

De pandemie heeft ons bewust gemaakt van de risico’s van slechte luchtkwaliteit, onvoldoende ventilatie en overvolle ruimtes. Door te zorgen voor een gezonde werkomgeving kun je er als werkgever voor zorgen dat medewerkers vitaal, gezond en veilig blijven.

Luchtkwaliteit

Schone lucht is essentieel voor een gezonde werkomgeving. Een goede luchtkwaliteit kun je onder andere bereiken door te zorgen voor voldoende (natuurlijke en/of mechanische) ventilatie. Het regelmatig reinigen en/of vervangen van filters, luchtkanalen en ventilatieopeningen kan ook helpen om de luchtkwaliteit te verbeteren om de lucht schoon te houden van verontreinigingen en om te zorgen voor een optimale luchtvochtigheid. Een luchtvochtigheid tussen 30% en 60% wordt beschouwd als ideaal voor een gezonde werkomgeving. Het gebruik van luchtbevochtigers of ontvochtigers kan helpen om de luchtvochtigheid binnen dit bereik te houden.

Natuurlijk licht

Natuurlijk licht is heel belangrijk in een gezonde werkomgeving, omdat het de productiviteit, het welzijn en de stemming van werknemers kan verbeteren en kan zorgen voor een betere slaap-waakcyclus. Maak daarom zoveel als mogelijk gebruik van het daglicht dat beschikbaar is: kies ervoor om werkplekken bij de ramen te positioneren, niet alleen om het daglicht te maximaliseren, maar ook om werknemers in staat te stellen te genieten van het uitzicht en de natuurlijke omgeving. Voor de inrichting is het slim om te kiezen voor lichte kleuren op wanden en meubilair, zodat het licht beter wordt gereflecteerd. Vermijd het gebruik van zware gordijnen of jaloezieën die het licht blokkeren. Het gebruik van glazen wanden zorgt ervoor dat het daglicht kan doordringen in aangrenzende ruimtes en zo kan er licht gedeeld worden tussen verschillende delen van het kantoor.

Akoestiek

Goede akoestiek is onmisbaar in een gezonde werkomgeving omdat het een directe invloed heeft op de concentratie, gezondheid, communicatie en het comfort van medewerkers. Slechte akoestiek kan leiden tot afleiding, verminderde concentratie, verslechterde communicatie en misverstanden tussen medewerkers.

Ergonomie

Ergonomische meubels en werkplekken kunnen bijdragen aan het voorkomen van blessures en het verminderen van de belasting van het lichaam tijdens langdurig zitten of staan. Ergonomische meubels zijn ontworpen om het comfort en de efficiëntie van de gebruiker te verbeteren, terwijl tegelijkertijd lichamelijke stress en spanning worden verminderd. Niet alleen ergonomisch meubilair zoals een goed instelbare bureaustoel die ondersteuning biedt en een in hoogte verstelbare werkplek spelen hierbij een rol, maar hardware als een ergonomisch toetsenbord, een monitorarm en ergonomische muis dragen bij aan het verbeteren van het comfort en de gezondheid van de gebruiker.

Benieuwd naar alle tips? Lees het volledige artikel hier.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven